Sayf_Ad_Dien
06-09-2006, 18:08
Martelaarschap
Bismillah, Waarlijk, alle Lof behoort aan Allah; we prijzen Hem, we zoeken onze toevlucht bij Hem en vragen Hem om vergeving. Wie door Allah wordt geleid; er is voor hem geen dwaling, en wie Allah laat dwalen; er is voor hem geen leiding. En ik getuig dat er geen god is buiten Allah, en ik getuig dat Mohammed ibn ‘Abdoellah (saaws) Zijn boodschapper is. Voorts:
In mijn laatste deel van deze Jihaad-serie, hebben we de Islamitische visie op “zelfmoord-aanslagen” bekeken, en hebben we gezien dat de pleger van zo’n aanslag insha-Allah een “shahied” (martelaar) is, mits hij voldoet aan enkele genoemde voorwaarden, zoals oprechtheid voor Allah alleen. In deze les gaan we insha-Allah kijken naar de hoge status en de beloning van een shahied, aan de hand van een khoetbah die onlangs door Imaam Usaamah al-Khayyat (Saoedi-Arabië is gegeven, en die ik voor jullie heb vertaald:
O Moslims! Het bereiken van nobele en verheven doelstellingen, vereisen in verhouding enorme offers. Er kan geen twijfel over zijn dat hoe hoger het doel is, hoe groter het offer moet zijn. Als het daarom iemands ultieme doelstelling is om Allah te behagen en op het Paradijs te hopen, dan is het verdedigen van Allah’s religie en het beschermen van Zijn Boek en de heilige plaatsen het allerhoogste in de poging om Zijn welbehagen te verkrijgen.
Offer komt in vele vormen en op verschillende niveaus. Het kan uitgevoerd worden langs vele kanalen, maar er is geen twijfel over dat het offeren van iemands ziel voor de zaak van Allah om Zijn vijanden te verslaan en de Islaam te steunen, het allerhoogste niveau is. Dit is natuurlijk “shahaadah”, of martelaarschap. De profeet (saaws) spande zich tot het uiterste in om het belang van as-shahaadah (martelaarschap), als ook het concept van Jihaad, diep in de harten te planten van zijn metgezellen en zijn volgelingen die na hem zouden komen. Hij (saaws) gebruikte twee methodes om dit doel te bereiken:
-Ten eerste:
Door herhaaldelijk zijn diepe liefde voor-, en zijn vurige verlangen naar het martelaarschap te verklaren. Aboe Hoerayrah heeft overgeleverd dat de profeet (vrede en zegeningen van Allah zijn met hem) heeft gezegd (overgeleverd door al-Boekhaarie en Moeslim): “Ik zweer bij Degene in Wiens Hand Mohammed’s ziel is; ik zou wensen dat ik zou vechten op de Weg van Allah en dan gedood wordt, daarna opnieuw vechten en gedood worden, daarna opnieuw vechten en gedood worden.”
Wat een geweldige wens, komende uit de puurste der harten! Dit is niets anders dan een afspiegeling van een diepe liefde en een overweldigend verlangen. Een verlangen om het martelaarschap (ash-shahaadah) te verkrijgen, wat een van de voornaamste wegen naar het Paradijs is.
-Ten tweede:
Door de deugdzaamheid van het martelaarschap en de rangen van de martelaars in het Paradijs uit te leggen, als ook door het beschrijven van hun beloningen, zoals in de hadith toen Marwan zei: “We vroegen ‘Abdoellah ibn Mas’oed over de volgende aayah: “En denkt niet van degenen die op de Weg van Allah gedood zijn dat zij gestorven zijn. Integendeel; zij zijn levenden bij hun Heer, waar zij van onderhoud worden voorzien.” (3:169)
Hij (dwz: ‘Abdoellah ibn Mas’oed antwoordde: “We vroegen de profeet (vrede en zegeningen van Allah zijn met hem) over deze aayah, en hij gaf als antwoord: “Hun zielen bevinden zich in groene vogels die lantaarns hebben hangen aan de troon (van Allah). Zij vliegen vrijelijk door het Paradijs waarheen zij maar wensen, waarna ze terugkeren naar deze lampen...” (Overgeleverd door Moeslim)
Een shahied (martelaar) heeft zes andere voordelen; al-Miqdam ibn Ma’di Karib heeft overgeleverd dat de profeet (saaws) heeft gezegd: “Een martelaar heeft zes beloningen: hij zal vergeven worden bij de eerste druppel bloed die vloeit, hij zal zijn plaats in het Paradijs zien (bij zijn overlijden), de “Grote Angst” (op de Dag des Oordeels) zal hem bespaard blijven, een kroon van waardigheid zal op zijn hoofd geplaatst worden, welke vele edelstenen bevat; een elk van hen is kostbaarder dan deze wereld en alles dat het bevat. Hij zal zeventig Paradijselijke vrouwen hebben, en hij zal toestemming krijgen om voor zeventig leden van zijn familie voorspraak te doen (die anders naar de hel waren gegaan).” (Overgeleverd door At-Tirmidhie en Ibn Maadjah).
pijn die een martelaar voelt ten tijde van zijn dood zal zo erg verminderd worden, dat hij het alleen zal voelen alsof hij door een mug is gestoken. Aboe Hoerayrah heeft overgeleverd dat de profeet (saaws) heeft gezegd: “Een shahied voelt van het gevolg dat hij wordt gedood alleen de pijn die iemand zou voelen wanneer hij door een mug zou worden gestoken.” (Overgeleverd door At-Tirmidhie, An-Nasaa’ie en anderen)
Bovendien zijn de beste woningen in het Paradijs die van de martelaars. Samoerah ibn Jundub heeft overgeleverd dat de profeet (saaws) heeft gezegd: “Ik ben vannacht geïnspireerd (in een droom); ik zag twee mannen die naar mij kwamen en mij tot boven in een boom brachten (in het Paradijs), en mij daarna naar een woning brachten, die de beste woning was die ik ooit heb gezien. Zij vertelden mij dat het de woning van de martelaren is.” (Overgeleverd door al-Boekhaarie).
