Bekijk volle/desktop versie : De vijf steunpunten van de koran



26-08-2006, 02:19
In de naam van Allah, de meeste barmhartige , de meeste genadevolle
Broeders en zusters

Assalam o aleikoem warahmatu Allahi wabarakatuh

1. Allah is één, de Enige God
2. Het universum : aanwijzing en aanduiding van de Schepper
3. Geschiedenis van de vorige naties .. (verhalen enz.)
4. De opstanding en beloning
5. De opvoeding en wetgeving

Zijn de vijf grootste steunpunten van de koran, wij lezen soms in de Tafsirs van de koran interpretaties voor andere zaken, maar die zijn eigenlijk de opties (of onderliggende punten van elke punt van deze 5 grootste steunpunten in de Koran al-kariem) .. maar goed ik wil deze steunpunten van de koran hier niet allemaal plaatsen, en moeilijk is dat ook, want ik heb ze in Arabisch gelezen.
Ik heb een boek gelezen van Muhammed Al-ghazalai ‘De 5 steunpunten van de Koran’ en wil nu graag één van deze steunpunten hier plaatsen dat eigenlijk door een andere geleerde is uitgelegd, en dat is Sayyid Qutb in zijn boek ‘Mijn pilaren’.
En inche’Allah is er iemand van onze broeders of zusters die voor ons de rest kan vertellen, en op Allah rekenen wij.
En de leiding is van Allah.



1. Allah is één – LA ILAHA ILLA ALLAH – De islamitische manier van leven


Het monotheïstisch theologie (Tawhied), de leer God is één en dus niemand anders aanbidden dan Allah (God in alle zijn majesteit)

“la ilaha illa Allah” – “Er is geen god behalve Allah” is het eerste gedeelte van de islamitische geloofsverklaring en betekent, dat er niemand anders aanbeden mogen worden dan Allah: “Muhammed rasoel Allah” – “Mohammed is de boodschapper van Allah” – is het tweede gedeelte en betekent dat deze aanbidding uitgevoerd moet worden volgens het onderricht van de Profeet (vzmh).
Een gelovige moslim is iemand die deze verklaring volledig in zijn hart heeft laten doordringen, want alle andere zuilen van de islam en geloofsartikelen zijn hiervan afgeleid. Derhalve zijn geloof in de engelen, de Boeken van Allah, de Boodschapper van Allah, het leven in het hiernamaals en Al-Qadr (de afmeting goed en kwaad), en de de Salaat (gebeden), al-Siyyam (het vasten), al-Zakat (armenbelasting) de hadj (bedevaart) en de grenzen die Allah heeft aangegeven voor alles wat toegestaan, en verboden is, de menselijke zaken, wetten, het islamitische morele onderricht, etc, alleen gebasseerd op het fundament van de aanbidding van Allah, en de bron van al dit onderricht is de persoon van de Profeet (vzmh) door wie Allah alles aan ons heeft geopenbaard.
Een islamitische gemeenschap is een gemeenschap, waarin praktische interpretatie van de geloofsverklaring tot uiting komt met alle gevolgen van dien, en de maatschappij die dit geloof en haar afgeleide niet in de praktijk vertaalt, is niet islamitisch.
De geloofsverklaring verschaft tot in d kleinste details het fundament voor een complete manier van leven voor de islamitische samenleving. Deze manier van leven kan niet bestaan zonder als eerste dit fundament te beschermen. Het is ook zo dat als deze manier van leven op andere fundamenten gebaseerd is , of als er andere bronnen met dit fundament vermengd zijn, dan kan de samenleving niet meer als islamitische beschouwd worden. Allah zegt:

De beslissing berust bij Allah alleen. Hij heeft bevolen dat gij
Naaste Hem niets zult aanbidden. Dit is de juiste godsdienst


(Koran 12:40)

Wie de Boodschapper gehoorzaamt, gehoorzaamt inderdaad Allah.
(Koran 4:80)



