Bekijk volle/desktop versie : Allah is niet te bewijzen



Pagina's : [1] 2 3

23-08-2006, 12:36

Citaat door GuustFlater:
Men kan het bestaan van God niet bewijzen. Tenminste, daar is men nog nooit in geslaagd. Nu kan het zijn dat het per definitie niet kan omdat men het absolute (God) nu eenmaal niet vanuit het relatieve (ons menselijke verstand) kan aantonen. Maar hoe dan ook, de argumenten voor het bestaan van God die naar voren worden gebracht zijn van verstandelijk oogpunt uit bezien steeds onvoldoende . De voornaamste van deze argumenten die ik in de loop van de tijd hier heb mogen lezen laat ik even de revue passeren met commentaar op hun tekortkomingen. Sommige van de punten lijken sterk op elkaar.

1.Iets kan niet uit niets ontstaan; iets (of iemand) moet het hebben gestart
Dit argument weerspiegelt het onvermogen van de gebruiker ervan om te beseffen dat de manier waarop wij intuitief de werkelijkheid waarnemen zwaar vervormd is. Men beschouwt ten onrechte tijd als iets fundamenteels en denkt dat er ooit een lange tijd niets was, waarna God op de knop moest drukken om een heelal te voorschijn laten floepen via de Big Bang. Maar de tijd zoals wij die kennen blijkt niet meer te zijn dan een dimensie die onlosmakelijk verbonden is met ruimte en om die reden hoeven we niet aan te nemen dat er een tijd bestond voor de Big Bang en om dezelfde reden kunnen we aannemen dat het niets helemaal niet kan bestaan. Oftwel: er was nooit een niets.

2.Er is een eerste oorzaak die zelf niet is veroorzaakt is: God
Een argument dat uit de zelfde foutieve interpretatie van de werkelijkheid stamt. Men snapt niet wat tijd in wezen is en dat causaliteit niet zo absoluut is dat het heelal als geheel eraan onderworpen is. Verder springt men zonder enige onderbouwing naar een intelligente oorzaak.

3.Het heelal is te perfect om niet ontworpen te zijn
Wie dit argument gebruikt beschrijft zelden wat hij onder “perfect” verstaat. Voor de verwerping van dit argument volstaat het om te wijzen op het bestaan van enige vanuit menselijk oogpunt duidelijke imperfecties om ons heen, zoals bijvoorbeeld insecten die wel vleugels hebben maar deze niet kunnen gebruiken omdat ze zitten opgesloten onder dichtgegroeide dekschilden.

4.Wij hebben een bewustzijn en alleen een bewustzijn kan zoiets scheppen
Wel, het een volgt niet per se uit het ander en verder weten we dankzij de neurologie dat ons bewustzijn het product is van onze hersenen en hebben we geen redenen om aan te nemen dat het iets is dat onafhankelijk van de hersenen kan bestaan. Integendeel: ons karakter, onze herinneringen en andere zaken die onderdeel van ons “ ik” uitmaken ondergaan sterke veranderingen als er iets met onze hersenen gebeurt. De aanwezigheid van meer dan een bewustzijn onder een en dezelfde schedel kan door drugs of electromagnetische beinvloeding worden opgeroepen.

5.Alles wat we kennen heeft een maker, dus moet er ook een Schepper zijn
Hier worden een aantal drogredenen tegelijk gebruikt. Zo wordt er een verkeerde analogie gehanteerd omdat men de uitspraken over iets dat men goed kent zo maar doortrekt naar iets wat men helemaal niet zo goed kent, namelijk het heelal. Ook is er sprake van de drogreden van de compositie omdat men het heelal dezelfde eigenschappen toekent als een onderdeel ervan.

