Bekijk volle/desktop versie : ' een mooie verhaal '



14-09-2006, 13:05
De nobele geleerde ash-Shaych Mohammed ibn Saalih al-`Othaymien (moge Allaah`s barmhartigheid met hem zijn) zegt in zijn uitleg van Riyaadh as-Saalihien (1/165-166), terwijl hij een aantal profijten geeft van de hadieth van Shoehayb, moge Allaah tevreden met hem zijn:

“Dat Allaah`s Boodschapper (salallaahoe `alayhie was sallem) heeft gezegd;

‘Er was eens een koning van onder degenen die voor jullie kwamen, en hij had een tovenaar. Dus toen hij oud werd zei hij tegen de koning: ‘Ik ben oud geworden dus stuur een jongen naar me toe zodat ik hem tovenarij kan leren’… “- de hadieth gaat verder.

Het verhaal van de Jongen (‘Abdoellah ibn Thaamir) en de Koning (Dhoe Noewaas): Op gezag van Soehaib (radiallaahoe 'anhoe): Allaahs Boodschapper (salallaahoe 'alayhie was sallem) heeft gezegd: “Onder de mensen voor jullie was er een koning, die een tovenaar had. Toen de tovenaar oud werd zei hij tegen de koning: “Ik ben nu oud geworden, dus stuur mij een jongen die ik (de kunst van) tovenarij kan onderwijzen!” Hij (de koning) stuurde een jongen naar hem toe die hij kon gaan onderwijzen. Telkens wanneer de jongen op weg naar de tovenaar ging kwam hij een monnik tegen waar hij bij ging zitten en naar luisterde, en hij bewonderde zijn uitspraken. Wanneer hij vervolgens aankwam bij de tovenaar, gaf deze hem een pak slaag. Dus klaagde hij hierover bij de monnik die daarop tegen hem zei: “Wanneer je de tovenaar vreest, zeg dan tegen hem: “Mijn familie heeft mij bezig gehouden!” En wanneer je jouw familie vreest, zeg dan tegen hen: ”De tovenaar heeft mij bezig gehouden!” Zo ging de jongen (een tijdje) door.
Totdat hij (op een dag) een geweldig groot beest op de (hoofd) weg tegenkwam, dat het onmogelijk maakte voor de mensen om langs hem heen te gaan. De jongen zei (tegen zichzelf): “Vandaag zal ik weten wie er beter is, de tovenaar of de monnik!” Hij raapte een steen op en zei: “O Allaah, als de daden en handelingen van de monnik geliefder bij U zijn dan de daden en handelingen van de tovenaar, dood dan dit beest zodat de mensen kunnen passeren!” Hij gooide de steen en doodde het beest en de mensen konden weer (gewoon) passeren. Toen hij bij de monnik kwam en hem berichtte over wat er voorgevallen was, zei de monnik tegen hem:: “O mijn zoon! Jij bent vandaag de dag beter dan ik, en je hebt bereikt wat ik zie! Voorwaar, jij zult beproefd worden! Wanneer ze je dan eventueel beproeven, vertel hun dan niets over mij!” De jongen genas mensen die leden aan blindheid, lepra en andere ziekten. Een blinde hoveling van
de koning vernam over (de daden van ) de jongeman, en zocht de jongen op met een hele hoop giften en zei tegen hem: “Als jij mij kunt genezen, zijn al deze giften voor jou.”’ De jongen zei: “Ik kan niemand genezen! Degene Die Geneest is Allaah (alleen)! Als jij in Allaah gelooft en Hem aanroept, dan zal Hij jou genezen.” Hierop geloofde de hoveling in Allaah, waaop Allaah hem genezing gaf. Hij ging terug naar de koning en zat bij hem zoals hij dat normaal gesproken ook altijd deed. De koning zei tegen hem: “Wie heeft jou weer ziende gemaakt?” De hoveling zei: “Mijn Heer.” De koning zei: “Heb jij behalve mij een andere heer?” Hij zei: “Mijn Heer en jouw Heer is Allaah!” Waarop de koning hem gevangen nam en hem zo’n verschrikkelijk foltering gaf totdat hij verklapte waar de jongen zich bevond. Daarop werd de jongen gehaald en voor de koning gebracht, waarna hij tegen hem zei: “O mijn zoon! Jouw (kennis van) tovenarij heeft je zover gebracht dat je de blinden en leprapatienten geneest en dit en dat uitvoert” Waarop de
jongen zei: “Ik genees niemand, Degene Die Geneest is Allaah (alleen)!” Waarop de koning hem gevangen nam en hem zo’n verschrikkelijke foltering gaf totdat hij verklapte waar de monnik zich bevond. Daarop werd de monnik gehaald en voor de koning gebracht, er werd tegen hem gezegd: “Laat jouw religie los (pleeg apostasie)!” Maar hij weigerde te apostateren, waarna de koning beval om een zaag (te halen), en deze op het midden van zijn schedel te plaatsen en hij gezaagd werd totdat hij in twee stukken neerviel. Daarna werd de hoveling gehaald en voor de koning gebracht, er werd tegen hem gezegd: “Laat jouw religie los (pleeg apostasie)!” Maar hij weigerde te apostateren, waarna de koning beval om een zaag (te halen), en deze op het midden van zijn schedel te plaatsen en hij gezaagd werd totdat hij in twee stukken neerviel. Daarna werd de jongen gehaald en voor de koning gebracht, er werd tegen hem gezegd: “Laat jouw religie los (pleeg apostasie)!” Maar hij weigerde te apostateren, waarop de koning een aantal van zijn
hovelingen beval om de jongen naar die en die berg te brengen en met de jongen naar de bergtop te klimmen en te kijken of hij zijn geloof verlaat, en als hij dat niet zou doen, om hem van die berg af te gooien! De hovelingen namen de jongen mee en klommen met hem de berg op, waarop de jongen Allaah aanriep en zei: “O Allaah red mij van hen zoals U Wilt?” Waarna de berg begon te beven en de hovelingen allen vielen, en de jongen lopend terug naar de koning ging. De koning zei tegen hem: “Wat hebben jouw metgezellen gedaan?” De jongen zei: “Allaah heeft me van hen gered!” Waarop de koning een aantal van zijn hovelingen beval om de jongen mee te nemen en hem in een kleine boot midden op zee te brengen en te kijken of hij zijn geloof zou verlaten, en als hij dat niet zou doen, om hem dan in de diepte te werpen!’ De hovelingen namen de jongen mee naar de zee, (en toen ze op de afgesproken plek aankwamen) toen riep hij Allaah aan en zei: “O Allaah, red mij van hen zoals U Wilt?” Waarop de boot omsloeg en alle hovelingen
verdronken. Vervolgens kwam hij lopend terug bij de koning. De koning zei tegen hem: “Wat hebben jouw metgezellen gedaan?” De jongen zei: “Allaah heeft me van hen gered”, en hij zei verder tegen de koning: “Jij kan mij toch nooit doden totdat je mij gehoorzaamt in wat ik beveel!” De koning zei: “En dat is?” De jongen zei: “Verzamel alle mensen op een open veld en kruisig mij dan op de stam (van een boom), neem daarna een pijl uit mijn pijlenkoker, span de pijl in de boog en zeg: ‘In de Naam van Allaah de Heer van deze jongen, en schiet dan.’” De pijl raakte de slaap van het hoofd van de jongen, waarop hij zijn hand over zijn slaap op de plek van de pijl heen deed en stierf. Daarop zeiden de mensen: "Wij geloven in de Heer van de jongen! Wij geloven in de Heer van de jongen! Wij geloven in de Heer van de jongen!” Er kwamen een aantal (hovelingen) naar de koning en zij zeiden tegen hem: “Is dat niet hetgene waar je bang voor was?