Deze beknopte en doorslaggevende verklaring leidt ons bij de basisvraagstukken van onze religie en de praktische bewering. Ten eerste leidt het ons naar de aard van de islamitische samenleving; ten tweede laat het ons de manier zien waarop zo’n maatschappij opgebouwd wordt; ten derde vertelt het ons hoe wij de jahilie-
maatschappij het hoofd moeten bieden; en ten vierde bepaalt het methode waarmee de islam de omstandigheden van het menselijk leven moet veranderen. Al deze problemen zijn er altijd en zullen altijd van groot belang in de verschillende stadia van de islamitische beweging zijn.
De eigenschap waarmee de islamitische maatschappij zich onderscheidt is; dat al haar zaken uitsluitend op de aanbidding van Allah zijn gebaseerd. De geloofsverklaring brengt dit principe tot uiting en bepaalt haar karakter; en neemt een concrete vorm aan in het geloof aan in het geloof, in de godsdienstige en in de regels en wetten.
Iemand die niet in de eenheid van Allah gelooft, bidt niet alleen Allah aan.

Allah heeft gezegd:

“Neemt geen twee goden. Er is slechts Éen God. Vreest daarom mij alleen.
En aan Hem behoort hetgeen in de hemelen en op aarde is en Hem is
Voortdurende gehoorzaamheid verschuldigd. Wilt gij dan iets buiten
Allah vrezen?”


(Koran 16:51-2)

Iedereen die een daad van aanbidding voor een ander dan Allah – uitsluitend of in toevoeging tot Hem – aanbidt niet alleen Allah.

Zeg : “Mijn gebed en mijn offer, mijn leven en mijn dood zijn gewijd aan
Allah , de Heer der werelden. “ Hij heeft geen gelijkenis. Zo is mij bevolen
En ik ben de eerste der Moslims”


(Koran 6:162-3)


Iedereen die wetten van een andere bron afleidt dan Allah, op een andere manier dan die Hij ons door de Profeet (vzmh) heeft onderwezen – aanbidt niet alleen Allah.

Hebben zij (afgodendienaren) dan medegoden, die hun godsdienst hebben
Voorgeschreven welke Allah verboden heeft?


(Koran 42:21)

[/SIZE]

[SIZE="1"]PS : - ... de rest komt nog inche-Allah ...

26-08-2006, 09:46


Ma'chaALLAH wat een mooi stuk. Niets om toe te voegen. Helder en duidelijk taalgebruik en een goede uitleg. Ik kan niet wachten op je volgende stuk

Ff iets anders wat ik uit een andere forum heb gehaald !!!


Citaat:
Valse koran in omloop

--------------------------------------------------------------------------------



Een nieuw kopie van de Quran wordt uitgedeeld met de titel genaamd "De Ware Furqan."
Het wekelijkse magazine Al-Furqan heeft ontdekt dat twee Amerikaanse Drukkerijen 'Omega 2001 en 'Wine Press betrokken zijn bij het publiceren ervan. Het is ook betiteld met de naam 'The 21 st Century Quran!"
Deze zogenaamde Quran dwarsboomt vele Islamitische
geloofsaspecten. In één van zijn ayats (verzen), wordt er geschreven dat het hebben van meer dan één vrouw als ontucht wordt gezien, scheidingen zijn niet toelaatbaar en het gebruikt een nieuw systeem voor het verdelen van een nagelaten testament, de oorspronkelijke tegenwerkend. Het zegt ook dat Jihad Haram is. Zorg er alstublieft voor dat je dit bericht aan zoveel mogelijk mensen vertelt of doorstuurt zodat we het van verspreiding van deze valse kopie kunnen
stoppen.

wa3alaikoem moesalaam wara7matoe Allahie wabarakatoehoe
Wat een gore lef van alle niet-moslims in deze wereld om onze godsdienst maar kapot PROBEREN te maken. Ik zeg:'proberen' omdat het hen allemaal toch niet zal lukken de Islam te doen beschadigen. Daar is onze godsdienst te solide voor.

