Fatimosh
17-09-2006, 15:46
Genomen van: http://www.Soennah.com
Download hier het word document, ziet er beter uit: www.soennah.com/de.gunsten.van.kennis.doc
[B]De gunsten van Kennis
Door de nobele Shaykh
Mohammad ibn Saalih al-‘Oethaymien
– moge Allah hem genadig zijn –
1- Kennis is de erfenis van de profeten. De profeten laten namelijk dirham noch dinar als erfenis na, maar zij hebben kennis als erfenis nagelaten. Degene die kennis verwerft, heeft een overvloedig deel van de erfenis van de profeten verworven. Indien jij, die nu in de vijftiende eeuw leeft (van de islamitische jaartelling), behoort tot de mensen met kennis, dan behoor jij tot de erfgenamen van Mohammad (sallallahoe ‘alayhi wa sallam) en dit is één van de grootste gunsten.
2- Kennis is blijvend, terwijl bezit vergaat. Aboe Hoerayrah – moge Allah tevreden met hem zijn – behoorde tot de armsten van de Metgezellen en soms deed de honger hem neervallen, waarna het leek alsof hij bewusteloos was. Ik vraag jullie bij Allah! Wordt Aboe Hoerayrah niet vandaag de dag nog steeds genoemd onder de mensen? Jazeker, hij wordt vaak genoemd. Hierdoor ontvangt hij een beloning vanwege het profijt dat mensen hebben van zijn overleveringen. Dit komt omdat kennis blijvend is en bezit vergaat. Het is dus aan jou, zoeker naar kennis, om je vast te klampen aan de kennis. Het is authentiek overgeleverd dat de Profeet (sallallahoe ‘alayhi wa sallam) heeft gezegd:
إذا مات الإنسان& #1548; انقطع عمله إلا من ثلاث؛ صدقة جارية أو علم ينتفع به، أو ولد صالح يدعو له
‘Als een persoon sterft, stoppen zijn daden, behalve drie: een doorlopende liefdadigheid, kennis waar men profijt van heeft of een rechtschapen kind dat smeekbeden voor hem verricht.’
(Overgeleverd door Moeslim)
3- De bezitter van kennis wordt niet moe van het bewaken van die kennis. Dit komt omdat als Allah jou voorziet van kennis, de plaats van deze kennis het hart is. Er zijn geen kluizen, sleutels of iets anders nodig voor het bewaren ervan. Kennis is in het hart veiliggesteld, in de ziel veiliggesteld. Tegelijkertijd is kennis jouw bewaker, omdat het jou beschermt tegen gevaar, met de toestemming van Allah, de Almachtige en Majesteitelijke. Kennis bewaakt jou dus, terwijl bezit door jou wordt bewaakt. Je plaatst het in kluizen, achter slot en grendel, en ondanks dit alles, ben je er nog niet gerust over.
4- De mens bereikt met kennis het niveau van degenen die getuigen van de waarheid, en het bewijs hiervoor is de Uitspraak van de Verhevene:
شَهِدَ ٱللَّه¡ 5; أَنَّه¡ 5; لاَ إِلَـٰه& #1614; إِلاَّ هُوَ وَٱلْمَ& #1604;اَئِكَ&# 1577;ُ وَأُوْل& #1615;واْ ٱلْعِلْ& #1605;ِ قَآئِمَ& #1575;ً بِٱلْقِ& #1587;ْطِ
‘Allah getuigt dat niemand het recht heeft aanbeden te worden, behalve Hij, en de Engelen en degenen die kennis bezitten. Hij onderhoudt (de schepping) in gerechtigheid.’
[ Soerah Aal ‘Imraan: 18 ]
Heeft Hij gezegd: ‘Degenen die geld bezitten?’ Nee, hij heeft juist gezegd: ‘Degenen die kennis bezitten, ... Het is voor jou dus genoeg om trots op te zijn, o zoeker naar kennis, dat je behoort tot degenen die getuigen dat Allah De Enige is Die het recht heeft aanbeden te worden, samen met de Engelen die getuigen van de Eenheid van Allah, de Almachtige en Majesteitelijke.
5- De mensen van de kennis behoren tot de twee soorten gezaghebbers wiens gehoorzaamheid Allah heeft bevolen in Zijn Uitspraak:
يَا أَيُّهَ& #1575; ٱلَّذِي& #1606;َ آمَنُوا& #1618; أَطِيعُ& #1608;اْ ٱللَّه¡ 4; وَأَطِي& #1593;ُواْ ٱلرَّسُ& #1608;لَ وَأُوْل& #1616;ي ٱلأَمْر& #1616; مِنْكُم& #1618;
‘O jullie die geloven, gehoorzaam Allah en gehoorzaam Zijn Boodschapper en de gezaghebbers onder jullie.’
[ Soerah an-Nisaa: 59 ]
Het woordje gezaghebbers in dit vers omvat de gezaghebbers van de regeringsleiders, de geleerden en de studenten van kennis. Het gezag dat de mensen van kennis hebben, ligt in het duidelijk maken van de wetgeving van Allah en het uitnodigen van de mensen hiernaar. Het gezag van de regeringsleiders ligt in het toepassen van de wetgeving van Allah, en het verplichten van de mensen hiertoe.
