Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

Bekijk volle/desktop versie : 'SoebhanAllah, zoveel topics over salaat istikhara..'

WhiteRose
01-09-2006, 22:32

Assalaam alikoem waramtullahi wabaraktoehAllah, SoebhanAllah, ik zie in deze rubriek zoveel topics over salaat istikhara en wil daarom in dit topic een heldere uitleg geven over de salaat. InshAllah zullen jullie hiervan leren, en als jullie vragen hebben etc kan je ze hier stellen en kunnen andere broeders & zusters erop antwoorden die inshAllah een goed antwoord hebben met daliel. WhiteRose.

WhiteRose
01-09-2006, 22:33
Vraag: Ik wil meer informatie over salaat el-istighaarah dou'a. Er is nog een andere salaat van 12 rakaa'at, maar ik weet de naam er niet van. Kunt u me dat ook alstublieft bezorgen, inshallah. Antwoord: In de naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige Djabier ibn abdellah Assalamie (moge Allah tevreden met hem zijn) heft gezegd:"De boodschapper van Allah (Allah vrede en zegen zij met hem) leerde zijn metgezellen Al iskhraha in alle zaken, zoals hij de soera's van de Qor'aan aan hun leerde. Hij (Allah's vrede en zegen zij met hem) zei:"Wanneer één van jullie met iets zit, dient hij twee rak'as te bidden buiten de verplichte gebeden. En te zeggen:" "Allahumma innie astakhieroeka bi ‘ilmieka wa astaqdieroeka biqoedratieka wa as-aloeka mien fadhlieka, fa-innaka taqdiroe walaa aqdir, wa ta’lamoe wa laa a’lam wa anta ‘aallaam l-ghoeyoeb, allahoemma in koenta ta’lamu enna hadaa l-amra (en je noemt je vraag waarmee je zit, bijvoorbeeld : een huwelijk met …..) khairoen li fie dienie wa ma’aashi wa aaqibatie amrie. Faqdoerhoe li wa yassierhoe lie thoemma baariek liee fiehie wa in koenta ta’lamuu anna haada l-amra sharroen lie fie dieniee wa ma’aashie wa ‘aaqibati amri fasrifhoe 'anni wasrifni 'anhoe waqdoer liya l-khayra 'haythoe kaana thoemma ardinie bihi" overgeleverd dor Boekharie: 6841. اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْتَخِيرُكَ بِعِلْمِكَ وَأَسْتَقْدِرُكَ بِقُدْرَتِكَ وَأَسْأَلُكَ مِنْ فَضْلِكَ ، فَإِنَّكَ تَقْدِرُ وَلا أَقْدِرُ وَتَعْلَمُ وَلا أَعْلَمُ وَأَنْتَ عَلامُ الْغُيُوبِ اللَّهُمَّ فَإِنْ كُنْتَ تَعْلَمُ هَذَا الأَمْرَ ثُمَّ تُسَمِّيهِ بِعَيْنِهِ خَيْرًا لِي فِي عَاجِلِ أَمْرِي وَآجِلِهِ قَالَ أَوْ فِي دِينِي وَمَعَاشِي وَعَاقِبَةِ أَمْرِي فَاقْدُرْهُ لِي وَيَسِّرْهُ لِي ثُمَّ بَارِكْ لِي فِيهِ اللَّهُمَّ وَإِنْ كُنْتَ تَعْلَمُ أَنَّهُ شَرٌّ لِي فِي دِينِي وَمَعَاشِي وَعَاقِبَةِ أَمْرِي أَوْ قَالَ فِي عَاجِلِ أَمْرِي وَآجِلِهِ فَاصْرِفْنِي عَنْهُ واصرفه عني وَاقْدُرْ لِي الْخَيْرَ حَيْثُ كَانَ ثُمَّ رَضِّنِي بِهِ . " رواه البخاري وله روايات أخرى في الترمذي والنسائي وأبو داود وابن ماجة وأحمد 6841 "O Allah ! Ik zoek leiding van Uw kennis en kracht van Uw macht , en ik vraag om Uw veelomvattende zegeningen, U beschikt en ik niet , U weet en ik niet, En U bezit kennis van het onwaarneembare (Al ghoyoob). O Allah ! Als U weet dat deze aangelegenheid (hier geeft u aan, wat u Allah wilt vragen) gunstig is voor mijn religie en mijn (levens)onderhoud en voor mij in het Hiernamaals (of zeg : Als het beter is voor mijn huidige en latere noodzaak) laat U het dan voor mij bepalen en maak het gemakkelijk voor mij om het te verkrijgen, en zegen mij hiermee.En als U weet dat deze aangelegenheid schadelijk is voor mij in mijn religie en mijn (levens)onderhoud en in het Hiernamaals (of zeg : Als het slecht is voor mijn huidige en latere noodzaak), Houdt het dan ver weg van mij en laat mij hiervan verwijderd zijn. En verorden datgene wat goed is voor mij en laat mij hier tevredenheid in vinden." Over de 12 rak'as, ik weet niet welke rak'as u bedoelt. De boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) spoort ons aan in verschillende ahadith, om bepaalde vrijwillige gebeden te verrichten. Meer hierover kunt u lezen onder vraag 048 die u onder de categorie "het gebed" aantreft. En Allah weet het het beste. Cyber-imam, Het team van al-Islaam.com

