Bekijk volle/desktop versie : Tips voor tijden van beproevingen!



15-08-2006, 15:39
Asalaam oe 'alaykoum wa Rahmatoe Allah wa Barakatoe,

Insja'Allah verkeren jullie in Goede Imane en in Goede Goede gezondheid. En insja'Allah kunnen de volgende tips ons helpen wanneer Allah, Subhana wa Ta'ala, ons beproeft in dit wereldse leven. Ieder van ons wordt wel eens beproefd, de een krijgt een zwaardere beproeving dan de anderen. Maar uiteindelijk heeft Allah, Subhana wa Ta'ala, beloofd dat hij ons beproeven zal:

"Degene Die de dood en het leven heeft geschapen om jullie te beproeven, (en te tonen) wie van jullie de beste daden verricht. En Hij is de Almachtige, de Vergevingsgezinde." [Soerah Al-Moelk (67) aya 2]

We worden dus allen beproefd, met zowel rijkdom als armoede, gezondheid als ziekte, voorspoed als tegenspoed. Allah, Subhana wa Ta'ala, vertelt ons in bovenstaande aya dat hij ons beproeft om zo te zien wie de beste daden verricht, hoewel Hij de Alwetende is en beschikt over de kennis van het Ongeziene. Maar zoals Rasul'Allah, salla Allahu 'alayhi wa salaam, het zo mooi verwoord heeft, zijn ook de beproevingen ten voordele van de moslim/moslima.

In een h'adith zegt de Profeet, salla Allahu 'alayhi wa salaam: "Wonderbaarlijk zijn de zaken van de gelovigen! Al zijn zaken zijn in het geheel goed voor hem; als hem iets goeds overkomt, dan is hij dankbaar en dat is goed voor hem. En als hem iets slechts gebeurt, dan is hij geduldig en dat is goed voor hem. En dit (deze instelling) is slechts voor de gelovige." [Fiqh-us-Sunnah]
Punt Eén: Allah houdt van degene die Hij beproeft.

Anas, radya Allahu 'anhoe, overleverde dat de Profeet, salla Allahu 'alayhi wa salaam, zei, 'De mate van de beloning is in overeenstemming met de mate van het lijden. Wanneer Allah van iemand houdt, beproeft Hij hen (met rampspoed). Hij, die dan tevreden is (met Allah's besluit) heeft de aanvaarding (van Allah) verkregen, en hij, die ontevreden is (met Allah's besluit) zal de boosheid (van Allah) verkrijgen.' [At-Tirmidhi]

En verder heeft Abu Huraira, radya Allahu 'anhoe, overgeleverd dat de Profeet, salla Allahu 'alayhi wa salaam, zei, 'Wanneer Allah het goede wilt voor een persoon, onderwerpt Hij hem aan tegenspoed.' [Al-Bukhari e.a.]

Dus wanneer je beproeft wordt, wil dit zeggen dat Allah, Subhana wa Ta'ala, van je houdt. Subhana'Allah. En als je tevreden bent met de beproeving en vervolgens geduld uitoefent, Subhana'Allah, Allah zal dan van je houden. Want Allah, Subhana wa Ta'ala, zegt namelijk in de Qor'aan:

En Allah heeft de geduldigen lief. [Soerah Al-Imraan (3) aya 146]
Punt Twee: Allah vergeeft onze voorgaande zonden.

Overgeleverd door Aboe Sa'eed en Aboe Hoerayra, radya Allahu 'anhoem, die vertelden dat de Profeet, salla Allahu 'alayhi wa salaam, zei: 'Voor iedere moeilijkheid, ziekte, bezorgdheid, verdriet, pijn of leed, welke een moslim overkomt, zelfs de prik van een doorn zal Allah daarvoor in de plaats enige van zijn (voorgaande) zonden verwijderen.' [Sahih Bukhari & Sahih Muslim]

In een andere h'adith, overgeleverd door 'Aisja, radya Allahu 'anha, zei onze geliefde profeet, salla Allahu 'alayhi wa salaam: 'Een ziekte is nog heviger voor de rechtschapenen. Wanneer een gelovige gekweld wordt met tegenspoed, zelfs als het een doorn is of meer, een zonde wordt van hem weggenomen vanwege dat en hij is een graad verheven (in het Paradijs).' [Ahmad]

15-08-2006, 15:40


Punt Drie: Een gelovige wordt verheven in graad in het Paradijs.

