Bekijk volle/desktop versie : wie was Jezus, een schokkend relaas!



Pagina's : [1] 2

26-06-2003, 22:55
In onze huidige maatschappij zijn er allerlei geloven, en ook allerlei ongelovigen; we weten eigenlijk weinig over elkaar; moslims en christenen hebben allebei iets met Isa, of zoals Nederlanders hem kennen, Jezus.


Wie was Jezus? Een mens, profeet, een Messias, een oplichter?
Of was hij nou echt de zoon van God?
Wat zei Jezus zelf?

En Jezus liep in de tempel , in de zuilengang van Salomo.
De Joden gingen om hem heen staan en vroegen;
“zeg het dan maar, wie ben je?”
(dit vroegen ze vanwege de vele wonderen van Jezus!).
Als jij echt de Messias bent, zeg het dan gewoon eerlijk tegen ons!

Jezus antwoordt;
“ Dat heb ik jullie al gezegd, maar jullie geloven het niet; maar er zijn wel mensen, die het wel geloven; de wonderen die Ik deed, in de Naam van God, zijn toch wel duidelijk. Maar de mensen die het wel geloven, en die God mij gegeven heeft, die gaan alles te boven,, en niemand kan iets roven uit de hand van God; bovendien; Ik en God zijn Een.

Nu werden de Joden ontzettend boos, en wilden Hem stenigen!
Maar Jezus zei hun; “wacht effe, waarom willen jullie mij stenigen, toch niet om 1 van die wonderen, die Ik in de Naam van God heb gedaan?”

De Joden schreeuwden terug, “Natuurlijk niet, maar vanwege Godslastering, en omdat jij, een mens, jezelf tot God maakt, door te zeggen: God en Ik zijn Een!!” ( dit argument klinkt moslims wellicht niet vreemd in de oren)

Jezus bleef rustig , en zei kort en droog terug;
Staat er niet in jullie Heilig Boek; “Ik( God) heb gezegd; Gij zijt Goden?”
Als God zelf al zegt, in Zijn heilig Boek, ” jullie zijn Goden”, hoe kun je dan tegen Mij, die door God geheiligd is, en in de wereld is gestuurd, zeggen:
“ Jij lastert God”, omdat Ik heb gezegd; “Ik ben Gods Zoon !”
Of willen jullie soms beweren, dat wat in de Torah staat, niet waar is?

Wat een tijdbom legt Jezus hier onder het Joodse geloof, we worden plotseling allemaal gepromoveerd tot zonen van de Allerhoogste, God, en Jezus bewijst het ook nog eens vanuit de Thora. En zelf zegt Hij heel expliciet “IK BEN GODS ZOON” .

Maar niet alleen onder het joodse geloof, ook onder het Moslimgeloof legt Hij die bom; niks profeet, maar “ Zoon van God”, en niet alleen Hij, maar ook jij!
Da’s even andere koek, dan altijd maar bang moeten zijn voor God!
Een compleet andere visie op wie de mens is!
De basis voor een nieuw zelfbewustzijn.
De duivel houdt niet van zulke taal, dan verliest hij de macht over die arme mensen, die zich altijd maar zondaar moeten voelen, en schuldig, tegenover God; “Weg er mee, Jezus moet aan het kruis”; jawel, wegens Godslastering!
Maar God pikt het niet, en Jezus staat op uit de Dood, die voor God niet bestaat. En leeft, tot aan NU; maar, ……….wie gelooft Hem?
Jezus legt hiermee de hoeksteen van een nieuwe samenleving, en een nieuwe opvatting over zonde en gerechtigheid; de kwestie is alleen: geloof jij Hem! Maar als je dat doet,mag je je ook gesteund voelen door God; dat is de Blijde Boodschap van het evangelie van Jezus, in de kern.
Maar wil je dat niet, geloof je dat niet, dan torent God hoog boven je uit, em maak je geen deel uit van de gemeenschap mèt God, met het “God is in mij, en ik in God”; de woorden van Jezus Christus.
Het is dus nogal wat, als mensen zeggen, nee, hij is niet Gods Zoon, want dan zeg je ook iets over jezelf.

Deze verhaal staat in Johannes 10 vers 23 tot 39.
En de tekst waar Jezus aan refereert, “ gij zijt alle zonen Gods”, 2000 jaar ge-leden, kunt u vandaag nog steeds lezen in het Bijbelboek Psalmen 82 vers 6. De Bijbel is wat dit betreft dus nog steeds dezelfde.

Noot’ wanneer in de bijbel staat “joden” wordt altijd bedoeld” de religieuze leiders”, zeg maar de geestelijken, van die tijd. Niet de gewone volk.

26-06-2003, 23:01


Dat zoon gedoe is bij Christenen helemaal uit het verband getrokken, ze zijn helemaal flipmode

En dat zoon gedoe berust op een foute vertaling. Natuurlijk is Issa AS(jezus) geen kind of nakomeling van God...

Wat een flauwekul! Profeten zijn ook gewone mensen netals ons...
Maar dan met een speciaal doel in het leven God's boodschap verwoorden...

26-06-2003, 23:10
Ja de koran is op rijm geschreven, en is fraude bestendig.

26-06-2003, 23:19
Ik heb er speciale redenen voor om wel te geloven...

De wonderen van de Koran om maar wat te noemen

Ik heb speciale dingen meegemaakt ...

27-06-2003, 11:39


evangelie van Johannes; 10 vers 30.

technies gezien, is ELK mens geschapen naar Gods Beeld en Gelijkenis;
Genesis 1 vers 26;
En God zei; Laat Ons mensen maken naar ons beeld, als onze gelijkenis!
(als je lijkt, op je "verwekker", noemen wij dat "zoon".)