6.Sommige dingen kunnen niet natuurlijk zijn ontstaan want ze zijn onherleidbaar complex
Dit betreft het werk van de bij Creationisten populaire Michael Behe over de onwaarschijnlijkheid van natuurlijke evolutie. Hier spelen echter onder meer de drogredenen van onwaarschijnlijkheid, onwetendheid, het valse dilemma en misschien nog wat meer. Je kunt er het beste tegen aan voeren dat Behe de werkelijkheid op ongeoorloofde wijze simplificeert door te veronderstellen dat onherleidbaar complexe systemen alleen maar op een manier kunnen zijn onstaan.

7.De kans dat sommige zaken door toeval tot stand komen is onwaarschijnlijk klein
Dit argument wordt vaak gebruikt voor een scala aan complexe verschijnselen. Hier geldt , net als bij het vorige punt, dat men eigenlijk een veel te simpel model aanneemt van de werkelijkheid, daar een kansberekening op loslaat en die dan presenteert als zijnde correct.

8.Beroemde geleerden zeggen dat sommige dingen door God moeten zijn gedaan
Het bekende argument van autoriteit. Het bewijs dat deze beroemde geleerden zouden kunnen aanvoeren wordt echter nooit getoond en dat is ook niet zo vreemd want het is er niet. Vaak spreekt een geleerde alleen maar zijn gevoel uit. Dat mag best natuurlijk.

9.De Koran is van bovenmenselijke schoonheid
De gebruiker van dit argument kan echter nooit objectieve maatstaven geven voor wat menselijk is en wat bovenmenselijk. Een objectieve jury kunnen ze ook niet samenstellen.

10.De Koran bevat wetenschappelijke wonderen
Denis Giron heeft deze wetenschappelijke wonderen wel eens spottend beschreven als wonderen van her-interpretatie. De (vaak) overdrachtelijk bedoelde verzen van de Koran worden zeer eenzijdig naar wonderen toe geinterpreteerd met veronachtzaming van andere, vaak veel meer voor de hand liggende interpretaties.
.

23-08-2006, 12:39


Ben wel benieuwd: hoe is volgens jou alles ontstaan??

23-08-2006, 18:26
hahaha later sal je pas sien of aalah wel of niet bestaat j gata dan boeteeeeee!!!

nou er sijn gwn soveel bewijse dus mond digt!!

23-08-2006, 18:34
Dat een mens verstand heeft is direct emperisch ook niet te bewijzen. Maar iedereen weet dat men verstand heeft omdat deze zich manifesteerd in de handelingen van een mens. Onze technologische en wetenschappelijke ontwikkelingen zijn o.a het bewijs van het feit dat de mens een verstand heeft, aangezien hij er over deze zaken bewust moet nagedacht hebben.

Zo is een schepper ook te bewijzen aan de hand van zijn schepping, want de mens met een gezond verstand (want iedereen mag wel een verstand hebben, maar je hebt ook mensen met een disfunctioneel verstand) zal erkennen dat dit alles erg nauwkeurig en met percisie in elkaar steekt. En om deze reden geen toevaligheid kan zijn maar een meesterwerk dat ongetwijfeld geschapen zou moeten zijn door een entiteit die hiertoe de macht heeft en dus in staat is.

En nu zijn er toevallig ook boeken waarin wellicht dezezelfde entiteit zich bekend maakt en met welk doel hij dit alles geschapen heeft, het zou dus dom zijn ergens anders te gaan zoeken terwijl we worden geroepen door deze entiteit. En wanneer we dit gaan doen zullen we zien dat het meest logische zou zijn dat alle openbaringen door één en dezelfde schepper geopenbaard moeten zijn. En alleen de Islam leert ons dit princippe. Dus de vinger wijzen snel naar Allah.

Voor zover je bewijs in een notendop.

23-08-2006, 18:37


Whahaha en Guust vanwaar kom jij dan ?
Uit de boom gevallen ?
Maar hmmm vanwaar komt die boom ?
Think About It ..

Maar je zult zoals Samira al zei: boeteeeeeeeee

Nou jah, hersenen zijn niet zo simpel te vinden hé..

