Bekijk volle/desktop versie : Inburgeringscursus meld je aan voor je partner



26-08-2006, 22:02
Bismillah irrahmaani irrahien,

Zoals jullie allen weten, is de nieuwe wet veranderd voor de nieuwkomers uit bepaalde landen.
Wie vanuit Marokko naar nederland wil komen om een gezin te stichten, moet eerst het bassis nederlandse taal geleerd hebben om het te kunnen spreken en schrijven. Ik heb zelf geinformeerd hoe het nou precies zit.

Vanaf 5 maart 2006, moet jouw partner een cursuspakket nederlands kopen uit nederland voor € 65,00 en de examen kost € 350,00 en wanneer men telefonisch examen aflegt, kost dat € 1.30 per tik.
Je hebt 2 examens, 1 is per telefoon en 1 mondeling bij ambasade in Rabat.
Het probleem is dat er geen of weinig scholen in marokko zijn die nederlandse taal geven. Stel dat jouw partner in Nador woont en er is een dergelijke school in Rabat dan moet zij/hij naar die stad reizen en daar ook te moeten overnachten en als jouw partner zelden in grote stad komt, dan is het een probleem.
Er zit ook een kostenplaastje aan vast.

Ik ben van plan om naar Marokko te reizen en daar voor 3 weken lang een groep mensen de nederlandse les te gaan geven.
Er moeten zich minimaal 10 mensen opgeven zodat ik dat daadwerkelijk ga doen.
Ik zal er alles aan gaan doen om heel veel over nederland te vertellen en de benodigde taalkennis bij te leren.

Heb je een partner in Marokko die naar nederland wil komen en wil je dat hij/zij de examen gaat halen, dan moet je je aanmelden door te reageren.
Zodra ik er minimaal 10 aanmeldingen heb, zal ik jullie mijn emailadres laten weten zodat wij goede afspraken maken.
Wij zullen het hebben over wat het jou gaat kosten voor het les geven.

Voor 2 groepen mensen zijn er uitzondering gemaakt om geen examen af te hoeven leggen.
1- iemand die geestlijk gehandicapt is en niet in staat is om te leren.
2- iemand die ouder is dan 65 jaar!

Mvg,

26-08-2006, 22:09


Er zijn genoeg scholen in Marokko waar je nl taal kunt leren, een jij gaat voor 3weken denk je nou echt dat je hun wat leert in die 3 weken

27-08-2006, 11:05
3alaikom selaam rkempoe boy,

Bedankt voor je tip maar in 10 dagen kun je je rijbewijs ook behalen voor een vast bedrag en als je wilt dan kan dat.
In 3 weken kun je die paar woordjes wel al snel genoeg in je opnemen.
Je moet wel wat voor doen en als ik hoor wat er gevraagd wordt om die cursus te volgen dan denk ik waar zijn we mee bezig.

Misschien dat jij voor mij een paar plaatsen kan opnoemen in Marokko die nl les geven. Ik heb zelfs de ambasade benaderd met deze vragen maar nog geen antwoord gekregen.

Mvg, asselaam mo3alaikom

27-08-2006, 13:33
In berkane heb je 2 scholen waar ze les geven in het nl, In driouch & nador heb je ook privescholen die voor 20 euro per maand les geven in de nl taal... een over tanger een rabat zal ik het niet hebben want daar heb je er zat .

28-08-2006, 18:23


Assalaam mo3alaikom allen,

Ik ben blij te horen dat er meer scholen aanwezig zijn dan dat ik had verwacht.
Ik vind het heel erg vervelend voor de nieuwkomers om dit allemaal mee te maken want dit is een nieuwe manier van een vizum aan vragen.
Nu is dat alleen nog moeilijker.

Nog even en dan wordt er van ons verwacht dat wanneer wij vrij krijgen met de kerst om verplicht een kerstboom aan te schaffen en een kalkoen niet ritueel te slachten.
ook is het mogelijk dat wij misschien verplicht worden dat wij meer kaas gaan eten en geen nahnah in onze volkstuintje poten maar boerenkool.

Stel je voor!


Mgv, asselaam mo3alaikom

31-08-2006, 13:43
Salaam,

Ben je van plan dit alleen te gaan doen? Is het iets waar je zelf op bent gekomen of werk je vanuit een stichting/organisatie?

ben gewoon benieuwd...