Bekijk volle/desktop versie : Wordt ook donor!



Pagina's : [1] 2

10-09-2006, 20:42
Orgaandonatie
In Nederland wachten ongeveer 1.500 mensen op een nieuw orgaan en hebben 2.500.000 mensen aangegeven dat ze donor willen zijn. Toch gaan er honderden mensen per jaar dood omdat het orgaan waar ze op wachtten niet kwam. Dat klinkt misschien raar, maar niet iedereen die overlijdt kan zijn of haar organen doneren. Om dat te kunnen moet op je een speciale afdeling van het ziekenhuis overlijden (op een intensive care) en je organen moeten goed werken. Omdat niet iedereen op een intensive care overlijdt en omdat organen soms niet goed werken, zijn er per jaar maar een paar honderd donoren. Te weinig om iedereen te helpen.

Je kunt je organen alleen doneren als je hersendood bent. Tot die tijd heb je ze zelf hard nodig. Als je hersendood bent en je hebt aangeven dat je donor wilt zijn, moeten je organen goed gehouden worden. Dat kan door te zorgen dat je organen zuurstof blijven krijgen. Als je leeft zorgen je longen ervoor dat er zuurstof in je bloed komt. Je hersenen vertellen je longen om dat te doen. Als je hersendood bent doen je hersenen het niet meer. Dat wordt heel precies onderzocht. Je voelt dan niets meer, je denkt niet meer en je hersenen zetten je longen ook niet meer aan het werk. Een machine kan dit werk voor een paar uur overnemen. Je zou kunnen zeggen dat de dokter ervoor zorgt dat je organen niet in de gaten hebben dat je dood bent. De machine blijft aangesloten totdat je organen uit je lichaam worden gehaald.

Je kan niet bepalen wie na je overlijden je organen krijgt. Wie je orgaan krijgt blijft onbekend en wordt bepaald door Eurotransplant. Dat is een organisatie die bepaalt wie de organen en/of weefsels krijgen. Je kunt niet zomaar een orgaan bij iemand transplanteren. Het orgaan moet passen bij de persoon die hem krijgt. Daarom wordt iemand vooraf helemaal en meerdere keren onderzocht. Die onderzoeksgegevens staan bij Eurotransplant in de computer.

Eurotransplant is een internationale organisatie. Dat betekent dat de organisatie in meerdere landen werkt. Hierdoor kan iemand in het buitenland bijvoorbeeld je Nederlandse nier krijgen. De landen die meedoen zijn Nederland, België, Luxemburg, Oostenrijk, Duitsland en Slovenië.
Het komt ook voor dat uit de onderzoeken blijkt dat iemand geen nieuw orgaan kan krijgen. Bijvoorbeeld omdat iemand te ziek is en een transplantatie niet zou overleven. Of omdat iemand niet beter zou worden van een nieuw orgaan. Voor deze mensen kan Eurotransplant niets doen.

In het UMCG krijgen per jaar ongeveer dertig kinderen een nieuw orgaan. Ze krijgen bijvoorbeeld een nieuwe lever of een nieuwe nier. Hierdoor wordt hun leven gered of wordt hun leven weer wat fijner. Niet in ieder ziekenhuis kunnen mensen getransplanteerd worden. Het ziekenhuis moet daar toestemming voor hebben van de minister. Het UMCG heeft als enig ziekenhuis in Nederland toestemming voor alle transplantaties.


HELP JE MEDEMENS EN STEL JE BESCHIKBAAR ALS DONOR

10-09-2006, 20:54


is tog haram ofnie

10-09-2006, 20:57
doneren is haram

10-09-2006, 21:00

Citaat door Tapion:
doneren is haram
jaah dat dagt ik al want je moet hoe je bent geschape trug keren naar allah

10-09-2006, 21:08


Ik heb ook lang gedacht dat het haram was, totdat ik me erin ging verdiepen;


Onderstaand stuk heb ik op de site http://www.dimadima.nl gevonden waar dezelfde discussie heeft plaatsgevonden.

Dit is een vraag die op al-yaqeen.com gesteld is over transplantaties. Insha allah hebben jullie er
wat aan.


Wat is het Islamitisch oordeel over transplantaties?


Vraag:



Ik wil vragen of het ter beschikking stellen van organen, lichaamsweefsel e.d. in verband met
transplantaties is toegestaan?



Antwoord:



Alle lof zij Allah.



Dit onderwerp is één van de zaken die onderzocht is door de Islamitische Vereniging voor
Jurisprudentie (Majmaac al-Fiqh al-Islamie), hetgeen heeft geresulteerd in de volgende Fatwa:



1 Het is toegestaan om lichaamsdelen te transplanteren of verplaatsen van de ene gedeelte
van het lichaam van een persoon naar een ander gedeelte, zolang het zo goed als zeker is dat het
voordeel wat hiermee behaald kan worden zwaarder weegt dan het risico dat men loopt op eventuele
schadelijke gevolgen, en op voorwaarde dat dit gebeurt om een verloren deel te vervangen of om het
uiterlijk of functie daarvan te herstellen of om een afwijking of misvorming te corrigeren die
lichamelijke of psychische last veroorzaakt.



