Bekijk volle/desktop versie : Circus Maximus krijgt oude glorie terug



24-08-2006, 17:43
Circus Maximus krijgt oude glorie terug
[Bron: Het Laatste Nieuws, 21 augustus 2006]

Het Circus Maximus, ten tijde van het Romeinse keizerrijk het grootste complex van wagenrennen en gladiatorengevechten in Rome, wordt volgend jaar gerestaureerd in zijn oude vorm. De eeuwige stad heeft daarvoor drie miljoen euro veil, zo meldt Il Messaggero maandag.

"De plannen van architect Guido Ingrao zijn ambitieus maar realistisch", zo luidt het. Ingrao wil teruggrijpen naar het origineel, zonder dat het circus daarbij het karakter van een stadspark verliest.

De bezoekers moeten er een idee van krijgen hoe het circus, gelegen in de vallei tussen de heuvels Palatijn en Aventijnen, er toentertijd uitzag. Om de buurt rond het Circus Maximus op te waarderen, wordt de Via dei Cerchi, die langs het circus loopt, een voetgangerszone.

Het Circus Maximus is tot 549 in gebruik geweest. In de eeuwen daarna raakte het sterk in verval. De tribunes werden afgebroken zodat de stenen en het marmer gebruikt konden worden om nieuwe kerken en paleizen te bouwen. De laatste decennia werd het af en toe gebruikt voor concerten.

Bron: http://archeonet.nl/index.php?itemid=9781

schaalmodel van het Circus Maximus:



het Circus Maximus:


24-08-2006, 17:46


OH wat geweldig!
Wie heeft dat gebouwd ? Cesar? Of Vespasianus?

24-08-2006, 17:50

Citaat door aplat:
OH wat geweldig!
Wie heeft dat gebouwd ? Cesar? Of Vespasianus?
dateert nog uit de republiek, maar Caesar heeft het laten uitbreiden, Augustus heeft het ook uitgebreid. De brand van Rome heeft wel een stuk vernield, maar ik geloof dat Claudius het heeft laten herstellen. In ieder geval zijn er nog een aantal keizers geweest die het hebben opgesmukt, de details weet ik ook niet meer.

24-08-2006, 17:51
voor wie er nog meer over wil weten: http://nl.wikipedia.org/wiki/Circus_Maximus


25-08-2006, 02:40


Ik bn er vorig jaar geweest, die dag regende het.
maar zo n wijf uit mn klas was so fanatiek om er een rondje op te rennen