Bekijk volle/desktop versie : rotti



17-08-2006, 19:21
wie heeft er voor mij een recept van rotti

17-08-2006, 20:09


Wat bedoel je precies? De roti zelf , de vulling? Of alles

17-08-2006, 20:35
Roti (roti gevuld met gele erwten)

250 gram Gele Split Erwten
1 Madam Jeanette peper
500 gram zelfrijzend bakmeel
300 ml. water
2 theelepels gemalen komijnzaad
100 ml. olie
zout
2 theelepels Knoflook

De gele erwten wassen, daarna met zoveel water opzetten dat ze onder water staan en circa 30 minuten koken tot ze halfgaar zijn (ze mogen niet te zacht of papperig worden); hierna die laten uitlekken en in de mixer fijnmalen

TIP: om de gele erwten sneller gaar te krijgen, kunnen ze één dag tevoren worden geweekt.

De fijngemalen erwten in een schaal overdoen en hieraan de komijnzaad, knoflook, peper en zout naar smaak toevoegen en vervolgens het geheel goed vermengen

Het water bij beetjes aan het bakmeel toevoegen en kneden tot er een stevig deeg is gevormd

Van het deeg balletjes vormen ter grootte van een groot ei, vervolgens met de duim in elk balletje een grote kuil drukken en één volle eetlepel van de vulling erin doen , de vulling met de eetlepel goed tegen de deeg aandrukken; hierna de beide randjes van de deeg tegen elkaar drukken , de balletjes in een draaiende beweging dichtvouwen en op een met bakmeel bestoven folie omgekeerd leggen.

Na 5 minuten de balletjes met een deegroller uitrollen tot een mooie ronde pannenkoekvorm

De rotiplaat of koekenpan heet maken, de roti aan één zijde even hierop bakken tot het lichtbruin is geworden,daarna deze zijde met olie besmeren vervolgens hetzelfde doen met de andere zijde

De roti aan beide zijden, met tussentijds enkele keren omdraaien, goudgeel bakken de roti is gaar als die even bol gaat staan




Dit vind ik rotwerk dus dit doe ik eigenlijk nooit..Het het recept ook gewoon even voor je gekopieert..De vulling zal ik zo voor je typen

17-08-2006, 20:43
De vulling:

-kip
-ui
-olie
-knoflook
-kokosmelk
-massala (kerrie)
-bouillonblokje
- peterselie
-aardappelen
-madame jeanette

-kousenband

De aardappel schillen, in partjes snijden en koken. ( niet te zacht )
De kip wassen en snijden.
Klein beetje olie op het vuur en daar in ongeveer een eetlepel massala en wat knoflook erin fruiten
De kip erin bakken
De ui snijden er erbij doen
Het bouillonblokje erboven verkruimelen
Peterselie fijnsnijden en toevoegen
De aardappelen toevoegen en de kokosmelk.

De masala is erg sterk en zonder een vorm van zout niet echt te vreten..Dus naar smaak een klein beetje zout of stukje bouillonblokje erbij doen.

Oja als je van heet houdt, kan je de madame Jeanett gewoon meekoken.Je kan het heel laten en vlak boor het klaar is stukmaken, of fijn snijden en toevoegen.(dat laatste maakt t wel heter)

De kousenband kan je koken of bakken. Ik roerbak het meestal, gaat stukken sneller.
Je snijdt het in stukjes, klontje boter of een klein beetje olie in de pan en dan de kusendband roerbakken. Weer ee klein stukje bouillonblokje erbij doen naar smaak, of aromat of wat je gewoon lekker vind.

17-08-2006, 20:45


http://www.surinaamseten.nl/listrec.php?IDHFST=2

Daar vind je nog een stuk of 40 roti gerechten : verschillende soorten roti's..verschillende soorten vullingen..kip, lamsvlees, garnalen gehakt, eend, kabeljauw..verschillende soorten sauzen...etc. Leef je uit zou ik zeggen

Eet smakelijk

18-08-2006, 17:17
dankjewel