Jezus verklaart zichzelf echter meer dan "zoon" alleen; Ik en de Vader(lees God) zijn 1;

In datzelfde Johannes-evangelie zegt Jezus tot de Joden;
Voordat Ibrahiem bestond, was Ik eral!!!!
Ev. van Johannes 8 vers 58 ; "Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u;
Eer Abraham was, ben Ik!".
(noot; in de Joodse religie is God zo heilig, dat je Hem eigenlijk geen Naam mag geven; Soms wordt God aangegeven door de naam; " Ik ben", of "Ik ben die Ik ben"; vandaar Jezus's "ben Ik&quot

Als je precies wilt weten wie Jezus is, moet je naar Hem toegaan, en dat kan; vraag maar Hem in je leven te komen, daag Hem maar uit, zich in jouw leven te "openbaren".
Mocht je na een bepaalde periode geen "antwoord" hebben gekregen, dan mag je rustig zeggen, U liegt!

God leeft, en Jezus is opgestaan uit de Dood, en ook eeuwig.
Gods logika, is vaak tegenstrijdig aan de onze, sceptische instelling. Ongelovige instelling; dat kan niet waar zijn!

Ook in de Koran spreekt God trouwens over zichzelf als WIJ, dus het monotheisme in letterlijke betekenis van het woord, wordt zelfs in de Koran niet verdedigd.

27-06-2003, 11:47
Beste mensen...we moeten heer Issa wel geloven, maar we mogen de bijbel in geen geval geloven....

27-06-2003, 19:38
Islam, is de ware Godsdienst!!

God, heeft niemand gebaart,is zelf niet gebaart en zal nooit iemand baren!!

Isa(jezus) is niet dood, hij is ergens in de hemelen en zal nog terug keren ,met een zwaard van vuur en hij zal mensen hun hoofden afsnijden(mensen die niet in de laatste profeet geloven, mohammed v.z.m.h)

De andere geloven(jodendom,christendom) ,zeggen dat er nog een profeet zal komen die ahmed zal heten, in principe zijn de namen ahmed en mohammed het zelfede ze zijn alleen in een verschillende Werkwoords vormen geschreven....

Hoe lang moet het nog duren voordat de profeet komt waar de joden nog op wachten...??

28-06-2003, 16:42
De oproep aan mij om de Koran te bestuderen, is niet nodig; dat doe ik al geruime tijd; jij, Nibazat, bent 1 van de weinige mensen, die als moslim bereid is, ook eens in de Bijbel te kijken; en niet alleen te kijken, maar het ook te bestuderen, en trachten het te begrijpen; ik vind dat een compliment waard.

Dat is inderdaad, niet alleen uit moslimperspektief, onze opdracht, onderzoek de dingen, en de mensen, en wordt wijzer!

Ik wil op je reageren, maar geen modder gooien, zoals hier vaak gebeurd;
Dat is niet netjes, waar God en Godsbesef, het onderwerp van gesprek is.

Het is heel makkelijk om een “heilig boek” te bekladden, belachelijk te maken.
Vooral vanuit moslimzijde zijn er nogal wat mensen, die spreken in termen van verdraaid, leugens, en ‘veranderd’, wanneer het de Bijbel betreft.

Het getuigt van domheid, om een fransman te beschuldigen van leugens, als hij het woord “la femme” gebruikt voor ons begrip “ vrouw”.
Omdat je niet hoort, wat JIJ gewend bent om te horen, is die ander nog geen leugenaar.
En bovendien redt hij zich er best mee, in zijn leven.

Mij ging het in mijn bijdrage, er niet om te bewijzen vanuit de Bijbel, dat Jezus God is.
Wel, dat Hij zichzelf Gods Zoon noemt, en dat christenen dus geen keuze hebben.
Tja, en dan mag je natuurlijk altijd zeggen, “dat is verzonnen”, maar daar hoef je geen moslim voor te zijn. Bijna alle boodschappen van God worden door veel mensen als “gefantaseerd” beschouwd. Dit noemen wij de “ongelovigen”. Moslims noemen hen ook zo!

Geloof is een rare zaak; je gelooft iets, ………………of niet!
De historie leert ons, dat een positief geloof vooruitgang en vernieuwing brengt; niet voor niets zegt de Bijbel; niets is onmogelijk voor degene die gelooft. En dat slaat ook op materiele zaken, zoals een winkeltje beginnen; je MOET er geloof in hebben, anders lukt het niet!
Toch blijft het christelijk geloof een volledig anders geloof, dan joods en moslims
Ik ga nu een heel rare vergelijking trekken, om die EENHEID in het christendom, die eigenlijk een drie-eenheid is, te verklaren.

Vergelijk God met stroom, die je niet kunt zien, maar er wel is.
Vergelijk Jezus met een brandende lamp.

Zonder stroom, is de lamp wel lamp, maar je hebt er weinig aan.
Nu komen de woorden van Jezus in een ander licht; gelijk de Vader( stroom) in Mij( de lamp) is, en Ik in de Vader;( de lamp is “gevuld” met elektriciteit)
en verderop “zonder de Vader, kan ik niets doen”.
Toch zijn, ook hier; “Ik en de Vader Een”.

We zijn WEL geschapen naar het beeld en de gelijkenis van God, maar dat wil niet zeggen dat we God zijn; bovendien was daarna de zondeval, in het paradijs, en werden we het paradijs “uitgeschopt”.( na het "eten " van die appel met gif!)
Zo schuldig voelde de mens zich, dat als een Joodse profeet door God geroepen werd, hij uitriep “ wee mij, want ik ga ten onder, want ik ben een man, onrein van lippen, en mijn ogen hebben de Here der heerscharen gezien !”( jesaja 6 vers 5).
Dat de Joden hun profeten dus als Goden zagen, is dus pertinent niet waar!

Nibazat, jouw uitleg, van “een zijn” mbt tot 1 zijn in hun doel is slim, maar dekt de lading niet, anders had Jezus, die toch wel iets slimmer was dan jij, dit zelf wel gezegd; Jezus doelde echt op een grotere Eenheid, dan alleen “1 in dat streven” wanneer wij zeggen, man en vrouw zijn 1, bedoelen we ook iets abstracts, ipv een gemeenschappelijk doel.
Maar, wij zijn het er al over eens, met zijn tweeën, dat Jezus niet zegt: “ ik ben God”, maar dat zeggen christenen ook niet!