Dit vorige is namelijk een 'verre' poging tot destructie van ons religie. maar we hoeven niet zo ver om ons heen te zoeken en we zien al die misselijkmakende partijen zoals die nieuwe partij van nawijn, die openlijk DURVEN te zeggen dat ze Islamitisch onderwijs willen afschaffen / denken af te kunnen schaffen in de toekomst. Duidelijk mag zijn dat er een meestal intrinsieke en toch wel kruistocht bij de andersgelovigen is waardoor dit fenomeen leven wordt ingeblazen. Ik zie de toekomst daarom ook erg donker in voor de samenleving en vooral de komende generatie moslims.

Maar waarom zal ik vrezen eigenlijk? ALLAH swt doet toch wat het beste is

02-09-2006, 03:25
.. volgt .. als individu .. als een gezin thuis .. kun je volgens de islam leven en denken ..


volgt ...

En wat de boodschapper u ook moge geven, neemt het en wat
Hij u ook verbiedt onthoudt u daarvan.


(Koran 59:7)



Dit is de islamitische samenleving. In deze maatschappij zijn, het geloof en de ideeën van individuen, hun devote handelingen en religieuze plichtplegingen, en hun sociale systeem en wetten alleen op de onderwerping aan Allah gebaseerd. Als bij deze houding één van deze aspecten wordt uitgewist, dan wordt de hele islam uitgewist, want dan wordt de eerste zuil van de islam uitgevoerd , namelijk de verklaring “Er iis geen god behalve Allah en Mohammed is de boodschapper van Allah”.

Alleen als er aan deze voorwaarden wordt voldaan kan deze groep een islamitische groep worden , de gemeenschap die zij opricht islamitische te zijn. Voordat deze zuivere houding is aangenomen, kan een groep een islamitische groep worden , en voordat de manier van leven aan de hand van dit principe georganiseerd wordt is, kan geen maatschappij een islamitische maatschappij worden. De reden hiervoor is dat het eerste principe waarop de islam gebaseerd is, namelijk “La ilaha illa Allah, Muhammed rasoelo Allah”, niet met betrekking tot beide aspecten ingesteld wordt in de maatschappij.
Het is daarom nodig, voordat wij erover denken om een islamitische sociale systeem te vestigen en een islamitische gemeenschap te organiseren , dat wij aandacht besteden aan het feit de harten van de mensen gezuiverd moeten worden van de aanbidding van een ander dan Allah. Dit hebben wij al hierboven beschreven. Alleen degenen, wiens harten dusdanig gezuiverd zijn, zullen samenkomen om een groep te vormen, en alleen zo’n groep mensen, van wie het geloof en de concepten, hun devote handelingen en hun wetten volledig van dienstbaarheid aan een ander dan Allah bevrijd zijn, kan een islamitische manier van leven op na wil houden, en zijn geloof, zijn daden van aanbidding en de wetten die hij volgt, zullen ook alleen voor Allah gezuiverd worde. Met andere woorden: hij zal een belichaming zijn ‘la ila illa Allah, Muhammee rasoelo Allah”.
Dit was de manier waarop de eerste islamitische generatie (griep) werd gevormd, waaruit uiteindelijk de eerste islamitische gemeenschaap ontstond. Dit is de enige manier waarop een moslim groep begonnen kan worden en een islamitische gemeenschap kan ontstaan.
Een islamitische gemeenschap kan slechts ontstaan als individuen en groepen de dienstbaarheid aan een ander dab Allah verwerpen – als toevoeging aan Hem of alleen aan een ander – en zich aan Allah, die geen deelgenoten heeft, onderwerpen en als zij besluiten om hun manier van leven op deze onderwerping te baseren. Hieruit zal er een nieuwe gemeenschap geboren worden, en midden in de oude jahili-maatschappij verschijnen en zij zal haar onmiddellijk confronteren met het nieuwe geloof en de nieuwe levenswijze, die op dit geloof gebaseerd is, en een concrete belichaming van de geloofsgetuigenis vormen “Er is geen god behalve Allah en Mohammed de Boodschapper van Allah”.

118[/SIZE]


[SIZE="1"]PS : - ... de rest komt nog inche-Allah ...