Bekijk volle/desktop versie : Plan tegen vrouwenbesnijdenis



Pagina's : [1] 2 3

08-09-2006, 14:48
‘Alleen straffen werkt niet’, zegt de Somalische sociologe Zahra Naleie over vrouwenbesnijdenis. ‘Als je wilt dat meisjes niet langer worden verminkt, moet je ervoor zorgen dat het geen draagvlak meer heeft binnen de gemeenschap.’

In een poging dit te te bereiken, stelt het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport drie miljoen euro beschikbaar aan de vier grote steden plus Eindhoven en Tilburg. Elke stad krijgt een zak geld om een plan van aanpak te ontwikkelen en uit te voeren.

In Den Haag, waar het plan donderdag werd gepresenteerd, komt een coördinatiecentrum Vrouwelijke Genitale Verminking. ‘Vanuit hier proberen we dit in de gemeenschap bespreekbaar te maken en te bestrijden’, zegt wethouder Bert van Alphen.

Bijvoorbeeld door gespreksgroepen voor migranten met sleutelfiguren uit hun eigen gemeenschap. Maar ook worden trainingen gegeven aan mensen uit onderwijs en gezondheidszorg, zodat ze de problemen sneller herkennen en eerder actie kunnen ondernemen. Ook wordt een registratiesysteem opgezet om meer zicht te krijgen op de problematiek.

In Den Haag komt vrouwenbesnijdenis nog geregeld voor. Volgens Van Alphen lopen zo’n 2100 meisjes in de stad het risico om te worden besneden.

Zahra Naleie (48) legt uit hoe moeilijk het is iets te veranderen dat zo met een cultuur is verweven. ‘Het gebeurt niet in Nederland, maar tijdens de vakantie in Ghana of Somalië. En daar praat de hele familie op de ouders van een meisje in. Je moet wel heel sterk in je schoenen staan – en heel erg overtuigd zijn dat je het niet wilt – om die druk te weerstaan.’

‘Ik heb zelf vier dochters’, vervolgt Naleie, die in Somalië is geboren, getogen en daar ook werd besneden. ‘Mijn moeder vraagt me nog steeds waarom ik mijn meisjes niet laat besnijden. Dan leg je het uit, hoe slecht het is en dat het helemaal niet in de Koran staat, en dan begrijpt ze het een beetje. “Maar doe het toch maar”, dringt ze nog steeds aan. “Want wie wil er straks anders met ze trouwen.”’

Bron Volkskrant

08-09-2006, 15:04


Ik hoop wel dat het geld naar de mensen gaat die verstand hebben van zaken. Dit onderwerp is veels te belangrijker om geld te verspillen aan 'witte' onderzoekjes en beleidsplannetjes.

08-09-2006, 15:07
Geld voor een plan van aanpak hoe een cultuur kan vernietigen die eeuwenlang bestaat?????

08-09-2006, 15:15

Citaat door no_brains:
Geld voor een plan van aanpak hoe een cultuur kan vernietigen die eeuwenlang bestaat?????
je kan mentaliteit veranderen.

08-09-2006, 15:32



Citaat door Mariska:
je kan mentaliteit veranderen.
dat wordt verplichte hulpverlening

08-09-2006, 15:34

Citaat door no_brains:
dat wordt verplichte hulpverlening
Nou dat hoop ik dus niet. Je kan mensen niet tegenhouden om naar Ghana of Somalie te gaan.

08-09-2006, 15:38

Citaat door no_brains:
Geld voor een plan van aanpak hoe een cultuur kan vernietigen die eeuwenlang bestaat?????
Wil jij als vrouw soms zeggen dat jij de walgelijke marteling en verminking die vrouwenbesnijdenis heet goed keurt en wilt handhaven?????

het was vroeger ook cultuur om gelovigen voor de leeuwen te gooien of heksen te verbranden. Zullen we dat dan ook maar opnieuw invoeren?????

08-09-2006, 15:44

Citaat door Peejj:
Wil jij als vrouw soms zeggen dat jij de walgelijke marteling en verminking die vrouwenbesnijdenis heet goed keurt en wilt handhaven?????

het was vroeger ook cultuur om gelovigen voor de leeuwen te gooien of heksen te verbranden. Zullen we dat dan ook maar opnieuw invoeren?????
nee
wat ik als vrouw wil zeggen dat het heel moeilijk is om als
niet-moslim iets waar een groep moslims in geloven (wat
niet islamitisch is, maar al bestond voor de islam kwam)
dusdanig te ontkrachten dat men er niet meer in gelooft.

Ik zie gewoon niet hoe ze het zullen aanpakken... ik zie er
niet een reeele toekomst in.... waar ik meer aan denk is dat
moslims zich moeten bundelen om hun moslimbroeders en
zusters te eyeopenen..... en in te laten zien dat dit niet juist
is. En ook mannen te laten inzien dat maagdelijkheid van een
vrouw niet zozeer bewaard hoeft te worden door het zaakje
te verwijderen en dicht te naaien.

09-09-2006, 12:10
Niemand reageert met eigen ervaringen uit omgeving ofzo.. is dit taboe?

