Bekijk volle/desktop versie : Harira



18-09-2006, 19:13
beste dames,
even een vraagje waar ik al een paar jaartjes over tob.
welke kruiden horen absoluut in harira en welke absoluut NIET.
geld ook voor soort groente die in de soep horen of niet. overal waar ik kom smaakt de soep anders, vandaar dat ik heel nieuwgierig ben.
hoor graag jullie reactie

18-09-2006, 21:52


ik doe er peper,kurkouma,gemberpoeder,kaneel,zout en bouilionblokjes in.

18-09-2006, 23:18
zout
peper
komijn
paprikapoeder
korianderpoeder
gemberpoeder
KARWIJpoeder, heeel belangrijk
saffraan
kaneel
fenegriek

19-09-2006, 11:03
zo!!!! noona volgens heb je dan gelijk een middel tegen de kou li kaj hajjed elberd.

19-09-2006, 11:20


Ik doe er eigen gamaakt rass el hanout in, we malen de kruiden zelf en mengen het. Daar zit in zafraan el horr, peper wit en zwart, kaneel, kurkuma, noormuskaat, paprikapoeder, gember, komijnzaad. ik kook eerst de boulion dus de groenten en een rundermerg en 1 blokje marokkaanse runderboulin, en de groenten gebruik ik rode uien, rode pompoen ( niet erg zoete), selderijknol erg belangrijk, en sederijblad, prei, wortel, 1 aardappel als dit gaar is na ongeveeer een uur maal ik alles en door de zeef. Daarnaast doe ik appart een saus maken om mee te koken, ik maal tomaoten in de keuken machine helemaal en daarna door een zeef om alle pitjes en schil te verwijderen, en maal ook krafas, m3egnous en kosbar en voeg dit er aan toe. En het vlees kruid ik met zout peper en gember. Als alles klaar is en ik ga de soep koken na dat het vlees gebakken is en ik de boulion en de tomatensaus heb toegevoegd doe ik er nog 1 zakje tomatensoep en marokkaanse runderboulionblokje bij en niet te vergeten smen ( zure boter) en voeg dan ook de kruiden en een beetje bloem bij en laat het lang koken

19-09-2006, 12:42

Citaat door moeder4:
zo!!!! noona volgens heb je dan gelijk een middel tegen de kou li kaj hajjed elberd.


haha het is best een oppeppertje als je je ziek voelt inderdaad

19-09-2006, 13:47

Citaat door Sayfoel_Islaam_:
Euhm, watsdat?



karwijpoeder is gewoon een kruid, tekoop bij alle marokaanse toko's

fenegriek heet in het arabisch 7olba, een harde zaad met een excentrieke smaak (wekt ook een beetje de eetlust)

19-09-2006, 19:15
wat ik niet snap is dat sommige mensen zeggen dat komijn in de soep hoort, en andere vinden het juist belachelijk om dat in de soep te gooien.
dus dames wat moet ik nou...........

19-09-2006, 20:31

Citaat door Sayfoel_Islaam_:
MaaShaa-a Llaah, klinkt lekker, maar ook ontzettend ingewikkeld :S

Nou valt wel mee hoor ik doe het al zo lang zo dat ik het automatisch doe maar misschien is het de eerste keer wel even moeilijk ja, maar dit is gegarandeerd een heerlijke harira echt ouderwets die lang doet maar je doet er wel een moord voor. Als ik soep maak komen mijn broers altijd langs met pannetjes om mee te nemen dus ik maak altijd een pan van een leger.

19-09-2006, 20:56

Citaat door Sayfoel_Islaam_:
Leuk joh, ik ga 'm denk ik proberen IenShaa-a Llaah. Keb alleen nog noooooooit gehoord van aardappel in harira? Is die soep dan niet heeeeel dik? Doe je er trouwnens geen dingen in als linzen, kikkererwten, vermicelli enzo?

O ja ben ik helamaal vergeten, die kun je natuurlijk toevoegen naar wens, thanx en die aardappel moet er echt in het geeft juist een zacht smaak en bind het ook een beetje, ik gebruik ook nooit veel bloem maximaal een koffie mok want er zitteen veel groenten in ik doe er soms ook een eetlepel iwzan in ( volkoren cous cous) geeft een lekkere smaak

25-09-2006, 09:46
up... hoe maak je de beste harirra.... dames recepten graag

25-09-2006, 10:52
de kruiden die ik in de harira gebruik zijn.

safraan
garcum (gele poeder)
gember
peper
nootmuskaat.



en als ik voormij zelf maak dus ik krijg geen bezoek dan doe ik ras al hanout in.

25-09-2006, 14:06



Citaat door Sayfoel_Islaam_:
Oookej, ja mijn moeder doet ook vaak iwzan enzo, haar soep is best gevuld, deze klinkt NOG gevulder lol..

Ik heb hieronder alleen ff een recept gemaakt van jouw verhaaltje, want ik begreep 'm niet helemaal, kun je 'm dus ff verbeteren, want ik heb 'm zo begrepen?

Ingrediënten:

-Rass el Hanout -safraan al horr, witte peper, zwarte peper, kaneel, kurkuma, noodmuskaat, paprikapoeder, gember, komijnzaad-.

-1 Marokkaans runder bouillonblokje

-1 Rundermerg

-2 rode uien

-1 selderijblad

-1 prei

-1 of 2 wortels

-1 aardappel

-1 rode pompoen

-1 selderijknol

-3 tomaten

-M3egnoes, kesbor, qrafez

-een mok meel

-iwzan, vermicelli, kikkererwten en/of linzen


Bereidingswijze:

1. Het vlees kruiden met zout, peper en gember. Dan een scheutje olie in de pan doen om het vlees te laten bakken. Ondertussen

2. Rode uien, rode pompoen, selderijknol, selderijblad, prei, wortel, aardappel malen en zeven en dan met het bouillon bij het rundermerg voegen.

3. Tomaten malen in een keukenmachine en verwijderen van pitten en schil. Met krafaz m3egnous en qosbar. Ook toevoegen aan de rest. Dan nog een extra bouillon dr bij en 1 zakje tomatensoep en smen en kruiden en maximaal een koffiemok meel.

4. Dan nog kikkererwten, vermicelli, iwzan etc dr bij

5. Lang laten koken.
Nee lieve schat, je begint eerst met een boullion te koken met het merg en all e groenten behalve de tomaten en kosbar, magnous en krafas. En niet een hele knolselderij maar een halve, dit doe je in een halve pan water en boullion blokjes en laat dit een uur koken. Ondertussen maal je de tomaten en door de zeef, en maaal je de kosbar, magnous en krafas en voeg je het toe aan de tomatenpap, voeg hier aan toe 1 zakje tomatensoep en een mok bloem, als de boullion gaar is maal je dit ook en haal je het door de zeef. Dan ga je het vells bakken voeg je er smen aan toe zo veel je lekker vind en doe je er de tomatenpap en boullion aan toevoegen en iwzan en kikkererwten en linzen ( alles naar smaak) en de kruiden en nog een boullionblokje en laten koken in het begin we roeren. en dan nog ongeveer een uur of anderhalf koken . Hopelijk is het zo duidelijk anders kom je gewoon gezellig langs om te zien hoe ik het maak