Ma3asalama

23-08-2006, 19:14
Hameed,
je moet iets weten, de grens van wetenschap is bepaald in de materie en labo .. als je het over toegepaste wetenschap hebt ..
heeft niets te zeggen buiten de materie ..
maar om het bestaat van de enige Schepper te bewijzen, heb ik ten minste de zgn het principe van causaliteit ..
en de vraag voor het universum:
ben jij uit niets geschappen? of heb je jezelf geschappen? of ben je geschappen?

ik geeg je 2 teksten, en probeer ze in een chemische labo te analyseren


Citaat:
Iets wat je beweert te zien is in feite slechts een waarneming in je hersenen. De wereld waarvan jij beweert in te leven is ook niets anders dan een verzameling waarnemingen.

Citaat:
In mijn dromen zie ik mezelf verschillende dingen doen, ik ga naar verschillende plekken. Wanneer ik echter wakker word, zie ik dat ik niets heb gedaan, nergens naartoe ben gegaan, en dat ik vredig in mijn bed lig. Wie kan mij garanderen dat ik op dit moment ook niet droom, sterker nog, dat mijn hele leven geen droom is?
Iemand, die dit voor het eerst hoort zal ongeveer als volgt reageren: "Ik pak met mijn hand, zie met mijn ogen, dus bestaan ze allemaal." Men zou ook over het volgende moeten denken: "in dromen pakt die persoon ook met zijn handen, ziet met zijn ogen en ervaart zelfs alles alsof het allemaal werkelijkheid is." Hij heeft plezier, voelt angst en pijn. Maar wordt plotseling wakker en realiseert zich dat het slechts een droom was. Dit is precies de aard van het leven op deze wereld. Op een dag zal men uit dit leven wakker worden als zij het een droom en hij zal het werkelijke leven tegemoet treden.
groett

23-08-2006, 19:47

Citaat door GuustFlater:
Men kan het bestaan van God niet bewijzen. Tenminste, daar is men nog nooit in geslaagd. Nu kan het zijn dat het per definitie niet kan omdat men het absolute (God) nu eenmaal niet vanuit het relatieve (ons menselijke verstand) kan aantonen. Maar hoe dan ook, de argumenten voor het bestaan van God die naar voren worden gebracht zijn van verstandelijk oogpunt uit bezien steeds onvoldoende . De voornaamste van deze argumenten die ik in de loop van de tijd hier heb mogen lezen laat ik even de revue passeren met commentaar op hun tekortkomingen. Sommige van de punten lijken sterk op elkaar.

1.Iets kan niet uit niets ontstaan; iets (of iemand) moet het hebben gestart
Dit argument weerspiegelt het onvermogen van de gebruiker ervan om te beseffen dat de manier waarop wij intuitief de werkelijkheid waarnemen zwaar vervormd is. Men beschouwt ten onrechte tijd als iets fundamenteels en denkt dat er ooit een lange tijd niets was, waarna God op de knop moest drukken om een heelal te voorschijn laten floepen via de Big Bang. Maar de tijd zoals wij die kennen blijkt niet meer te zijn dan een dimensie die onlosmakelijk verbonden is met ruimte en om die reden hoeven we niet aan te nemen dat er een tijd bestond voor de Big Bang en om dezelfde reden kunnen we aannemen dat het niets helemaal niet kan bestaan. Oftwel: er was nooit een niets.

2.Er is een eerste oorzaak die zelf niet is veroorzaakt is: God
Een argument dat uit de zelfde foutieve interpretatie van de werkelijkheid stamt. Men snapt niet wat tijd in wezen is en dat causaliteit niet zo absoluut is dat het heelal als geheel eraan onderworpen is. Verder springt men zonder enige onderbouwing naar een intelligente oorzaak.

3.Het heelal is te perfect om niet ontworpen te zijn
Wie dit argument gebruikt beschrijft zelden wat hij onder “perfect” verstaat. Voor de verwerping van dit argument volstaat het om te wijzen op het bestaan van enige vanuit menselijk oogpunt duidelijke imperfecties om ons heen, zoals bijvoorbeeld insecten die wel vleugels hebben maar deze niet kunnen gebruiken omdat ze zitten opgesloten onder dichtgegroeide dekschilden.

