Bekijk volle/desktop versie : cous cous



05-09-2006, 11:22
Hallo,

Ik heb een vraagje...

Ik wil graag couscous maken, maar ik heb zelf geen couscous pan, of een stoompan. Hoe kan ik het nu het beste klaarmaken?

Alvast bedankt,

Liefs

05-09-2006, 12:08


Ik moet het in elk geval niet koken? zoals rijst???

05-09-2006, 12:12
je moet een stoom pan hebben ,anders lukt het niet

05-09-2006, 12:29
stoompan is essentieel

niet koken, krijg je een vieze drap

05-09-2006, 12:54


oke, bedankt voor jullie antwoord. Dus ik kan nu geen cous cous klaarmaken.
Jammer :S

06-09-2006, 13:58
weet je hoe ik couscous klaar maak?! ik heb ook geen stoompan.

kook water in waterkoker ofzo, doe de hoeveelheid couscous die je nodig denkt te hebben in een (grote) pan of iets dergelijks. en dan kokend water al roerend overheen gieten. beetje voor beetje, tot alle couscous water heeft opgenomen en dan snel deksel op pan doen en laten staan. het stoomt zich vanzelf warm en gaar! proef of het gaar is, is dit niet het geval, dan nog een beetje kokend water bij doen!! er moet geen plas water in te komen staan, want dan is het niet lekker. je kan er ook een klein beetje olijfolie bij doen, zodat je het heel gemakkelijk los kan wrijven op een grote schaal

xx souzane

07-09-2006, 10:58
hihi
weet je hoe ik het heb opgelost??
Ik heb een grote pan gebruikt, met daarboven een vergiet omwikkeld met een theedoek. In de theedoek heb ik de couscous gedaan. Maar ik heb na een poosje wel wat kokend water erover gegoten, want het duurde zo lang, hihi.
Onderin de pan heb ik de groenten gekookt.
Het was erg lekker!!

Liefs

07-09-2006, 13:49
je kan ook kant en klare couscous bij de slager halen, deze is al gestoomt . of het lekker is kan ik je helaas niet vertellen. voor je de mooite waard te proberen doordat je geen stoompan hebt.

07-09-2006, 13:51

Citaat door awe:
hihi
weet je hoe ik het heb opgelost??
Ik heb een grote pan gebruikt, met daarboven een vergiet omwikkeld met een theedoek. In de theedoek heb ik de couscous gedaan. Maar ik heb na een poosje wel wat kokend water erover gegoten, want het duurde zo lang, hihi.
Onderin de pan heb ik de groenten gekookt.
Het was erg lekker!!

Liefs
goed opgelost. heb je de couscous wel eerst met water nat gemaakt (omdat het zolang duurde)

07-09-2006, 14:07

Citaat door awe:
hihi
weet je hoe ik het heb opgelost??
Ik heb een grote pan gebruikt, met daarboven een vergiet omwikkeld met een theedoek. In de theedoek heb ik de couscous gedaan. Maar ik heb na een poosje wel wat kokend water erover gegoten, want het duurde zo lang, hihi.
Onderin de pan heb ik de groenten gekookt.
Het was erg lekker!!

Liefs
hihi goed initiatief! zou er zelf niet op gekomen zijn.

als je volgende keer weer doet moet je eerst zoals gezegd, de couscous beetje vochtig maken (de grove moet je echt veel water gebruiken), dan stomen zo'n 15 á 20 min. Dan weer eruit halen en weer vochtig maken tot ie niet meer droog aanvoelt. daarna weer stomen (beste in totaal drie keer stomen)

als je vaker couscous wilt koken, kun je echt beter een stoompan kopen. Bij de marskramer zijn ze soms maar 25 euro. dan kan je de onderpan ook nog gebruiken als (soep)pan.

07-09-2006, 14:21
hey
ja ik heb het wel goed nat gemaakt, anders duurt het ook zoooo lang..
Ik heb idd een stoompan nodig, marskramer is een goed idee, bedankt.
Sowieso is stomen ( van groenten e.d) veel gezonder...
En kant en klare couscous?!?! Hoe moet je dat weer opwarmen dan?

liefs...