14-09-2006, 13:07


Bij Allaah! Hetgene waar je bang voor was is je overkomen, de mensen zijn (in Allaah) gaan geloven.” Hierop beval de koning om diepe kuilen bij de ingangen van de wegen te graven, en het werd uitgevoerd. Daarna werd er in die kuilen vuur ontstoken en de koning beval dat een ieder die geen apostasie (van zijn religie) pleegt, in de brandende kuilen gegooid moest worden, en zo werd het uitgevoerd. Totdat er een vrouw met haar baby aan de beurt was en terugdeinsde om in het vuur te springen, waarop haar baby tegen haar zei (sprak): “O moeder! Wees geduldig, want voorwaar, u bent op de Waarheid.” (Waarop zij haarzelf samen met haar kind in de kuil wierp om met de martelaren in het Paradijs te zijn).” [Sahieh Moslim Arab.Versie Hadieth Nr. 7511 Eng.Versie Hadieth Nr. 7148]

Shaych ibn al-`Othaymien zegt:

Het is toegestaan voor een persoon om zichzelf bloot te leggen aan een gevaar voor een zaak van algemeen belang voor de moslims, want de jongen gaf de koning de manier aan waarop hij in staat zou zijn om hem te doden, en wat zou leiden tot zijn overlijden, hetgeen was dat hij een pijl moest nemen van zijn
pijlkoker, etc.

