Bekijk volle/desktop versie : sbekia



14-09-2006, 12:42
zet hier alle sbekia's die jullie hebben het liefst met foto't want ja is bijna ramadan

14-09-2006, 12:47


Ja! Ik wil het InshaAllah ook maken.

14-09-2006, 12:50
ik zou graag willen weten hoe je die langwerpige maakt je weet wel die uit een slagroomspuit komen denk ik

14-09-2006, 13:08
ja ik wil ook shabakia maken

14-09-2006, 13:25


ik ga het vrijdag en zaterdag maken 2soorten ik zal dan wel de fotos erop plaatsen, cookie en 7ayatie hebben sbekkia recepten op hun topic!

14-09-2006, 14:29

Citaat door halimoetje:
ik zou graag willen weten hoe je die langwerpige maakt je weet wel die uit een slagroomspuit komen denk ik
Die zijn LEKKER!! Ik at ze altijd in Marokko. Jammieee

14-09-2006, 14:30

Citaat door anisanisa:
ik ga het vrijdag en zaterdag maken 2soorten ik zal dan wel de fotos erop plaatsen, cookie en 7ayatie hebben sbekkia recepten op hun topic!
Okey, effe een kijkje nemen!

P.S Ejoow, volgens mij ben je dan dehele dag bezig met die 2 soorten...

14-09-2006, 14:40

Citaat door halimoetje:
ik zou graag willen weten hoe je die langwerpige maakt je weet wel die uit een slagroomspuit komen denk ik
ik heb er wel een maar dan in het duits ik probeer hem te vertalen voor je straks insha allah en anders morgen

14-09-2006, 17:02
Heeft Er Iemand Heer Een Recept Van Chebakia Die Makelijk En Simpel Tebegrijpen Is Graag Als Iemand Die Voor Mij Heeft
Dank Jullie Wel Alvast

14-09-2006, 17:11
ik heb een recept van mmu3 ik heb die uitgeprobeerd is echt lekker als ik tijd heb zet ik straks inchallah recept en foto goed ??

14-09-2006, 17:13
Oh Dankje Kan Je Het Niet Heel Snel Sturen Ik Moet Gaan Werke Zo Pleas

14-09-2006, 17:27


Citaat door SELMATJE:

Oh Dankje Kan Je Het Niet Heel Snel Sturen Ik Moet Gaan Werke Zo Pleas
dit is het recept van mmu3 ik heb die uitgebrobeerd maar ik plaats mijn foto goed!



Ingrediënten:
1 kilo meel
1= 250 gram geroosterde sesamzaad
2= 250 gran amandelen
3= 2 eieren
4= Halve theeglas olijfolie
5= 1 theeglas zonnebloem olie
6= 125 gram gesmolten echte boter
7= 1 eetlepel kaneel
8= 1 eetlepel nootmuskaat
9= half zakje arabische gom (mesk al ghorra)
10= 1 zakje saffraan
11= 3 eetlepels azijn
12= halve theeglas mazhar
13= 50 gram anijs
14= 50 gram venkelzaad
15= 1 kom lauw /warm water
16= 1 zakje bakpoeder.
een beetje zout

Voor het bakken:

2 kilo honing
2 liter olie

(sesam zaad voor garnering)






Bereidingswijze:
Ontvel de amandelen door deze een paar minuten te laten weken in gekookt water.
Laat ze drogen en bak ze goudbruin in zonnebloem olie.
Leg ze op servetjes om het vet uit d eamandelen te krijgen.

Maal de sesamzaad arabische gom, anijszaad en venkelzaad tot poeder. Zodra de amandelen vetvrij zijn, maal je die ook fijn.
Doe deze ingredienten di eje fijn hebt gemalen samen met de kaneel en nootmuskaat in een grote teil/kom.

Voeg al roerende , de olijfolie, zonnebloemolie, boter theelepel zout mazhar en azijn toe.
Voor de kleur gaat er ook eeen zakje saffraan bij. Als laatste voeg je het zakje bakpoeder toe.
Roer dit goed door.


Nu ga je het mengsel met lauwwarm water tot een samenhangend deeg kneden.
het deeg mag niet te sopeel en niet te stevig zijn. (ga op je iegen gevoel af)

Vorm van het deeg rolletjes van +/- 10 cm. leg deze steeds weg onder een plastic zak.
als je alle rolletjes af hebt, dan maak je met de deegroller het rollete in de breedte platter zodat het door de pastamachine kan.


haal 1 platgemaakt rolletje deeg door de pastamachine (je kan het deeg net zo dun/dik maken als je zelf wil)

Maak met een sbekkiasnijder (wieltje met kartelrand) 5 streepjes in het deeg. Hou ongeveer 2cm afstand tussen de inkepingen. Het laatste streepje moet van boven tot beneden goed doorgetrokken worden. De andere streepjes niet!, die inkepingen moeten korter zijn dan het laatste.

Rijg je vinger onder het 1e streepje boven het 2e streepje, onder het 3e streepje, boven het 4e streepje door.Nu heb je je vinger door het lapje deeg. Pak met de andere hand de 2 hoekjes en druk die goed aan elkaar vast. Draai met je rechterhand de streepjes over die hoekjes en leg het bloemetje op tafel.

Zo werk je een voor een alle rolletjes af.
Dek de cbekkia goed af met een doek, of een plastic zak om uitdroging te voorkomen.
Verhit in een grote diepe pan 2 liter zonnebloemolie.
Warm in een ander pan 2 liter honing op een laag pije. als de honing warm is (niet heet!) zet dan het vuur uit.
Bak de cebbakia goudbruin.

haal deze met een schuimspaan uit de olie en direct in de pan met honing. Dompel deze met een andere schuimspaan zachtjes onder in de honing. Laat de honing goed in de cebbakia intrekken

Als laatste strooi je er geroosterde sesamzaad over heen.


15-09-2006, 12:58



Citaat door rachidamoslima:
ik heb er wel een maar dan in het duits ik probeer hem te vertalen voor je straks insha allah en anders morgen
oo je bent echt een schat als je dat doet die vind mijn mijn lekker