Bekijk volle/desktop versie : regels hoofddoek



Pagina's : [1] 2

24-06-2003, 19:37
SaLaaM Alaikom,
ik wil graag in de zomervakantie, of begin schooljaar beginnen met het dragen van de hoofddoek......
nu wil ik wel weten wat de zogenaamde regels zijn van de hoofddoek, en wat hoort en niet..Inshaalah zal ik het dragen dan tot aan mijn dood..
hebben jullie misschien wat betrouwbare informatie voor me, of welke boek goed is om te lezen daarover...

p.s wie is er nog meer van plan om in de vakantie of begin schooljaar, de hoofddoek aan te doen

24-06-2003, 20:35


ja ik wil ook na de zomervakntie hoofdoek dragen maar ik heb hetzelfde net als jou wie kan het ons vertelen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

24-06-2003, 21:52
Sallaam Zusters, heel goed dat jullie de stap hebben genomen om een hijab te dragen echt heel goed zusters. ik zou jullie aanraden om helemaal de hijab bedekt te dragen niet van die sjaaltjes ofzo, want dat is niet correct op de islamitische manier, en nog een advies kijk op http://www.al-islaam.com. Succes zusters, moge allah jullie helpen.


Wa Sallaam Alikoum

25-06-2003, 14:59
Assalaam Alaikum zusters!

Macha Allah dat jullie de hijab willen gaan dragen Incha Allah
I`m proud of you girlzz

De Hijab is:

Het bedekken van de oren, hals, nek, boesem, haren, en het gehele lichaam behalve de handen en het gezicht. (Dus ook de voeten). Wijde kleding die je maten en rondingen verbergt en de kleur van je huid niet ziet.

De Hijab bestaat uit 2 onderdelen namelijk: Innerlijke Hijab en uiterlijke Hijab. De innerlijke Hijab betekent bescheiden en goed gedrag. Zoals bijv. niet opvallend hard praten of lachen in het openbaar en geen slechte praatjes(beheersing van de tong) en handelingen.

Moge Allah jullie deze bekleding met gepaste trots doen dragen Incha Allah, Ameen.

Liefs, Samira

25-06-2003, 18:30


Ik ook inshaAllah...

Gaan jullie het in de zomer zelf dragen of pas in september?

Spannend he!!!!

Ik weet alleen nog niet de manier waarop ik em ga dragen..
Salaam

25-06-2003, 22:20

Citaat:
Origineel gepost door hammidd
ehm waarom na de zomer pas??

grappig mensen spreken af (vandaag ga ik hoofddoek dragen)
als ik hoofddoek ga dragen wil ik dat alles perfect gaat, niet hoofddoek met korte rok ofzo, en ook geen make up...........
en volgens mij als ik het morgen al zou dragen, ik het niet goed zou dragen, want heb niet echt gepaste kleding voor de hooffddoek, en hoofddoeken heb ik ook nog niet
ik hoop inkomen te doen in marokko, veel hoofddoeken kopen inshaalah

26-06-2003, 22:48
Manscha Allah meiden. Allah ya hawnekoem, insha Allah.

heel veel plezier in Marokko, voor de mensen die naar Marokko gaan.

27-06-2003, 10:03
Salaam alaikum zusters,

Allereerst alhamdoelilah dat jullie denken over hijaab, insjallah blijft het niet bij voornemens etc, maar gaan jullie het inderdaad doen en wordt die daad insjallah van jullie geaccepteerd.

Helaas hoor ik vaak woorden als insjallah volgende week of na de vakantie, nee ik kan nu niet, want ik moet nog naar school of ik werk of ik heb geen kleding etc etc. Zuster, sorry om het te zeggen, maar je weet niet of je dan nog leeft! Je kunt je een heleboel voornemen, maar je weet nooit hoe het leven loopt... dus ik hoop dat jullie met dingen beginnen voor het te laat is, waarom wachten?

Waarom wachten met bidden, terwijl je alleen een beetje water of stof nodig hebt en een groot laken. Waarom wachten met hijaab, terwijl iedere moeder wel een oude djalaba in de kast heeft hangen? Waarom wachten met Arabisch leren, terwijl in elke moskee gratis les wordt gegeven? Waarom wachten met kennis opdoen, terwijl er zoveel (gratis) lessen zijn?

Niet dat ik alles onder controle heb hoor, integendeel... maar het is jammer dat onze imaam en dien zo zwak is, dat we twijfelen en wachten en uitstellen... Kijk naar de geschiedenis, toen de vrouwen hoorde van de vers dat vrouwen zich moesten bedekken, scheurden ze niet meteen de gordijnen en sloegen ze het om zich heen? Zij gingen ook niet eerst stof kopen en aparte mooie dingen maken en het combineren met die ene tas en die andere schoenen... druk makend om wat anderen ervan dachten.