Shaychoel-Islaam ibn Taymiyyah zegt: “Aangezien dit een Djihaad was op Allaah`s weg, hetgeen ervoor zorgde dat een hele natie waarlijk ging geloven (en zij moslims werden), en hij verloor er niets mee, ook al ging hij dood hij zou toch dood gaan vroeg of laat.”

Maar hetgeen sommige mensen doen betreffende activiteiten van zelfmoord, het om zichzelf binden van explosieven en vervolgens de ongelovigen benaderen en ze in hun nabijheid tot ontploffing brengen, dan is dit een geval van zelfmoord, en Allaah`s toevlucht wordt gezocht. Dus wie dan ook zelfmoord pleegt, dan
wordt hij beschouwd als zijnde eeuwig in het Hellevuur, daarin voor altijd verblijvend, zoals voorkomt in de hadieth van de Profeet (salallaahoe `alayhie was sallem), zijn uitspraak:

“Diegene die zichzelf doodt met een ijzer (wapen), dan zal het ijzer (wapen) in zijn hand verblijven, en hij zal zichzelf daarmee ononderbroken straffen in het Vuur van de Hel voor eeuwig, voor altijd.” Overgeleverd door al-Boechaarie nr. 5778 en Moslim nr. 109, in het Boek van Iemaan.

14-09-2006, 13:10

Citaat door Aboe_Alharitha:
Shaych ibn al-`Othaymien zegt:

Het is toegestaan voor een persoon om zichzelf bloot te leggen aan een gevaar voor een zaak van algemeen belang voor de moslims, want de jongen gaf de koning de manier aan waarop hij in staat zou zijn om hem te doden, en wat zou leiden tot zijn overlijden, hetgeen was dat hij een pijl moest nemen van zijn pijlkoker, etc.

Maar hetgeen sommige mensen doen betreffende activiteiten van zelfmoord, het om zichzelf binden van explosieven en vervolgens de ongelovigen benaderen en ze in hun nabijheid tot ontploffing brengen, dan is dit een geval van zelfmoord, en Allaah`s toevlucht wordt gezocht. Dus wie dan ook zelfmoord pleegt, dan wordt hij beschouwd als zijnde eeuwig in het Hellevuur, daarin voor altijd verblijvend
Soebh'aan Allaah...Terwijl deze h'adieth het sterkste bewijs is dat men voert ter rechtvaardiging van 'amaliyaat istish-haadiyyah

14-09-2006, 13:17
mening van Shaych ibn al-`Othaymien

Dus wat onze mening is, is dat de mensen die deze zelfmoordaanslagen verrichten, op onrechtmatige manier zelfmoord gepleegd hebben, en dat dit het binnengaan van het Hellevuur verreist, en Allaah`s toevlucht wordt gezocht, en dat deze persoon geen martelaar (shahied) is. Echter als een persoon dit gedaan heeft baserend op een misinterpretatie, denkende dat het toegestaan is, dan hopen we dat hij gered wordt van zijn zonde, maar wat betreft het toeschrijven van martelaarschap voor hem, nee, aangezien hij niet de weg van martelaarschap heeft bewandeld. Maar wie idjtihaad3 verricht en een fout maakt zal één beloning ontvangen.

14-09-2006, 13:38


Zijn ijtihad, wa noegalifohoe fie daliek. Rahimahoe Allah.

14-09-2006, 13:43
wie idjtihaad3 verricht en een fout maakt zal één beloning ontvangen.

14-09-2006, 14:05
aghy AboelQa3Qa3 , kan jij aqwaal van andere 'Ulama plaatsen omtrend dit onderwerp .

14-09-2006, 14:09
Martelaren-Operaties

Waarlijk, alle Lof behoort toe aan Allah, wij prijzen Hem, we zoeken onze hulp bij Hem en vragen Hem om vergeving. Wie Allah leidt, er is voor hem geen dwaling, en wie Allah laat dwalen; er is voor hem geen leiding. En ik getuig dat er geen god is buiten Allah, en ik getuig dat Mohammed ibn ‘Abdoellah Zijn Boodschapper en profeet is; vrede en zegeningen van Allah zijn met hem en zijn familie.