2 Het is toegestaan om iets van het lichaam te transplanteren van het lichaam van een
persoon naar het lichaam van een ander, als dit orgaan zichzelf kan regenereren, zoals bloed en
huid, op voorwaarde dat de donor volwassen is en dat hij begrijpt wat hij doet, en dat men zich
houdt aan alle voorschriften uit de Shariecah.



3 Het is toegestaan om gedeelten van een orgaan te gebruiken die bij een persoon zijn
weggehaald vanwege ziekte, om zodoende een ander te helpen, zoals het gebruik van het hoornvlies
van een oog wat verwijderd is vanwege een ziekte.



4 Het is verboden om een orgaan te gebruiken waar een lichaam niet zonder kan, zoals het
transplanteren van het hart van een levend persoon naar een ander.



5 Het is verboden om een orgaan te gebruiken als dit de vitale basisfuncties kan
beschadigen, al komt het leven van de donor daarmee niet in gevaar. Een voorbeeld hiervan is het
weghalen van beide hoornvliezen. Echter, wat betreft het weghalen van organen wat gedeeltelijke
beschadiging of beperking tot gevolg heeft, dit word door de geleerden nog bestudeerd.



6 Het is toegestaan om een orgaan te transplanteren van een dood lichaam naar het lichaam
van een persoon van wie het leven afhankelijk is van het ontvangen van dat orgaan, of die zonder
dat orgaan een beperking heeft op vitale basisfuncties, op voorwaarde dat er toestemming gegeven is
ofwel door de persoon zelf voor zijn overlijden of door zijn erfgenamen, of door de moslimleider als
de identiteit van de persoon onbekend is of hij geen erfgenamen heeft.



7 Voorzichtigheid is geboden om er zeker van te zijn dat er een duidelijke overeenkomst
is in de bovengenoemde gevallen, op de voorwaarde dat er geen sprake mag zijn van handel in organen.
Het is onder geen beding en onder alle omstandigheden niet toegestaan om te handelen in menselijke
organen. De vraag of de ontvanger geld mag betalen om de orgaan die hij nodig heeft te verkrijgen,
of uit waardering, is iets wat nader bekeken wordt door de geleerden van Islamitische
jurisprudentie.

8 Alle gevallen die niet hierboven zijn vermeld en uitgelegd, worden nog onder de loep
genomen en beoordeeld in het licht van medische ontwikkelingen en de Islamitische wetgeving.



En Allah weet het beter.



Sheich Mohammed Saalih al-Munajjid


Ik plaats zo een ander stuk, dat heb ik gevonden in een boek wat ik heb.

Gr siham

10-09-2006, 21:10
Zoals beloofd een stukje uit het boek; Islam en ethiek in de gezondheidszorg, van Abdulwahid van Bommel. Onderstaand stuk heb ik letterlijk geciteerd.

De Islam staat zonder twijfel negatief tegenover het schenden van het menselijk lichaam als het in leven is en nadat de dood is ingetreden. In de Qoran staat hierover;
"Wij (Allah) hebben de kinderen van Adam edel gesschapen", en " Wij hebben de mensen zeker in een perfecte verhouding geschapen".

Om het hart uit een (overleden) menselijke lichaam te halen en over te plaatsen in een ander lichaam, komt neer op schending en verminking van het menselijk lichaam en is dus in die zin volgens de islamitische wet verboden. Maar de islamitische ethische-juridische principes stellen altijd het belang van de mens voorop. Er is bijvoorbeeld geen bezwaar tegen het openen van de maad van een overledene als die goud heeft ingeslikt, om dit eruit te halen in het belang van de nabestaanden. Dit precedent betekent toepassing van de algemene stelregel 'nood breekt wet'. Geen islamtische jurist twijfelt eraan dat bloedtransfusie is toegestaan. In de oorlogsgebieden van het Midden Oosten zijn bloed-, orgaan- en oogbanken bekend en er is geen islamitische geleerde die dit verbiedt. Het hart is een van de belangrijkste organen van het menselijk lichaam. Als het hart het begeeft, overlijdt de persoon in kwestie onmiddelijk. Een tweede belangrijke basis voor orgaantransplantatie is in de overweging of een dergelijke handeling 'in het algemeen belang' van de samenleving is. Dit prinicipe wordt in het Arabisch, 'Al-Maslahatul-mursalatu', genoemd. Daar orgaantransplantatie en bloedtransfusie duidelijk in het algemeen belang van 'het leven' en 'de mens' plaatsvinden en er in de islamitische wetgeving geen uitgesproken negatief oordeel over te vinden is, hebben de moslimgeleerden er nooit tegen geprotesteerd. Zij hebben verklaard dat transplantatie geen verminking was maar een dienst aan het zieke deel van de mensheid en als zodanig toegestaan. De beslissing hierover berust in eerste instantie bij de donor, vervolgens bij zijn of haar familie, als er geen laatste wilsbeschikking bekend is. De donor maakt het daarom voor alle partijen makkelijk als hij een donor codocil zou dragen.


