Bekijk volle/desktop versie : Foto's??? Halal of Haraam



Pagina's : [1] 2 3

26-06-2003, 14:43
Ik heb een vraag waar ik maar geen antwoord op krijg:
Is het nou Haraam om foto's te hebben en zoja wie kan mij iets wijzen om dat te onderbouwen.
Want nu hoor ik allerlei verschillende antwoorden.
De 1 zegt mag helemaal niet en de ander zeg mag alleen niet in de ruimt waar je bidt.
Nou is het niet zo dat ik mijn huis wil behangen maar wil wel graag weten of ik er fout aan doe om foto's op te hangen.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Salaam

26-06-2003, 17:58


sorry ik durf geen uitspraak te doen..



masterabdel

26-06-2003, 18:44

Citaat:
Origineel gepost door Salsa
Ik heb een vraag waar ik maar geen antwoord op krijg:
Is het nou Haraam om foto's te hebben en zoja wie kan mij iets wijzen om dat te onderbouwen.
Want nu hoor ik allerlei verschillende antwoorden.
De 1 zegt mag helemaal niet en de ander zeg mag alleen niet in de ruimt waar je bidt.
Nou is het niet zo dat ik mijn huis wil behangen maar wil wel graag weten of ik er fout aan doe om foto's op te hangen.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Salaam
de foto''s zijn halal.
aan het begin van de islam was wel haram, om dat godsdienst van toen te bestrijden, maar aal het eind van de islam heeft onze profeet salla Allaho 3alayhi wassalam het toegestaan.
2D foto''s zijn halal
3D foto''s haram behalve speelgoed van de kids.
bron : boek fikh assounna van sayyid sabiq

http://forums.marokko.nl/showthread.php?s=&threadid=53941&perpage=15&displa y=&pagenumber=2

26-06-2003, 21:23
dank je wel broeder, hele stomme vraag misschien maar 2d foto's zijn toch gewone foto's en hoe zit het dan met ophangen.

27-06-2003, 09:20


Je mag geen fotos aan de muren hangen , satan verstopt zich graag in fotos , en de engelen gaan een kamer niet in als er fotos hangen aan de muur. op http://www. islam .com staat veel informatie over zulke dingen.

27-06-2003, 11:50

Citaat:
Origineel gepost door etoadou
2D foto''s zijn halal
3D foto''s haram behalve speelgoed van de kids.
bron : boek fikh assounna van sayyid sabiq

3D foto's zijn haram??? en foto's die je heel snel achterelkaar bekijkt, oftewel een film, is dat ook haram??

het is dat er overal kalenders en agenda's zijn, anders zou ik niet geloven dat we in 2003 leven.

27-06-2003, 12:38
Assalaamoe Alaikum wa Rahmatullaahi wa Barakatuhu,

de Lezer zij Gegroet..

De regel met betrekking tot het maken van plaatjes van een levend wezen, of het nou een mens of dier is, is dat het haraam is. Het maakt niet uit of het plaatje drie-demensionaal, gefotografeerd, getekend op papier, muren, kleren etc.. is, omdat in saheeh overleveringen wordt vermeld dat het niet toegestaan is om een levend wezen af te beelden. De overleveringen vermelden tevens dat degenen die dit toch doen een zware straf boven het hoofd hangt, omdat zulke afbeeldingen kunnen leiden tot shirk...
Mensen kunnen namelijk met respect voor deze afbeeldingen staan, zich vernederend gedragen tegenover hen, zich trekken tot hen en ze vereren op een manier die alleen Allah de Verhevene toekomt.

Het tekenen van levende wezens is ook verboden omdat het een soort van concurreren tegen Allah de Verhevene zijn creatie is en omdat er verleidingen bestaan in het tekenen van bepaalde soorten afbeeldingen, zoals plaatjes van actrices, naakte en zogenaamde mooie vrouwen.

Tussen de overleveringen die vermelden dat het maken van zulke afbeeldingen haraam zijn, zit ook de hadeeth van Ibn 'Abaas (moge Allah tevreden met hem zijn), hij zei: Ik hoorde de boodschapper van Allah (vrede en zegening van Allah zij met hem) zeggen: "Degene die een afbeelding maakt in deze wereld, zal gevraagd worden om er leven in te blazen op de Dag Der Opstanding en dit zal hij nooit kunnen."

