Bekijk volle/desktop versie : 'Ontvoerder is deel van mijn leven'



28-08-2006, 16:51
Natascha Kampusch, de Oostenrijkse tiener die acht jaar in een kelder opgesloten heeft gezeten, ziet de man die haar gevangen hield als een deel van haar leven en heeft niet het gevoel dat zij iets heeft gemist. Dat heeft zij laten weten in een verklaring die maandag door een psycholoog aan de pers werd voorgelezen.

Kampusch zegt begrip te hebben voor de 'buitengewone nieuwsgierigheid' naar wat zij heeft moeten verduren en hoe het met haar gaat sinds zij woensdag ontsnapte. Ze verzocht de journalisten echter haar een tijdje met rust te laten. "Iedereen wil intieme vragen stellen, maar dat gaat niemand iets aan", zei zij. "Ik voel me op dit moment goed."

De politie zei nog maar een begin te hebben gemaakt met het ondervragen van Kampusch, die in maart 1998 op 10-jarige leeftijd werd ontvoerd door de 44-jarige Wolfgang Priklopil. Deze maakte na de ontsnapping van Kampusch een eind aan zijn leven door voor een trein te springen.

In haar verklaring spreekt Kampusch van 'mijn kamer' als ze het heeft over de kelderruimte zonder ramen waar Kampusch haar acht jaar gevangen hield en waarvan de autoriteiten foto's en videobeelden hebben vrijgegeven. "Het is mijn kamer en niet bestemd voor de ogen van het publiek", zei zij.

Ze sprak ook tegen dat ze Kampusch ooit met 'meester' zou hebben aangesproken, al wilde hij dat wel. "Hij was niet mijn meester. Ik was net zo sterk", zegt zij in haar verklaring. "Ik huilde niet na de ontsnapping. Hij was een deel van mijn leven (...) In principe heb ik niet het gevoel dat ik iets gemist heb."

28-08-2006, 16:53


Ongelooflijk! Ze heeft daar zo lang gezeten dat ze het als een deel van haar leven ervaart. Logisch misschien, maar wel ongelooflijk.

28-08-2006, 17:09
Toen ik het hoorde kreeg ik kippevel.

28-08-2006, 17:10

Citaat door een_Rotterdamse:
Ongelooflijk! Ze heeft daar zo lang gezeten dat ze het als een deel van haar leven ervaart. Logisch misschien, maar wel ongelooflijk.
Ja echt freaky eigenlijk..

28-08-2006, 18:35


weet je we moeten niet vergeten dat ze kind was en dat ze daar zich heeft ontwikkeld en het misschien als normaal heeft gaan zien en zich erbij had neergelegd...

ik leef echt met dit meisje en haar familie mee.

28-08-2006, 18:39

Citaat door Nysha:
weet je we moeten niet vergeten dat ze kind was en dat ze daar zich heeft ontwikkeld en het misschien als normaal heeft gaan zien en zich erbij had neergelegd...

ik leef echt met dit meisje en haar familie mee.
Maar daarom ook is het dus freaky!

28-08-2006, 19:45
Een kind is een onbeschreven blad dat gevormd wordt door zijn omgeving in brede zin.
Waarschijnlijk heeft de man zo in kunnen spelen op het kind, dat het kind niet beter weet.
Wanneer er geen geweten is, kunnen mensen verschrikkelijke daden verrichten. Triest, dat mensen tot zulke daden kunnen overgaan.