Vervolgens; in deze dagen, waarop de Zionistische onderdrukking de hemelen van Palestina heeft verduisterd, zijn er onder het dappere Palestijnse moslimvolk vele Moedjaaheddien die bereid zijn hun leven te geven in de strijd. Allah de Verhevene heeft hen uitverkoren om het heilige land van de Profeten te verdedigen tegen de ongelovige bezetters, waarbij men steeds vaker gebruik maakt van “zelfmoord”-aanslagen (zoals ze in de Westerse media genoemd worden). Sommige Moslims zijn helaas misleid door deze naam die de Westerse media er aan hebben gegeven en claimen vervolgens, zonder verdere kennis van Qor-aan en Soennah, dat deze aanslagen haraam zijn, omdat zelfmoord haraam is in de Islam. Om dit vraagstuk voor ons te verduidelijken, wenden wij ons tot de mensen van kennis, zoals Allah ons heeft bevolen in Zijn Qor-aan: “Vraag het aan de mensen van kennis, als jullie het niet weten.”

Onze vraag aan de mensen van kennis luidt als volgt: ‘worden “zelfmoord”-aanslagen gezien als zelfmoord, en zijn ze gerechtvaardigd?

Onze geliefde Shaykh Salmaan al-‘Awdah gaf hierop het volgende antwoord:

- “Zelfmoord”-aanslagen vormen een nieuw vraagstuk, dat bijna niet teruggevonden kan worden in de klassieke boeken van de Islamitische wetgeving. Dat is omdat deze vorm van verzet alleen tot stand heeft kunnen komen na de uitvinding van explosieven en een vooruitgang in de daarbij behorende

technologie. Over het algemeen wordt deze methode gebruikt als onderdeel van een guerrillaoorlogvoering, welke gekenmerkt wordt door kleine groepen commando’s, die zich vlug kunnen voortbewegen. Deze manier van vechten werd veelvuldig gebruikt in de Amerikaanse burgeroorlog, als ook in de Tweede Wereldoorlog, en de oorlogen die daarop volgden. Het werd een onderdeel van oorlogstactieken die onderwezen werd aan militaire colleges en academies.

De moslims kregen een behoefte aan (het gebruik van) zulke aanvallen vanwege de volgende redenen:

A). Hun liefde voor opoffering en martelaarschap. Zij vinden dat het leven minder waarde heeft wanneer zij moeten leven in vernedering. Voor hen is een respectvolle dood beter dan een vernederend leven. Een beroemde dichter heeft eens gezegd: “geef me niet de drank van het leven in vernedering, maar geef me liever de drank van nobelheid in een glas vol bittere kwintappel.”

cool.gif. De onderdrukking van hun vijanden in sommige landen. De moslims worden op gewelddadige wijze aangevallen en onderdrukt, vanwege hun wetenschappelijke en technologische achterstand. De technologische superioriteit van hun vijanden, maakte van de Islamitische gebieden stukken grond waar bezettingsmachten vrijuit konden grazen. Dit kan duidelijk gezien worden in Palestina, Kasjmir en Tsjetsjenië, en voorheen in Afghanistan en de Islamitische Republieken van de voormalige Sovjet-Unie.

C). Het gebrek aan beschikbare opties. Onder de oorzaken van kracht, is een gebrek aan alternatieven. Dit bepaalt voor een persoon zijn te bewandelen weg en geeft hem nieuwe kracht.

.We kunnen in de boeken van de levensloop van de Profeet (saaws) en in Ibn al-Moebaarak’s “Kitaab-al-Jihaad” (1/134) het verhaal vinden van Al-Baraa’ Ibn’Azib, toen hij zichzelf wierp in het afvallige leger van Banoe Hanifah. In enkele van deze verwijzingen, zoals in “As-Siyar” (1/196), vroeg Al-Baraa’ aan zijn kameraden om hem op een schild te zetten, en hem daarna met hun speren over de muur te werpen. Hij bevocht de vijand binnen hun omheining, en opende daarna de poort voor de moslims. Tijdens die aanval liep hij meer dan tachtig wonden op. De leider van de moslims, Khalid Ibn Al-Walid, stelde iemand aan om zijn wonden te verzorgen. Een soortgelijke overlevering wordt genoemd in “Ath-Thiqaat” van Ibn Haban 2/175, de geschiedenisboeken van At-Tabari 2/281 en anderen. Er wordt tevens gezegd dat een soortgelijk verhaal over Al-Baraa’ plaats heeft gevonden in de stad Tustur.