6- De mensen van kennis zijn degenen die standvastig zijn op het bevel van Allah, de Verhevene, totdat het Uur aanbreekt. Het bewijs hiervoor is de hadieth die is overgeleverd door Moe’aawiyah, die heeft gezegd: ‘Ik heb de Profeet – sallallahoe ‘alayhi wa sallam – horen zeggen:
من يرد الله به خيراً يفقهه في الدين، وإنما أنا قاسم والله يعطي ولن تزال هذه الأمة قائمة على أمر الله لا يضرهم من خالفهم حتى يأتي أمر الله
’Degene met wie Allah het goede voorheeft, (die) geeft Hij begrip van de religie. Ik ben slechts een verdeler en Allah is Gever. Deze Oemmah (moslimgemeenschap) zal altijd standvastig op het bevel van Allah blijven, degenen die hen tegengaan zullen hen niet deren, totdat het Bevel van Allah komt.’
(Overgeleverd door al-Boekhaarie)
Al-Imaam Ahmad heeft over deze groep gezegd: ‘Als het niet Ahloel-Hadieth (de mensen van de overleveringen) zijn, dan weet ik niet wie het wel zijn.’ En Al-Qaadie ‘Iyaad – moge Allah hem genadig zijn – heeft gezegd: ‘Ahmad bedoelde hier de mensen van de Soennah mee, en degenen die de geloofsleer hebben van Ahloel-Hadieth.
7- De Profeet – sallallahoe ‘alayhi wa sallam – heeft ons niet aangemoedigd om iemand te benijden om één van de gunsten waar Allah die persoon mee heeft begunstigd, behalve twee gunsten en die zijn:
x Het opdoen van kennis en het handelen hiernaar.
x De handelaar die zijn geld ten dienste van de Islaam stelt.
‘Abdoellah Ibn Mas’oed heeft namelijk overgeleverd dat de Boodschapper van Allah (sallallahoe ‘alayhi wa sallam) heeft gezegd:
لا حسد إلا في اثنتين: رجل أتاه الله مالاً فسلطه على هلكته في الحق، ورجل آتاه الله حكمةً فهو يقضي بها ويعلمه 5;
‘Er is geen jaloezie, behalve in twee zaken: een man die door Allah bezit is gegeven, waarop hij dit uitgeeft ten dienste van de Waarheid en een man die door Allah wijsheid is gegeven, waarnaar hij handelt en die hij anderen leert.’
(Overgeleverd door al-Boekhaarie en Moeslim)
Download hier het word document, ziet er beter uit: www.soennah.com/de.gunsten.van.kennis.doc
[B]De gunsten van Kennis
Door de nobele Shaykh
Mohammad ibn Saalih al-‘Oethaymien
– moge Allah hem genadig zijn –
1- Kennis is de erfenis van de profeten. De profeten laten namelijk dirham noch dinar als erfenis na, maar zij hebben kennis als erfenis nagelaten. Degene die kennis verwerft, heeft een overvloedig deel van de erfenis van de profeten verworven. Indien jij, die nu in de vijftiende eeuw leeft (van de islamitische jaartelling), behoort tot de mensen met kennis, dan behoor jij tot de erfgenamen van Mohammad (sallallahoe ‘alayhi wa sallam) en dit is één van de grootste gunsten.
2- Kennis is blijvend, terwijl bezit vergaat. Aboe Hoerayrah – moge Allah tevreden met hem zijn – behoorde tot de armsten van de Metgezellen en soms deed de honger hem neervallen, waarna het leek alsof hij bewusteloos was. Ik vraag jullie bij Allah! Wordt Aboe Hoerayrah niet vandaag de dag nog steeds genoemd onder de mensen? Jazeker, hij wordt vaak genoemd. Hierdoor ontvangt hij een beloning vanwege het profijt dat mensen hebben van zijn overleveringen. Dit komt omdat kennis blijvend is en bezit vergaat. Het is dus aan jou, zoeker naar kennis, om je vast te klampen aan de kennis. Het is authentiek overgeleverd dat de Profeet (sallallahoe ‘alayhi wa sallam) heeft gezegd:
إذا مات الإنسان& #1548; انقطع عمله إلا من ثلاث؛ صدقة جارية أو علم ينتفع به، أو ولد صالح يدعو له
‘Als een persoon sterft, stoppen zijn daden, behalve drie: een doorlopende liefdadigheid, kennis waar men profijt van heeft of een rechtschapen kind dat smeekbeden voor hem verricht.’
(Overgeleverd door Moeslim)
3- De bezitter van kennis wordt niet moe van het bewaken van die kennis. Dit komt omdat als Allah jou voorziet van kennis, de plaats van deze kennis het hart is. Er zijn geen kluizen, sleutels of iets anders nodig voor het bewaren ervan. Kennis is in het hart veiliggesteld, in de ziel veiliggesteld. Tegelijkertijd is kennis jouw bewaker, omdat het jou beschermt tegen gevaar, met de toestemming van Allah, de Almachtige en Majesteitelijke. Kennis bewaakt jou dus, terwijl bezit door jou wordt bewaakt. Je plaatst het in kluizen, achter slot en grendel, en ondanks dit alles, ben je er nog niet gerust over.
