Bekijk volle/desktop versie : Rusland niet langer Marokko's belangrijkste olieleverancier



Pagina's : [1] 2

06-09-2006, 14:12
In de eerste helft van 2006 hebben Saoedie Arabië en Iran hebben Iran van de top-positie verstoten als belangrijkste olieleverancier voor Marokko.

Dit in vergelijking met vorig jaar, aldus het Marokkaanse Buitenlandse Handel Kantoor, die het bekendmaakt vlak voordat President Vladimir Putin van Rusland een bezoek zal brengen aan Marokko.

In de eerste 6 maanden van 2006 exporteerde Moskou voor 2.4 miljard dirhams (216 miloen euro) aan ruwe olie naar Marokko, vergeleken met 4.7 miljard dirhams in dezelfde periode van 2005. Bijn gehalveerd dus.

Rusland was Marokko's belangrijkse ruwe olieleverancier in de eerste helft van 2005 met een marktaandeel van 47.3%, terwijl Saoedi Arabië 38.7% voor z'n rekening nam, en Iran 12%.

Maar in 2006 gleed Rusland naar de 3e plaats met 'slechts' 19%, terwijl Saoedie Arabië 46% en Iran 33.5% van de olie in Marokko leverde.

Bron Iran Mania

06-09-2006, 14:16


De prijzen voor brandstof stijgen gigantisch in Marokko.

Marokko moet al haar olie energie importeren en met de dure olieprijs zal de prijzen voor brandstof en energie alleen maar stijgen in Marokko.

Ik hoop dat Marokko insallah olie vindt.

http://www.moroccotimes.com/paper/article.asp?idr=5&id=16897

06-09-2006, 22:30

Citaat door Mister1979:
De prijzen voor brandstof stijgen gigantisch in Marokko.

Marokko moet al haar olie energie importeren en met de dure olieprijs zal de prijzen voor brandstof en energie alleen maar stijgen in Marokko.

Ik hoop dat Marokko insallah olie vindt.

http://www.moroccotimes.com/paper/article.asp?idr=5&id=16897
Ga weg stomme berber waar heb jij het over ??

benzine is bijna gratis daar aap. Tanken in tanger voor maar 87 EURO cent! (Ongelood 95)

Niet je land zo zwart maken megooltje, ooit wordt je er hier uit gekicked! En schapen zoals jij hebben geen warm welkom in marokko. heh bochel!

06-09-2006, 22:49

Citaat door 0eSama:
Ga weg stomme berber waar heb jij het over ??

benzine is bijna gratis daar aap. Tanken in tanger voor maar 87 EURO cent! (Ongelood 95)

Niet je land zo zwart maken megooltje, ooit wordt je er hier uit gekicked! En schapen zoals jij hebben geen warm welkom in marokko. heh bochel!
ik wist niet dat 87euro cent voor een liter goedkoop is voor iemand met een dagsalaris van 5 euro...

06-09-2006, 22:52



Citaat door DEMO:
ik wist niet dat 87euro cent voor een liter goedkoop is voor iemand met een dagsalaris van 5 euro...
die zit!

06-09-2006, 23:00

Citaat door DEMO:
ik wist niet dat 87euro cent voor een liter goedkoop is voor iemand met een dagsalaris van 5 euro...
das n goeie

06-09-2006, 23:02

Citaat door Nuclear:
das n goeie
Ja tog

06-09-2006, 23:09
absoluut gezien hebben ze in marokko lage benzineprijzen... het komt de euro niet eens voorbij...

maar relatief gezien is benzine daar peperduur... als je een normaal inkomen hebt (zeg maar 1000 dirham) dan kost een liter benzine je ongeveer 1% van je inkomen terwijl dat in nl ongeveer 0,1% is...

diesel is een ander verhaal

06-09-2006, 23:11

Citaat door DEMO:
ik wist niet dat 87euro cent voor een liter goedkoop is voor iemand met een dagsalaris van 5 euro...
helemaal gelijk

06-09-2006, 23:13

Citaat door SUPER_MAROC:
In de eerste helft van 2006 hebben Saoedie Arabië en Iran hebben Iran van de top-positie verstoten als belangrijkste olieleverancier voor Marokko.

Dit in vergelijking met vorig jaar, aldus het Marokkaanse Buitenlandse Handel Kantoor, die het bekendmaakt vlak voordat President Vladimir Putin van Rusland een bezoek zal brengen aan Marokko.