We hebben reeds gezien dat Allah, Subhana wa Ta'ala, onze zonden vergeeft wanneer Hij ons beproeft met tegenspoed. Maar, Subhana'Allah, in een h'adith vertelt Rasul'Allah, salla Allahu 'alayhi wa salaam, dat Allah, Subhana wa Ta'ala, ervoor zorgt dat een gelovige zo een hoge positie verkrijgen kan in het Paradijs. Hij, salla Allahu 'alayhi wa salaam, zegt namelijk het volgende:

'(Vaak gebeurt het dat) Allah voor een bepaalde gelovige een hoge positie heeft bestemd die hij niet in zichzelf kan bereiken. Dus beproeft Allah hem met enige lichamelijke of materiele rampspoed of leed van binnen zijn familie waarbij hem het geluk van geduldig zijn wordt geschonken. Aldus verheft Allah hem tot een hoge positie die Hij oorspronkelijk voor hem had bepaald'.
[Aboe-Dawoed en Ahmad]

En verder zegt Allah, Subhana wa Ta'ala, in de Qor'aan: 'Vrede zij met u', omdat jullie in geduld hebben volgehouden. Zeker, het uiteindelijke huis is uitmuntend! [Soerah Al-Ra'd (13) aya 24]

Punt vier: Wees Allah, Subhana wa Ta'ala, dankbaar.

Soms hebben we de neiging om super down en depri te zijn wanneer wij beproefd zijn, wij bekijken ons wereldje rondom ons alsof er alleen maar verdriet en boosheid bestaat, terwijl wij gezegend zijn met zovele gunsten door Allah, Subhana wa Ta'ala. Laten we eens goed kijken naar de paarse hemel bedekt met sterren, naar de babyblauwe rivier waarin vissen zwemmen en naar onze geliefde vrienden en vriendinnen die klaar staan om ons te steunen. Allah, Subhana wa Ta'ala, zegt in de Qor'aan al Karim:

En Hij gaf u al hetgeen je van Hem vraagt en als je de gunsten van God telt, zul je ze stellig niet kunnen opsommen. Voorwaar, de mens is zeer onrechtvaardig, zeer ondankbaar. [Soerah Ibrahiem (14) aya 34]

Subhana'Allah, we hebben zoveel van Hem gekregen, zoveel dat we al deze gunsten niet eens allemaal kunnen optellen, gunsten waar wij van afweten en gunsten die voor ons onbekend zijn. We hebben zoveel maar wij beschouwen het als normaal en vergeten daardoor de waarde van datgene wat wij gekregen hebben. Hoevaak sta je er bij stil dat jij zeer dankbaar mag zijn dat je een bed hebt om in te slapen en een dak boven je hoofd, familie om van te houden en de kans om te studeren zodat je insja'Allah een beroep zult uitoefenen ten voordele van de maatschappij en om anderen te helpen. Subhana'Allah, hoe waar zijn de volgende woorden van Rasul'Allah, salla Allahu 'alayhi wa salaam:

"De zoon van Adam, alayhi salaam, kent geen groter recht dan deze drie dingen: een huis waarin hij mag verblijven, een stuk kleed waarmee hij zijn naaktheid mag bedekken, en een stuk brood en water." [At-Tirmidhi]

Punt vijf: Weet dat dit leven vergankelijk is.

Van een dierbare zuster in het geloof heb ik ooit de volgende tip gekregen, 'Als je het moeilijk hebt, neem dan die verrekijker'. Met 'verrekijker' bedoelde zij dat men zich dan zou moeten concentreren op het Hiernamaals, in plaats van ons zorgen te maken met het wereldse leven, zouden wij ons beter zorgen maken om het Hiernamaals. En wanneer onze harten verbonden zijn met het Hiernamaals, Subhana'Allah, dan is er geen sprake meer van stress of depressies. Verder zegt Allah, Subhana wa Ta'ala, ook in de Qor'aan:

15-08-2006, 15:40
Het tegenwoordige leven is niets dan een leeg vermaak en een spel, maar het tehuis van het Hiernamaals, dat is het werkelijke Leven, als zij dit slechts konden begrijpen! [Soerah Al-Ankaboet (29) aya 64]

Uiteindelijk is dit wereldse leven het niet waard om ons erdoor op te jagen en ons vervolgens af te reageren op onze medemens. Laten we genieten van iedere dag met een glimlach op ons gezicht en met het besef dat wij streven naar een gelukkig leven in het Hiernamaals. Laten wij de futiliteiten van het wereldse leven ons niet slechtgezind en verdrietig maken, maar laten wij ons de volgende woorden van Rasul'Allah, salla Allahu 'alayhi wa salaam, herinneren:

"Deze wereld in vergelijking met het Hiernamaals is alsof één van jullie een vinger in de zee stak en dan zag hoeveel vocht er aan zijn vinger bleef kleven nadat hij hem terug trok." [Muslim]

15-08-2006, 15:41
Beproevingen en de wijsheid en voordelen ervan!


Deze les is gemaakt uit verschillende delen van de Tafsier boeken van Ibn Kathir.

Ons leven is maar tijdelijk en ieder van ons weet dat er een dag komt dat we met slechts onze daden verhuizen naar een andere,eeuwige wereld.
Zolang we leven worden we blootgesteld aan pijn,verdriet,verlies en andere tegenslagen die vanuit Islaam als beproevingen worden gezien.

Deze beproevingen geven ons de kans om dichterbij Allaah te komen of naar Hem terug te keren nadat we afgedwaald waren, bovendien worden we beloond wanneer we geduld hebben met datgene wat ons overkomt.Het kan zijn dat we zonder deze beproevingen niet daar terecht zouden komen waar we nu wel komen.

Daarom zijn de dingen die ons overkomen gunsten van Allaah, misschien realiseren we ons dat pas als we kijken naar de levens van de Boodschappers en Profeten;
hun werden door Allaah gekozen als voorbeelden en leiders van de mensen;
als geliefden en vrienden van Allaah en hun levens waren verre van gemakkelijk.
Waarom dan? Zodat zij in het eeuwige leven die hoge posities zouden krijgen die zij anders niet zouden bereiken, maar die zij wel volledig verdienen.
En zodat degenen die na hen zouden komen geduld zouden hebben door bij moeilijkheden aan hun te denken.Laten wij leren van hun eindeloze geduld en hun enorme overgave aan hun Dien!We beginnen met fataawa van geleerden na aanleiding van gestelde vragen:


VRAAG 1: EEN VROME VROUW LIJDT AAN BEPROEVINGEN EN VRAAGT WAAROM.

"Ik ben een jonge vrouw.Ik leefde een gelukkig leven, al was het on Islaamitisch.
Toen ik trouwde, werd ik meer religieus, Alhamdulillaah, maar sindsdien zijn mijn problemen begonnen.Ik denk altijd binnen in mezelf dat ik niet zo erg was in mijn leven voor mijn huwelijk en ik heb niet zoveel zonden begaan.Dus waarom gebeurt dit allemaal met mij en wat is de oplossing?"

ANTWOORD:

"Alhamdulillaah, en vrede en zegeningen zijn op Rasuulullaah , die zei:
"....Allaah geeft wereldse voorzieningen aan degenen van wie Hij houdt en degenen van wie Hij niet houdt, maar Hij geeft Dien alleen aan degenen waarvan Hij houdt.Dus degene aan wie religie wordt gegeven(die er naar leeft en het begrijpt) Allaah houdt van hem...."
{Ahmad 3490.Sahih verklaard door Al-Albaani in as-Silsilah as-Sahihah.714}

Gebaseerd op deze Hadith, moet je Allaah enorm prijzen voor de zegening die Hij jou heeft geschonken, namelijk dat je je vast houdt aan Zijn Dien.
Weet dat beproevingen de aard van deze wereld zijn, zoals in soera al Anbiya 21:35 staat: EN WIJ STELLEN JULLIE OP DE PROEF MET HET SLECHTE EN HET GOEDE, ALS EEN FITNA EN TOT ONS WORDEN JULLIE TERUG GEBRACHT.