4- De mens bereikt met kennis het niveau van degenen die getuigen van de waarheid, en het bewijs hiervoor is de Uitspraak van de Verhevene:
شَهِدَ ٱللَّه¡ 5; أَنَّه¡ 5; لاَ إِلَـٰه& #1614; إِلاَّ هُوَ وَٱلْمَ& #1604;اَئِكَ&# 1577;ُ وَأُوْل& #1615;واْ ٱلْعِلْ& #1605;ِ قَآئِمَ& #1575;ً بِٱلْقِ& #1587;ْطِ
‘Allah getuigt dat niemand het recht heeft aanbeden te worden, behalve Hij, en de Engelen en degenen die kennis bezitten. Hij onderhoudt (de schepping) in gerechtigheid.’
[ Soerah Aal ‘Imraan: 18 ]
Heeft Hij gezegd: ‘Degenen die geld bezitten?’ Nee, hij heeft juist gezegd: ‘Degenen die kennis bezitten, ... Het is voor jou dus genoeg om trots op te zijn, o zoeker naar kennis, dat je behoort tot degenen die getuigen dat Allah De Enige is Die het recht heeft aanbeden te worden, samen met de Engelen die getuigen van de Eenheid van Allah, de Almachtige en Majesteitelijke.
5- De mensen van de kennis behoren tot de twee soorten gezaghebbers wiens gehoorzaamheid Allah heeft bevolen in Zijn Uitspraak:
يَا أَيُّهَ& #1575; ٱلَّذِي& #1606;َ آمَنُوا& #1618; أَطِيعُ& #1608;اْ ٱللَّه¡ 4; وَأَطِي& #1593;ُواْ ٱلرَّسُ& #1608;لَ وَأُوْل& #1616;ي ٱلأَمْر& #1616; مِنْكُم& #1618;
‘O jullie die geloven, gehoorzaam Allah en gehoorzaam Zijn Boodschapper en de gezaghebbers onder jullie.’
[ Soerah an-Nisaa: 59 ]
Het woordje gezaghebbers in dit vers omvat de gezaghebbers van de regeringsleiders, de geleerden en de studenten van kennis. Het gezag dat de mensen van kennis hebben, ligt in het duidelijk maken van de wetgeving van Allah en het uitnodigen van de mensen hiernaar. Het gezag van de regeringsleiders ligt in het toepassen van de wetgeving van Allah, en het verplichten van de mensen hiertoe.
6- De mensen van kennis zijn degenen die standvastig zijn op het bevel van Allah, de Verhevene, totdat het Uur aanbreekt. Het bewijs hiervoor is de hadieth die is overgeleverd door Moe’aawiyah, die heeft gezegd: ‘Ik heb de Profeet – sallallahoe ‘alayhi wa sallam – horen zeggen:
من يرد الله به خيراً يفقهه في الدين، وإنما أنا قاسم والله يعطي ولن تزال هذه الأمة قائمة على أمر الله لا يضرهم من خالفهم حتى يأتي أمر الله
’Degene met wie Allah het goede voorheeft, (die) geeft Hij begrip van de religie. Ik ben slechts een verdeler en Allah is Gever. Deze Oemmah (moslimgemeenschap) zal altijd standvastig op het bevel van Allah blijven, degenen die hen tegengaan zullen hen niet deren, totdat het Bevel van Allah komt.’
(Overgeleverd door al-Boekhaarie)
Al-Imaam Ahmad heeft over deze groep gezegd: ‘Als het niet Ahloel-Hadieth (de mensen van de overleveringen) zijn, dan weet ik niet wie het wel zijn.’ En Al-Qaadie ‘Iyaad – moge Allah hem genadig zijn – heeft gezegd: ‘Ahmad bedoelde hier de mensen van de Soennah mee, en degenen die de geloofsleer hebben van Ahloel-Hadieth.
7- De Profeet – sallallahoe ‘alayhi wa sallam – heeft ons niet aangemoedigd om iemand te benijden om één van de gunsten waar Allah die persoon mee heeft begunstigd, behalve twee gunsten en die zijn:
x Het opdoen van kennis en het handelen hiernaar.
x De handelaar die zijn geld ten dienste van de Islaam stelt.
‘Abdoellah Ibn Mas’oed heeft namelijk overgeleverd dat de Boodschapper van Allah (sallallahoe ‘alayhi wa sallam) heeft gezegd:
لا حسد إلا في اثنتين: رجل أتاه الله مالاً فسلطه على هلكته في الحق، ورجل آتاه الله حكمةً فهو يقضي بها ويعلمه 5;
‘Er is geen jaloezie, behalve in twee zaken: een man die door Allah bezit is gegeven, waarop hij dit uitgeeft ten dienste van de Waarheid en een man die door Allah wijsheid is gegeven, waarnaar hij handelt en die hij anderen leert.’
(Overgeleverd door al-Boekhaarie en Moeslim)