Bekijk volle/desktop versie : Vraagje over het concept van qadr



Pagina's : [1] 2 3

25-08-2006, 12:15
Assalaamoe 'Alaykoum allemaal.
Ik heb even een vraagje. Ik ben bevriend met een Nederlandse zuster die, pak en beet, een jaartje is bekeerd alhamdulillah!
Dus laatst hadden wij het over Qadr en over dat wij alhamdoulillah gezegend zijn dat wij door Allah zijn geleid. En jammer dat haar ouders niet zijn geleid (insha'Allah komt dat nog).
En toen zei zij: 'Gayr insha'Allah het is Qadr Allah'. En ik zei, het is zeer zeker Qadr Allah, maar dat betekent niet dat wij (lees: haar ouders) geen eigen wil hebben die alsnog voor het goede kunnen kiezen. Dus toen legde ik haar Qadr uit, hoe ik altijd heb gedacht en gelezen dat het in elkaar zit, namelijk zo:

'Allah is DE ALWETENDE en ruim voordat hij ons had geschapen heeft hij als het ware in de toekomst gekeken en wist hoe ieder van ons zijn leven zou leiden (lees: of iemand moslim word of niet). Hij zag wie wat deed en heeft dat vast gelegd. Daarom is alles, wat er in ons leven gebeurt, vastgelegd. Maar dat betekent niet dat wij er geen eigen wil in hebben, wij hebben het immers zelf gekozen en omdat Allah de alwetende is weet hij alles al en heeft het vastgelegd. Dus daarom zeggen wij Qadr Allah. '

Terwijl volgens haar maar 4 dingen zijn vastgelegd: Je rizq, je dood, hel of hemel (en nog iets).

Dus mijn vraagje is; wat klopt en wat klopt niet?

Barakallahoe fikoem

25-08-2006, 12:20


Ja hoe jij het hebt uitgelegd klopt.

Alles staat vast gelegt.

25-08-2006, 12:21

Citaat door ghouraba:
Ja hoe jij het hebt uitgelegd klopt.

Alles staat vast gelegt.
Na3am, barakallahoe fikie, heb je ook enige artikelen die dit bevestigen?

25-08-2006, 12:22
Correctomundo...

25-08-2006, 12:27



Citaat door Gewoon Siham:
Na3am, barakallahoe fikie, heb je ook enige artikelen die dit bevestigen?
iK ZAL VOOR JE KIJKEN INSHaLLAH

25-08-2006, 12:45
Het staat dus ook vast gelegd dat persoon A een fles whiskey drinkt en even later met deze fles persoon B vermoord?

25-08-2006, 12:50
wat versta je niet onder "alles"

25-08-2006, 13:05

Citaat door anash:
wat versta je niet onder "alles"
Er word hier gesproken over eigen wil en het kiezen voor het goede maar als er uiteindelijk iets slecht gebeurd dan behoord dat dus ook tot het lot.

Ik heb altijd geweten dat in mijn voorbeeld de dood van pesoon B tot het lot behoorde, maar de manier waarop is weer een ander verhaal is mij duidelijk gemaakt.

Allah Oehlem.

25-08-2006, 13:12
Lot staat niet in de weg van eigen keuze. Lot is het resultaat van je eigen keuzes...

Persoon B koos ervoor om op die plaats te zijn op dat moment waar persoon A was & zijn lot was dus om gedood te worden.

25-08-2006, 13:22

Citaat door anash:
Lot staat niet in de weg van eigen keuze. Lot is het resultaat van je eigen keuzes...

Persoon B koos ervoor om op die plaats te zijn op dat moment waar persoon A was & zijn lot was dus om gedood te worden.
Klopt niet naar mij weten, hoe vaak zie je mensen keuzes maken en dromen maken en uiteindelijk gaat het helemaal anders dan gepland.

Als de dood van peroon B tot het lot behoorde dan kan deze persoon doen wat hij wil, hij kan persoon A ontwijken, hij kan thuis blijven zitten, etc maar de engels des dood pak een ziel wanneer deze engel dat maar wilt.

De engel wacht niet tot dat persoon A en B samen zijn en dat peroon A persoon B met een fles vermoord.

Dat is alleen de reden en die kan inderdaad verschillen door de keuzes die je maakt.

Allah Oehlem,

Dit is wat ik weet.