Ook spreiden de engelen hun vleugels uit over het lichaam van een shahied als een teken van eerbewijs, waardigheid en respect. Jaabir ibn ‘Abdoellah heeft het volgende overgeleverd: “Mijn vader’s lichaam werd naar de profeet (saaws) gebracht, op de dag van Oehoed. De ongelovigen hadden het (lichaam) verminkt. Ik ging zijn gezicht ontbloten, toen enkele van mijn familieleden mij tegenhielden. Toen hoorde de profeet (saaws) een vrouw huilen, dus zei hij: “Waarom huil je? Huil niet, de engelen zullen doorgaan met hem schaduw te schenken.”
Onder alle bewoners van het Paradijs zouden alleen de martelaars wensen terug te keren naar dit leven. Dit is vanwege de immense beloningen en respect die zijn genoemd in de voorgaande ahadith. Anas ibn Maalik heeft overgeleverd dat de profeet (saaws) heeft gezegd: “Niemand die het Paradijs binnentreedt, zou ook nog maar ooit wensen om naar dit leven terug te keren, zelfs als hem de hele wereld en alles wat daar in was zou worden gegeven, behalve een martelaar, want hij zou wensen om terug te keren en tien keer gedood te worden, vanwege de eer die hij ontvangen heeft (in het Paradijs).”
En in een andere overlevering: “Vanwege wat hij aantreft aan goede beloningen van het martelaarschap.” (Overgeleverd door al-Boekhaarie en Moeslim).
Bismillah, Waarlijk, alle Lof behoort aan Allah; we prijzen Hem, we zoeken onze toevlucht bij Hem en vragen Hem om vergeving. Wie door Allah wordt geleid; er is voor hem geen dwaling, en wie Allah laat dwalen; er is voor hem geen leiding. En ik getuig dat er geen god is buiten Allah, en ik getuig dat Mohammed ibn ‘Abdoellah (saaws) Zijn boodschapper is. Voorts:
In mijn laatste deel van deze Jihaad-serie, hebben we de Islamitische visie op “zelfmoord-aanslagen” bekeken, en hebben we gezien dat de pleger van zo’n aanslag insha-Allah een “shahied” (martelaar) is, mits hij voldoet aan enkele genoemde voorwaarden, zoals oprechtheid voor Allah alleen. In deze les gaan we insha-Allah kijken naar de hoge status en de beloning van een shahied, aan de hand van een khoetbah die onlangs door Imaam Usaamah al-Khayyat (Saoedi-Arabië
O Moslims! Het bereiken van nobele en verheven doelstellingen, vereisen in verhouding enorme offers. Er kan geen twijfel over zijn dat hoe hoger het doel is, hoe groter het offer moet zijn. Als het daarom iemands ultieme doelstelling is om Allah te behagen en op het Paradijs te hopen, dan is het verdedigen van Allah’s religie en het beschermen van Zijn Boek en de heilige plaatsen het allerhoogste in de poging om Zijn welbehagen te verkrijgen.
Offer komt in vele vormen en op verschillende niveaus. Het kan uitgevoerd worden langs vele kanalen, maar er is geen twijfel over dat het offeren van iemands ziel voor de zaak van Allah om Zijn vijanden te verslaan en de Islaam te steunen, het allerhoogste niveau is. Dit is natuurlijk “shahaadah”, of martelaarschap. De profeet (saaws) spande zich tot het uiterste in om het belang van as-shahaadah (martelaarschap), als ook het concept van Jihaad, diep in de harten te planten van zijn metgezellen en zijn volgelingen die na hem zouden komen. Hij (saaws) gebruikte twee methodes om dit doel te bereiken:
-Ten eerste:
Door herhaaldelijk zijn diepe liefde voor-, en zijn vurige verlangen naar het martelaarschap te verklaren. Aboe Hoerayrah
Wat een geweldige wens, komende uit de puurste der harten! Dit is niets anders dan een afspiegeling van een diepe liefde en een overweldigend verlangen. Een verlangen om het martelaarschap (ash-shahaadah) te verkrijgen, wat een van de voornaamste wegen naar het Paradijs is.
-Ten tweede:
Door de deugdzaamheid van het martelaarschap en de rangen van de martelaars in het Paradijs uit te leggen, als ook door het beschrijven van hun beloningen, zoals in de hadith toen Marwan
Hij (dwz: ‘Abdoellah ibn Mas’oed
Een shahied (martelaar) heeft zes andere voordelen; al-Miqdam ibn Ma’di Karib
pijn die een martelaar voelt ten tijde van zijn dood zal zo erg verminderd worden, dat hij het alleen zal voelen alsof hij door een mug is gestoken. Aboe Hoerayrah
Bovendien zijn de beste woningen in het Paradijs die van de martelaars. Samoerah ibn Jundub
Ook spreiden de engelen hun vleugels uit over het lichaam van een shahied als een teken van eerbewijs, waardigheid en respect. Jaabir ibn ‘Abdoellah
Onder alle bewoners van het Paradijs zouden alleen de martelaars wensen terug te keren naar dit leven. Dit is vanwege de immense beloningen en respect die zijn genoemd in de voorgaande ahadith. Anas ibn Maalik
En in een andere overlevering: “Vanwege wat hij aantreft aan goede beloningen van het martelaarschap.” (Overgeleverd door al-Boekhaarie en Moeslim).