4.Wij hebben een bewustzijn en alleen een bewustzijn kan zoiets scheppen
Wel, het een volgt niet per se uit het ander en verder weten we dankzij de neurologie dat ons bewustzijn het product is van onze hersenen en hebben we geen redenen om aan te nemen dat het iets is dat onafhankelijk van de hersenen kan bestaan. Integendeel: ons karakter, onze herinneringen en andere zaken die onderdeel van ons “ ik” uitmaken ondergaan sterke veranderingen als er iets met onze hersenen gebeurt. De aanwezigheid van meer dan een bewustzijn onder een en dezelfde schedel kan door drugs of electromagnetische beinvloeding worden opgeroepen.

5.Alles wat we kennen heeft een maker, dus moet er ook een Schepper zijn
Hier worden een aantal drogredenen tegelijk gebruikt. Zo wordt er een verkeerde analogie gehanteerd omdat men de uitspraken over iets dat men goed kent zo maar doortrekt naar iets wat men helemaal niet zo goed kent, namelijk het heelal. Ook is er sprake van de drogreden van de compositie omdat men het heelal dezelfde eigenschappen toekent als een onderdeel ervan.

6.Sommige dingen kunnen niet natuurlijk zijn ontstaan want ze zijn onherleidbaar complex
Dit betreft het werk van de bij Creationisten populaire Michael Behe over de onwaarschijnlijkheid van natuurlijke evolutie. Hier spelen echter onder meer de drogredenen van onwaarschijnlijkheid, onwetendheid, het valse dilemma en misschien nog wat meer. Je kunt er het beste tegen aan voeren dat Behe de werkelijkheid op ongeoorloofde wijze simplificeert door te veronderstellen dat onherleidbaar complexe systemen alleen maar op een manier kunnen zijn onstaan.

7.De kans dat sommige zaken door toeval tot stand komen is onwaarschijnlijk klein
Dit argument wordt vaak gebruikt voor een scala aan complexe verschijnselen. Hier geldt , net als bij het vorige punt, dat men eigenlijk een veel te simpel model aanneemt van de werkelijkheid, daar een kansberekening op loslaat en die dan presenteert als zijnde correct.

8.Beroemde geleerden zeggen dat sommige dingen door God moeten zijn gedaan
Het bekende argument van autoriteit. Het bewijs dat deze beroemde geleerden zouden kunnen aanvoeren wordt echter nooit getoond en dat is ook niet zo vreemd want het is er niet. Vaak spreekt een geleerde alleen maar zijn gevoel uit. Dat mag best natuurlijk.

9.De Koran is van bovenmenselijke schoonheid
De gebruiker van dit argument kan echter nooit objectieve maatstaven geven voor wat menselijk is en wat bovenmenselijk. Een objectieve jury kunnen ze ook niet samenstellen.

10.De Koran bevat wetenschappelijke wonderen
Denis Giron heeft deze wetenschappelijke wonderen wel eens spottend beschreven als wonderen van her-interpretatie. De (vaak) overdrachtelijk bedoelde verzen van de Koran worden zeer eenzijdig naar wonderen toe geinterpreteerd met veronachtzaming van andere, vaak veel meer voor de hand liggende interpretaties.
bericht verwijderd .. ik zal beter mee lezen ..

23-08-2006, 19:49

Citaat door hameed:

Citaat 1 klopt. Vraag aan jou, 'wat is een waarneming waard'?

Citaat 2 klopt. Tijdens het waken identificeren we ons met lichaam en verstand
tijdens de droom alleen met het verstand. In beide menen we in de realiteit te leven.
Het lijden, de angst, goede daden en de zonden tijdens de droom bepalen mede onze plaats in het hiernamaals. Bron, Bron, Bron?????
ik begrijp uwen vraag nie

maar heb je mijn berichtje goe verstaan?

23-08-2006, 20:35

Citaat door hameed:
Jammer! probeer nog eens. Kan een waarneming waar zijn?