25-08-2006, 14:29
Allah is Alwetend en alles is van Hem afhankelijk..

Dus ja Hij weet alles en heeft alles zo bepaalt zoals het gaat, maar dat neemt niet weg dat wij eigen keuzes hebben..

Alleeeen weet Allah van te voren al wat wij gaan kiezen.

Het is alsof je naar een film kijkt waar je de afloop al van weet.

Zo heb ik het altijd geleerd, maar ipv dat iedereen vertelt hoe hij/zij het geleerd heeft kunnen we beter daliel er bij halen.. anyone?

25-08-2006, 14:42
Al-Qadr is één van de pilaren van L-Imaan (geloof).

Zie op de volgende link uitleg van Arkaan L-Imaan, http://www.xxxxxxxxxxxxx/aqeedah/tawheed3.htm

Tevens verwijs ik naar het boek genaamd fundamenten van de Islaam. Geschreven door Shaykh L-Islaam Muhammed Ibn 'Abdel-Wahhaab (Rahmatu-Allaah 'Alayh).



Wa Allaahu-A'lam.
As-Salaamu 'Alaykum,

TWJ

25-08-2006, 15:16



Citaat door Mocrobrains:
Klopt niet naar mij weten, hoe vaak zie je mensen keuzes maken en dromen maken en uiteindelijk gaat het helemaal anders dan gepland.

Nu mix je dingen door mekaar. Ik zei, je keus bepalen je lot... dus niet je verwachtingen(wat jij plannen noemt)... wij doen dit en doen dat(onze keuzes dus) en wij verwachten dat het zus en zo zal gebeuren maar die kennis behoort enkel tot Allah.
Maar als je keuze is om een drukke weg over te steken zonder te kijken, dan is dat jou keuze en je lot ligt vast(dus je wordt overreden of niet). Misschien heb je verwachtingen zoals: "oh, ik kan zeker de weg oversteken zonder overreden te worden" maar dat ligt volledig van je lot.

Als de dood van peroon B tot het lot behoorde dan kan deze persoon doen wat hij wil, hij kan persoon A ontwijken, hij kan thuis blijven zitten, etc maar de engels des dood pak een ziel wanneer deze engel dat maar wilt.
De engel wacht niet tot dat persoon A en B samen zijn en dat peroon A persoon B met een fles vermoord.

Nogmaals, je doodsmoment ligt inderdaad vast... maar wij mensen hebben deze kennis niet. Jij was diegene die een voorbeeld nam van persoon A en B en ik ging er gewoon op in. Ook al zou persoon B door iets anders sterven, het is altijd een gevolg van keuzes. Ook al weet je als mens zelf NIET wat het resultaat van je kzeus zijn. Bv: Ik ga naar de markt en ik ben van plan om appels te kopen maar de dood wacht daar op me. Begrijp je? Je lot is het resultaat van je keuze om appels te kopen ook al is het niet gelijk aan je planning.

Dat is alleen de reden en die kan inderdaad verschillen door de keuzes die je maakt.
Allah Oehlem
Dit is wat ik weet.
Allah Oehlem

25-08-2006, 19:55

Citaat door anash:
Allah Oehlem
Goed dat je dit er elke keer bij zegt.


Citaat:
Nu mix je dingen door mekaar. Ik zei, je keus bepalen je lot... dus niet je verwachtingen(wat jij plannen noemt)... wij doen dit en doen dat(onze keuzes dus) en wij verwachten dat het zus en zo zal gebeuren maar die kennis behoort enkel tot Allah.
Maar als je keuze is om een drukke weg over te steken zonder te kijken, dan is dat jou keuze en je lot ligt vast(dus je wordt overreden of niet). Misschien heb je verwachtingen zoals: "oh, ik kan zeker de weg oversteken zonder overreden te worden" maar dat ligt volledig van je lot.
Dat begrijp ik niet echt, als onze keuzes het lot bepalen dan wilt dat zeggen dat wij invloed hebben op het lot of zeg ik dat verkeerd.

Dus mag ik jouw de vraag stellen of onze keuzes invloed hebben op het lot?

Als het vast staat dat persoon B om 12.00 uur dood gaat dan gaat deze persoon ook dood om 12.00 uur, met welke keuzes kan deze persoon het lot beinvloeden.

Ken je het verhaal van een persoon die en brief naar een persoon moest brengen en onderweg deze brief aan een ander persoon gaf?