Besluitend, Jezus is DE MESSIAS, die de Joden verwachten, en die het Heil zou brengen( jesaja 42, 49, 50 vers 4, en 52 vanaf vers 13), niet allen voor het joodse volk, maar voor alle volken.
Natuurlijk zien de moslims dit anders; zij beweren dat Mohammed de Masiah is, maar gezien het verschil in afkomst( de koran vertelt hierover” Isa is geschapen door Allah), waar Mohammed gewoon een mens was, de Opstanding van Jezus en Zijn opstijgen naar God, die de Koran erkent, de geweldloze boodschap van jezus, waarin de Liefde van God centraal staat, en Jezus alle geweld afwijst, als wel de idee van een kalifaatstaat( Mijn koninkrijk is niet van deze wereld, het is een geestelijk koninkrijk!), laten wel duidelijk zien, dat Mohammed, die immers een heel ander Boodschap had, (voor een volk dat God niet eerde, nog kende, maar velerlei goden vereerde), onmogelijk beantwoord aan het beeld van DE MESSIAS.
En ook niet aan het beeld van Christus!
Daarmee zeg ik verder niets over Mohammed.

Jezus toont ons wie we in werkelijkheid zijn; zonen van de Allerhoogste, en die allerhoogste wil iets met ons delen; Zijn Liefde, en Genade.
Jouw opmerking, dat “ iedereen dan ook God is” (ruikt naar boeddhisme!) is volledig voor jouw verantwoording; de indjiel spreekt niet zo.

Christen zijn, betekent Jezus te volgen, in dit nieuwe zelfbewustzijn; niet schuldig meer tegenover God; dat betekent niet, dat je volmaakt bent; ook de christen heeft een innerlijke Jihaad.
Als laatste wil ik toch even terugkomen op de Christus, die nu in de Hemel is; Hij zegt in de Bijbel; “wat Gij mij ook vraagt, in de Naam van MIJN VADER, het zal U geschieden”( wij definieren de hemel als de geestelijke wereld).
Daarom blijft mijn advies; vraag Jezus zelf,( dat kan toch geen zonde zijn?) te laten zien wie Hij is, dat hij zegt; Gods Zoon; Ik weet zeker, dat als je oprecht dit vraagt, dat Hij zich zal openbaren in je leven. Prijs God, broeder!!!!!!!!!!!

28-06-2003, 17:37
Ach , in mijn ogen is het allemaal flauwekul , als je bedenkt dat die boeken zijn geschreven in de tijd dat men dacht dat aarde plat was , en als het onweerde dacht men dat de goden boos waren. etc etc

Je zal voor de gein eens 'Godvoordomme' van de Osdorp posse eens moeten downloaden en goed naar de tekst luisteren , ik kan me wel vinden in die tekst.

29-06-2003, 03:54

Citaat:

Ik heb trouwens ook wel eens mijn k.ont afgeveegd met papier waarop bijbelteksten getypt waren; ook heb ik tegen een kerk aan geplast. Zoiets doe ik tegenwoordig niet meer. Ik heb er spijt van, maar ik zit er ook weer niet zwaar mee in mijn maag. Dit verhaal toont gewoon even aan hoe bekrompen ik stond tegenover slechts het aanraken van een bijbel! Ik heb hierover nooit mijn excuus gemaakt; daarom nu als je me toestaat: Vergeef me.
Ik moet zeggen, je hebt (had?) wel humor. Wat mij betreft kan het mij niks schelen. En volgens mijn Godsbesef ook niet echt... Je hoeft er niet echt spijt van te hebben. Een kerk is gewoon een gebouw, en de Bijbel gewoon een boek. Beetje jammer alleen van de waardevolle inhoud...


Citaat:
Ja, dat is bijzonder makkelijk. Vooral het verklaren dat de bijbel leugens bevat. Niet redelijk aangezien je gelooft met je hart. Je neemt veel blind aan… en als dit niet voor jou geldt dan is dit zeker het geval voor veel andere gelovigen. Allen verklaren ze dat hun Schrift de enige waarheid bevat. De Christelijke dichter Kahlil Gibran schreef ooit: “Geloof is een oase in het hart die niet bereikt kan worden door de karavaan van gedachten”.
Het irritante alleen is dat veel moslims altijd met hetzelfde aankomen. Ik weet niet hoe dat komt, maar wordt dat erin gedrild door imams, of, nog makkelijker, copypaste men dat van andere internetsites...?


Citaat:

We kunnen hier wat gedachten uitwisselen, alleen is voor ons beiden ons geloof te sterk dan dat we elkaar op andere ideeën kunnen brengen. Hoe vaak gebeurt het dat iemand van zijn geloof afstapt om een ander geloof te gaan belijden… Relatief weinig. Ik ga hier geen uitspraak doen over in welk geval dit het meest is.
Ik denk dat als je het christendom en de islam bestudeert deze erg veel in elkaar herkennen. De islam meer in het christendom, dan andersom, denk ik. Ik ben zo'n redelijk uniek geval geloof ik, die van (pseudo-/liberaal-) moslim christen is geworden. Maar wat veel vaker voorkomt in het westen, is dat veel ongelovigen moslim worden. In Duitsland is de schatting 80.000, voornamelijk vrouwen (hoezo vrouwen...?).


Citaat:

Dat er sprake is van verdraaiingen is wat geloofwaardiger te maken doordat vele Christenen het er mee eens zijn dat er 100-den verschillende bijbels bestaan. Ook is het Christendom uiteengevallen in vele verschillende stromingen. Er bestaan bovendien veranderingen. Er zijn vele dingen in het Christendom afgeschaft. Ik noem maar even de besnijdenis, en het vasten.
Er is een verschil tussen een verdraaiing en een fout. Een verdraaiing is een opzettelijke verandering. Echte aantoonbare verifieerbare teorien zijn er weinig. Ik sluit niet uit dat het niet gebeurd kan zijn, de wetenschappelijke onderbouwing is echter zo moeilijk te geven. Dat er fouten in de bijbel staan is waar. Het meeste komt echter doordat de Bijbelboeken een interpretatie van de grondtekst is. Dat is vergelijkbaar met de Koran. Deze laat zich ook niet volledig vertalen naar bv het Nederlands...