Hij (Ibn 'Abbaas) vertelde ook dat de boodschapper van Allah (vrede en zegening van Allah zij met hem) heeft gezegd: "Elke maker van afbeeldingen zal in het hellevuur zijn en elke afbeelding die hij gemaakt heeft zal tot hem verschijnen en zal hem laten lijden in de Hel." Ibn Abbaas (moge Allah hem genadig zijn) heeft ook gezegd: "Als je per se een afbeelding wilt maken, beeld dan bomen en andere dingen af die geen ziel hebben." (overgeleverd door Al-Boekhari en Moeslim)

De algemene mening van de overleveringen is dat het absoluut verboden is om afbeeldingen te maken van iets dat een ziel heeft. In Fataawa al-Lajnah al-Daa'imah, 1/456-457 heeft shaykh Ibn 'Othaymeen (moge Allah hem genadig zijn) gezegd over plaatjes: "Het maken van afbeeldingen voor dit doel is haraam en is niet toegestaan. Het maken van plaatjes ter gedenking is haraam, omdat de Profeet (vrede en zegening van Allah zij met hem) heeft gezegd: "De engelen betreden een huis niet waarin een afbeelding zit." (overgeleverd door al-Boekhaari, Bid' al-Khalq, 2986) en alles wat de engelen niet betreden heeft bevat niets goeds." (Uit Fataawa Manaar al-Islam, 3/759)

En Allah weet het het beste....

Wa Alaikum Salaam wa Rahmatullaahi wa Barakatuhu,

Umm Aqeelah

28-06-2003, 15:06

Citaat:
Origineel gepost door Sensje
Assalaamoe Alaikum wa Rahmatullaahi wa Barakatuhu,

de Lezer zij Gegroet..

De regel met betrekking tot het maken van plaatjes van een levend wezen, of het nou een mens of dier is, is dat het haraam is. Het maakt niet uit of het plaatje drie-demensionaal, gefotografeerd, getekend op papier, muren, kleren etc.. is, omdat in saheeh overleveringen wordt vermeld dat het niet toegestaan is om een levend wezen af te beelden. De overleveringen vermelden tevens dat degenen die dit toch doen een zware straf boven het hoofd hangt, omdat zulke afbeeldingen kunnen leiden tot shirk...
Mag je helemaal geen foto's maken?
Maar voor bijv je paspoort dan? En op school???

28-06-2003, 15:28
Assalaamoe Alaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuhu,


Geloof jij in de Quraan en de betrouwbaarheid van de Hadith? Zo ja, dan kun je die vraag het Beste voor jezelf beantwoorden...

28-06-2003, 23:21

Citaat:
Origineel gepost door Sensje
Assalaamoe Alaikum wa Rahmatullaahi wa Barakatuhu,

de Lezer zij Gegroet..

De regel met betrekking tot het maken van plaatjes van een levend wezen, of het nou een mens of dier is, is dat het haraam is. Het maakt niet uit of het plaatje drie-demensionaal, gefotografeerd, getekend op papier, muren, kleren etc.. is, omdat in saheeh overleveringen wordt vermeld dat het niet toegestaan is om een levend wezen af te beelden. De overleveringen vermelden tevens dat degenen die dit toch doen een zware straf boven het hoofd hangt, omdat zulke afbeeldingen kunnen leiden tot shirk...
Mensen kunnen namelijk met respect voor deze afbeeldingen staan, zich vernederend gedragen tegenover hen, zich trekken tot hen en ze vereren op een manier die alleen Allah de Verhevene toekomt.

Het tekenen van levende wezens is ook verboden omdat het een soort van concurreren tegen Allah de Verhevene zijn creatie is en omdat er verleidingen bestaan in het tekenen van bepaalde soorten afbeeldingen, zoals plaatjes van actrices, naakte en zogenaamde mooie vrouwen.