Ik begrijp jouw entries
ik ga later doen
ik ben nu even met christenen van Lebanon bezig ... !!
ik doe da wel

straks
groetjes

26-08-2006, 03:11

Citaat door GuustFlater:
Geen idee. We weten er niets van.
hoe zo??

{ Ik riep hen niet om te getuigen van de schepping der hemelen en der aarde, noch van hun eigen schepping noch neem Ik degenen die misleiden ooit tot helpers.}
(Koran)


zeg, sommigen mensen geloven in een god als 'Toeval' ...


en iemand vroeg mij op een andere forum:


Citaat:
yayazakaria, als jij een golfballetje speelt op de greens met honderdduizenden grassprietjes, en het balletje valt op grassprietje 219.543, heb je dan een opperwezen nodig om te begrijpen waarom het balletje niet op spriet 345.298 is gevallen?
en mijn antwoord was:

jij moet een onderscheid maken tussen toeval in onze hersennen en toeval in de realiteit nu waarom deze bal op een bepaalde plaats is gevallen heeft eigenlijk te maken met de elementen waarvan het spel afhankelijk is zoals kracht, grond, weer of wat dan ook , hier heeft de toeval geen plaats te nemen, alles wat er gebeurd is eigenlijk door die verschillende elementen bepaald, nu omdat wij niet op de hoogte gebracht worden omtrent deze elementen zeggen wij dat het daar toevallig is gevallen maar als wij een echte super super computer hebben kunnen we berekenen waar het gaat vallen indien wij weten hoe het opgegooid wordt en waar en op welke tijdstip en deze operatie is vrij moeilijk maar niet onmogelijk .. jij moet nog iets weten er is geen wiskundige forumle die een random getal 100% (dus compleet- blijft een geheime voor wetenschappers) kan bepalen .
wanneer Einstein zei dat God doesn't play dice , jij moet zijn bedoeling heel goed begrijpen.. en dat zie jij in zijn woorden nadien, zo is toeval eigenlijk een rationele uitdrukking een bestaat niet in de natuur dus een menselijke uitdrukking en dat komt omdat wij de oorzaak niet kennen die een pebaalde resultaat als een uitkomst heeft, maar, laten wij veronderstellen dat wij een een poging doen en zo krijgen we het getal 6, denk jij dat het toeval is?
nee, helemaal niet.. maar dat komt omdat jij dat op een bepaalde moment doet en met een bepaalde manier ofzo .. etc
maar nu om te beweren dat het om toeval gaat dan blijft dat maar een bewering zonder bewijs en met ontkennig van elementen die ermee speelden om dat resultaat te bereiken ..
maar toeval is te toevallig om toeval te zijn ...

met vriendelijke groet
Yahya Zakarya

26-08-2006, 03:26

Citaat door GuustFlater:
Men kan het bestaan van God niet bewijzen. Tenminste, daar is men nog nooit in geslaagd. Nu kan het zijn dat het per definitie niet kan omdat men het absolute (God) nu eenmaal niet vanuit het relatieve (ons menselijke verstand) kan aantonen. Maar hoe dan ook, de argumenten voor het bestaan van God die naar voren worden gebracht zijn van verstandelijk oogpunt uit bezien steeds onvoldoende . De voornaamste van deze argumenten die ik in de loop van de tijd hier heb mogen lezen laat ik even de revue passeren met commentaar op hun tekortkomingen. Sommige van de punten lijken sterk op elkaar.

1.Iets kan niet uit niets ontstaan; iets (of iemand) moet het hebben gestart
Dit argument weerspiegelt het onvermogen van de gebruiker ervan om te beseffen dat de manier waarop wij intuitief de werkelijkheid waarnemen zwaar vervormd is. Men beschouwt ten onrechte tijd als iets fundamenteels en denkt dat er ooit een lange tijd niets was, waarna God op de knop moest drukken om een heelal te voorschijn laten floepen via de Big Bang. Maar de tijd zoals wij die kennen blijkt niet meer te zijn dan een dimensie die onlosmakelijk verbonden is met ruimte en om die reden hoeven we niet aan te nemen dat er een tijd bestond voor de Big Bang en om dezelfde reden kunnen we aannemen dat het niets helemaal niet kan bestaan. Oftwel: er was nooit een niets.