15-08-2006, 15:42


De houding van een Muslim moet die zijn van iemand die er zeker van is dat Allaah voor hem iets bepaalt dat goed is voor zijn wereldse en spirituele zaken.
Zoals Rasuulullaah heeft gezegd:
"Hoe wonderlijk is de zaak van de gelovigen, want zijn zaken zijn allemaal goed. En dit geldt voor niemand behalve voor de gelovige. Wanneer hem iets goeds overkomt is hij er dankbaar voor en dat is goed voor hem. Wanneer hem iets slechts overkomt draagt hij het met geduld en dat is goed voor hem." {Sahih Muslim 2999}

Alles wat jij hebt genoemd, hoort bij getest worden met dingen die iemand niet zou willen. Wat jij moet doen is het met geduld dragen, en je realiseren dat dat allemaal van Allaah komt, vanwege het goede dat hij voor jou wil.
De bevelen van Allaah naleven is niet de oorzaak van de beproevingen die jou overkomen, want een van de dingen die volgens de Sharie'ah zijn vastgesteld is dat rechtvaardigheid een van de oorzaken van geluk is en dat het tegenovergestelde de oorzaak van beproevingen is. Allaah zegt in soerah an-Nahl 16:97 :
WIE HET GOEDE DOET, MAN OF VROUW, EN HIJ OF ZIJ GELOOFT (IN TAWHEED) AAN HEM GEVEN WIJ EEN GOED LEVEN.

En in soera Taha 20:123 -124 staat:
WIE MIJN LEIDING VOLGT, DWAALT NIET EN IS NIET ONGELUKKIG,
EN HIJ DIE ZICH AFWENDT VAN MIJN VERMANING ( DIE NIET IN DE QUR'AAN GELOOFT NOCH PRAKTISEERT WAT DAAR IN STAAT), VOORWAAR, ER ZAL DAN VOOR HEM EEN BENAUWD LEVEN ZIJN.

Beproevingen in deze wereld overkwamen vooral de Profeten, zoals blijkt uit de Hadith:
"De mensen die het meest beproefd werden zijn de Profeten."
{Ahmad 26539. Sahih verklaard door Shaikh Al-Albaani}

Wat we jou adviseren om te doen is; streef ernaar om jezelf geduldig te maken en stop negatieve gedachtes over Allaah. Laat jouw Islaam niet zwak worden door zulk soort gedachten, en een van de belangrijkste dingen die je kunt doen om dit te bereiken is du'aa' te maken. Problemen kunnen er immers voor zorgen dat iemand meer du'aa' gaat maken, wat de deur naar veel goeds voor hem zal openen. Kies de du'aa's uit de Qur'aan en de soenah; alle Profeten maakten du'aa en het is een van de manieren om 'ibaadah te verrichten! In soerah al-Anbiya 21:83 staat:
EN GEDENKT AYYUB TOEN HIJ ZIJN HEER AANRIEP EN ZEI: "VOORWAAR, TEGENSPOED HEEFT MIJ GETROFFEN, EN U BENT DE BARMHARTIGSTE DER BARMHARTIGEN' .

Wees zeker dat je een antwoord zult krijgen en heb niet teveel haast, want Allaah is meer Genadevol ten opzichte van Zijn dienaar dan een moeder ten opzichte van haar kind.Met gehaast zijn wordt bedoeld dat je gelijk wilt zien dat je du'aa verhoord wordt, terwijl de Hadith zegt dat het ook een tijd kan duren voordat je het antwoord op je du'aa ziet of misschien bewaart Allaah het voor jouw aakhirah. Streef ernaar om jezelf met Dhikr te beschermen zoals deze beschreven is in de Sharie'ah.Iets anders dat jou zal helpen om geduldig te zijn is de seerah (biografie) van de Profeet te lezen, en de beproevingen en moeilijkheden die hij moest doorstaan. Je moet ook de beloningen overdenken van degenen die in deze wereld geduldig zijn, en een van de meest bruikbare boeken hierover is 'Uddat al-saabireen' van Ibn al Qayyeem." {Shaikh al Munajjid}

15-08-2006, 15:42
VRAAG 2:

"Ik probeerde een collega van mij te laten geloven in God en Islaam. Hij zei dat zijn ergste barriere om te geloven in het bestaan van God de vraag was waarom onschuldige kinderen op aarde pijn lijden, en hij kon niet begrijpen waarom -als er een God bestond- Hij dit kon laten gebeuren."

