Bekijk volle/desktop versie : Bijna net als wij; de wortels van vreemdelingenhaat



28-08-2006, 14:36
Naarmate vreemdelingen meer op ons gaan lijken, gaan we ze meer wantrouwen. Over de wortels van vreemdelingenhaat, en waarom assimilatie geen goede oplossing is.

Vervolg: http://www.filosofiemagazine.nl/artikelDetail.lasso?ID=2802&-session=NTses:3C2B18A9D2B3EE9B1D3A24375841FF62


Bron: Artikel uit nummer 7 (jaargang 2006) van Filosofie Magazine door: Leon Heuts

De hedendaagse issues m.b.t. de botsingen tussen allochtoon en autochtoon zijn volgens Girard en L. Heust te verklaren doordat men steeds dichterbij komt en meer op elkaar gaat lijken juist als men denkt dat de integratie niet vooruitgaat doordat mensen er alles aan doen om anders te zijn.

28-08-2006, 16:42


Ik vond het aanverwante artikel ''Allemaal gelul'' wel goed

28-08-2006, 19:43
In iedergeval een heel interessant artikel, ik bewaar hem ga het uitprinten, te veel om nu te lezen.

Thanks!


28-08-2006, 20:48

Citaat door 7eloua:
Naarmate vreemdelingen meer op ons gaan lijken, gaan we ze meer wantrouwen. Over de wortels van vreemdelingenhaat, en waarom assimilatie geen goede oplossing is.

Vervolg: http://www.filosofiemagazine.nl/artikelDetail.lasso?ID=2802&-session=NTses:3C2B18A9D2B3EE9B1D3A24375841FF62

Bron: Artikel uit nummer 7 (jaargang 2006) van Filosofie Magazine door: Leon Heuts

De hedendaagse issues m.b.t. de botsingen tussen allochtoon en autochtoon zijn volgens Girard en L. Heust te verklaren doordat men steeds dichterbij komt en meer op elkaar gaat lijken juist als men denkt dat de integratie niet vooruitgaat doordat mensen er alles aan doen om anders te zijn.
Ik geloof er niets van, Nederlanders worden steeds Nederlandser juist onder druk van de overweldigende aanwezigheid van mensen die hier Mariokkaanser, Turkser, islamitischer en Poolser doen dan hun naamgenoten in de landen van hun grootouders of van herkomst.

Overigens, assimilatie heeft niets te maken met integratie. Een eenvoudig woordenboek helpt dit misverstand zo uit de wereld.

Het artikel is te lang om door mij begrepen te kunnen worden. Een ding is me wel duidelijk. De schrijvers gaan voorbij aan het feit dat mensen zich nu eenmaal bedreigd voelen als nieuwkomers met te veel en te snel komen. Zeker als die nieuwkomers vervolgens geen belangstelling hebben voor de mensen waar ze bij zijn gaan wonen. Helemaal als die nieuwkomers dan gaan vertellen dat de cultuur van het gastland niet deugt. Als bijvoorbeeld moslims dan gaan vertelen dat hun cultuur, voorzover ze daar iets van af weten superieur is dan is het geen wonder dat Nederlanders overgaan tot herwaardering van alles dat maakt tot wat ze zijn.

Ik geef toe dat linkse partijen tientallen jaren lang geen moer hebben gedaan voor de eerste generatie allochtonen. Maar dat is hun eigen schuld, zij zeiden altijd dat ze toch weer terug zouden gaan naar het land van herkomst. En met mensen die weggaan wordt niet meer onderhandelt. Toen ze niet terug konden, toen hadden ze best wat meer belangstelling voor ons, hun buren kunnen hebben.

Filosoferen is goed, maar je al filosoferend op het terrein van de sociologie en economie begeven, dat is schaatsen op dun ijs.

28-08-2006, 21:11



Citaat door Scottie:




Het artikel is te lang om door mij begrepen te kunnen worden. Een ding is me wel duidelijk. De schrijvers gaan voorbij aan het feit dat mensen zich nu eenmaal bedreigd voelen als nieuwkomers met te veel en te snel komen. Zeker als die nieuwkomers vervolgens geen belangstelling hebben voor de mensen waar ze bij zijn gaan wonen. Helemaal als die nieuwkomers dan gaan vertellen dat onze cultuur niet deugt.



DeZe MoHican digs other cultures





maar goed Scottie,...


je begrijpt toch wel,...

dat deze onzintekst nergens op slaat als je het gaat toepassen op


bijv.: de Indianen in Amerika.






28-08-2006, 21:17

Citaat door Crumb:
DeZe MoHican digs other cultures



maar goed Scottie,...

je begrijpt toch wel,...

dat deze onzintekst nergens op slaat als je het gaat toepassen op

bijv.: de Indianen in Amerika.

De Indianen zijn bijna door die 'nieuwkomers' uitgeroeid. Dat willen de bewoners van moderne gastlanden nu net voorkomen. Ken de geschiedenis en je kent je toekomst. Daarom wordt de Nederlandse cultuur als het ware uit haar schoonheidsslaap gewekt. Nederlanders zijn wel rare boeren maar toch nog niet zo achterlijk dat ze zich laten uitroeien.

Overigens, Indianen hebben zich niet als makke schapen laten uitmoorden, ze hebben zich krijgshaftig verzet en hebben hun overweldigers ongehoorde wreedheden laten ondergaan.

Ik geef toe dat het zonde is dat de indianen ooit bijna zijn uitgeroeid. Maar als ze nu nog hadden geleefd waren ze al lang geen indiaan meer geweest. Wie weet is hun onbedoelde ondergang gelijk ook hun redding geweest.

Overigens, het zijn wel Amerikanen die al tientallen jaren lang boeken schrijven en films maken over Indianen. Wat een eerbetoon. Wanneer komt er een islamitische film over Nederland en haar verrijzenis?