Tussen de overleveringen die vermelden dat het maken van zulke afbeeldingen haraam zijn, zit ook de hadeeth van Ibn 'Abaas (moge Allah tevreden met hem zijn), hij zei: Ik hoorde de boodschapper van Allah (vrede en zegening van Allah zij met hem) zeggen: "Degene die een afbeelding maakt in deze wereld, zal gevraagd worden om er leven in te blazen op de Dag Der Opstanding en dit zal hij nooit kunnen."

Hij (Ibn 'Abbaas) vertelde ook dat de boodschapper van Allah (vrede en zegening van Allah zij met hem) heeft gezegd: "Elke maker van afbeeldingen zal in het hellevuur zijn en elke afbeelding die hij gemaakt heeft zal tot hem verschijnen en zal hem laten lijden in de Hel." Ibn Abbaas (moge Allah hem genadig zijn) heeft ook gezegd: "Als je per se een afbeelding wilt maken, beeld dan bomen en andere dingen af die geen ziel hebben." (overgeleverd door Al-Boekhari en Moeslim)

De algemene mening van de overleveringen is dat het absoluut verboden is om afbeeldingen te maken van iets dat een ziel heeft. In Fataawa al-Lajnah al-Daa'imah, 1/456-457 heeft shaykh Ibn 'Othaymeen (moge Allah hem genadig zijn) gezegd over plaatjes: "Het maken van afbeeldingen voor dit doel is haraam en is niet toegestaan. Het maken van plaatjes ter gedenking is haraam, omdat de Profeet (vrede en zegening van Allah zij met hem) heeft gezegd: "De engelen betreden een huis niet waarin een afbeelding zit." (overgeleverd door al-Boekhaari, Bid' al-Khalq, 2986) en alles wat de engelen niet betreden heeft bevat niets goeds." (Uit Fataawa Manaar al-Islam, 3/759)

En Allah weet het het beste....

Wa Alaikum Salaam wa Rahmatullaahi wa Barakatuhu,

Umm Aqeelah


Ik zat net nog een fotoboek te beplakken !!!
Ik heb dit zelfde ook al eerder gehoort over het feit dat wanneer je iets tekent dat je het ook leven moet geven en wanneer je iets tekent het je 8er na zal komen na de dood!! maar ik heb er nooit echt veel waarde aangehecht omdat k wle vaker dingen hoor die uiteindelijk halal blijken te zijn......Moet k nu al die foto`s trouwens weg gooien>??? en k heb nog foto`s van mijn oma die al lang dood is !!! moet k die nu allemaal weg doen!??

30-06-2003, 10:13
Assalaamoe Alaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuhu,

de Lezer zij Gegroet.

Het staat vast dat het Haraam is, maar je hebt een keuze gekregen van Allah swt die vrij is. Of je die foto's wegdoet moet je zelf weten, maar het is het beste als je werkt voor het Hiernamaals, door het slechte te verwerpen, en Hem te gehoorzamen...


Doe wat het beste is voor Jezelf, en voor jouw toekomst... (Hiernamaals)

En Allah weet het Best.

Wa Alaikum Salaam wa Rahmatullahi wa Barakatuhu,

Umm Aqeelah

30-06-2003, 11:17

Citaat:
Origineel gepost door Sensje
Assalaamoe Alaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuhu,


Geloof jij in de Quraan en de betrouwbaarheid van de Hadith? Zo ja, dan kun je die vraag het Beste voor jezelf beantwoorden...
essalam

we geloven allemaal in hadith sahih inchallah
en jij geloof jij daarin?
WAAROM IS 2D FOTO'S HALAL
AHDITH DIE OVERGELEVERD WAS DOOR ALLE VIJF SCHRIJVERS VAN HADITH sahih

INNA ALMALA2IKA LA TATKHOL BIYATAN FIHI ALSSOUWAR ILLAN RAQMA FI THAWB.

30-06-2003, 11:20



Citaat:
Origineel gepost door Salsa
dank je wel broeder, hele stomme vraag misschien maar 2d foto's zijn toch gewone foto's en hoe zit het dan met ophangen.
2D foto''s zijn foto''s die geen schaduw kunnen maken.
het is zeker niet haram.

30-06-2003, 11:36
Assalaamoe Alaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuhu,

de Lezer zij Gegroet.