ANTWOORD:

"Alle mensen moeten weten dat Allaah Alwijs is, en dat er een grote wijsheid achter Zijn bevelen en besluiten is. Hij kan Zijn dienaren, of sommigen van hun, de wijsheid erachter laten weten of het kan voor hen verborgen zijn als een beproeving. Wat Hij in het algemeen heeft besloten dat gebeuren moet, gebeurt om een algemene reden;zoals het sturen van de Profeet; Allaah heeft ons verteld dat Hij hem als een rahmah voor de werelden heeft gestuurd. En soortgelijk heeft Hij de djinn en de mensheid geschapen zodat zij in Hem zullen geloven en Hem alleen zullen aanbidden.
Ibn Taymiyyah heeft gezegd:"Hierop gebaseerd weten we dat achter alles wat Hij doet een wijsheid ligt. Dat is genoeg voor ons in algemene termen, zelfs als weten we de details niet. Ons gebrek aan kennis over de details van Zijn wijsheid, is als ons gebrek aan kennis over de details van Zijn bestaan. Zoals bewezen (in de Qur'aan en de Hadith) is dat Zijn Eigenschappen perfect zijn, maar we niet kunnen weten hoe Zijn bestaan is. Wij geloven dat Hij perfect is omdat we kennis hebben over de details van Zijn perfectie. Het feit dat wij de wijsheid achter sommige kleine besluiten niet weten, moet het basis principe van wat wij van Zijn wijsheid weten niet ondermijnen.
We weten dat degene die zich de genialiteit van wetenschappers realiseert, maar zelf die genialiteit niet bezit, de woorden van de wetenschappers niet kan bekritiseren,want hij begrijpt niet wat ze zeggen.Mensen begrijpen de wijsheid van Allaah in Zijn schepping minder goed dan een doorsnee mens wetenschappers kan begrijpen.
Dus bezwaar hebben tegen Allaah's wijsheid is meer onwetendheid en degene die dat doet is erger dan een onwetende die wetenschappers bekritiseert." Majmoo' al-fatawaa 6/128}

Zonder twijfel is er een grote wijsheid in Allaah's toestemming om kinderen te laten lijden. Maar omdat velen deze wijsheid niet zien hebben zij bezwaar tegen de Goddelijke besluiten en de shaytaan maakt misbruik van deze kans om ervoor te zorgen dat diegenen weg keren van de Waarheid.

Tot de redenen waarom Allaah kinderen toestaat om te lijden, behoren de volgenden:

- Het is een manier om te laten zien dat het kind ziek is of pijn lijdt, zonder dit lijden zou niemand weten aan wat voor ziekte hij lijdt.
- Het huilen dat veroorzaakt wordt door de pijn is een groot voordeel voor het lichaam van het kind.
- Om lessen uit te leren: de familie van het kind verricht b.v. haraam daden of negeert verplichtingen, maar wanneer ze hun kind zien lijden brengt het hun er toe om hun haraam daden te stoppen.
- Denken aan het Hiernamaals, want er is geen waar geluk en vrede behalve in het Paradijs, waar geen pijn en lijden is maar alleen goede gezondheid vrede en geluk.En denken aan de Hel,want dat is het verblijf van eindeloos lijden en pijn.Dus zal iemand datgene doen dat hem dichterbij het Paradijs zal brengen en hem verder weg van de Hel zal brengen.


Ibn Qayyim al-Jawziyyah zei:

"Denk aan de wijsheid van Allaah om kinderen veel te laten huilen en wat voor voordelen dat aan hun geeft.De dokters en wetenschappers hebben de voordelen ervan bewezen. Zij zeiden:Er is een vocht in de hersenen van kinderen welke,wanneer het in hun hersenen zou blijven, grote schade zou aanrichten.Dus huilen brengt die stof naar buiten en laat het uit de hersenen wegstromen, wat hen sterker en gezonder maakt.
Bovendien zorgen schreeuwen en huilen ervoor dat de luchtpijpen en de aderen wijder en sterker worden en maakt het de zenuwen sterker.
Als dit de wijsheid achter huilen is en de wijsheid hierachter is nog nooit in je hoofd opgekomen, geldt hetzelfde voor het overige lijden van kinderen en de oorzaak ervan en de goede gevolgen. Er is een enorme wijsheid, welke verborgen kan zijn voor vele mensen en waar zij over in de war zijn." Miftaah Daar al-Sa'aadah 2/228.