2.Er is een eerste oorzaak die zelf niet is veroorzaakt is: God
Een argument dat uit de zelfde foutieve interpretatie van de werkelijkheid stamt. Men snapt niet wat tijd in wezen is en dat causaliteit niet zo absoluut is dat het heelal als geheel eraan onderworpen is. Verder springt men zonder enige onderbouwing naar een intelligente oorzaak.

3.Het heelal is te perfect om niet ontworpen te zijn
Wie dit argument gebruikt beschrijft zelden wat hij onder “perfect” verstaat. Voor de verwerping van dit argument volstaat het om te wijzen op het bestaan van enige vanuit menselijk oogpunt duidelijke imperfecties om ons heen, zoals bijvoorbeeld insecten die wel vleugels hebben maar deze niet kunnen gebruiken omdat ze zitten opgesloten onder dichtgegroeide dekschilden.

4.Wij hebben een bewustzijn en alleen een bewustzijn kan zoiets scheppen
Wel, het een volgt niet per se uit het ander en verder weten we dankzij de neurologie dat ons bewustzijn het product is van onze hersenen en hebben we geen redenen om aan te nemen dat het iets is dat onafhankelijk van de hersenen kan bestaan. Integendeel: ons karakter, onze herinneringen en andere zaken die onderdeel van ons “ ik” uitmaken ondergaan sterke veranderingen als er iets met onze hersenen gebeurt. De aanwezigheid van meer dan een bewustzijn onder een en dezelfde schedel kan door drugs of electromagnetische beinvloeding worden opgeroepen.

5.Alles wat we kennen heeft een maker, dus moet er ook een Schepper zijn
Hier worden een aantal drogredenen tegelijk gebruikt. Zo wordt er een verkeerde analogie gehanteerd omdat men de uitspraken over iets dat men goed kent zo maar doortrekt naar iets wat men helemaal niet zo goed kent, namelijk het heelal. Ook is er sprake van de drogreden van de compositie omdat men het heelal dezelfde eigenschappen toekent als een onderdeel ervan.

6.Sommige dingen kunnen niet natuurlijk zijn ontstaan want ze zijn onherleidbaar complex
Dit betreft het werk van de bij Creationisten populaire Michael Behe over de onwaarschijnlijkheid van natuurlijke evolutie. Hier spelen echter onder meer de drogredenen van onwaarschijnlijkheid, onwetendheid, het valse dilemma en misschien nog wat meer. Je kunt er het beste tegen aan voeren dat Behe de werkelijkheid op ongeoorloofde wijze simplificeert door te veronderstellen dat onherleidbaar complexe systemen alleen maar op een manier kunnen zijn onstaan.

7.De kans dat sommige zaken door toeval tot stand komen is onwaarschijnlijk klein
Dit argument wordt vaak gebruikt voor een scala aan complexe verschijnselen. Hier geldt , net als bij het vorige punt, dat men eigenlijk een veel te simpel model aanneemt van de werkelijkheid, daar een kansberekening op loslaat en die dan presenteert als zijnde correct.

8.Beroemde geleerden zeggen dat sommige dingen door God moeten zijn gedaan
Het bekende argument van autoriteit. Het bewijs dat deze beroemde geleerden zouden kunnen aanvoeren wordt echter nooit getoond en dat is ook niet zo vreemd want het is er niet. Vaak spreekt een geleerde alleen maar zijn gevoel uit. Dat mag best natuurlijk.

9.De Koran is van bovenmenselijke schoonheid
De gebruiker van dit argument kan echter nooit objectieve maatstaven geven voor wat menselijk is en wat bovenmenselijk. Een objectieve jury kunnen ze ook niet samenstellen.