10-09-2006, 04:38

Citaat door SUPER_MAROC:
Niemand reageert met eigen ervaringen uit omgeving ofzo.. is dit taboe?
hoezo taboe?? Ook reageert er niemand op mijn lange lulverhaal.

Waarschijnlijk gewoon niet zo interessant.

10-09-2006, 06:33
Is het niet zo dat besnijdenis bij de vrouwen wel wordt toegestaan, volgens de koran ?

10-09-2006, 10:08

Citaat door no_brains:
nee
wat ik als vrouw wil zeggen dat het heel moeilijk is om als
niet-moslim iets waar een groep moslims in geloven (wat
niet islamitisch is, maar al bestond voor de islam kwam)
dusdanig te ontkrachten dat men er niet meer in gelooft.

Ik zie gewoon niet hoe ze het zullen aanpakken... ik zie er
niet een reeele toekomst in.... waar ik meer aan denk is dat
moslims zich moeten bundelen om hun moslimbroeders en
zusters te eyeopenen..... en in te laten zien dat dit niet juist
is. En ook mannen te laten inzien dat maagdelijkheid van een
vrouw niet zozeer bewaard hoeft te worden door het zaakje
te verwijderen en dicht te naaien.
Het is in dit geval geen kwestie van overtuigen vind ik.
Dit is ZO gruwelijk dat hier de rechten van het meisje boven de rechten van de gelovige/cultuurminnaar gaan. Moet dus met harde hand bestreden worden, en het zou helpen als moslims en O-Afrikanen over de hele wereld zich teweer zouden stellen, ipv halfzachte uitspraken te doen.

Helemaal onislamitisch is het trouwens niet. Ook in SA komt het (sporadisch) voor. Het is in sommige opvattingen wel deglijk bedoeld om Allah extra tevreden te stellen....niet verplicht.....wel gewenst.

10-09-2006, 11:11



Citaat door BilNaden_boy:
Is het niet zo dat besnijdenis bij de vrouwen wel wordt toegestaan, volgens de koran ?
fuck off

10-09-2006, 11:15

Citaat door Anitheo:
Het is in dit geval geen kwestie van overtuigen vind ik.
Dit is ZO gruwelijk dat hier de rechten van het meisje boven de rechten van de gelovige/cultuurminnaar gaan. Moet dus met harde hand bestreden worden, en het zou helpen als moslims en O-Afrikanen over de hele wereld zich teweer zouden stellen, ipv halfzachte uitspraken te doen.

Helemaal onislamitisch is het trouwens niet. Ook in SA komt het (sporadisch) voor. Het is in sommige opvattingen wel deglijk bedoeld om Allah extra tevreden te stellen....niet verplicht.....wel gewenst.
het is onislamtisch zodra iets niet in de koran voorkomt. En in de koran
wordt zovaak gesproken over de "gelijkheid" tussen man en vrouw.
Besnijdenis is bij mannen een daad van hygiene, bij vrouwen heeft
het enkel functie om de sexuele lusten weg te nemen. En ik ken genoeg
hadiths die spreken over dat zowel man en vrouw recht hebben op
sexueel genot. Indien de man z'n vrouw niet kan plezieren is dit zelfs
een reden voor de vrouw om te scheiden.

Dus ik hoop dat er eens gekapt wordt met het gelul dat vrouwenbesnijdenis
islamitisch zou zijn.....

10-09-2006, 11:18

Citaat door no_brains:
nee
wat ik als vrouw wil zeggen dat het heel moeilijk is om als
niet-moslim iets waar een groep moslims in geloven (wat
niet islamitisch is, maar al bestond voor de islam kwam)
dusdanig te ontkrachten dat men er niet meer in gelooft.

Ik zie gewoon niet hoe ze het zullen aanpakken... ik zie er
niet een reeele toekomst in.... waar ik meer aan denk is dat
moslims zich moeten bundelen om hun moslimbroeders en
zusters te eyeopenen..... en in te laten zien dat dit niet juist
is. En ook mannen te laten inzien dat maagdelijkheid van een
vrouw niet zozeer bewaard hoeft te worden door het zaakje
te verwijderen en dicht te naaien.
Okeej, dan had ik je verkeerd begrepen. Mijn excuses daarvoor.

Maar ik vind het wel vreemd dat de islam, in al die eeuwen dat ze al in die Afrikaanse gebieden zit, er nooit in geslaagd is om deze praktijk uit te roeien.
Ik weet namelijk dat besnijdenis van oorsprong niet islamitisch, maar een veel ouder fenomeen is.

De islam heeft er nooit iets tegen gedaan. Net als het christendom. Dat is het hypocriete van die religies. Die wilden met name zieltjes winnen. En dat wordt een stuk moeilijker als ze gaan zeggen dat het volk oude tradities moeten laten vallen. Dus in plaats van dat christenen en moslims deze wanpraktijken gingen verbieden lieten ze het voor het gemak maar door gaan waardoor veel mensen in de loop der eeuwen zijn gaan denken dat het wél een religieuze verplichting was.

De islam en het christendom zijn dus niet de oorzaak van het ontstaan van deze gruwelijke vorm van vrouwenmishandeling. Maar ze zijn wel schuldig aan het feit dat het nog altijd niet is uitgeroeid.

Pagina's : [1] 2 3