15-08-2006, 15:43
Hij zei ook:

"Deze pijnen zijn een van de menselijke kenmerken van iemand's ontwikkeling waar geen mens of dier voor kan worden gespaard.
Wanneer de mens zonder pijn zou zijn, zou hij geen mens zijn, eerder een engel of ander soort schepsel.
De pijn van kinderen is niet moeilijker dan die van volwassenen, maar volwassenen zijn aan pijn gewend geraakt.
Mensen en dieren zijn zo geschapen.Men zegt:"Waarom is de mens zo geschapen, en heeft Allaah hem op een manier geschapen dat hij kwetsbaar is in alle soorten pijn...?"
Het feit dat deze pijnen en plezieren samen bestaan is een van de tekenen van het Hiernamaals, want Goddelijke wijsheid heeft bepaald dat er twee eindbestemmingen zijn."
Miftaah Daar al-Sa'aadah, 2/230, 231.

15-08-2006, 15:43
VRAAG 3:

"Ik ben een jonge man die moe van het leven is.Ik ben er uitgeput van, is er iemand die kan helpen?Er is niemand die kan helpen, behalve Allaah!"

ANTWOORD:

"Er zijn vele redenen om deze wereld te haten.Er zijn sommige mensen die niet van deze wereld houden en verlangen naar dat wat bij Allaah is aan beloningen en die ernaar verlangen om Allaah te ontmoeten.
Sommige van de Salaf zeiden:"Het kado van de gelovige is de dood."
want hij wordt in deze wereld getest en zijn hart is met het Hiernamaals verbonden.Ondanks zijn moeite met deze wereld komt hij zijn verplichtingen ten opzichte van Allaah en Zijn dienaren na en probeert zoveel mogelijk goed te doen, zoals Allaah in soerah Al-Hijr 15:99 zegt:
EN AANBID JULLIE HEER TOTDAT HET ZEKERE (DE DOOD) TOT JULLIE KOMT.

Sommige mensen verafschuwen deze wereld, niet vanwege het Hiernamaals, maar omdat zij denken dat zij er heel weinig in ontvangen en dat anderen beter dan hen zijn. Dit is zonder twijfel een soort ontevredenheid met Allaah's besluit en Zijn Qadr, want Allaah geeft ons van Zijn voorzieningen wat Hij wil, zoals in soerah As-Sjoera 42:27 staat:
EN ALS ALLAAH DE VOORZIENINGEN AAN ZIJN DIENAREN HAD VERRUIMD, DAN ZOUDEN ZIJ ZEKER BUITENSPORIG OP AARDE HEBBEN GEHANDELD, MAAR HIJ ZENDT VOLGENS EEN BEPAALDE MAAT NEER WAT HIJ WIL.

Sommige mensen haten deze wereld omdat zij veel testen hebben meegemaakt, welke stress en uitgeputheid hebben veroorzaakt.
Deze mensen hebben de aard van het wereldse leven niet begrepen.
Deze wereld is het rijk van strijd en beproevingen, stress en uitputting, vooral voor de ware gelovigen, die allerlei soorten beproevingen doorstaan waar Allaah zodoende hun zonden mee verwijdert en hun status mee verhoogt. In soerah al-Balad 90:4 zegt Allaah:
VOORZEKER,WIJ HEBBEN DE MENS TOT GEZWOEG GESCHAPEN.

En in soerah Al-'Ankaboet 29:2-3:
DACHTEN DE MENSEN DAT ZIJ MET RUST WORDEN GELATEN ALS ZIJ ZEGGEN:"WIJ GELOVEN"
EN DAT ZIJ NIET OP DE PROEF GESTELD WORDEN?