'Afgeschaft' is een woord dat eigenlijk niet in het vocabulaire van christenen voorkomt. Zo staat in de Bijbel een verhaal van christenjoden die geen 'onrein' voedsel wilden nuttigen. Door de komst van de Messiah was deze regel echter niet meer nodig. Deze mensen echter voelden zich er niet comfortabel bij. En zij kregen de vrijheid om dat te weigeren. Het gaat immers om de gedachte van de regel, niet de regel ansich. Leefregels hebben binnen het christendom sowieso een andere betekenis als binnen de islam...


Citaat:

Wat de veranderingen in de bijbel betreft voor ik de volgende voorbeelden aan: Marcus 16:19 in uit sommige bijbelversies geschrapt als zijnde een toevoeging, zoals bijvoorbeeld het geval is in de ‘Revised Standard Version’ in het Engels.
Marcus 16:19) ‘….werd hij (jezus) ten hemel opgenomen, en zit aan de rechterhand van God. (Noot: hoofdletters bestaan niet in Semitische talen of in het Grieks)

In oosterse talen betekende ‘rechterhand’ een plaats van eer. Het lijkt erop dat niet iedereen hier in kan meegaan. Uit de RSV uit de 20ste eeuw, de meest zuiverste versie van de bijbel nu, is ook het woord ‘verwekt’ geschrapt. Dit in de Christelijke leerstelling dat Jezus ‘de enige verwekte zoon is, verwekt, niet gemaakt’, zoals de Christen in zijn catechismus geleerd wordt te herhalen.
Het is een theorie die je aansnijdt, en die kan waar zijn of niet. Er bestaat argumentatie voor en tegen... Maar heeft het inhoudelijke consequenties. Nee... in vele bijbelboeken staat dat Jezus de eniggeboren zoon van God is, bv. "Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, die in de schoot des Vaders is, die heeft Hem ons verklaard( 1 : 18)."

Het kost mij veel te veel tijd om op de rest in te gaan. een ding wil ik je meegeven. Een gelovige is geen letterknecht, maar iemand die zijn hart aan God gegeven heeft. Het gaat niet om de wel of niet juiste vertaling van de tekst. Het gaat erom of je Jezus in je hart wil aannemen als verlosser van je schuld. Geloven is namelijk iets anders dan geleerdheid. Een theoloog hoeft nog geen christen te zijn. Geloven is de ultieme combinatie van weten, voelen en ervaren... God heeft beloofd da hij een verlosser zou zenden. Daarom leveren christenen nu in de vrijheid. Geen regeltjesdwang, maar de persoonlijke communicatie met God, de liefde (belangrijker dan geloof en hoop) overwint...

29-06-2003, 04:02

Citaat:

Ik heb trouwens ook wel eens mijn k.ont afgeveegd met papier waarop bijbelteksten getypt waren; ook heb ik tegen een kerk aan geplast. Zoiets doe ik tegenwoordig niet meer. Ik heb er spijt van, maar ik zit er ook weer niet zwaar mee in mijn maag. Dit verhaal toont gewoon even aan hoe bekrompen ik stond tegenover slechts het aanraken van een bijbel! Ik heb hierover nooit mijn excuus gemaakt; daarom nu als je me toestaat: Vergeef me.
Ik moet zeggen, je hebt (had?) wel humor. Wat mij betreft kan het mij niks schelen. En volgens mijn Godsbesef ook niet echt... Je hoeft er niet echt spijt van te hebben. Een kerk is gewoon een gebouw, en de Bijbel gewoon een boek. Beetje jammer alleen van de waardevolle inhoud...


Citaat:
Ja, dat is bijzonder makkelijk. Vooral het verklaren dat de bijbel leugens bevat. Niet redelijk aangezien je gelooft met je hart. Je neemt veel blind aan… en als dit niet voor jou geldt dan is dit zeker het geval voor veel andere gelovigen. Allen verklaren ze dat hun Schrift de enige waarheid bevat. De Christelijke dichter Kahlil Gibran schreef ooit: “Geloof is een oase in het hart die niet bereikt kan worden door de karavaan van gedachten”.
Het irritante alleen is dat veel moslims altijd met hetzelfde aankomen. Ik weet niet hoe dat komt, maar wordt dat erin gedrild door imams, of, nog makkelijker, copypaste men dat van andere internetsites...?


Citaat:

We kunnen hier wat gedachten uitwisselen, alleen is voor ons beiden ons geloof te sterk dan dat we elkaar op andere ideeën kunnen brengen. Hoe vaak gebeurt het dat iemand van zijn geloof afstapt om een ander geloof te gaan belijden… Relatief weinig. Ik ga hier geen uitspraak doen over in welk geval dit het meest is.
Ik denk dat als je het christendom en de islam bestudeert deze erg veel in elkaar herkennen. De islam meer in het christendom, dan andersom, denk ik. Ik ben zo'n redelijk uniek geval geloof ik, die van (pseudo-/liberaal-) moslim christen is geworden. Maar wat veel vaker voorkomt in het westen, is dat veel ongelovigen moslim worden. In Duitsland is de schatting 80.000, voornamelijk vrouwen (hoezo vrouwen...?).


