Bekijk volle/desktop versie : Kleine kinderen vasten ?



08-09-2006, 14:16
Shaykh Ibn Baaz:

Moet een 'bijzonder' kind bevolen worden te vasten?

Kleine jongens en meisjes dienen bevolen te worden om te vasten als zij de zevenjarige leeftijd bereiken, zodat zij eraan gewend zullen raken. De verzorgers van deze kinderen dienen hen dit te bevelen zoals zij hen het gebed bevelen.

Bron: Madjmoe Fataawa wa Maqaalaat Mutanawwi'ah

08-09-2006, 16:45



Citaat door Asiya_selefia:
Shaykh Ibn Baaz:

Moet een 'bijzonder' kind bevolen worden te vasten?

Kleine jongens en meisjes dienen bevolen te worden om te vasten als zij de zevenjarige leeftijd bereiken, zodat zij eraan gewend zullen raken. De verzorgers van deze kinderen dienen hen dit te bevelen zoals zij hen het gebed bevelen.

Bron: Madjmoe Fataawa wa Maqaalaat Mutanawwi'ah
Assalaamoe alaikoem,

Djakza Allahoe gairan voor het plaasten lieve oegt,
Ik zou mijn kinderen ook bevelen te vasten als zij die leeftijd hebben bereikt.

Gair insha-Allah,
Wa3laikoemoe salaam warahmatoellaah wabarakatoe oegtiek fie dien Amel

08-09-2006, 17:15
hoi

ik ben shanna van 30 jaar ik heb ook een dochter ik wil ze leren vasten

08-09-2006, 18:17

Citaat door hunnypon:
hoi

ik ben shanna van 30 jaar ik heb ook een dochter ik wil ze leren vasten
Met de wil van Allaah, moge Allaah je helpen ameen.

09-09-2006, 11:44


het is heel belangrijk om het voor een kind leuk te maken. vasten is niet iets makkelijks voor een kind die het nog nooit heeft gedaan.
kinderen willen altijd volwassen nadoen. ook in het vasten willen kinderen hun ouders nadoen. het is zeer belangrijk dit te stimuleren en te belonen. de beloning is van groot belang. het kind ervaart dat hij/zij iets goeds heeft gedaan. ook dient het kind niet gedwongen te worden. als het kind na een halve dag of een paar uur zegt te willen eten en honger heeft, dienen we dat niet te negeren. je zegt ok, morgen insha'allah is er weer een dag en gaan we het proberen weer.
een cadeau geven n het verbreken van het vasten of iets lekkers wat het kind niet dagelijks krijgt maakt wonderen bij zo een kind.

laat als ouder zien dat je trots bent op je kind, neem je kind mee naar de moskee en laat je kind naast je bidden. ook een succes ervaring van maken.

zaken van het geloof moeten leuk gemaakt worden voor kinderen. ze zijn niet verplicht, dus ook al maken ze fouten is het niet erg. ga niet op de fouten in. een kind kan angstig worden als men hem/haar aanspreekt op de fouten. wees lief en praat rustig tegen je kind.

verhalen lezen en informatie geven is ook belangrijk. het kind beseft op een gegeven moment waarom hij/zij vast of bidt.


moge allah ons rechtschapen kinderen geven.

09-09-2006, 13:09
InchaAllah vast mijn zoonje dit jaar ook mee.

Alleen tijdens de weekenden en vakantie.