5.Ahmad heeft overgeleverd dat Aboe Ishaaq aan Al-Baraa’ vroeg: ”Als iemand de polytheïsten aanvalt, werpt hij zichzelf dan in vernietiging?” Hij zei: ”Nee, want Allah heeft Zijn Boodschapper gestuurd en aan hem geopenbaard: ”Strijd dan (O Mohammed) op de Weg van Allah; je zult niet verantwoordelijk worden gehouden, behalve voor jezelf.” In feite slaat die aya (over vernietiging) op het uitgeven van goederen.”

6.In Sahih Moeslim staat de beroemde, lange hadith, waarin de jongen, wie de koning niet kon doden, tegen de koning zei: ”Je zult niet in staat zijn mij te doden, totdat je zult doen wat ik je vraag.” De koning zei: ”Wat is dat?” Hij zei: ”Je moet alle mensen verzamelen op één plek, mij kruisigen op een boomstam, dan zet je een pijl op een boog en zeg je: ”Bij de Naam van Allah, de Heer van deze jongen”, en dan moet je op me schieten. Als je dat doet, zul je me doden.” Aan het einde van de hadith, deed de koning zoals de jongen hem verteld had en de jongen stierf, waarop de menigte mensen zei: ”Wij geloven in de Heer van deze jongen, wij geloven in de Heer van deze jongen, wij geloven in de Heer van deze jongen.”

Deze hadith wordt ook genoemd in Al-Moesnad (22805) en andere boeken. Deze jongen liet de koning zien hoe hij hem kon doden, en de koning paste de methode van doden toe, waartoe hij hem geleid had. Maar de jongen verkreeg het grote voordeel dat hij zocht, welke was dat alle mensen in Allah geloofden nadat ze het hele verhaal te horen kregen, en erkenden de eer die Allah deze jongen had geschonken.

7.Aboe Sa’ied al-Khoedrie verhaalt dat de Profeet (saaws) heeft gezegd: ”Zij die vechten aan de frontlinie en hun gezichten niet omdraaien tot ze zijn gedood, verkeren in een staat van grote vreugde in de bovenste vertrekken van het Paradijs, en Allah lacht vanwege hen, en om wie Allah lacht, zal geen enkele afrekening krijgen op de Dag des Oordeels.”

Deze hadith is overgeleverd door Ibn Abi Shaybah (4/569), At-Tabaraani, Aboe Ya’la, Ibn al-Moebaarak in Al-Jihaad, Aboe Noe’aym in Al-Hilya, en anderen. Al-Moenziri heeft gezegd dat alle personen in de keten betrouwbaar zijn.

8.Ibn Abi Shaybah verhaalt dat Moedrak Ibn ’Awf Al-Ahmasi heeft gezegd: ”Ik was met ‘Oemar Ibn Al-Khattaab, tot er werd gezegd: ”O Leider der gelovigen, een man heeft zichzelf gekocht.” Daarop zei Moedrak Ibn ’Awf: ”Ik zweer bij Allah dat dat mijn oom is. Mensen verkondigden dat hij zichzelf in vernietiging heeft geworpen.” ‘Oemar zei: ”Zij hebben een leugen verteld. Hij is één van hen die het Hiernamaals gekocht heeft met het leven van deze wereld.”

14-09-2006, 14:09
9.Moehammed Ibn al-Hassan As-Shaybaani zegt in “As-Siyar”(1/163): ”Wie de vijand aanvalt, doet dat voor de glorie van zijn religie, en hij verlangt naar martelaarschap waarmee hij eeuwig leven verdient. Hoe kan hij zichzelf dan in vernietiging werpen?” Daarna zegt hij: ”Er is niets verkeerd aan als een man in zijn eentje een aanval uitvoert, zelfs al gelooft hij dat hij gedood zal worden, als hij meent dat hij in staat zal zijn iets van waarde te verrichten, zoals het doden, verwonden of verslaan van de vijand. Vele Metgezellen hebben dat gedaan in de nabijheid van de Profeet (saaws) in de slag van Oehoed, en hij prees hen hiervoor. Iemand zei tegen Aboe Hurayra: ”Heb je Sa’ied Ibn Hishaam gezien toen de twee legers tegenover elkaar stonden? Hij viel hen in zijn eentje aan tot hij gedood werd. Heeft hij zichzelf in vernietiging geworpen?” Aboe Hurayra antwoordde: ”Nee, hij heeft een aya uit Allah’s Boek in praktijk gebracht: ”En onder de mensen zijn er, die zichzelf zouden verkopen voor het Welbehagen van Allah.”

