Bekijk volle/desktop versie : Geen mens heeft ooit een vat slechter gevuld dan de maag



09-09-2006, 21:55
Bismillah,

Assalaamoe 3laykoem lieve zussen,

Even aandacht voor deze mooie hadieth over het vullen van de maag, die de meesten wel zullen kennen, aangevuld met nog een aantal wijze uitspraken over dit onderwerp. Echt de moeite waard om te lezen en in ons dagelijks leven toe te passen insha'Allah...(ook met het oog op de Ramadan)...

Op gezag van Al-Miqdaam ibn Maadiy-Karib die zei: “Ik hoorde de Boodschapper van Allah zeggen: ‘Geen mens heeft ooit een vat slechter gevuld dan de maag. Voor elke zoon van Adam zijn een paar happen voldoende om zijn rug recht te houden. Maar als het moet, dan éénderde voor zijn voedsel, éénderde voor zijn drinken en éénderde voor zijn lucht.” [Ahmad, At-Tirmidhie, An-Nasaa’ie, Ibn Maajah – hadieth sahieh]

Van de uitleg van Al-Haafidh Ibn Radjab al-Hanbalie:

Ibn Masaweh, een moslimdokter, zei na het lezen van deze hadieth: “Als de mensen alleen deze woorden zouden gebruiken, zouden zij alle ziektes en kwalen vermijden en zouden de klinieken en apotheken overbodig zijn.”

Een andere dokter, Al-Harih ibn Kalada zei: “Datgene wat de mensheid vermoord heeft, is de introductie van voedsel bovenop voedsel voordat het verteerd is.”

Wat de spirituele voordelen betreft: nederigheid van het hart, kracht van verstand, afname van lage verlangens, vermindering van persoonlijke meningen en woede, terwijl teveel eten het tegenovergestelde van dit alles veroorzaakt. Al-Hasan Al-Basrie heeft gezegd: “O zoon van Adam, eet met éénderde van je maag en drink met éénderde en laat éénderde van je maag om te ademen zodat je na kunt denken.”

Al-Hasan al-Basrie: "De test van Adam, alayhi's-salaam, was voedsel en het is jouw test tot Qiyama."

En er werd gezegd: "Degene die zijn maag onder controle krijgt, krijgt controle over alle goede daden."

En; "Wijsheid verblijft niet in een volle maag."

Ash-Shaafi'ie heeft gezegd: "Ik heb mezelf zestien jaar niet gevuld want jezelf vullen maakt het lichaam zwaar, verwijdert helder verstand, veroorzaakt slaap en maakt je zwak voor aanbidding."

In Boekhaarie en Muslim: "De gelovige eet met één maag terwijl de kafir met zeven magen eet." Betekenis: De gelovige eet met de manier van de islam en met matigheid terwijl de kafir eet op basis van verlangens en gulzigheid, dus eet hij met zeven magen.

Van Abi Barza, dat de Profeet (sall-Allahoe 3layhi wa sallam) zei: "Mijn grootste angst voor jullie is de begeerte van overtreding met betrekking tot jullie magen en jullie geslachtsdelen en de lusten die doen dwalen." [Ahmad en anderen en de overleveraars zijn mensen van sahieh

09-09-2006, 22:05


Barakallah oufiek oum-moussa voor de hadieth. Moge Allah jou belonen.

09-09-2006, 22:05
lieve oem mujahid, ik kan het niet lezen, hoe kan ik het groter maken ?

09-09-2006, 22:08
En nu oemmie?

09-09-2006, 22:11



Citaat door oem_mujahid2:
En nu oemmie?
Ietsje beter , jazzaaka allaho gairan

09-09-2006, 22:25
Oemmie nu beter??

10-09-2006, 01:22
djazakaa allahoe khayran liefje.