Gr Siham

10-09-2006, 21:13
dat mag gewoon niet dus een discussie daar over is zinloos. je moet terugkeren naar allah zoals hij jou geschapen heeft en niet zonder nieren darmen hart longen

10-09-2006, 21:22

Citaat door Temsa_aman86:
dat mag gewoon niet dus een discussie daar over is zinloos. je moet terugkeren naar allah zoals hij jou geschapen heeft en niet zonder nieren darmen hart longen
Jij hebt blijkbaar niet gelezen wat ik heb gepost...
Als je dat wel had gedaan dan zou je dit niet roepen, aangezien er islamitische geleerden hierover al hebben gediscussieerd!

10-09-2006, 21:26
Voor degene die denken dat het haram is, willen zij ook onderbouwen waarom het dan wel halal is om organen van een ander te accepteren? Is een beetje hypocriet, niet?

11-09-2006, 20:07
wie geloof je eerder islamitische geleerden of de quran

11-09-2006, 20:20
Ik denk dat haram is ...
Mn ouders hadden eerst ook zich aangemeld om donor te zijn maar dat hebben ze inmiddels stopgezet

maar allah oe a3lem maar zoiezo lijkt me geen fris idee

11-09-2006, 20:34
Het is haraam....ik heb het zelfs onderzocht!

11-09-2006, 20:39


okej dan

12-09-2006, 17:43
tis haram omdat je trug naar alah swt moet keren heo je bent geschapen tog???

12-09-2006, 19:22
Dit onderwerp is één van de zaken die onderzocht is door de Islamitische Vereniging voor
Jurisprudentie (Majmaac al-Fiqh al-Islamie), hetgeen heeft geresulteerd in de volgende Fatwa:



1 Het is toegestaan om lichaamsdelen te transplanteren of verplaatsen van de ene gedeelte
van het lichaam van een persoon naar een ander gedeelte, zolang het zo goed als zeker is dat het
voordeel wat hiermee behaald kan worden zwaarder weegt dan het risico dat men loopt op eventuele
schadelijke gevolgen, en op voorwaarde dat dit gebeurt om een verloren deel te vervangen of om het
uiterlijk of functie daarvan te herstellen of om een afwijking of misvorming te corrigeren die
lichamelijke of psychische last veroorzaakt.



2 Het is toegestaan om iets van het lichaam te transplanteren van het lichaam van een
persoon naar het lichaam van een ander, als dit orgaan zichzelf kan regenereren, zoals bloed en
huid, op voorwaarde dat de donor volwassen is en dat hij begrijpt wat hij doet, en dat men zich
houdt aan alle voorschriften uit de Shariecah.


3 Het is toegestaan om gedeelten van een orgaan te gebruiken die bij een persoon zijn
weggehaald vanwege ziekte, om zodoende een ander te helpen, zoals het gebruik van het hoornvliesvan een oog wat verwijderd is vanwege een ziekte.



4 Het is verboden om een orgaan te gebruiken waar een lichaam niet zonder kan, zoals het
transplanteren van het hart van een levend persoon naar een ander.



5 Het is verboden om een orgaan te gebruiken als dit de vitale basisfuncties kan
beschadigen, al komt het leven van de donor daarmee niet in gevaar. Een voorbeeld hiervan is het
weghalen van beide hoornvliezen. Echter, wat betreft het weghalen van organen wat gedeeltelijke
beschadiging of beperking tot gevolg heeft, dit word door de geleerden nog bestudeerd.



6 Het is toegestaan om een orgaan te transplanteren van een dood lichaam naar het lichaam
van een persoon van wie het leven afhankelijk is van het ontvangen van dat orgaan, of die zonder
dat orgaan een beperking heeft op vitale basisfuncties, op voorwaarde dat er toestemming gegeven is
ofwel door de persoon zelf voor zijn overlijden of door zijn erfgenamen, of door de moslimleider als
de identiteit van de persoon onbekend is of hij geen erfgenamen heeft.



7 Voorzichtigheid is geboden om er zeker van te zijn dat er een duidelijke overeenkomst
is in de bovengenoemde gevallen, op de voorwaarde dat er geen sprake mag zijn van handel in organen.
Het is onder geen beding en onder alle omstandigheden niet toegestaan om te handelen in menselijke
organen. De vraag of de ontvanger geld mag betalen om de orgaan die hij nodig heeft te verkrijgen,
of uit waardering, is iets wat nader bekeken wordt door de geleerden van Islamitische
jurisprudentie.



8 Alle gevallen die niet hierboven zijn vermeld en uitgelegd, worden nog onder de loep
genomen en beoordeeld in het licht van medische ontwikkelingen en de Islamitische wetgeving.



En Allah weet het beter.


En Allah weet het beste

Pagina's : [1] 2