10.De Koran bevat wetenschappelijke wonderen
Denis Giron heeft deze wetenschappelijke wonderen wel eens spottend beschreven als wonderen van her-interpretatie. De (vaak) overdrachtelijk bedoelde verzen van de Koran worden zeer eenzijdig naar wonderen toe geinterpreteerd met veronachtzaming van andere, vaak veel meer voor de hand liggende interpretaties.
bewijs mij eens dat jij bestaat en dat jij niet slechts een gedachte van mij bent.

26-08-2006, 03:29

Citaat door GuustFlater:
Nou gewoon: we weten er niets van. We weten niet hoe alles tot stand is gekomen. Mensen weten veel maar op die vraag is geen antwoord en misschien vinden we nooit het antwoord.
zie .. ik lees nu jou reactie ..
Ik weet 1 ding : Iemand (iets) heeft deze reactie geplaatst .. dat ben jij.
Maar als ik van 'weten' naar 'denken' overstap zal ik veel foutjes maken, maw ik zal veel dingen denken .!
bv
Je bent nederlander/belg/marokaan/amerikaan ..
Je spreekt nederlands / je spreekt geen nederlands (want kan zijn da je da gewoon automatisch vertaalt ..)
Je bent een jong/oud
Je bent geschoold/niet geschoold / een beetje/ ..
blank/zwart
je bent 20 jaar oud /21, 50 ...
.. etc ... heel veel mogelijkheden ..

nu ga ik dat op het universum (het bestaan in het algemeen) toepassen, ik denk dus ik ben ..

groetjes

26-08-2006, 03:34



Citaat door GuustFlater:
Maar om te zijn hoef je nog niet te denken.
dan ben je gewoon gek .. want als je niet denkt hoef je niet te zijn !!

groet

26-08-2006, 03:36

Citaat door GuustFlater:
En wat heeft dit te maken met de 10 voorbeelden die ik gaf van de ontoereikende argumenten waarmee men denkt het bestaan van God te kunnen bewijzen?
ik zou je adviseren om Schepper te gebruiken ipv god .. want 'Toeval' is ook een god van aan atheist ..
en dus kan die 10 voorbeeldje die je gegeven hebt, ook van toepassing zijn wat betreft zo'n god...

groetjes

26-08-2006, 03:51
Wie heeft ons geschapen?


Gelovigen zullen zeggen dat er een schepper is geweest; deze schepper is eeuwig want anders komt er de vraag wie de schepper heeft geschapen.

Als je geloof hecht aan de wetenschap weet je dat de evolutietheorie een schepper of een intelligente ontwerper niet noodzakelijk acht om het ontstaan en de ontwikkeling van het leven te kunnen verklaren. De natuurkundige modellen voor de ontwikkeling van het heelal laten evenmin de noodzaak zien van een schepper. De vraag naar “het begin” blijft in die modellen onbeantwoord. De theorie van het pulserende heelal laat evenwel de mogelijkheid zien van een eeuwigdurend heelal dat telkens opnieuw zichzelf schept, zich ontwikkelt en weer ineenstort.

Als je de theorie van het pulserende heelal in theologische zin betekenis zou willen geven, zou je kunnen stellen dat de eeuwige schepper steeds opnieuw samenvalt met zijn schepping.

Blijft het probleem van eeuwigdurendheid. Dit wordt veroorzaakt door onze menselijke waarneming van de tijd: we kunnen niet terug en niet vooruit. We zitten altijd in het nu. Daardoor denken we dat het verleden er niet meer is en dat de toekomst nog niet bestaat. Maar net zomin als een ruimte waar we doorheen lopen achter ons niet verdwijnt en voor ons nog geschapen moet worden, zo ook kan alle tijd steeds bestaan. Het heelal is dan niet eeuwig, het heelal is. Alfa en omega tegelijk.

Maar omdat wetenschap theorie blijft en geloof geloof, kunnen we slechts theoretiseren of geloven.

Pagina's : [1] 2 3