En in soerah Ali-'Imraan 3:179:
ALLAAH ZAL DE GELOVIGEN NIET IN DE TOESTAND LATEN WAARIN JULLIE VERKEREN TOTDAT HIJ HET SLECHTE VAN HET GOEDE SCHEIDT.

En in soerah Al-Baqarah 2:155-157:
EN WIJ ZULLEN JULLIE ZEKER BEPROEVEN MET IETS VAN VREES EN HONGER EN VERMINDERING VAN BEZITTINGEN EN LEVENS EN VRUCHTEN.MAAR GEEFT VERHEUGENDE TIJDINGEN AAN DE GEDULDIGEN.

Mijn beste broeder; onder welke categorie val jij?
Herinner hoe de Profeet getest werd. Zijn volk toonde vijandschap ten opzichte van hem en zijn meest nabije mensen boden hem weerstand.Sommige mensen spraken kwaad over hem, anderen vervolgden hem.Hij werd uit zijn huis verdreven en geboycot.De kufaar probeerden hem te vermoorden en zijn vrouw Khadidjah stierf in de moeilijkste periode van zijn leven.Zijn zonen en vele metgezellen stierven voor zijn ogen, zijn vrouw werd vals beschuldigd, zwarte magie werd op hem uitgeoefend, maanden lang at hij alleen maar dadels met water en dit alles gebeurde terwijl hij de Profeet van Allaah was en Zijn Boodschapper en de eigenaar van de "Maqaam al-Mahmud" (de positie van lof en glorie) en de eigenaar van de bron "Al hawd" waar zijn Ummah op de Dag der Opstanding naar toe zal komen.
Dit alles gebeurde terwijl zijn vroegere en latere zonden hem vergeven waren! Dus wat denk je van ons met al onze zonden en tekortkomingen?

Ik adviseer je om het volgende te doen:

Ten eerste:Maak heel veel du'aa, roep Allaah, kom dichter tot Hem via verschillende vormen van aanbidding, zoals vasten, bidden, sadaqah geven, studeren etc.Smeek Allaah om dat wat in jouw hart is (bijvoorbeeld verdriet) weg te nemen en om jou verlichting te schenken.
Allaah zegt in soerah al-Ra'd 13:28:
ALLAAH DOET DWALEN WIE HIJ WIL EN HIJ LEIDT NAAR ZICH TOE WIE BEROUW TOONT.

En in soerah al-A'raaf 7:201:
VOORWAAR, WANNEER DEGENEN DIE ALLAAH VREZEN DOOR EEN INFLUISTERING VAN DE SHAYTAAN GETROFFEN WORDEN, GEDENKEN ZIJ ALLAAH.EN DAN ZIEN ZIJ DE WAARHEID IN.

Ten tweede:Weet dat alles wat Allaah voor Zijn gelovige dienaar bestemt goed is,hoe moeilijk jouw leven ook wordt.

Ten derde:Jouw depressie en moeheid kunnen vanwege iets zijn dat jij niet bereikt hebt of wat je mist.Accepteer de wil van Allaah en zoek de hulp van Allaah en voel je niet hulpeloos.

Ten vierde: Controleer je mind en je hart en test jouw relatie met Allaah voortdurend, want er kan iemand voorziening worden ontzegt vanwege iemand's zonden.

Ten vijfde: Je kunt persoonlijke of familie problemen hebben;
de manier om deze problemen op te lossen is door er aandacht aan te geven.
Zoek de hulp van Allaah, vervolgens de hulp van mensen met kennis en ervaring om deze problemen op te lossen.

Ten zesdeenk eraan dat de Profeten het meest beproefd werden, vervolgens de besten na hen en dan de besten na hen, zoals uit de Hadith van Mus'ab ibn Sa'd blijkt.

Ten zevende:Houd vol in aanbidding en het vragen om vergeving,
wat beter voor je is dan alle wereldse stappen die je kunt nemen, hoe groot en hoeveel die er ook zijn.Dit zal jouw problemen ook verlichten.
Het is in een van de overleveringen gezegd dat Allaah degene die doorgaat met smeken om vergeving een uitweg zal schenken uit iedere zorg en ieder lijden en hem voorziening zal schenken vanuit een hoek waaruit hij het nooit verwachtte.
In soerah Ta-Ha 20:131 zegt Allaah:
EN KIJK NIET MET UITPUILENDE OGEN NAAR WAT WIJ SOMMIGEN VAN HEN AAN GENIETINGEN HEBBEN GESCHONKEN,
(HET IS SLECHTS) DE VERSIERING VAN HET WERELDSE LEVEN, OM HEN ERMEE OP DE PROEF TE STELLEN.
EN DE VOORZIENING VAN JOUW HEER IS BETER EN BLIJVENDER.

