Bekijk volle/desktop versie : Hoofddoek: Symbool van verzet tegen onderdrukking



Pagina's : [1] 2

21-06-2003, 13:24
Er is alweer een heftige discussie aan de gang in het Franse parlement over een algemeen verbod op het dragen van hoofddoeken op school. Als kritisch neutrale prikker staat een mens er toch van te kijken dat een simpel lapje stof, alweer de inzet is van heftige maatschappelijke discussies tot op het allerhoogste niveau.

Een hoofddoek is waarschijnlijk voor sommige mensen storend omdat het een uiterlijk symbool is dat aangeeft dat mensen de vrijheid willen hebben om anders te denken, of anders gezegd om moslim te zijn in een niet-islamitische omgeving. Moslims willen dezelfde rechten als andere burgers in de samenleving zonder hun religieuze identiteit te verloochenen. Dat is de boodschap van het hoofddoek.

Is het hoofddoek symbool van onderdrukking ? Integendeel, het is een symbool van -geweldloos- verzet tegen onderdrukking van minderheden in de samenleving. De strijd om het dragen van een hoofddoek is niet los te maken van de algemene emancipatiestrijd van moslims, tegen racisme, assimilatiedwang, sociaal economische achterstelling, enz.

En het zijn vrouwen met een hoofddoek die het voortouw nemen in deze strijd. Zo is het hoofddoek niet alleen symbool voor de emancipatiestrijd van moslims, maar ook het symbool van de emancipatie van zelfbewuste vrouwen die zich niet door de samenleving willen laten dicteren welke plaats ze moeten innemen of wat ze moeten denken. :hook:

21-06-2003, 14:12



Citaat:
Origineel gepost door Quest


Je zou in dit continent van egotripperij bijna de indruk krijgen dat er geen half weldenkend mens meer rondloopt.
Het is o zo simpel maar bepaalde Hollanders en hun gelijken houden nu eenmaal van moeilijk doen.

He Mars, ben jij ook al overgelopen naar hier
Tja, op Maroc (punt) nl krijg ik geen Hollanders meer op de kast. Daarom kom ik het bij gelegenheid hier ook es proberen

21-06-2003, 14:32

Citaat:
Origineel gepost door Marsupilami
Er is alweer een heftige discussie aan de gang in het Franse parlement over een algemeen verbod op het dragen van hoofddoeken op school. Als kritisch neutrale prikker staat een mens er toch van te kijken dat een simpel lapje stof, alweer de inzet is van heftige maatschappelijke discussies tot op het allerhoogste niveau.

Een hoofddoek is waarschijnlijk voor sommige mensen storend omdat het een uiterlijk symbool is dat aangeeft dat mensen de vrijheid willen hebben om anders te denken, of anders gezegd om moslim te zijn in een niet-islamitische omgeving. Moslims willen dezelfde rechten als andere burgers in de samenleving zonder hun religieuze identiteit te verloochenen. Dat is de boodschap van het hoofddoek.

Is het hoofddoek symbool van onderdrukking ? Integendeel, het is een symbool van -geweldloos- verzet tegen onderdrukking van minderheden in de samenleving. De strijd om het dragen van een hoofddoek is niet los te maken van de algemene emancipatiestrijd van moslims, tegen racisme, assimilatiedwang, sociaal economische achterstelling, enz.

En het zijn vrouwen met een hoofddoek die het voortouw nemen in deze strijd. Zo is het hoofddoek niet alleen symbool voor de emancipatiestrijd van moslims, maar ook het symbool van de emancipatie van zelfbewuste vrouwen die zich niet door de samenleving willen laten dicteren welke plaats ze moeten innemen of wat ze moeten denken. :hook:

24-06-2003, 17:47
salam,

Kijk dat mensen tegen een hoofddoek zijn kan mij geen xxxx schelen. Ik draag mijn hoofddoek voor mijzelf, om mezelf te beschermen, Stel dat ik hier in Nederland geen hoofddoek naar school zou mogen dragen, dan zou ik school waarwel zeggen!!!!!!! (of emigreren)

Zo veel hou ik van mijn hoofddoek!!

Mensen begrijpen niet dat een hoofddoek mijn vrijheid betekent!
Het houdt me voornamelijk op het rechte pad en beschermdt me tegen ongewenste blikken.

MIJN LICHAAM IS NIET TE KOOP!

24-06-2003, 21:41


Ik had ergens iets gelezen wat ik wel juist vond:

'Zij(Nederlanders) hebben het recht om iets bloot te laten, geef ons moslims(moslima) dan het recht om iets te bedekken.'

25-06-2003, 11:11

Citaat:
Origineel gepost door guy
Ik had ergens iets gelezen wat ik wel juist vond:

'Zij(Nederlanders) hebben het recht om iets bloot te laten, geef ons moslims(moslima) dan het recht om iets te bedekken.'
Guy, Jullie hebben toch gewoon het recht om 'iets te bedekken'. Vergeet niet wij (hollanders) mogen ook niet geheel onbedekt naar school komen, en jullie (moslima) mogen niet geheel bedekt naar school (tenminste dat geld in Amsterdam).