Citaat:
Nogmaals, je doodsmoment ligt inderdaad vast... maar wij mensen hebben deze kennis niet.


Ik heb het nergens over de kennis over het lot.


Citaat:
Jij was diegene die een voorbeeld nam van persoon A en B en ik ging er gewoon op in.
Daarom zij wij hier, discusseren over de Islaam.


Citaat:
Ook al zou persoon B door iets anders sterven, het is altijd een gevolg van keuzes.
Juist niet, dit is duidelijk el maktab.


Citaat:
Ook al weet je als mens zelf NIET wat het resultaat van je kzeus zijn. Bv: Ik ga naar de markt en ik ben van plan om appels te kopen maar de dood wacht daar op me.
De dood staat inderaad vast, al ga je naar de winkel op peren te kopen. De reden is op een gegeven moment niet meer belangrijk als het lot je tegemoet komt.


Citaat:
Begrijp je? Je lot is het resultaat van je keuze om appels te kopen ook al is het niet gelijk aan je planning.
Als ik nu geen appels ga kopen wilt dat dan zeggen dat ik niet dood ga?

25-08-2006, 22:42
Ow masha'allah ehbt dit op de site van de link gevonden. Ontzettend duidelijk:

Geloof dat Al-Qadaa' wal Qadar (Goddelijke Voorbestemming) in de Macht van Allah is, of dit nou het goede of het slechte is: Allah accepteert niet iemands geloof in Qadaa wal Qadar behalve als hij in de volgende vier gelooft:

1. Het geloof in de eeuwige wijsheid van Allah en dat Hij de acties van Zijn schepping kent voordat zij deze doen. Allah heeft dit opgenomen in de Lawh-al-Mahfuz.

2. Het geloof dat wat Allah Wilt gebeurt en wat Hij niet Wilt niet zal gebeuren. Elke beweging of stilte, dat in de hemelen of aarde plaats vindt, is door Allah's Wil.

3. Het geloof dat Allah alle creatie heeft geschapen; dat Hij de schepper is van alles en hun acties. Al het andere is geschapen, behalve Allah. Wat zich ook maar in het universum bevindt; is door de wil en voorbestemming van Allah.

4. Allah schept alle acties van Zijn dienaren, maar zij hebben een eigen wil en handelen overeenkomstig hiermee. De dienaren hebben het vermogen om hun acties te vervullen en zij hebben een wil, maar Allah heeft hen alsmede hun vermogen en wil geschapen. Te geloven dat alles wat je ontvangt; je het nooit zou hebben misgelopen en alles wat je hebt misgelopen; je het nooit zou hebben ontvangen.

Allah zegt:
Voorwaar, Wij hebben alle zaken volgens Qadar (Goddelijke voorbestemming van alle dingen vóór hun schepping, zoals geschreven in het Boek van Beslissingen: Al-Lauh Al-Mahfuz) geschapen. (54:59)

De mens zal voor zijn daden verantwoording moeten afleggen, als deze goed zijn dan zal het goede zijn beloning zijn en als deze slecht zijn dan het slechte zijn beloning zijn. Allah heeft in de mens het vermogen geschapen om het goede van het kwade te kunnen onderscheiden, de waarheid van de valsheid te onderscheiden en gaf hem de vrijheid om te kiezen.
Allah is niet tevreden met het ongeloof van Zijn dienaren noch beveelt Hij Zijn dienaren om kufr te begaan.
Allah weet wat er zal gebeuren, wanneer het zal gebeuren en hoe het zal gebeuren voordat het gebeurt. Allah weet, voordat Hij een persoon schept, hoe hij zal zijn nadat hij geschapen is; of hij zal geloven of niet zal geloven; of hij in de toestand van geloof of ongeloof zal sterven. Alles wat opgeschreven is zal de revue passeren zoals Allah heeft beschikt. Dit betekent echter niet dat Allah een persoon heeft verplicht tot ongeloof en geloof, omdat Allah Zijn slaaf de vrijheid heeft gegeven om Imaan (geloof) of kufr (ongeloof) te kiezen. Daarom zal hij verantwoordelijk worden gehouden voor zijn keuze en zal hij overeenkomstig de keuze die hij maakt worden beloond.

http://www.darulhak.com

Pagina's : [1] 2 3