Broeders en zusters
Assalam o aleikoem warahmatu Allahi wabarakatuh
1. Allah is één, de Enige God
2. Het universum : aanwijzing en aanduiding van de Schepper
3. Geschiedenis van de vorige naties .. (verhalen enz.)
4. De opstanding en beloning
5. De opvoeding en wetgeving
Zijn de vijf grootste steunpunten van de koran, wij lezen soms in de Tafsirs van de koran interpretaties voor andere zaken, maar die zijn eigenlijk de opties (of onderliggende punten van elke punt van deze 5 grootste steunpunten in de Koran al-kariem) .. maar goed ik wil deze steunpunten van de koran hier niet allemaal plaatsen, en moeilijk is dat ook, want ik heb ze in Arabisch gelezen.
Ik heb een boek gelezen van Muhammed Al-ghazalai ‘De 5 steunpunten van de Koran’ en wil nu graag één van deze steunpunten hier plaatsen dat eigenlijk door een andere geleerde is uitgelegd, en dat is Sayyid Qutb in zijn boek ‘Mijn pilaren’.
En inche’Allah is er iemand van onze broeders of zusters die voor ons de rest kan vertellen, en op Allah
En de leiding is van Allah.
1. Allah is één – LA ILAHA ILLA ALLAH – De islamitische manier van leven
Het monotheïstisch theologie (Tawhied), de leer God is één en dus niemand anders aanbidden dan Allah (God in alle zijn majesteit)
“la ilaha illa Allah” – “Er is geen god behalve Allah” is het eerste gedeelte van de islamitische geloofsverklaring en betekent, dat er niemand anders aanbeden mogen worden dan Allah: “Muhammed rasoel Allah” – “Mohammed is de boodschapper van Allah” – is het tweede gedeelte en betekent dat deze aanbidding uitgevoerd moet worden volgens het onderricht van de Profeet (vzmh).
Een gelovige moslim is iemand die deze verklaring volledig in zijn hart heeft laten doordringen, want alle andere zuilen van de islam en geloofsartikelen zijn hiervan afgeleid. Derhalve zijn geloof in de engelen, de Boeken van Allah, de Boodschapper van Allah, het leven in het hiernamaals en Al-Qadr (de afmeting goed en kwaad), en de de Salaat (gebeden), al-Siyyam (het vasten), al-Zakat (armenbelasting) de hadj (bedevaart) en de grenzen die Allah heeft aangegeven voor alles wat toegestaan, en verboden is, de menselijke zaken, wetten, het islamitische morele onderricht, etc, alleen gebasseerd op het fundament van de aanbidding van Allah, en de bron van al dit onderricht is de persoon van de Profeet (vzmh) door wie Allah alles aan ons heeft geopenbaard.
Een islamitische gemeenschap is een gemeenschap, waarin praktische interpretatie van de geloofsverklaring tot uiting komt met alle gevolgen van dien, en de maatschappij die dit geloof en haar afgeleide niet in de praktijk vertaalt, is niet islamitisch.
De geloofsverklaring verschaft tot in d kleinste details het fundament voor een complete manier van leven voor de islamitische samenleving. Deze manier van leven kan niet bestaan zonder als eerste dit fundament te beschermen. Het is ook zo dat als deze manier van leven op andere fundamenten gebaseerd is , of als er andere bronnen met dit fundament vermengd zijn, dan kan de samenleving niet meer als islamitische beschouwd worden. Allah zegt:
De beslissing berust bij Allah alleen. Hij heeft bevolen dat gij
Naaste Hem niets zult aanbidden. Dit is de juiste godsdienst
(Koran 12:40)
Wie de Boodschapper gehoorzaamt, gehoorzaamt inderdaad Allah.
(Koran 4:80)
Deze beknopte en doorslaggevende verklaring leidt ons bij de basisvraagstukken van onze religie en de praktische bewering. Ten eerste leidt het ons naar de aard van de islamitische samenleving; ten tweede laat het ons de manier zien waarop zo’n maatschappij opgebouwd wordt; ten derde vertelt het ons hoe wij de jahilie-
maatschappij het hoofd moeten bieden; en ten vierde bepaalt het methode waarmee de islam de omstandigheden van het menselijk leven moet veranderen. Al deze problemen zijn er altijd en zullen altijd van groot belang in de verschillende stadia van de islamitische beweging zijn.
De eigenschap waarmee de islamitische maatschappij zich onderscheidt is; dat al haar zaken uitsluitend op de aanbidding van Allah zijn gebaseerd. De geloofsverklaring brengt dit principe tot uiting en bepaalt haar karakter; en neemt een concrete vorm aan in het geloof aan in het geloof, in de godsdienstige en in de regels en wetten.
Iemand die niet in de eenheid van Allah gelooft, bidt niet alleen Allah aan.
Allah heeft gezegd:
“Neemt geen twee goden. Er is slechts Éen God. Vreest daarom mij alleen.
En aan Hem behoort hetgeen in de hemelen en op aarde is en Hem is
Voortdurende gehoorzaamheid verschuldigd. Wilt gij dan iets buiten
Allah vrezen?”
(Koran 16:51-2)
Iedereen die een daad van aanbidding voor een ander dan Allah – uitsluitend of in toevoeging tot Hem – aanbidt niet alleen Allah.Zeg : “Mijn gebed en mijn offer, mijn leven en mijn dood zijn gewijd aan
Allah , de Heer der werelden. “ Hij heeft geen gelijkenis. Zo is mij bevolen
En ik ben de eerste der Moslims”
(Koran 6:162-3)
Iedereen die wetten van een andere bron afleidt dan Allah, op een andere manier dan die Hij ons door de Profeet (vzmh) heeft onderwezen – aanbidt niet alleen Allah.
Hebben zij (afgodendienaren) dan medegoden, die hun godsdienst hebben
Voorgeschreven welke Allah verboden heeft?
(Koran 42:21)
[/SIZE][SIZE="1"]PS : - ... de rest komt nog inche-Allah ...