25-06-2003, 11:20

Citaat:
In deze zogenaamde vrije westerse democratische cultuur wordt alles perfect in grondwetten gegarandeerd. Eén van de o zo beminde grondwetsartikelen is art. 19 vrijheid van godsdienstuiting. Maar wat blijft er over van dit grondwetsartikel wanneer een schoolreglement of een simpele tewerkstellingsreglement bovengesteld wordt aan de grondwet? Hebben we niet geleerd dat de grondwet voorrang geniet op alle daaraan ondergeschikte wetten, reglementen en verordeningen?


Zo is er ook Artikel 1 van de grondwet die zegt dat men niet mag discrimineren op welke grond dan ook. Een schoolregelement van een Katholieke of Moslimschool is genoeg om Homo's uit te sluiten van een baan.

Vind je dit ook een schande?

25-06-2003, 11:23
(Onno, FYI. Welkom terug. Ik zie dat je vandaag opnieuw hebt ingeschreven. Omdat er een backup terug gezet is, is jouw vorige inschrijving verloren gegaan)

25-06-2003, 11:42

Citaat:
Origineel gepost door Marsupilami
Tja, op Maroc (punt) nl krijg ik geen Hollanders meer op de kast. Daarom kom ik het bij gelegenheid hier ook es proberen
Challenge me !! :melig:

Nou, eh, ik kan me wel vinden in het artikel, en ik ben een hollander (sorrry, hoop niet dat je al te teleurgesteld bent ... )

Maarre... als echte kaaskop wil ik er nog wel iets aan toevoegen. Heel veel nederlanders zijn gewoon DOM (en verder niet principieel tegen moslims), en laten zich allerlei idiote vooroordelen aanpraten door de media. En die media die dat doen, die zijn uit op GELD GELD GELD, doordat ze veel kranten verkopen belangrijker vinden dan integere verhalen opschrijven (je hebt hier ook heel veel GOEDE media hoor, gewoon in de krant achteraan beginnen op z'n arabisch maakt het al een stuk beter.. genuanceerde stukken staan vaak achterin).

Als jullie nou al die hollanders van hun domheid ontdoen, en ze nou eens duidelijk maken dat vrouwen met hoofddoeken GEEN zielige onderdrukte vrouwtjes zijn die gedwongen worden om de hoofddoek op te doen ... dan keren alle nederlanders zich tegen die media die dat doen, en dan smijten we de hoofdredacteur van de Telegraaf misschien nog es de gevangenis in

OK. Ik weet het: da's nog niet zo gemakkelijk ... maar het zou wel werken !!!! Als ze morgen in de Tel :hammer: graaf zouden zetten dat alle SGP-ers hun vrouwen stelselmatig mishandelen en onderdrukken, dan weet ik ze-ker dat de Telegraaf daar niet mee weg zou komen, en dat heel nederland over die krant heen zou vallen, en er koppen zouden rollen....

25-06-2003, 11:49

Citaat:
Als ze morgen in de Tel graaf zouden zetten dat alle SGP-ers hun vrouwen stelselmatig mishandelen en onderdrukken, dan weet ik ze-ker dat de Telegraaf daar niet mee weg zou komen, en dat heel nederland over die krant heen zou vallen, en er koppen zouden rollen....


Je weet zelf vast ook dat dit niet waar is. De gemiddelde Nederlander keurt een te gereformeerde SGP-er af. de enige reden dat dit niet gehyped wordt is dat men ervan uit dat gaat dat de SGP en kliene kliekjes hyper-gereformeerden aan het uitsterven zijn en dus geen bedreiging vormen.
Maar felle kritiek leveren op de SGP mag (het zijn dan ook een stel randdebielen)

25-06-2003, 11:55
Ik zal ook even iets on-topics schrijven. Ik vind persoonlijk dat de hoofddoek simpelweg verboden moet worden op plaatsen als scholen etc.

Ik ben zelf opgegroeid in een dorp met aardig wat zwarte kousen kerkers. Daar moeten meisjes (lelijke) rokken dragen. De meeste van deze meisjes waren ervan overtuigd dat het hun eigen keuze was. Maar een meisje bij mij in de klas wilde geen rok meer dragen, ze kwam op school met een rok en kleedde zich daarna om. Dit geen een tijdje goed, totdat de nog wel rok dragende meisjes hun ouders informeerden van de rebellie van mijn klasgenootje. Via via kwam dit bij haar ouders terecht. En de keuze bleek toch iets minder vrij dan gezegd werd.

25-06-2003, 12:07

Citaat:
Origineel gepost door Onno29
Je weet zelf vast ook dat dit niet waar is. De gemiddelde Nederlander keurt een te gereformeerde SGP-er af. de enige reden dat dit niet gehyped wordt is dat men ervan uit dat gaat dat de SGP en kliene kliekjes hyper-gereformeerden aan het uitsterven zijn en dus geen bedreiging vormen.
Maar felle kritiek leveren op de SGP mag (het zijn dan ook een stel randdebielen)
Felle kritiek wel, maar verketteren niet. Daarvoor hebben te veel nederlanders gereformeerde mensen in hun omgeving zitten(school, familie, kennissen, buren). Zij zullen niet accepteren dat mensen die ze kennen worden verketterd , ook al hebben ze een godsdienst die ver van de doorsnee nederlander afstaat . Omdat bij die bevolkingsgroep de nederlanders ze als MENSEN ziet.
(het gaat me er nu even niet om in hoeverre sgp-ers wel of niet idioot bezig zijn, da's weer een andere discussie)

Moslims zijn een zwakke groep omdat ze door veel nederlanders als marsmannetjes worden gezien of zoiets.