Maar als hij weet dat hij niks zal bereiken en niet in staat zal zijn de vijand schade toe te brengen, dan zou hij hen niet aan moeten vallen, omdat hij geen enkel voordeel kan verwerven voor de glorie van zijn religie, maar hij zal alleen maar gedood worden. Allah zegt: ”En dood jullie zelf niet.”

Daarom; als hij hun geen schade kan toebrengen is er geen voordeel, en zou hij niet aan moeten vallen.”

10.Ibn Hadjar al-Asqalaani vertelt aangaande het punt dat één man vele anderen aanvalt, dat
de meerderheid van de geleerden zegt dat als dat is vanwege zijn dapperheid en hij denkt dat deze daad de vijand bang zal maken, of de moslims aan zal sporen om te vechten, dat zijn daad dan toegestaan is. Maar als het alleen maar een daad van ondoordachtzaamheid is, is het haraam, zeker wanneer het de moslims zal verzwakken. (Zie: Subul-as-Salaam 2/473).

11.Ad-Dasoeqi legt in “Hashiah ad-Dasoeqi” (2/208) twee voorwaarden neer waar zo’n
aanval aan moet voldoen, wil het toegestaan zijn:
a.Dat de intentie van de aanvaller (oprecht) voor de Glorie van Allah’s Woord is.
b.Dat hij van mening is dat deze daad de vijand schade zal toebrengen.

12.Ibn Al-Arabi (1/166) heeft gezegd: “Het is één enkele persoon toegestaan een groep
vijanden te bevechten om vier redenen:
1.Hij verlangt het martelaarschap.
2.Zijn doel is om de vijand schade toe te brengen.
3.Zijn doel is om moslims aan te moedigen de vijand te bevechten.
4.Zijn doel is om de standvastigheid van de vijand te verzwakken, door hen af te laten vragen dat als één enkele persoon al zoveel kan bereiken, hoe het dan zou zijn als ze allemaal tegelijk aan zouden vallen?

Ibn Taymiyyah heeft gezegd in Al-Insaaf (4/116): ”Het is toegestaan om zich door de gelederen van de vijand heen te vechten voor het voordeel van de moslims. Anders is het verboden, en is het zelfvernietigend gedrag.”

We kunnen zien dat het in de meeste van deze teksten een zaak betreft waarin één, of enkele personen uitrukken vanuit de gelederen van de moslims en slaags raken met het vijandige leger, maar in andere gevallen, zoals de hadith over de jongen (zie nr. 6), niet. De algemene mening die we uit deze teksten kunnen herleiden, is dat het toegestaan is om zo’n daad te verrichten, onder de volgende voorwaarden:

1.Dat de intentie is; de religie van Allah te helpen.
2.Dat de aanvaller er bijna zeker van is dat deze daad enig voordeel zal hebben, ofwel door de vijand te raken met doden of gewonden, door de moslims aan te moedigen de vijand te bestrijden, of door de standvastigheid van de vijand te verzwakken, door hen te laten zien waar één enkele persoon toe in staat is. Zo’n beoordeling kan echter niet door enig individu gemaakt worden, vooral niet in deze tijd, maar het zou bepaald moeten worden door de mensen die militaire en politieke ervaring hebben, die bekend staan als vrome moslims en zich bekommeren om het welzijn van de moslims.

3.Dat deze daad gericht is tegen ongelovigen die de oorlog hebben verklaard aan de moslims.

Er zijn verschillende soorten ongelovigen; er zijn strijders, vreedzame mensen, zij die bescherming genieten, zij die met de moslims onder een verdrag leven, en zij die een verdrag met de moslims hebben gesloten. Het is niet toegestaan de ongelovigen te doden vanwege hun ongeloof. In Sahih al-Boekhaarie verhaalt ‘Abdallah Ibn ’Amr dat de Profeet (saaws) heeft gezegd: ”Wie een persoon heeft gedood die een verdrag had met de moslims, zal de geur van het Paradijs niet ruiken, alhoewel haar geur al van een afstand van veertig jaar waargenomen wordt.” (Overgeleverd door An-Nasaa’ie, Ahmad, Ibn Maadjah en anderen). De verdragen die met moslims worden gesloten moeten als geldig worden beschouwd en niet openstaand voor interpretatie; anders zullen chaos en groot onheil de overhand krijgen.