Kortom, wil je echt graag hijaab dragen, maar heb je geen lange kleding/jas. Echt niet? Ook niet van je moeder of tante etc? Dan moet je mij ff mailen, want ik heb er nog een heleboel liggen die ik graag aan je wil geven, zodat jij die stap kan nemen! Omgeving Amsterdam, desnoods stuur ik 'm per post naar je op!

Wasalaam alaikum,
Marisah

27-06-2003, 13:51
Assalamoe Alaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuhu,

de Lezer zij Gegroet!

De vrouw in de islam is buiten het huis bedekt en in het huis een diamant. Waarom zou goud beschermd worden en bewaard worden in een plek waar niet iedereen eraan kan komen? Wanneer iedere persoon aan het stuk goud komt dan zal de waarde van dat goud niet meer hetzelfde zijn. Waarom moet een niet-moslim vrouw haar lichaam tentoonstellen aan anderen? Ze wil mannen buiten haar gezin aantrekken en bij hun opvallen. De vrouw in de islam is voor haar man en niet voor iedereen.... Dit is mijn visie hierover.

Het antwoord op je vraag kan het beste door de Schepper zelf worden gegeven.

Allah zegt in de Qor'aan "En zeg tegen de gelovige vrouwen, dat zij hun ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken, en hun sieraad niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun sluiers over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenoten, of hun vaders, of de vaders van hun echtgenoten, of hun zonen, of de zonen van hun echtgenoten, of hun broeders, of de zonen van hun broeders, of de zonen van hun zusters, of hun vrouwen, of slavinnen waarover zij beschikken, of mannelijke helpers die geen begeerte meer hebben, of de kinderen die nog niet op de 'Aurat' van vrouwen letten. En laat zij niet met hun voeten stampen om hun sieraden die zij verbergen te laten kennen. En keert zij jullie allen berouwvol tot Allah, O gelovigen. Hopelijk zullen jullie welslagen." (Soerat an Noer aya 31)

In deze aya weergeeft Allah swt hoe je de Hijaab moet dragen. En wanneer je deze mag afdoen... De sluier moet over je boezem gedragen worden.. Je haar je nek je oren je boezem... Je moet wijde kleren dragen, om zo de lusten/begeerten van de man te onderdrukken... inshaAllah

"O Profeet, zeg tot jouw echtgenotes en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden (Djilab) over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijker om hen te herkennen en worden zij niet lastig gevallen. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig." (Al Ahzab, aya 59)

In deze aya weergeeft Allah swt het doel van de Hijaab.

Het best is dat je je band met Allah de Verhevene probeert te versterken. Als je band met Allah sterker is dan is het voor jou gemakkelijker om bepaalde zaken die Allah de Verhevene verplicht gesteld heeft te accepteren en te kunnen vervoltooien zoals Hij dat wil. De basis is nu eenmaal het belangrijkste waar jij je op moet concentreren. De keuze is geheel aan jou oegtie.

Allah zegt in de Qor'aan: "De woorden van de gelovigen, wanneer zij naar Allah en Zijn boodschapper opgeroepen worden, opdat hij onder hen oordeelt, zijn slechts dat zij zeggen: "Wij horen en wij gehoorzamen." En zij zijn degenen die de welslagenden zijn. "En wie Allah en Zijn boodschapper gehoorzaamt en bang voor Allah is en Hem vreest: zij zijn degenen die de overwinnaars zijn." (Soerat Annoure aya 51-52)

Als moslimzijnde moeten wij Allah de Verhevene gehoorzamen als wij weten dat iets verplicht gesteld is en het zo snel mogelijk vervullen. Het is inderdaad zo dat men stap voor stap alles kan bereiken maar als je gebeden nu in orde zijn daarmee bedoel ik bijvoorbeeld dat als je al zover bent dat je geen enkele gebed mist op een dag, je verder moet gaan met andere verplichtingen zoals de hoofddoek. Het is een moeilijke stap maar als je eenmaal die stap genomen hebt dan voel je meer voldoening om wat je als moslima bereikt hebt.

En onthou, Allah swt heeft ons alleen dingen verplicht die goed voor ons zijn, en ons dingen verboden die slecht voor ons zijn...


En Allah weet het Best.

Wa Alaikum Salaam wa Rahmatullahi wa Barakatuhu,

Umm Aqeelah

27-06-2003, 15:49
Als het aan mij lag, droeg ik hem morgen al. Maar ik werk in een kledingzaak en heb ook al ontslag genomen, maar ik moet nog twee weken uitwerken. Dus over twee weken draag ik insha allah een hoofddoek. En de gepaste kleding heb ik elhamdolillah al gekocht.