In Nederland lijkt alles wel te mogen als er geld verdiend kan worden. Zoals het publiekelijk verketteren van moslims in kranten / tv, door SOMMIGE media.
Nederlanders halen daar hun schouders over op. Maar dat verandert nu ook wel inmiddels een beetje: denk aan die idiote belspelletjes waarmee gewoon kei-hard ouders via hun kinderen geld uit hun zak wordt geklopt. Daar zijn heel veel ouders razend over, hun kinderen misbruiken om geld te verdienen.

Wat ik maar wil zeggen: een klein gedeelte van de media is een soort gewetenloze dictator geworden in de democratie, die zwakke groepen in de samenleving kan terroriseren met als doel
geld geld geld. En daar moet nou eens een keer een eind aan komen.

25-06-2003, 12:17



Citaat:
Origineel gepost door Onno29
Ik zal ook even iets on-topics schrijven. Ik vind persoonlijk dat de hoofddoek simpelweg verboden moet worden op plaatsen als scholen etc.

Ik ben zelf opgegroeid in een dorp met aardig wat zwarte kousen kerkers. Daar moeten meisjes (lelijke) rokken dragen. De meeste van deze meisjes waren ervan overtuigd dat het hun eigen keuze was. Maar een meisje bij mij in de klas wilde geen rok meer dragen, ze kwam op school met een rok en kleedde zich daarna om. Dit geen een tijdje goed, totdat de nog wel rok dragende meisjes hun ouders informeerden van de rebellie van mijn klasgenootje. Via via kwam dit bij haar ouders terecht. En de keuze bleek toch iets minder vrij dan gezegd werd.
Hee Marzipulami, heb je de kast voor Onno al klaar staan ?

Beste Onno,

Heel toevallig ken ik ook heel veel zwartekousekerkers. Ben er zelfs jarenlang bevriend mee geweest, kwam ik als enige broekdragende op de verjaardagsfeestjes.
En wat jij als voorbeeld geeft: inderdaad, dat is waar. Het was soms of vaak (wie zal het zeggen) niet echt op vrijwillige basis, die rok.

Maar dan ff 2 punten:
- Dus jij vind dat meisjes Met broek, en Zonder hoofddoek naar school moeten komen ?? (als je zegt: lange ouderwetse rok moet kunnen, hoofddoek niet, ben je in mijn ogen een groot hypocriet)

- En wat als vaders en moeders ruzie met hun dochters hebben over strakke t-shirtjes, korte rokjes, decollete's, en dat verbieden. Wat ga je daar aan doen ?

- Waarom weet jij zo zeker dat er ook veel meiden zijn die geen hoofddoek willen dragen, projecteer je je ervaringen met die rok gewoon op die hoofddoek, heb je daar onderzoek naar gedaan, of ken je ook toevallig veel moslimmeisjes die zich omkleden op school ?

25-06-2003, 12:21

Citaat:
Felle kritiek wel, maar verketteren niet
]

Verketteren is een heel mooi woord maar heel eerlijk gezegd weet ik niet precies wat je bedoelt. Kan je me een voorbeeld geven (eentje maar) (met een link graag) van wat die verkettering van moslims in de Nederlanse media precies inhoudt.

Ik denk namelijk dat waar felle kritiek op gereformeerden, vuile grappen over christenen, de kerk, god en dergelijke geaccepteerd worden in Nederland, mag zelfs een beetje kritiek op moslims helemaal niet.

25-06-2003, 12:26

Citaat:
- Dus jij vind dat meisjes Met broek, en Zonder hoofddoek naar school moeten komen ??


Ik vind dat alle religieuze uitingen op school niet moeten mogen, kippa's, hoofddoeken en lange ouderwetse rokken.


Citaat:
- En wat als vaders en moeders ruzie met hun dochters hebben over strakke t-shirtjes, korte rokjes, decollete's, en dat verbieden. Wat ga je daar aan doen


Dit is niet relevant, we hebben het hier specifiek over religieuze uitingen.


Citaat:
Waarom weet jij zo zeker dat er ook veel meiden zijn die geen hoofddoek willen dragen, projecteer je je ervaringen met die rok gewoon op die hoofddoek, heb je daar onderzoek naar gedaan, of ken je ook toevallig veel moslimmeisjes die zich omkleden op school ?


Ik weet niet zeker dat veel van die meiden dat niet willen. Maar eentje is voor mij genoeg. Om de vrijheid van iedereen te garanderen moeten all religieuse uitingen op een school verboden worden.

Pagina's : [1] 2