Citaat:

Dat er sprake is van verdraaiingen is wat geloofwaardiger te maken doordat vele Christenen het er mee eens zijn dat er 100-den verschillende bijbels bestaan. Ook is het Christendom uiteengevallen in vele verschillende stromingen. Er bestaan bovendien veranderingen. Er zijn vele dingen in het Christendom afgeschaft. Ik noem maar even de besnijdenis, en het vasten.
Er is een verschil tussen een verdraaiing en een fout. Een verdraaiing is een opzettelijke verandering. Echte aantoonbare verifieerbare teorien zijn er weinig. Ik sluit niet uit dat het niet gebeurd kan zijn, de wetenschappelijke onderbouwing is echter zo moeilijk te geven. Dat er fouten in de bijbel staan is waar. Het meeste komt echter doordat de Bijbelboeken een interpretatie van de grondtekst is. Dat is vergelijkbaar met de Koran. Deze laat zich ook niet volledig vertalen naar bv het Nederlands...

'Afgeschaft' is een woord dat eigenlijk niet in het vocabulaire van christenen voorkomt. Zo staat in de Bijbel een verhaal van christenjoden die geen 'onrein' voedsel wilden nuttigen. Door de komst van de Messiah was deze regel echter niet meer nodig. Deze mensen echter voelden zich er niet comfortabel bij. En zij kregen de vrijheid om dat te weigeren. Het gaat immers om de gedachte van de regel, niet de regel ansich. Leefregels hebben binnen het christendom sowieso een andere betekenis als binnen de islam...


Citaat:

Wat de veranderingen in de bijbel betreft voor ik de volgende voorbeelden aan: Marcus 16:19 in uit sommige bijbelversies geschrapt als zijnde een toevoeging, zoals bijvoorbeeld het geval is in de ‘Revised Standard Version’ in het Engels.
Marcus 16:19) ‘….werd hij (jezus) ten hemel opgenomen, en zit aan de rechterhand van God. (Noot: hoofdletters bestaan niet in Semitische talen of in het Grieks)

In oosterse talen betekende ‘rechterhand’ een plaats van eer. Het lijkt erop dat niet iedereen hier in kan meegaan. Uit de RSV uit de 20ste eeuw, de meest zuiverste versie van de bijbel nu, is ook het woord ‘verwekt’ geschrapt. Dit in de Christelijke leerstelling dat Jezus ‘de enige verwekte zoon is, verwekt, niet gemaakt’, zoals de Christen in zijn catechismus geleerd wordt te herhalen.
Het is een theorie die je aansnijdt, en die kan waar zijn of niet. Er bestaat argumentatie voor en tegen... Maar heeft het inhoudelijke consequenties. Nee... in vele bijbelboeken staat dat Jezus de eniggeboren zoon van God is, bv. "Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, die in de schoot des Vaders is, die heeft Hem ons verklaard( 1 : 18)."

Het kost mij veel te veel tijd om op de rest in te gaan. een ding wil ik je meegeven. Een gelovige is geen letterknecht, maar iemand die zijn hart aan God gegeven heeft. Het gaat niet om de wel of niet juiste vertaling van de tekst. Het gaat erom of je Jezus in je hart wil aannemen als verlosser van je schuld. Geloven is namelijk iets anders dan geleerdheid. Een theoloog hoeft nog geen christen te zijn. Geloven is de ultieme combinatie van weten, voelen en ervaren... God heeft beloofd da hij een verlosser zou zenden. Daarom leveren christenen nu in de vrijheid. Geen regeltjesdwang, maar de persoonlijke communicatie met God, de liefde (belangrijker dan geloof en hoop) overwint...

29-06-2003, 04:20

Citaat:

Ik heb trouwens ook wel eens mijn k.ont afgeveegd met papier waarop bijbelteksten getypt waren; ook heb ik tegen een kerk aan geplast. Zoiets doe ik tegenwoordig niet meer. Ik heb er spijt van, maar ik zit er ook weer niet zwaar mee in mijn maag. Dit verhaal toont gewoon even aan hoe bekrompen ik stond tegenover slechts het aanraken van een bijbel! Ik heb hierover nooit mijn excuus gemaakt; daarom nu als je me toestaat: Vergeef me.
Ik moet zeggen, je hebt (had?) wel humor. Wat mij betreft kan het mij niks schelen. En volgens mijn Godsbesef ook niet echt... Je hoeft er niet echt spijt van te hebben. Een kerk is gewoon een gebouw, en de Bijbel gewoon een boek. Beetje jammer alleen van de waardevolle inhoud...


Citaat:
Ja, dat is bijzonder makkelijk. Vooral het verklaren dat de bijbel leugens bevat. Niet redelijk aangezien je gelooft met je hart. Je neemt veel blind aan… en als dit niet voor jou geldt dan is dit zeker het geval voor veel andere gelovigen. Allen verklaren ze dat hun Schrift de enige waarheid bevat. De Christelijke dichter Kahlil Gibran schreef ooit: “Geloof is een oase in het hart die niet bereikt kan worden door de karavaan van gedachten”.
Het irritante alleen is dat veel moslims altijd met hetzelfde aankomen. Ik weet niet hoe dat komt, maar wordt dat erin gedrild door imams, of, nog makkelijker, copypaste men dat van andere internetsites...?


Citaat:

We kunnen hier wat gedachten uitwisselen, alleen is voor ons beiden ons geloof te sterk dan dat we elkaar op andere ideeën kunnen brengen. Hoe vaak gebeurt het dat iemand van zijn geloof afstapt om een ander geloof te gaan belijden… Relatief weinig. Ik ga hier geen uitspraak doen over in welk geval dit het meest is.
Ik denk dat als je het christendom en de islam bestudeert deze erg veel in elkaar herkennen. De islam meer in het christendom, dan andersom, denk ik. Ik ben zo'n redelijk uniek geval geloof ik, die van (pseudo-/liberaal-) moslim christen is geworden. Maar wat veel vaker voorkomt in het westen, is dat veel ongelovigen moslim worden. In Duitsland is de schatting 80.000, voornamelijk vrouwen (hoezo vrouwen...?).


Citaat:

Dat er sprake is van verdraaiingen is wat geloofwaardiger te maken doordat vele Christenen het er mee eens zijn dat er 100-den verschillende bijbels bestaan. Ook is het Christendom uiteengevallen in vele verschillende stromingen. Er bestaan bovendien veranderingen. Er zijn vele dingen in het Christendom afgeschaft. Ik noem maar even de besnijdenis, en het vasten.
Er is een verschil tussen een verdraaiing en een fout. Een verdraaiing is een opzettelijke verandering. Echte aantoonbare verifieerbare teorien zijn er weinig. Ik sluit niet uit dat het niet gebeurd kan zijn, de wetenschappelijke onderbouwing is echter zo moeilijk te geven. Dat er fouten in de bijbel staan is waar. Het meeste komt echter doordat de Bijbelboeken een interpretatie van de grondtekst is. Dat is vergelijkbaar met de Koran. Deze laat zich ook niet volledig vertalen naar bv het Nederlands...

'Afgeschaft' is een woord dat eigenlijk niet in het vocabulaire van christenen voorkomt. Zo staat in de Bijbel een verhaal van christenjoden die geen 'onrein' voedsel wilden nuttigen. Door de komst van de Messiah was deze regel echter niet meer nodig. Deze mensen echter voelden zich er niet comfortabel bij. En zij kregen de vrijheid om dat te weigeren. Het gaat immers om de gedachte van de regel, niet de regel ansich. Leefregels hebben binnen het christendom sowieso een andere betekenis als binnen de islam...


Citaat:

Wat de veranderingen in de bijbel betreft voor ik de volgende voorbeelden aan: Marcus 16:19 in uit sommige bijbelversies geschrapt als zijnde een toevoeging, zoals bijvoorbeeld het geval is in de ‘Revised Standard Version’ in het Engels.
Marcus 16:19) ‘….werd hij (jezus) ten hemel opgenomen, en zit aan de rechterhand van God. (Noot: hoofdletters bestaan niet in Semitische talen of in het Grieks)

In oosterse talen betekende ‘rechterhand’ een plaats van eer. Het lijkt erop dat niet iedereen hier in kan meegaan. Uit de RSV uit de 20ste eeuw, de meest zuiverste versie van de bijbel nu, is ook het woord ‘verwekt’ geschrapt. Dit in de Christelijke leerstelling dat Jezus ‘de enige verwekte zoon is, verwekt, niet gemaakt’, zoals de Christen in zijn catechismus geleerd wordt te herhalen.
Het is een theorie die je aansnijdt, en die kan waar zijn of niet. Er bestaat argumentatie voor en tegen... Maar heeft het inhoudelijke consequenties. Nee... in vele bijbelboeken staat dat Jezus de eniggeboren zoon van God is, bv. "Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, die in de schoot des Vaders is, die heeft Hem ons verklaard( 1 : 18)."

Het kost mij veel te veel tijd om op de rest in te gaan. een ding wil ik je meegeven. Een gelovige is geen letterknecht, maar iemand die zijn hart aan God gegeven heeft. Het gaat niet om de wel of niet juiste vertaling van de tekst. Het gaat erom of je Jezus in je hart wil aannemen als verlosser van je schuld. Geloven is namelijk iets anders dan geleerdheid. Een theoloog hoeft nog geen christen te zijn. Geloven is de ultieme combinatie van weten, voelen en ervaren... God heeft beloofd da hij een verlosser zou zenden. Daarom leveren christenen nu in de vrijheid. Geen regeltjesdwang, maar de persoonlijke communicatie met God, de liefde (belangrijker dan geloof en hoop) overwint...

29-06-2003, 09:51


De profeet probeerde christenen nooit te bekeren.

als ik het goed heb heeft de profeet gezegd

wie de mensen van het boek beledigd beledigd mij

29-06-2003, 11:05

Citaat:
Origineel gepost door Nibazat
Het vervolg:



Fout, de boodschap en het doel waren/zijn hetzelfde. Ik heb wel eens argumenten zien staan waarmee aangevoerd werd dat Mohammed de Messias was… Ik heb hier niet echt een eigen mening over omdat ik niet genoeg weet… Ik kan de tekst ook niet meer vinden. Yahya, als je dit leest wil je dan s.v.p. een toelichting geven, ieder ander is ook uitgenodigd! Ik meen te weten dat er verklaard wordt door Moslims dat er in de bijbel de verklaring staat waarin de komst van Mohammed aangekondigd werd.

Je tekst hierboven is… Het spijt me wel… een beetje hol.
Als je er van uitgaat dat Christus de Messias is, en het beeld dat je van hem aan de Messias toedicht… Om vervolgens te verklaren dat Mohammed niet aan dat beeld voldoet en dus niet de Messias kan zijn… Je komt hier wat bevooroordeeld over, en ik wens je nu echt niet te beledigen… Ik neem niet de moeite stijlvol te zijn dan, dat weet je.

[SIZE=1]Jezus toont ons wie we in werkelijkheid zijn; zonen van de Allerhoogste, en die allerhoogste wil iets met ons delen; Zijn Liefde, en Genade.
Jouw opmerking, dat “ iedereen dan ook God is” (ruikt naar boeddhisme!) is volledig voor jouw verantwoording; de indjiel spreekt niet zo.[/SIZE]


xxxxx
“…opdat zij allen EEN zijn, gelijk Gij, Vader, Gij in mij en ik in U, dat ook zij in ons zijn;

“...ik in hen en Gij in mij, dat zij volmaakt zijn tot EEN…
xxxxx

Johannes 17:20-23

Ik neem mijn verantwoording. Mijn opmerking kwam naar aanleiding van bovenstaande versen… Iedereen lijkt EEN te kunnen zijn met God, net zoals Jezus van zichzelf verklaard in ‘Ik en de Vader zijn EEN’. Jij vertelde me dat mijn uitleg hierover niet heel de lading dekt; wat de werkelijke uitleg ook moge zijn… Als deze uitspraak aangevoerd wordt om de drie-eenheid te onderschrijven is het volgens bovenstaande versen dat iedereen deel kan zijn van die eenheid. Wat is dan precies het karakter van die eenheid? Allen volmaakt tot EEN… Wat betekent dat? In ieder geval hetzelfde als het EEN zijn van Jezus en de Vader.