27-06-2003, 16:03
Heel goed Dames! ik ben het Absoluut met Marisah eens dat je het niet mag uitstellen, maar meteen moet doen

ik zelf had die gedachte eerst ook, geen hijaabs, geen geschikte kleren
ik ben direct naar de winkel gegaan en heb geschikte kleding gekocht

ik heb geen enkel moment getwijfelt, zelfs het wegdoen van mijn pasgekochte dure kleding deed me geen pijn

Dit was gewoon iets dat ik MOEST doen!

ben er nu alleen maar blij mee! en heb spijt dat ik het niet nog eerder heb gedaan

Liefs Safia

27-06-2003, 20:15

Citaat:
Origineel gepost door lala_fatima
SaLaaM Alaikom,
ik wil graag in de zomervakantie, of begin schooljaar beginnen met het dragen van de hoofddoek......
nu wil ik wel weten wat de zogenaamde regels zijn van de hoofddoek, en wat hoort en niet..Inshaalah zal ik het dragen dan tot aan mijn dood..
hebben jullie misschien wat betrouwbare informatie voor me, of welke boek goed is om te lezen daarover...

p.s wie is er nog meer van plan om in de vakantie of begin schooljaar, de hoofddoek aan te doen
Hey liefie!!!

Ik ben zo trots op je :blauwkus: En insja allah zal Allah jou hiervoor belonen!!

Ikzelf wil net hetzelfde als jou...IK wacht enkel het juiste moment af aangezien ik nog wat problemen had...Op school enzo....Aangezien ik nu afgestudeert ben kan ik m dragen! Insja allah stap ik het nieuwe schooljaar in met m'n hijab! Misschien denken sommigen nu:waarom na de zomer???

Wel om net dezelfde reden als Lala Fatima>>als ik het doe;wil ik het GOED doen...IK moet wel nog aangepaste kledij;hoofddoeken enzo kopen Maar dat is geen probleem aangezien ik naar maroc ga insja allah!

Ik wens allen die hijab dragen of GAAN dragen heeel veeeel geluk en succes insja allah!! Allah(sw) zal jullie hier voor belonen insja allah! :blauwkus:


Respect voor mijn zusters!

Enne lala fatima>>love you meid!

28-06-2003, 09:46


Assalaamoe Alaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuhu,

de Lezer zij Gegroet!

Ik ben het er helemaal mee eens.. Wie zegt dat we er morgen nog zullen zijn?? Wat geeft ons daar de zekerheid van, niks. Dus je kunt inderdaad NU beginnen voordat het te laat is en de dood ons overtreft.

Wees in de wereld alsof je een reiziger of vreemdeling bent. Als het avond wordt, verwacht dan niet dat het weer ochtend zal worden, en als het ochtend wordt, verwacht dan niet dat het avond zal worden. Profiteer van je gezondheid voordat je ziek bent, en van het leven voordat je dood bent....

En Allah weet het Best,

Wa Alaikum Salaam wa Rahmatullahi wa Barakatuhu,

Umm Aqeelah

01-07-2003, 10:18
AMIEN!

Lees dit advies endeze hadieth heel goed! Leer ervan en denk erover na:

Wees in de wereld alsof je een reiziger of vreemdeling bent. Als het avond wordt, verwacht dan niet dat het weer ochtend zal worden, en als het ochtend wordt, verwacht dan niet dat het avond zal worden. Profiteer van je gezondheid voordat je ziek bent, en van het leven voordat je dood bent....

Dit geeft zo duidelijk weer hoe wij moeten leven... Dus alsjeblieft wacht niet na de zomer met daden (hijaab, bidden etc etc), omdat je het goed wil doen. Lieve zuster, ik weet gewoon bijna zeker, dat je echt wel aan Isl. kleding KAN komen... al koop/krijg je 1 lange jas en 1 hoofddoek...

De meeste van jullie klinken Marokkaans (omdat jullie naar Maroc op vakantie gaan)... hoe kan het dan dat er niemand in jullie Marokkaanse/ lees Islamitische familie is, die je kan helpen, die een hijaab over heeft of een jalaba in de kast heeft hangen? ... Denk aan de Nederlandse zusters, of de zuster die geen Isl. familie heeft, die het helemaal alleen moet doen, met alle moeilijkheden van dien...

Waarom lukt het haar wel om direct naar de winkel te gaan? En jou niet?

Als je je heb voorgenomen om NU die hijaab te kopen en die lange rok met dat vest te combineren.... en die twijfel begint... denk aan sjaitaan en bovenstaande advies... misschien ben je er morgen niet meer....

en dan? Wat wil je tegen Allah gaan zeggen? Ik wilde wel, maar mijn hoofddoek-kleur paste niet bij mijn shirt?
Ik wilde wel, ik wilde U wel gehoorzamen, maar die djalabah van mijn tante was een oud model? Ik wilde wel, maar deed het niet... dus eigenlijk wilde ik niet zo echt...

Lieve zuster, alhamdoelilah dat je erover denkt, maar laat sjaitaan je niet verleiden met zijn smoesen en twijfel!

Moge Allah ons leiden en sterk maken, insjallah.
M.

01-07-2003, 22:55
Wat goed van jullie dat jullie het willen dragen machallah, ik draag het ook pas en Allah maakt echt de deuren voor je open. Je hebt een goed gevoel en bent er eindelijk vanaf dat je die stap heb genomen!!

Pagina's : [1] 2