WhiteRose
01-09-2006, 22:34
Hoe verricht ik Salaat El-Istigara en welke doe3a moet ik daarbij zeggen? http://www.al-islaam.com/al-islaam/cyberimam/index.php?cat=Gebed%2FSmeekbedes&qa=98 Hierbij wil ik wel even toevoegen dat je de doe3a moet zeggen nadat je de tashahoed (ta7ija) hebt verricht.. Dus voordat je de Groet naar Rechts en links doet... Gair Insha'Allah... Hoelang moet je Salaat El-Istigara verrichten? http://www.al-islaam.com/al-islaam/cyberimam/index.php?cat=Gebed%2FSmeekbedes&qa=112 Toevalligheden in verband met Salaat El-Istigara http://www.al-islaam.com/al-islaam/cyberimam/index.php?cat=Gebed%2FSmeekbedes&qa=131 Wat betekent het woord istigara? http://www.al-islaam.com/al-islaam/cyberimam/index.php?cat=Gebed%2FSmeekbedes&qa=469

WhiteRose
01-09-2006, 22:37
Als men leiding zoekt bij het nemen van een besluit (Salaat istikharah) Allaahumma innie astagieruka bi’ilmik. Wa’astaqdiruka biqudratik. Wa as-aluka min fadlikal ‘adhiem. Fa innaka taqdiru walaa aqdir. Wata’lamu walaa-a’lam. Wa anta ‘allaamul ghuyuub. Allaahumma in kunta ta’lamu anna (haadhal amra) gayrul lie fie dienie wama’aashie wa’aadjila amri wa-aadjilih, faqdurhu lie. Wayassirhu lie. Thumma baarik lie fieh. Wa-in kunta ta’lamu anna (haadhal amra) sharrul lie fie dienie. Wama ‘aashie wa’aadjila amrie. Wa-‘aadjilahu fasrifhu ‘annie. Wasrifnie ‘anh. Waqdur liyal gayr haythu kaan. Thumma ardinie bih O Allah! Ik zoek Uw leiding (bij het kiezen) door de mogelijkheid van Uw kennis, en ik zoek vaardigheid bij de mogelijkheid van Uw kracht en ik vraag U Uw grote weldaad. U heeft kracht en ik heb dat niet. En U weet en ik weet niet. U bent de Kenner van de verborgen zaken. O Allah! Als in Uw kennis (deze zaak) goed voor mijn godsdienst, mijn levensonderhoud en mijn zaken is, dichtbij en veraf, beveel hem dan voor mij, maak hem gemakkelijk voor mij en zegen hem voor mij. En als in Uw kennis (deze zaak) slecht voor mijn godsdienst, mijn levensonderhoud en mijn zaken is, dichtbij en veraf, haal hem dan van mij weg en laat mij daarvan afkeren. En beveel voor mij wat goed is waar het ook moge zijn en maak mij er gelukkig mee. OPMERKINGEN De bovenstaande du’a moet gereciteerd worden als er onzekerheid bestaat over raadzaamheid om een bepaalde beslissing te nemen, mits deze islamitisch gezien toegestaan is. Na het nemen van wudu, moet men twee raka’at sunna bidden (de sunna is voor dit doel vereist) Voordat men de du’a reciteert moet men er zeker van zijn dat men niet al een bepaalde beslissing genomen heeft; anders zal het betekenen dat men niet oprecht is in het zoeken naar de leiding van Allah. Bij het maken van de du’a moet de zaak (of de beslissing waarvoor goddelijke leiding voor wordt gevraagd) genoemd worden, op de plaats van de woorden hadzal’l-amri, in de vertaling is dat ‘deze zaak’. Na het reciteren van de du’a (direct of wat later) zal men zich meer dan één van de mogelijkheden aangetrokken voelen. bron: Een verzameling van smeekbeden uit de Qor'aan en de Sunna Door Jamal A. Badawi Uitgeverij Noer

WhiteRose
01-09-2006, 22:37

Smeekbede van de istikhaarah-gebed.(1) Djaabier Ibn Abdoellah (moge Allah tevreden met hem zijn) zei: "De profeet was gewend ons te leren Allah's raad te vragen in alle zaken. Zoals hij gewend was ons een Soerah uit de Qor'aan te leren. Hij zei: "Als iemand van jullie een belangrijke beslissing moet nemen, laat hem twee Raka'aat (2) bidden buiten het verplichte gebed, en dan zeggen: 74. O Allah! Ik zoek leiding in Uw kennis en kracht van Uw macht. en ik vraag om Uw veelomvattende zegeningen, U beschikt over macht en ik niet , U bent alwetend en ik niet. U bent de kenner van het onwaarneembare, O Allah! Als U weet dat deze aangelegenheid gunstig is voor mijn religie en mijn (levens) onderhoud en voor mij in het Hiernamaals, (of zeg: Als het beter is voor mijn huidige en latere noodzaak) laat U het dan voor mij bepalen en maak het gemakkelijk voor mij om het te verkrijgen, en zegen mij hiermee. En als U weet dat deze aangelegenheid schadelijk is voor mij in mijn religie en mijn (levens) onderhoud en in het Hiernamaals (of zeg: Als het slecht is voor mijn huidige en latere noodzaak), Houdt het dan ver weg van mij en laat mij hiervan afstand nemen. En verorden datgene wat goed is voor mij en laat mij hier tevredenheid in vinden." (3) "اللّهُـمَّ إِنِّـي أَسْتَخيـرُكَ بِعِاْـمِك، وَأسْتَقْـدِرُكَ بِقُـدْرَتِـك، وَأَسْـألُـكَ مِنْ فَضْـلِكَ العَظـيم، فَإِنَّـكَ تَقْـدِرُ وَلا أَقْـدِر، وَتَـعْلَـمُ وَلا أَعْلَـم، وَأَنْـتَ عَلاّمُ الغُـيوب، اللّهُـمَّ إِنْ كُنْـتَ تَعْـلَمُ أَنَّ هـذا الأمْـرَ- وَيُسَـمِّي حاجَتَـه - خَـيْرٌ لي في دينـي وَمَعـاشي وَعاقِـبَةِ أَمْـري، فَاقْـدُرْهُ لي وَيَسِّـرْهُ لي ثـمَّ بارِكْ لي فيـه، وَإِنْ كُنْـتَ تَعْـلَمُ أَنَّ هـذا الأمْـرَ شَـرٌ لي في دينـي وَمَعـاشي وَعاقِـبَةِ أَمْـري، فَاصْرِفْـهُ وَاصْرِفْني عَنْـهُ وَاقْـدُرْ لي الخَـيْرَ حَيْـثُ كانَ ثُـمَّ أَرْضِـني بِـه." "Allaahoemma iennie astakhieroeka bi'ielmieka, wa astaqdieroeka bieqoedratieka, wa as-aloeka mien fadlieka l-'adhziem, fa-iennaka taqdieroe wa laa aqdier, wa ta'lamoe, wa laa a'lam, wa Anta allaamoe lghoeyoeb, Allaahoemma ien koenta ta'lamoe anna hadha l-amra - [zeg dan wat er moet worden besloten] - Khayroen lie fie dienie wa ma'aashie wa 'aaqiebatie amrie - [of zeg] - 'Aadjieliehie wa aadjielieh. Faqdhoerhoe lie wa yassierhoe lie thoemma baariek lie fieh, wa ien koenta ta'lamoe anna haadha l-amra sharroen lie fie dienie wa ma'aashie wa 'aaqiebatie amrie - [of zeg] - 'Aadjieliehie wa aadjielieh. Fasriefhoe 'annie wasriefnie 'anhoe waqdoer liey lkhayra h'aythoe kaana thoemma ardiennie bieh". Een ieder die de raad van de Schepper vraagt, zal er geen spijt van krijgen en degene die de raad van de gelovigen vraagt, zal zich zeker voelen over zijn beslissingen. Allah heeft in de Qor'aan gezegd: "… en raadpleeg hen bij de zaak. En wanneer je dan besloten hebt, vertrouw dan op Allah."(4) 1. Allah om raad vragen. 2. Raka'aat is de meervoudsvorm van Rak'a. Rak'a is het neerbuigen tijdens het gebed. 3. Al-Boekhaarie 7/162. 4. 3:159 De Edele Qor'aan.

yemina_19
02-09-2006, 17:32
wat als je meer twijfels krijgt na het doen van het istikhaarah gebed. is dit een goed of slecht teken?