[SIZE=1]Christen zijn, betekent Jezus te volgen, in dit nieuwe zelfbewustzijn; niet schuldig meer tegenover God; dat betekent niet, dat je volmaakt bent; ook de christen heeft een innerlijke Jihaad.
Als laatste wil ik toch even terugkomen op de Christus, die nu in de Hemel is; Hij zegt in de Bijbel; “wat Gij mij ook vraagt, in de Naam van MIJN VADER, het zal U geschieden”( wij definieren de hemel als de geestelijke wereld).
Daarom blijft mijn advies; vraag Jezus zelf,( dat kan toch geen zonde zijn?) te laten zien wie Hij is, dat hij zegt; Gods Zoon; Ik weet zeker, dat als je oprecht dit vraagt, dat Hij zich zal openbaren in je leven. Prijs God, broeder!!!!!!!!!!!

Je vraagt het zo vormelijk; ik had het nog bijna gedaan… Misschien dat jij de grootsheid in je hart kan vinden de Islamitische geloofsgetuigenis uit te spreken? Wees oprecht, verklaar dat je gelooft dat er geen god is dan Allah en dat Mohammed zijn dienaar en profeet is. Ik stel je het volgende voor: Vraag Jezus in de Hemel in Naam van Zijn Vader toestemming dit te doen. Als hij weigert dan doe je het niet, en anders doe je het alleen als je er zin in hebt.

Zita. [/B]
ZITA!

29-06-2003, 22:16
Voordat ik je antwoord, zita;
Als de beker vol is, is het wijs, er niet nog meer in te willen schenken.
Je mocht eens verkwistten.
Maar als het hart hongerig is, dan is de situatie geheel anders.
Zo is het ook met de mens; als we vol zitten van onze eigen argumenten, valt het zwaar een andere kijk te hebben, of aan te nemen.
Het gaat toch nog goed?

Ik lees de koran zelf, en wat me opvalt, is dat er ontzettend veel “gedreigd” wordt; “ pas op, wordt niet zo, doe niet net zo, hel, straf, en het konstante “vreest dan God, en gehoorzaamt zijn gezant”.
Soerat taha 16 vers 113; “Wij hebben er(in de koran) uiteenzettingen van dreigementen in gegeven”.
Daarbij wordt erin de koran vaak naar aanleiding van situaties en gebeurtenissen becommentarieerd, die ten tijde van of voor mohammed speelden, maar die zelf niet worden genoemd, of heel slechts vaag aangestipt, waardoor het moeilijk is, je een beeld te vormen van wat het commentaar beoogd.
Daarom wordt de toegankelijkheid van het geschrevene, en het begrip voor een 21 eeuwse westerling niet makkelijk; al te vaak hoor je dan ook, dat je nog niet genoeg gestudeerd hebt, en allerlei geleerde studies over de koran moet kennen, en aanvaarden; maar dit geldt ook voor jonge westerse moslims.

Je krijgt hierdoor een soort pyramide-achtige konstruktie van “gezag” hebbende “oelama”, die sterk in een bepaalde traditie staan.

Jouw antwoord op mijn opmerking “ vraag het Jezus zelf, want Hij is opgestaan!”, impliceerde dus in het geheel niet, dat je kristen moest worden, maar meer de eenvoud, er is geen pyramide achtige struktuur in het christendom, kwa kennis; vraag het zelf!!!!

Jij antwoordt echter wel, met het dogmatische “ verklaar dat je gelooft, dat er geen God is dan Allah, en Mohammed zijn profeet”.
Ik vroeg jou toch niet iets “onakseptabels”, vanuit de koran IS Isa nu bij Allah, dus zo gek is het dus niet.

Op mij komt het beeld, dat de koran schept van God, vrij eentonig over;
Hij is almachtig, straft streng, maar is ook vergevend; en dat de meeste mensen die vroeger leefden en een vermaning kregen, die “vergaten”; pas op dat jullie dat niet overkomt, is telkens weer de boodschap.
De mens is een nietig wezen, dat vooral moet buigen voor zijn Heer, en bibberen, want de straf is vreselijk, en Allah zit eigenlijk vooral zijn schepping de Mens te kleineren. Bladzijde na bladzijde!!.
De gemiddelde moslim komt zo ook over; argwanend, bijna schichtig en voorzichtig begeeft hij zich door de( westerse) wereld, of juist heel arrogant, en veel moslims geven mij dan ook niet het idee, goh, zo zou ik ook wel willen zijn.
Maar onmiddellijk geef ik toe, dat ook veel christenen nou niet precies het goede voorbeeld geven.
Waarschijnlijk komt dat, omdat er veel mensen slechts aan de buitenkant van het geloof leven, de binnenkant veranderen geeft te veel moeite.
Natuurlijk ben ik nog maar een beginnend studentje, in koran, maar de Bijbel legt toch veel meer het accent op wat je WEL MOET DOEN.
Persoonlijk vind ik het christelijk geloof meer uitdagend, meer blij, je mag er zijn, met al je fouten, en tekortkomingen.

Het gaat me niet zo zeer om de koran te bekritiseren, alswel om de sfeer te zien, die het geloof op mensen heeft. En dan ook niet precies mensen oproept tot zelfstandige mensen te worden.
Tja, de ahadith zal dat gat dan wel opvullen, maar het ging mij nu even over de koran ansich, hoe die overkomt, op mij.
Ik geloof ook zeker, dat de uitleg van de koran, er toe bij heeft gedragen, dat de islamitiese maatschappij op zijn zachtst gezegd, niet erg dynamisch is.


Waar het echter om draait, is mij wel duidelijk;
Globaal gezien is de mens geschapen door God, en hoe je het wendt of keert, het scheppingsverhaal, zegt; ”naar het beeld en gelijkenis van God”.
Voor jou is dat al te hoog gegrepen, en al moeilijk te accepteren. Het houdt echter niet in, dat we gelijk aan God zijn, denk maar aan die prachtige reklame op tv, waarin een arme Indiër een auto omvormt naar het beeld en de gelijkenis van een renault; het is er alleen niet een.
Na de zondeval, het luisteren naar Satan, glijden we dieper af, dat is duidelijk, en erken jij ook. Er volgt een periode van scheiding tussen God en de mens, die het paradijs wordt uitgedonderd; dat erken je ook.
Daarna is Ibrahiem 1 van de eersten, die weer contact met God heeft, en luistert; Musa krijgt vervolgens de stenen tafelen, een soort goddelijke wetgeving te vergelijken met de sharia. God zegt de mens eigenlijk, als je nu weer wil, dat het goed gaat, binnen jullie omstandigheden, dan moet je je zus en zo gedragen; dit heet een wetsreligie.
De joden luisteren niet massaal naar deze wet, en breidden hem uit met een heel sterke regelgeving op sociaal en cultureel en juridies gebied; de letter wordt op een gegeven moment belangrijker dan de geest, van de Wet. ( lijkt wel op de moslimse traditie, in de hadith en soenna)
Dan wordt er tevens door de profeten, die soms echt dingen in de toekomst voorspellen, maar vaak ook weer de functie van “richter” hebben, van “terug naar God”, van “waarschuwer” een Messias beloofd, die heel de wereld zal redden, zonder geweld, maar met Liefde.

Als we dan kijken naar de persoon van Mohammed, en de sharia, dan zien we toch niet echt iets nieuws, maar eerder een herhaling van Moses, musa, alleen wordt er nu nog strenger gestraft, en gedreigd. God herhaalt zich als het ware. Mohammed als menselijke waarschuwer!

De persoon van Christus, als Leraar der Gerechtigheid, die de scheiding tussen God en mens wegneemt, gevolg van de zonde, die ons scheidt van Hem, die ons liefheeft, en die ons kinderen noemt, die “zijn leven gaf voor wie Hij liefheeft”, en die zijn volgelingen belooft dat God in hen, en Hij in hen zal zijn, die niet een werelds rijk sticht, met weer een ingenieuze wet, met allerlei geboden en regeltjes, maar in ons zondige hart Zijn Liefde legt, als basis van een ander mens, onder het motto: Hebt Lief, omdat ik U lief heb gehad.
Nou ga ik nog niet eens in op Jezus uitspraak; Ik ben het, de Messias, Gods Zoon, zijn profetie over Zijn Lijden en Opstanding(, en de profetieën over Hem, (Jesaja 52 vers 13 tot 53 vers 12), waarin het beeld van Mohammed totaal niet past.
Christenen vereren God, vooral omdat Hij Jezus Christus in de wereld heeft gestuurd, om ons te redden van zonde en oordeel; de man werd gekruisigd vanwege Godslastering, terwijl hij niets verkeerds had gedaan,en stierf, en zijn volgelingen vluchtten ontredderd en gedemotiveerd weg;
Totdat bleek, dat Hij was opgestaan.

Mohammed preekte over 1 God, tegen mensen die veelgoderij aanhingen; Mohammed liet zich niet doden, maar gewapend veroverden ze Mekka, nadat ze voor het geweld naar medina waren gevlucht; hij stichtte, met overtuiging, maar ook met het zwaard een heel rijk, dat andere mensen die zijn geloofsovertuiging niet accepteerden, of omdat ze niet geloofden, of omdat ze jood waren of christen, in een heel rare positie stelde.

Ik kan met geen enkele mogelijkheid constateren, dat Jezus en Mohammed personen van hetzelfde kaliber waren, of dat hun doel hetzelfde was,( wat jij beweer) laat staan, dat Mohammed de Messias was, of een grotere functie had ontvangen van Allah, dan Isa. Integendeel, Mohammed staat op hetzelfde niveau als Mozes, als wetgevende spreekbuis van God, waarbij de wonderen van Mozes bij Faroen, en de wonderen in de woestijn ( kwakkels, manna, de wolk) Musa meer bevestigen als profeet dan Mohammed.

En daarbij, de Koran als “volmaakte richtlijn, waarschuwende functie”; je wilt toch niet beweren dat de huidige miljoenen moslims allemaal volmaakt en voorbeeldig leven? En zo was het natuurlijk ook met de Joden, duizend jaar nadat ze de Stenen Tafelen hadden ontvangen. Maar dat geldt ook voor christenen, dus als het om geloof gaat, gaat het om je daden, en niet zozeer om welk geloof van de drie; zou dat soms de 3 eenheid zijn; de koran, indjiel en torah? Waren onze gemeenschappen maar een drie-eenheid.
Maar Zita, je hoort mij niet zeggen dat een moslim slecht is, en er zijn gelukkig heel veel moslims, die ook Gods Liefde in hun hart hebben.

Maar niet meer aankomen, dat onze boek vervalst is! Kleine vertaalfoutjes, verschillende meningen, prima, de Bijbel is geen woordenstroom uit de mond van God, zoals moslims wel toeschrijven aan Koran.
De Bijbel is een verzameling boeken, over mensen, die een relatie hebben met God, en die ons ten voorbeeld worden gesteld; tevens openbaart de Bijbel Gods reddingsplan, dat uitloopt op de Opstanding van Jezus over de dood, en de uitstorting van Gods Geest, en Liefde over alle mensen; maar jij moet als mens daar wel je hart voor openstellen, dat geloven en het accepteren; en tevens gaat het over het Volk van God, de Joden, die inderdaad en kans hebben gemist, maar weggooien is zonde, ze krijgen een tweede ronde; met Christus; Gods Liefde.

Bovendien getuigt de koran helemaal niet van 1 geloof; die tekst in de koran zegt, dat als Allah dat had gewild, hij dat had gedaan, maar hij wil ons juist testen, in wat ons gegeven is; later, in de hemel, zal Hij ons wel duidelijk maken waarover wij van mening verschilden; in de tussen tijd raadt Hij ons aan deugdelijke daden te doen, en daar valt volgens mij niet onder de bijbel voor te stellen als een verdraaid boek.

Pagina's : [1] 2