In de eerste 6 maanden van 2006 exporteerde Moskou voor 2.4 miljard dirhams (216 miloen euro) aan ruwe olie naar Marokko, vergeleken met 4.7 miljard dirhams in dezelfde periode van 2005. Bijn gehalveerd dus.

Rusland was Marokko's belangrijkse ruwe olieleverancier in de eerste helft van 2005 met een marktaandeel van 47.3%, terwijl Saoedi Arabië 38.7% voor z'n rekening nam, en Iran 12%.

Maar in 2006 gleed Rusland naar de 3e plaats met 'slechts' 19%, terwijl Saoedie Arabië 46% en Iran 33.5% van de olie in Marokko leverde.

Bron Iran Mania
Als ze nou zich meer op zonne- en windenergie zouden richten, waren minder afhankelijk van de buitenland geweest en als bijkomend voordelen goed voor het milieu en voor de portemonnee van de Marokkanen.

Blijkbaar is dit VER VAN MIJN BED SHOW voor de Marokkaanse regering.

06-09-2006, 23:26

Citaat door Zazaro:
Als ze nou zich meer op zonne- en windenergie zouden richten, waren minder afhankelijk van de buitenland geweest en als bijkomend voordelen goed voor het milieu en voor de portemonnee van de Marokkanen.

Blijkbaar is dit VER VAN MIJN BED SHOW voor de Marokkaanse regering.
Nou dat ik heb een keer proberen uit te leggen in Marokko. Ze verklaarde me voor en vonden dat ik teveel vrijheid had als vrouw. Weirdo's daar...
Geld willen ze maken en hebben, investeren kennen ze niet of willen ze niet kennen!

07-09-2006, 00:04

Citaat door Neutral:
Nou dat ik heb een keer proberen uit te leggen in Marokko. Ze verklaarde me voor en vonden dat ik teveel vrijheid had als vrouw. Weirdo's daar...
Geld willen ze maken en hebben, investeren kennen ze niet of willen ze niet kennen!
Het is er wel, maar allemaal kleinschalig.

07-09-2006, 01:18



Citaat door Strongest:
Zonne-Energie zou veel stroom kunnen leveren voor Marokko.. maar Marokko is nu druk bezig met de (seks)toerisme -men wil dat vergroten!- en Marokko is ook hard bezig om zonder importprijzen de Amerikaanse/Joodse/Europese goederen toe te laten in het land! Er is namelijk een verdrag dat de handelsbelemering heeft stop gezet en nu kunnen die kapitalisten zonder belasting hun klote producten in marokko verspreiden.. en marokko zelf heeft geen/nauwelijks export..[/SIZE] dus Marokko importeert alleen maar! :maf...
[SIZE="2"]Jij weet echt heel weinig he?[/SIZE][/FONT]
[SIZE="4"]De export van Marokko is 4.7 miljard euro[/SIZE]

[FONT="Arial"][SIZE="2"]Bron via [thread=1068783]Export Marokko stijgt met 13%[/thread][/SIZE][/FONT]



Citaat door Strongest:
ik zeg het altijd en doe het nog eens:
De top van marokko gewoon wegtrappen en dan op ze spugen! Tfoe voor ze! Klote kapitalisten, corrupten, ego's!
[FONT="Arial"][SIZE="2"]Ben je een communist ofzo?

07-09-2006, 01:23

Citaat door Strongest:
Mag ik vragen in welke verhouding die staat met de IMPORT van het land? Daar gaat het namelijk om!!
Dat heb ik toch zelf uitgelegd eerder in dat topic

Ik vind mannetjes die iets dat ik hier uitgezocht en opgeschreven heb later zelf gebruiken alsof ze er zelf op zijn gekomen echt zielig

07-09-2006, 01:29

Citaat door Strongest:



Zie je! Begrotings te kort! Er wordt 2x zomeer geimporteerd als geexporteerd.. Nou geloof me.. dat is geen voordeel!!
Ga je nu ook nog mijn eigen topic uitleggen?


Citaat door SUPER_MAROC:
De import, vooral energieproducten, is gestegen met 13.1% van 87.57 miljard dirham naar 99 miljard dirham (ongeveer 8.95 miljard euro)

Mede hierdoor (import is groter dan export) is Marokko's begrotingstekort 13.1%
Als je op de Bron link in dat topic klikt dan vind je de Engelse tekst. Als je dan goed leest op het einde, dan zie je dat ik in het topic die laatste zin zelf veranderd heb.

De woorden "Mede hierdoor" en "(import is groter dan export)" heb ik er zelf bij gezet. Dat was dus volledig mijn eigen inbreng.

Pagina's : [1] 2