Bekijk volle/desktop versie : Anti Fitna Topics



11-09-2006, 19:33
asalaam elikoem warahmatolahi wabarakatoho beste broeders en zusters op vele topics zien we mensen die beginnen te discusieren over de zaak van allah en over zaken waar ze geen kennis over bevatten en dan word er ook eens onderling erover gebekvecht subhanallah terwijl we allen de profeet saw met ihsan dienen op te volgen en hoe was de houding van de profeet saw?

Zijn gedrag
Hij was altijd vrolijk en ongecompliceerd en had een goed hart. Er was niemand die zoveel glimlachte als hij en hij was degene die het verst van boosheid verwijderd was. Hij was snel tevreden en koos altijd voor de gemakkelijke oplossing, mits het volgens de regels van de Islam was. Wanneer het niet volgens de Islam was, gebruikte hij de oplossing niet. Hij was totaal niet wraakzuchtig, behalve wanneer de naam van Allah bespot werd. De profeet Sallalahu 'alaihi wasalam was een edelmoedig en geduldig mens. Hij had respect voor iedereen en was degene die de meeste "Hayaa'e" d.w.z. "de natuurlijke schaamte" had.

als wij de profeet saw echt met ihsaan willen opvolgen laten we beginnen met dit te bereiken alhoewel we dit nooit perfect gaan bereiken maar we er wel naar moeten streven en maken dat we deze kenmerken (kenmerken van de gedrag van de profeet saw) ook in ons gedrag bi iedni lah taela zullen herkennen!!



ps;degenen die hier zaken over het geloof willen plaatsen zonder enige afwijking van het onderwerp graag moge allah jullie ervoor belonen!!

en voordegene die hier fitna willen veroorzaken herlees de titel van deze topic ANTI FITNA TOPIC dus aan jou vraag ik deze topic te verlaten!



oughtkoem fi lah!


fi amani lah !

11-09-2006, 19:36


De laatste toespraak van de Profeet (v.z.m.h.)

Khutbah Hijjah al-Wida' (De Afscheidsbedevaart)

Deze toespraak werd gegeven op de negende dag van Dhu' -hidjdja 10 jaar na de hidjra (emigratie) in de vallei van de berg 'Arafat te Mekka. Het was ter gelegenheid van het jaarlijkse ritueel van de Hadj (de bedevaart) die datzelfde jaar als religieuze verplichting was vastgesteld voor de moslims. Deze specifieke toespraak, die door de Profeet (v.z.m.h.) zelf werd gegeven voor een menigte van ongeveer 140.000 man, is later bekend geworden onder de naam Khutbah Hijjah al-Wida', de afscheids-bedevaart. Dit omdat de Profeet (v.z.m.h.) niet lang daarna heenging van deze wereld.

Na het prijzen en danken van Allah (s.w.t.), begon de Profeet (v.z.m.h.) met de volgende woorden:

"O mensen! Luister aandachtig naar mij, daar ik niet weet of ik na dit jaar ooit weer onder jullie zal zijn. Luister daarom voorzichtig naar wat ik zeg en geef deze woorden door aan degenen die vandaag niet aanwezig konden zijn"

"O mensen! Net zoals jullie deze maand (de maand van de Hadj), deze dag (de negende dag van deze maand) en deze stad (de stad Mekka) als heilig beschouwen, net zo zijn de levens en bezittingen van iedere Moslim heilig goed voor jullie. Geef de goederen die jou zijn toevertrouwd altijd weer terug aan hun rechtmatige eigenaars! Doe niemand pijn, opdat niemand jou pijn zal doen. Weet dat jullie je Heer (s.w.t.) zullen ontmoeten (op de Dag des Oordeels) en dat Hij jullie zeker zal afrekenen op jullie daden".

"Allah (s.w.t.) heeft jullie verboden om woekerrente te nemen. Daarom moeten alle vormen van woekerrente worden vermeden. Jullie kapitaal is aan jullie om te houden. Wees er niet onredelijk mee. Allah (s.w.t.) heeft geoordeeld dat er geen woekerrente zal zijn en dat van alle rente die verschuldigd is aan Abbas ibn 'Adb al Muttalib (oom van de Profeet (v.z.m.h.)) moet worden afgezien."

"Van welk recht dat voortkomt uit doodslag, zoals gangbaar in preïslamitische dagen, zal voortaan van worden afgezien. Het eerste en dergelijke recht waar ik van afzie is dat voortkomend uit de moord op Rabbiah ibn al Harithah".

"O mensen! De ongelovige geven zich over aan het vervalsen van de kalender, opdat zij datgene wat Allah (s.w.t.) heeft verboden geoorloofd kunnen maken, en te verbieden wat Allah (s.w.t.) heeft toegestaan. Allah (s.w.t.) heeft de maanden vastgesteld op twaalf. Vier daarvan zijn heilig, drie van deze zijn opeenvolgend (komen achter elkaar) en één komt afzonderlijk voor tussen de maanden Jumadi al-thani en Sha'baan".

"Wees op je hoede voor Shaythaan, omwille van de veiligheid van jullie religie. Hij heeft alle hoop verloren dat hij jullie op het verkeerde pad zal kunnen brengen in de grote zaken (van de islam), dus pas op hem te volgen in de kleine dingen (van de islam)".

"O mannen! Het is waar dat jullie bepaalde rechten hebben over jullie vrouwen, maar zij hebben ook rechten over jullie! Bedenk dat jullie hen als jullie vrouwen hebben genomen, alleen onder Allah's vertrouwen en met Zijn toestemming. Als zij zich houden aan hun plicht jegens jullie, dan hebben zij het recht om te worden gevoed en gekleed met vriendelijkheid. Behandel jullie vrouwen goed en wees aardig voor hen, want zij zijn jullie partners en toevertrouwde helpers. En het is jullie recht dat zij geen vrienden maken met iemand, die jij niet goedkeurt en ook dat zij nooit onkuis zullen zijn".

"O mensen! Luister naar mij in alle ernst: aanbid slechts en alleen Allah (s.w.t.), bid vijf keer per dag, vast tijdens de maand ramadan en betaal uit je bezittingen de zakaat. Voer tevens de Hadj uit, als jullie daartoe in staat zijn.

"De gehele mensheid stamt af van Adam en Eva . Dus is een Arabier niet beter dan een niet-Arabier en een niet-Arabier is op geen enkele manier beter dan een Arabier. Noch is een blanke beter dan een zwarte, en een zwarte is niet beter dan een blanke. Alleen wat betreft vroomheid en het doen van goede daden kan de ene moslim zich onderscheiden van de ander! Leer dat elke Moslim een broeder is van een andere Moslim en dat alle moslims bij elkaar een broederschap vormen. Niets (uit bezittingen) van de ene moslim is toegestaan aan een andere moslim, tenzij het vrijwillig gegeven is".

"Doe jezelf daarom geen onrecht aan. En bedenk dat je op een dag Allah (s.w.t.) zult ontmoeten en je zult je moeten verantwoorden voor jullie daden. Dus pas op! Raak niet van het rechte pad af nadat ik weg ben".

"O mensen! Geen enkele profeet of boodschapper zal meer na mij komen en geen enkel nieuw geloof zal meer worden geboren. Ik laat twee dingen voor jullie achter: de Koran en mijn Sunnah (Zijn (v.z.m.h.) eigen voorbeeld). Als je deze beiden volgt, zul je nooit op het verkeerde pad terechtkomen"

"Degenen die naar mij luisteren (op dit moment), moeten mijn woorden doorgeven aan anderen, en die anderen weer aan anderen. Mogen de laatste mijn woorden beter begrijpen dan diegenen die direct (nu) naar mij luisteren".

"Wees mijn getuige, O Allah, dat ik jouw boodschap heb meegedeeld aan jouw mensen!".

Als laatste deel van zijn toespraak reciteerde de Profeet (v.z.m.h.) een openbaring van Allah (s.w.t.) op, die hij net had ontvangen en die de Koran completeerde. Het betrof dus de allerlaatste passage die werd geopenbaard:

"Heden hebben de ongelovigen aan uw godsdienst gewanhoopt, vreest heb dus niet en vreest mij (Allah). Heden heb ik voor u uw godsdienst volmaakt en mijn gunst jegens u voltooid en de islam voor u als godsdienst gekozen." (Surah 5, Ayah 3)

Deze toespraak werd op het verzoek van de Profeet (v.z.m.h.), zin voor zin herhaalt door Safwan's broer Rabiah , die een krachtige stem had. Aan het eind van Zijn toespraak vroeg de Profeet (v.z.m.h.):

"O mensen, heb ik mijn boodschap juist aan jullie overgedragen? Een krachtige 'Allahuma na'm' (O Allah, Ja!) rolde als donder door de vallei. De profeet (v.z.m.h.) hief zijn wijsvinger op en zei: 'Wees mijn getuige, O Allah (s.w.t.), dat ik Jouw Boodschap aan Jouw mensen heb overgedragen'.

Deze toespraak geldt niet alleen voor toen, maar ook voor nu. Draag de boodschap over, maar zorg dat men ook de boodschap begrijpt! Niet voor niks wordt er in de Koran een beroep gedaan op je eigen verstand. Het is belangrijk dat de boodschap overkomt in de juiste taal en in de juiste context, zodat er geen misvattingen kunnen ontstaan. Dus nogmaals:

"O mensen, heb ik mijn boodschap juist aan jullie overgedragen?"

Allah weet het het best.

11-09-2006, 19:49
asalaam elikoem warahmatolah zuster als je hier iets wilt plaatsen tafadali...

11-09-2006, 19:52
Inshaallah zal ff kijken als ik iets heb.

12-09-2006, 21:42


taraweeh gebeden ;

halât Al-Tarâwîh is een heel belangrijk extra gebed, is het nachtgebed in de Ramadân. In de Qor'aan in staat hierover:

"O jij omhulde. Sta op in de nacht om de Shalât te verrichten, met uitzondering van een kort gedeelte (van de nacht). De helft ervan of iets minder dan dat. Of maak het iets langer en draag de Qor'aan voor, nauwkeurig. Voorwaar, Wij zullen zware Woorden tot jou neerzenden. Voorwaar, het opstaan in de nacht (om te bidden) is zwaarder en maakt het woord zekerder."
(Soerah Al-Moezzammil 73 ayaay 1-6 )

"En verricht in een gedeelte van de nacht gebed, als een extra (gebed) voor jou. Jouw Heer zal jou zeker tot een loffelijke positie verheffen."
(Soerah Al-Isrâ 17 aya 79)

Hoe wordt Shalât Al-Tarâwîh verricht?

Aboe Salama ibn Abderrahman vroeg aan Aïsjah over het nachtgebed van de Boodschapper van Allah tijdens de Ramadân. Ze zei:

"Rasoel-Allah nam noch in de Ramadân of in andere maanden, meer dan 11 Rak'ât in acht. Hij nam in de eerste plaats 4 rak'ât in acht, vraag niet over de uitmuntendheid en hun lengte (deze waren niet te evenaren in perfectie en lengte).
Daarna nam hij weer 4 Rak'ât in acht en vraag niet over de perfectie en de lengte. Tot slot verrichte hij de 3 rak'ât van het witr-gebed." (Muslim)

Zoals we in de bovenstaande Hadith kunnen lezen, bestaat Shalât Al-Tarâwîh niet uit meer dan 11 rak'ât.

Shalât Al-Tarâwîh kan zowel gezamelijk als alleen gebeden worden. Maar het merendeel van de geleerden is het er echter over eens, dat het beter is om het gebed gezamelijk te verrichten in de moskee. (Djama'a)

Voor de vrouw blijft het echter beter om thuis de gebeden te verrichten, maar je mag ze niet verbieden om naar de moskee te gaan als zij dit willen.

12-09-2006, 21:51
Bron: Fataawa Ramadaan - Volume 1, Pagina 32, Fatwa No.7;
Majmoo' Fataawa Samaahatu as-Shaykh 'Abdul-'Azeez Ibn Baaz -Volume 3, Pagina`s 147-148
Engelse bron: http://www.fatwa-online.com
Vertaald door: Youssef Ibn Hoessein As-Salafi

Vraag: “Wat voor woorden van leiding heeft U voor de Moslim gemeenschap, met de komst van de Ramadaan?”

Antwoord: “In de naam van Allaah, alle lof is aan Allaah alleen, en moge Allaah gebeden en zegeningen op onze Profeet (salallaahoe `aleihie wasellem) en zijn familie en zijn metgezellen zenden en wie geleid is door zijn leiding. En wat volgt: Zeer zeker, betreffende de komst van de gezegende maand Ramadaan, adviseer ik mijn Moslim broeders en zuster om vrees voor Allaah, de Almachtige en Majesteitelijke te hebben, en te streven naar goede daden, en oprecht advies te geven en geduldig te zijn met het advies, en elkaar te assisteren in goede daden en vroomheid, en waakzaam te zijn van alle zonden die Allaah verboden heeft, waar iemand dan ook mag zijn, in het speciaal gedurende deze nobele maand, want zeer zeker is het een grootse (kostbare) maand, waarin de beloning voor goede daden wordt vermenigvuldigd. Fouten (zonden) worden gedurende deze maand vergeven, voor diegene die vasten en vrijwillige gebeden verrichten, met oprecht geloof en hoop om Allaah`s beloning te bereiken.

De profeet (salallaahoe `aleihie wasellem) heeft gezegd:

قال صلى الله عليه وسلم : [ من صام رمضان إيمانً&#157 5; واحتساب& #1611;ا غفر له ما تقدم من ذنبه


“Diegene die gedurende de Ramadaan vast, met oprecht geloof en hopende Allaah`s beloning te bereiken, al zijn voorgaande zonden zullen dan vergeven worden.”


De profeet (salallaahoe `aleihie wasellem) heeft gezegd:

إِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَمَضَا& #1606;َ فُتِّحَ& #1578;ْ أَبْوَا& #1576;ُ السَّمَ& #1575;ءِ، وَغُلِّ& #1602;َتْ أَبْوَا& #1576;ُ جَهَنَّ& #1605;َ، وَسُلْس& #1616;لَتِ الشَّيَ& #1575;طِينُ

“Wanneer de maand van Ramadaan begint, zijn de poorten van de Hemel geopend en de poorten van het Hellevuur gesloten en zijn de duivels geketend.”


De profeet (salallaahoe `aleihie wasellem) heeft gezegd:

“Vasten is een schild of bescherming van het vuur en van het begaan van zonden. Als een van jullie aan het vasten is, moet hij seksuele gemeenschap met zijn vrouw vermijden en het maken van ruzie, en als iemand wil vechten of ruzie wil maken met hem, moet hij zeggen: “Ik ben aan het vasten.””

De profeet (salallaahoe `aleihie wasellem) heeft ook gezegd: (op autoriteit van Allaah):


“Alle daden van de zoon van Adam zijn voor zichzelf, een goede daad is gelijk aan tien maal zijn gelijkwaardigheid, behalve het vasten, want voorwaar het is voor Mij, en ik zal er een beloning voor geven. Hij liet zijn behoeften, zijn eten, zijn drinken voor Mij. Er zijn twee plezierigheden voor de vastende persoon, een op het moment als hij het vasten verbreekt, en de andere op het moment als hij zijn Heer ontmoet. De onplezierige geur die uit de mond van een vastende persoon komt is plezieriger bij Allaah dan de lucht van Musk.”


De profeet (salallaahoe `aleihie wasellem) was gewend om het goede nieuws voor het aankomen van Ramadaan aan te kondigen aan zijn metgezellen, hij zei dan tegen hen:



“De maand Ramadaan is naar jullie gekomen. Het is de maand van zegeningen. Gedurende deze maand, zendt Allaah zijn Genade neder, iemands fouten worden vergeven, smeekbeden worden beantwoord en Allaah prijst je aan in aanwezigheid van Zijn engelen, dus laat Allaah je deugdzaamheid zien.



Want voorzeker de ongelukkige individueel is hij die onthouden wordt van Allaah`s Genade.”


De profeet (salallaahoe `aleihie wasellem) heeft gezegd:



“Diegene die geen kwade taal en handelingen vermijdt, Allaah heeft het niet nodig dat hij zijn eten en drinken laat (bedoelende zijn vasten).”



En zulke overleveringen betreffende de superioriteit van Ramadaan en het streven om goede daden te laten toenemen in deze maand, zijn vele.

Daarvoor, adviseer ik mijn Moslim broeders en zusters om oprecht te zijn gedurende deze dagen en nachten, en te wedijveren in het doen van goede daden. En van onder deze goede daden zijn: Het toenemen van het lezen van de Nobele Qor`aan, met begrip en overpeinzing.
En het toenemen in het verheerlijken van Allaah [subhaan-Allaah] (at-Tasbeeh), met begrip en overpeinzing, het preizen van Allaah [al-Hamdu-Lillaah] (at-Tahmeed), en het verklaren dat niets of niemand het recht heeft om aanbeden te worden behalve Allaah [Laa ilaaha ill-Allaah] (at-Tahleel, en het verklaren van de grootheid van Allaah [Allaahu Akbar] (at-Takbeer), en het vragen van vergeving aan Allaah [Astaghfi-rullaah] (al-Istighfaar), en Allaah voor het Paradijs vragen, en het vragen van Zijn bescherming tegen het Hellevuur en alle andere goede smeekbeden.

Ook adviseer ik mijn Moslim broeders en zusters om toe te nemen in het geven van liefdadigheid, en om de zwakken en de noodlijdende te troosten en op hun gemak te stellen, en om de zakaat te verspreiden over degene die het verdienen, en om te trachten de mensen uit te nodigen naar het pad van Allaah (Soebhaanahoe wa Ta'aala) en diegene die onbekend zijn met de Islaam te leren, en het gebieden van het goede en het verbieden van het slechte met zachtheid, wijsheid en de beste manieren, en te waarschuwen tegen al het kwade en het oprecht zoeken naar vergeving, volgens Allaah`s uitspraak:




“…en allen van jullie smeken Allaah om jullie allen te vergeven. O gelovigen, zodat jullie succesvol mogen zijn.”



(Soerah an-Noer, Vers 31)

En de uitspraak van Allaah:


“Voorwaar diegene die zeggen: Onze Heer is (alleen) Allaah, en daarna Istaqamoe (i.e. standvastig stonden op Islaamitisch Geloof en Monotheïsme door het wegblijven van allerlei zonden en kwade daden die Allaah verboden heeft en door het verrichten van allerlei goede daden die Hij opgedragen heeft) Voor hen zal geen vrees zijn, nog zullen zij rouwen. Zij zullen verblijven in het Paradijs daarin duurzaam blijvend, als beloning voor wat zij deden.”
(Soerah al-Ahqaaf, Vers 13-14)


Moge Allaah iedereen succes schenken in hetgeen wat Hem tevreden stelt, en iedereen beschermen tegen de verleidingen die doen dwalen, en tegen alle satanische verlokkingen. Want voorwaar Allaah is vrijgevig en vriendelijk