Ik ben maar een zwakke dienares van Allah swt, die een geringe hoeveelheid van kennis bezit, maar Alhamdolilah. Voor zover ik weet is het maken van afbeeldingen van dingen die een ziel bezitten haraam. Ik heb geprobeerd deze uitspraken te ondersteunen met behulp van aHadith.

Omdat ik maar een mens ben, een zwak schepsel van Allah swt, zet ik achter elke post, En Allah weet het Best. Want ik ook kan fouten maken...


Maar beste aghie, jij zegt dat het maken van 2D foto's halal is. Ik vraag jou hier ondersteuning van Hadith voor.... Ik ben iemand die niet zomaar iets van iemand aanneemt. Ik zie graag Daliel (bewijs).

En Allah weet het Best.

Wa Alaikum Salaam wa Rahmatullaahi wa Barakatuhu,

Umm Aqeelah

30-06-2003, 14:03
KWas hier net op een site over foto's en afbeeldingen of die nou haram of halal zijn kweet niet of het al eens is gepost dus zet ik het nogmaals

Het maken van foto's en afbeeldingen.


Vraag: Is het toegestaan om afbeeldingen te maken van dieren en mensen?


Antwoord:

In de Naam van Allah, de Erbarmer de Meest Barmhartige.

De regel met betrekking tot het maken van plaatjes van een levend wezen, of het nou een mens of dier is, is dat het haraam is. Het maakt niet uit of het plaatje drie-demensionaal, gefotografeerd, getekend op papier, muren, kleren etc.. is, omdat in saheeh overleveringen wordt vermeld dat het niet toegestaan is om een levend wezen af te beelden. De overleveringen vermelden tevens dat degenen die dit toch doen een zware straf boven het hoofd hangt, omdat zulke afbeeldingen kunnen leiden tot shirk. Mensen kunnen namelijk met respect voor deze afbeeldingen staan, zich vernederend gedragen tegenover hen, zich trekken tot hen en ze vereren op een manier die alleen Allah de Verhevene toekomt.

Het tekenen van levende wezens is ook verboden omdat het een soort van concurreren tegen Allah de Verhevene zijn creatie is en omdat er verleidingen bestaan in het tekenen van bepaalde soorten afbeeldingen, zoals plaatjes van actrices, naakte en zogenaamde mooie vrouwen.

Tussen de overleveringen die vermelden dat het maken van zulke afbeeldingen haraam zijn, zit ook de hadeeth van Ibn 'Abaas (moge Allah tevreden met hem zijn), hij zei: Ik hoorde de boodschapper van Allah (vrede en zegening van Allah zij met hem) zeggen: "Degene die een afbeelding maakt in deze wereld, zal gevraagd worden om er leven in te blazen op de Dag Der Opstanding en dit zal hij nooit kunnen." Hij (Ibn 'Abbaas) vertelde ook dat de boodschapper van Allah (vrede en zegening van Allah zij met hem) heeft gezegd: "Elke maker van afbeeldingen zal in het hellevuur zijn en elke afbeelding die hij gemaakt heeft zal tot hem verschijnen en zal hem laten lijden in de Hel." Ibn Abbaas (moge Allah hem genadig zijn) heeft ook gezegd: "Als je per se een afbeelding wilt maken, beeld dan bomen en andere dingen af die geen ziel hebben." (overgeleverd door Al-Boekhari en Moeslim)

De algemene mening van de overleveringen is dat het absoluut verboden is om afbeeldingen te maken van iets dat een ziel heeft. In Fataawa al-Lajnah al-Daa'imah, 1/456-457 heeft shaykh Ibn 'Othaymeen (moge Allah hem genadig zijn) gezegd over plaatjes: "Het maken van afbeeldingen voor dit doel is haraam en is niet toegestaan. Het maken van plaatjes ter gedenking is haraam, omdat de Profeet (vrede en zegening van Allah zij met hem) heeft gezegd: "De engelen betreden een huis niet waarin een afbeelding zit." (overgeleverd door al-Boekhaari, Bid' al-Khalq, 2986) en alles wat de engelen niet betreden heeft bevat niets goeds." (Uit Fataawa Manaar al-Islam, 3/759)

En Allah weet het het beste.

Pagina's : [1] 2 3