4.Dat zo’n daad in hun landen plaatsvindt, of in landen die onder hun bestuur staan, waar moslims hen verzet moeten bieden en hen moeten verdrijven. De Joden in Palestina en de Russen in Tsjetsjenië kunnen bijvoorbeeld het doelwit van deze daden zijn, onder de bovengenoemde voorwaarden.

5.Het moet worden goedgekeurd door de ouders van de aanvaller. Aangezien de goedkeuring van ouders vereist is voor Jihaad in het algemeen, is hun goedkeuring voor deze daad nog meer vereist. Als iemand zijn ouders goedkeuring heeft gekregen voor Jihaad, hoeft hij niet ook nog eens om een andere goedkeuring te vragen voor deze daad in het bijzonder.
Als een persoon zo’n daad uitvoert onder de voorwaarden die we net hebben genoemd, en hij wordt gedood, dan is hij, insha-Allah, een martelaar. Dat wil zeggen: als hij de juiste intentie heeft, aangezien daden alleen worden beoordeeld naar hun intentie. We bidden voor hem, en vragen Allah genade te hebben met hem.

Deze daden kunnen worden gefinancierd door de algemene schatkist of van Zakaat, omdat ze voor de Zaak van Allah zijn, of vanuit andere (financiële) bronnen.

De schade aan de kant van de vijand kan alleen worden bepaald door experts, zoals ik al heb gezegd. Er moet de verwachting zijn dat de aanval hen zal doden, hen ernstig zal verwonden, hen angst zal inboezemen, of hen zal dwingen de bezette landen te verlaten. Het zou geen negatieve reacties teweeg moeten brengen, zoals dat zij wraak zullen nemen op onschuldige mensen, huizen en dorpen met de grond gelijk maken, of een volledige oorlog beginnen tegen de moslims, waar zij (de moslims) niet op voorbereid zijn. Deze, en andere overwegingen, kunnen alleen ingeschat worden door mensen met de juiste kennis en expertise. Deze inschatting is een gebied dat openstaat voor meningen die goed en fout kunnen zijn. Moslims worden geadviseerd hun plicht tegenover Allah te vervullen, en Hem zoveel te vrezen als zij kunnen. En Allah weet het beste”.

Voor zover de fatwa hierover van Shaykh Salmaan al-‘Awdah.
En tot Allah keren wij terug.

14-09-2006, 14:09
Baaraka ALLAHOE feek

14-09-2006, 14:11
wa feek baraka agy

14-09-2006, 14:40
Allaahoemma arinaa l-h'aqqa h'aqqaa warzoeqna ttibaa'ah.

Want stel je voor dat 'amaliyaat istishhaadiyyah niet toegestaan zijn, maar degene die deze opinie volgt aan een dergelijke 'amaliyya meedoet, en vervolgens blijkt dat hij hiermee zowel zijn doenya als aakhirah verspeeld heeft..

Deze gedachte boezemt mij angst in, en samen met het meningsverschil over de juiste interpretatie van ah'adieth als die van de tovernaarsleerling, is dit voor mij het grootste obstakel

14-09-2006, 15:18



Citaat door Moeraabita:
Allaahoemma arinaa l-h'aqqa h'aqqaa warzoeqna ttibaa'ah.

Want stel je voor dat 'amaliyaat istishhaadiyyah niet toegestaan zijn, maar degene die deze opinie volgt aan een dergelijke 'amaliyya meedoet, en vervolgens blijkt dat hij hiermee zowel zijn doenya als aakhirah verspeeld heeft..

Deze gedachte boezemt mij angst in, en samen met het meningsverschil over de juiste interpretatie van ah'adieth als die van de tovernaarsleerling, is dit voor mij het grootste obstakel
Dan heeft hij/zij de ijtihad van een taaifah van ahloel ilm gevolgd, die een zeer sterke bewijsvoering hebben geleverd. Het is dan niet zo dat je het Hellevuur in word gesmeten oegtie.

Maar stel ook dat het wel toegestaan is, dan verspelen wij een grote faaidah voor al moslimeen.