Moge Allaah ons en jou helpen om datgene te doen en te zeggen wat goed is."

15-08-2006, 15:44
VRAAG 4:

"Waarom belast Allaah de gelovigen die veel goede daden van aanbidding verrichten met ziekten en andere beproevingen, terwijl de zondaren van al het goede in dit leven genieten?"

ANTWOORD:

"Deze vraag kan op twee manieren worden gesteldf als bezwaar of als een zoektocht naar begrip. Als het een bezwaar is, laat dit de onwetendheid van de vrager zien.Want de wijsheid van Allaah is te groot voor ons verstand om te begrijpen.Allaah zegt in soerah al-'Isra' 17:85:
EN ZIJ VRAGEN JOU OVER DE ZIEL, ZEG:
"DE ZIEL BEHOORT TOT DE ZAKEN VAN MIJN HEER.
EN DE KENNIS EROVER WORDT JULLIE NIET GEGEVEN, BEHALVE EEN WEINIG."

De ziel is iets binnen in ons en is de essentie van ons leven, maar we weten er weinig over en de filosofers kunnen het niet definieren. Als wij over de ziel niets kunnen weten, behalve dat wat erover bekend is in de Qur'aan en de soenah, wat denk je dan over andere zaken?
Allaah is Alwijs, Meest Verheven, Almachtig en wij moeten ons aan Zijn wil en Zijn besissingen overgeven, want wij zijn er niet toe in staat om de bedoelingen van Zijn wijsheid te begrijpen.Op deze basis is het antwoord op de vraag dat wij moeten zeggen:Allaah weet het het beste en Hij is Alwijs.

Als de vraag op zoek naar begrip is, zeggen we dat de gelovige getest wordt door Allaah en dat hier twee voordelen in zitten. De eerste is dat Allaah iemand in zijn geloof test om te zien of zijn geloof sterk en oprecht is of zwak.De gelovige wiens geloof oprecht is zal Allaah's besluit geduldig accepteren en Zijn beloningen zoeken. Zo wordt deze zaak dragelijk voor hem.Er is overgeleverd dat een van de vrouwelijke aanbidsters van Allaah aan een wond in haar vinger leed,
maar zij klaagde niet over haar pijn noch bemerkte iemand iets aan haar. Toen zij hierover werd gevraagd zei ze:
"De zoetheid van de beloning laat mij de bitterheid van het dragen ervan vergeten."


De gelovige zoekt beloning bij Allaah en geeft zich volledig aan Hem over.

Wat het tweede voordeel betreft; Allaah prijst degenen die geduldig zijn en zegt dat Hij met hen is en hen zal belonen.Geduld is een hoge status welke alleen bereikt kan worden door degenen die getest worden met dingen die zij geduldig kunnen dragen.Dus wanneer Allaah iemand test met dingen die hem pijn doen is dat om hem een hoge status te laten verkrijgen.
De Boodschapper ,die de grootste in geloof, taqwaa' en kennis was, lijdde wanneer hij ziek was, twee keer zoveel pijn als een normale man, en hij lijdde vreselijk toen hij stervende was, zodat hij volop zijn hoogste positie zou verkrijgen.

Wat betreft het feit dat Allaah aan de zondaren, immorele mensen en ongelovigen zoveel voorzieningen geeft, dit is om hen ermee te laten vermaken en hun straf komt later.Herinner maar de Hadith aan het begin van deze les waarin Rasuulullaah vertelt dat Allaah voorziening en rijkdom geeft aan degenen van wie hij houdt en niet houdt, maar Dien alleen aan degenen van wie Hij houdt.De Boodschappers en Profeten leefden wel in deze wereld maar waren niet van deze wereld, in die zin dat zij het Hiernamaals zochten i.p.v. de dunya. