Bekijk volle/desktop versie : dames: wel/geen hoofddoek



08-11-2004, 22:05

Citaat door V_Marrakech:
Draag hem sinds donderdag.

Mashallah zuster, ik wens je heel veel succes.
En voor alle meiden die hijaab dragen, heel veel sterkte in deze afgelopen dagen. Ik weet hoe ze naar
ons kijken. Maar hou vol zusters!

16-11-2004, 20:45



Citaat door RitaMaria:
Ja..ik denk eerlijk gezegd dat Allah mij op de eerste plaatst als mens
ziet. Hoe jij jezelf ziet is jouw zaak..
Maak je punt duidelijk RitaMaria, wat wil je hiermee zeggen? Heb niet gezegd dat mensen zonder hidjaab geen mensen zijn?
Allah swt zal onze goede en slechte daden wegen, en dat pas wanneer wij onze shahada hebben gezegd en onze gebeden verrichten. En Allah swt weet het beste.

Wa 3alikoum salaam wara7matullah wa barakatoeh

16-11-2004, 22:30

Citaat door jamallover:
[B]dUS ALS JE GEEN HOOFDDOEK DRAAG GA JE NAAR DE HEL. hET DRAGEN VAN EEN HOOFDDOEK IS TOCH VRIJWILLIG. KAN JE GEEN MOSLIM ZIJN ZONDER HOOFDDOEK???
Het is wel degelijk verplicht zuster

17-11-2004, 14:29
hoi ik heb een vraagje
veel vrienden van mij zijn moslim ik heb hun gevraagt waarom hun geen hoofdoek dragen nou hoorde ik van hun dat het dragen van een hoofdoek niet in de koran voorkomt aleen dat er staat dat borst en schaam gedeelte afgedekt moeten worden nu ben ik zelf gaan lezen en iderdaad kan ik het ook niet echt terug vinden kan iemand mij vertellen waar ik het vinden kan

17-11-2004, 14:31


oh lees net het bericht hierboven sorry maar loepie kun je me vertelen waar het staat dan ik kan het niet vinden

17-11-2004, 16:01

Citaat door jamallover:
dUS ALS JE GEEN HOOFDDOEK DRAAG GA JE NAAR DE HEL. hET DRAGEN VAN EEN HOOFDDOEK IS TOCH VRIJWILLIG. KAN JE GEEN MOSLIM ZIJN ZONDER HOOFDDOEK???
[B]De hoofddoek..het dragen van een doek om je haren te bedekken staat
nergens in de Koran beschreven als zijnde een verplichting voor de moslim
vrouw. Conclusie..je kan heel goed moslim zijn zonder hoofddoek. [/B]

17-11-2004, 16:18

Citaat door RitaMaria:
De hoofddoek..het dragen van een doek om je haren te bedekken staat
nergens in de Koran beschreven als zijnde een verplichting voor de moslim
vrouw. Conclusie..je kan heel goed moslim zijn zonder hoofddoek. [/B]
Sla de koran nogmaals open alsjeblieft, want het is echt onzin als jij nu zegt dat de hijaab geen verplichting is voor de vrouw

17-11-2004, 16:22

Citaat door c_hantal:
oh lees net het bericht hierboven sorry maar loepie kun je me vertelen waar het staat dan ik kan het niet vinden
ALLAH swt heeft de vrouwen verplicht een hoofddoek te dragen, zij moeten geen strakke, doorzichtige kleding aan. Zij moeten hun haar bedekken, en de hijaab mag niet van dunne stof zijn, zodat je het haar alsnog kunt zien. Tevens mag de hijaab niet als een piratendoekje (sorry dat ik het zo formuleer) gedragen worden, want de hijaab moet de boezem bedekken. En waar dit precies in staat zou ik zelf op moeten zoeken. Maar het staat er zeker in Maar als ik het gevonden heb, zal ik deze zeker plaatsen.

17-11-2004, 17:51
ok thanks want ik heb alles helemaal gelezen en volgens me moslim vrienden staat het er ook niet in aleen dat borst en schaam gedeelte bedekt moet zijn en dan uitelg over wie ze het wel en niet mogen laten zien enz

17-11-2004, 18:01
ben weer eens aan de zoek gegaan en lees overal eigenlijk dat het niet verplicht is maar meer gebruikt word als herkenings teken dus met andere woorden het is geen verplichting dat is nou precies was die vrienden me ook vertelden

17-11-2004, 18:41

Citaat door c_hantal:
ben weer eens aan de zoek gegaan en lees overal eigenlijk dat het niet verplicht is maar meer gebruikt word als herkenings teken dus met andere woorden het is geen verplichting dat is nou precies was die vrienden me ook vertelden
Nogmaals het is zeer zeker een verplichting, ik vind het heel jammer dat deze vrienden van jou, je volledig verkeerde informatie hebben gegeven

17-11-2004, 18:50
helaas ik kan nergens vinden dat het wel zo is overal staat het zelfde maar ik blij speuren ik kan namelijk niet geloven dat me vrienden het uit hun duim zuigen het zijn namelijk ook moslims

17-11-2004, 18:53



Citaat door c_hantal:
helaas ik kan nergens vinden dat het wel zo is overal staat het zelfde maar ik blij speuren ik kan namelijk niet geloven dat me vrienden het uit hun duim zuigen het zijn namelijk ook moslims
Als jij uit wilt gaan van die informatie prima meid, ik zie ook nergens in mijn quote dat zij dit uit hun duim zuigen. Wellicht dat zij niet over dit stukje kennis beschikken omtrent de hoofddoek in de Islam.

Maar goed, aan alles komt een eind en als zij er heilig van overtuigd zijn dat een hoofddoek niet verplicht is, dan wens ik ze bij deze veel succes als ze tegenover ALLAH swt staan en Hij zal vragen waarom ze de hoofddoek niet heeft gedragen, dan ben ik benieuwd wat die zuster zal antwoorden

17-11-2004, 18:59

Citaat door c_hantal:
helaas ik kan nergens vinden dat het wel zo is overal staat het zelfde maar ik blij speuren ik kan namelijk niet geloven dat me vrienden het uit hun duim zuigen het zijn namelijk ook moslims
Sheikh al-Albaanie heeft de volgende voorwaarden aan de h’idjaab genoemd:

Een h’idjaab dient de lichaamsdelen van het lichaam te bedekken, die tot de ‘awrah behoren. Het woord ‘awrah betekent: de lichaamsdelen die niet getoond mogen worden.
Allah zegt in de Qor-aan: "O Profeet, zeg tot jouw echtgenotes en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden (Djilbab) over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijker om hen te herkennen en worden zij niet lastig gevallen. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig". [Al Ahzaab 33:59]

Deze aayah geeft duidelijk aan, dat het verplicht is voor vrouwen om hun schoonheid en versieringen te verbergen voor mannen die niet-mahram (“vreemden&#8221 zijn. Wanneer een lichaamsdeel van een vrouw per ongeluk te zien is, dient dit zo snel mogelijk bedekt te worden, opdat zij niet in zonde valt.

Al Haafiedh ibn Kathier zei in zijn tafsier: “dit betekent dat vrouwen geen enkele versiering aan de niet-mahram mannen dienen te tonen. Uiteraard geldt dit niet voor de gedeelten die onmogelijk te bedekken zijn. Ibn Mas’oed zei: een voorbeeld hiervan is de mantel en jurk – hiermee wordt gedoeld op de buitenkleding die de vrouwen van de Arabieren droegen. De buitenkleding verborg namelijk hetgeen wat de vrouw eronder droeg, alleen soms stak er een kledingstuk onder de buitenkleding uit. In dit geval valt een vrouw niet in zonde, aangezien het voor haar onmogelijk is om dit gedeelte te bedekken.
·
De h’idjaab van de vrouw dient geen versiering te zijn.
Allah zegt: “En zeg tegen de gelovige vrouwen…hun sierraad niet te tonen…” [An Noor 24: 31)
Dit wordt ondersteund door de volgende aayah in Soerat Al Ahzaab: “En blijft in jullie huizen en vertoont jullie versieringen niet zoals dat in de vroegere tijd van de onwetendheid werd gedaan” [al-Ahzaab 33:33]

Tevens is er een hadieth overgeleverd waarin de profeet zei: “er zijn er drie, vraag mij niet over hen: een man die de jama’ah verlaat, zijn leider ongehoorzaam is en ongehoorzaam sterft; een vrouwelijke of mannelijke slaaf die wegrent en vervolgens sterft; en een vrouw wiens man afwezig is - maar die haar alles heeft achtergelaten wat zij nodig heeft- die gedurende zijn afwezigheid haarzelf losbandig vertoont. Vraag mij niet over hen.” (Overgeleverd door Al Haakiem, 1/119; Ahmad 6/19; uit de hadieth vn Faddaalah bint ‘Oebaid. De isnaad sahieh en het is opgenomen in al-Adab al-Moefrad).


· De hijjaab van de vrouw dient dik te zijn, zodat men er niet doorheen kan kijken.
Indien de h’idjaab doorzichtig is bedekt deze niet goed. Overigens maakt een transparante of doorzichtige h’idjaab de vrouw mooier en aanlokkelijker. De profeet zei met betrekking tot dit punt: “gedurende de laatste dagen van mijn oemmah zullen er vrouwen zijn die bedekt zijn, maar toch naakt zijn; zij zullen iets als kamelenbulten op hun hoofden hebben. Vervloek hen, want zij zijn vervloekt.”


Een andere overlevering volgt hieraan toen: “zij zullen het paradijs niet betreden en zelfs niet de geur ervan ruiken, ondanks dat men de geur van het paradijs van een grote afstand kan ruiken.” (Overgeleverd door Moesliem)

Ibn ‘Abd al Barr zei: “de profeet bedoelde met deze uitspraak, dat vrouwen die doorzichtige kledij dragen, niet bedekt zijn. In termen van naam zijn zij bedekt, maar in feite zijn zij naakt.” (overgedragen door As Soeyoeti in Tanweer al-Hawaalik, 3/103)

· De H’idjaab dient losjes te zijn, dus niet strak, zodat het geen lichaamsdeel accentueert.
Het doel van het kleden is om fitnah (verleiding) te voorkomen. Dit kan alleen bereikt worden indien kleding losjes en wijd zijn. Strakke kleding, ook al verbergen deze de kleur van de huid, accentueren namelijk de afmetingen en de vorm van het lichaam en creëren een levendig beeld in de gedachten van mannen.


Oesamah ibn Zayd zei: “de boodschapper van Allah gaf me een dik Egyptisch kledingstuk, dat hem geschonken was bij Doehyat al-Kalbi, en ik gaf het aan mijn vrouw om te dragen. De profeet vroeg, ‘waarom zie ik jou niet dat Egyptische kledingstuk dragen?’ Ik antwoordde, ‘ik heb het aan mijn vrouw geschonken.’ Hierop zei de boodschapper, ‘zeg haar, er een jurk onder te dragen, want ik vrees dat het de afmetingen van haar botten zal beschrijven.’” (overgeleverd door ad Diyaa’ al-Maqdisi in al-Ahaadieth al-Moekhtaarah, 1/442, en deze hadieth is ook door Ahmad en al-Bayhaqi, met een hasan isnaad, overgeleverd. ·


De h’idjaab dient niet geparfumeerd te worden met bakhoer of een geurtje
Er zijn vele overleveringen die vrouwen verbieden om parfum te dragen, wanneer zij hun huizen verlaten. Wij zullen hieronder een aantal authentieke overleveringen opsommen:
1. Aboe Moesa al-Ash’ari heeft overgeleverd, dat de boodschapper van Allah heeft gezegd: “elke vrouw die parfum opspuit en vervolgens langs mensen loopt zodat zij haar kunnen ruiken, is een overspelige vrouw.”

2. Zaynah at-Thaqafiyyah heeft overgeleverd, dat de profeet zei: “als een van jullie naar de moskee gaat, raakt dan geen parfum aan.”

3. Aboe Hoerairah heeft overgeleverd, dat de profeet zei: “elke vrouw die haarzelf met bakhoer (wierook, parfum) geparfumeerd heeft, dient niet het ‘isha gebed met ons te verrichten.”

4. Moesa ibn Yassaar zei, dat een vrouw langs Aboe hoerairah liep en haar geur was overweldigend. Aboe Hoerairah zei, “O vrouwelijke dienares van Al-Jabbaar, ga jij naar de moskee?” Zij zei, “ja.” Hierop vroeg hij, “heb jij daarom jezelf geparfumeerd?” Wederom antwoordde zij met “ja”. Aboe Hoerairah zei: “ga terug naar huis en was jezelf, want ik heb de boodschapper van Allah horen zeggen: ‘als een vrouw naar de moskee komt en haar geur is overweldigend, dan zal Allah het gebed niet van haar accepteren, totdat zij teruggaat en haarzelf wast.’”


Deze overleveringen geven een algemene implicatie. Zoals de overleveringen het verbod op parfum over het hele lichaam vermelden, zo geldt dit ook voor het parfumeren op een specifiek aspect (in dit geval kleding). In de derde hadieth wordt bakhoer (wierook, parfum) expliciet vermeld, omdat bakhoer met name gebruikt wordt voor het parfumeren van kleding.
De reden voor dit verbod is overduidelijk: vrouwelijke geuren kunnen de mannelijke lusten provoceren. De geleerden hebben ook andere aspecten genoemd, die een vrouw moet vermijden als zij naar de moskee gaat. Enkele voorbeelden zijn: het dragen van mooie kleding, juwelen die men kan zien, overdreven versieringen en het mengen met mannen. (Zie Fath al-Baari, 2/279)

Ibn Daqieq al-‘Ied zei: “dit geeft aan dat het verboden is voor een vrouw, om haarzelf te parfumeren wanneer zij naar de moskee wil gaan. Op deze manier zal een vrouw namelijk de mannelijke lusten opwekken.” (Dit is overgeleverd door Al Manaawie in Fayd al-Qadier, in het commentaar op de eerste hadieth van Aboe Hoerairah die hierboven is geciteerd)

· De h’idjaab dient niet te lijken op mannelijke kledij
Het is overgeleverd in authentieke overleveringen, dat een vrouw die mannen (in kleding of iets dergelijks) imiteert vervloekt is. Hieronder zijn een aantal overleveringen opgesomd:
Aboe Hoerairah zei: “de boodschapper van Allah vervloekte de man die vrouwenkleren draagt en de vrouw die mannenkleding draagt.”

‘Abd Allaah ibn ‘Amr zei, dat hij de boodschapper van Allah hoorde zeggen: “de vrouwen die mannen imiteren en de mannen die vrouwen imiteren, behoren niet tot ons.’”

‘Abd Allaah ibn ‘Amr heeft overgeleverd, dat de boodschapper van Allah zei: “er zijn er drie die het paradijs niet zullen betreden en waarnaar Allah niet eens zal kijken op de Dag der Opstanding: degene die zijn ouders ongehoorzaam is, een vrouw die mannen imiteert, en de doeyoeth (bedrogen echtgenoot; een zwakke man die geen jaloezie over zijn vrouwen voelt).” [/I]


Aboe Dawoed zei, in Massa-il al Imaam Ahmad (p.261): “ik hoorde Ahmad ondervraagd worden over een man die zijn vrouwelijke slaaf kleedt in een tunica. Hij zei, ‘Kleedt haar niet in mannelijke kleren en laat haar niet op een man lijken.’ Aboe Dawoed zei: ik zei tegen Ahmad, ‘kan hij zijn vrijgezelle sandalen aan haar geven?’ Hij antwoordde, ‘Nee’. Ik vroeg, ‘mag hij haar haren kort knippen?’ Hij antwoordde, ‘nee’.’”
· En Allah weet het beste

18-11-2004, 12:15
ok maar wat ik hier uithaal gaat het dus inderdaad om hun te beschermen tegen het lastig vallen dus hebben ze toch wel gelijk dit is ook alles wat ik er steeds over vinden kan maar als ik het geheel lees vind ik dus nog steeds dat het niet echt verplicht is of ik moet het echt zo verkeerd lezen thanks voor het opzoeken in ieder geval

Pagina's : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 [43] 44 45 46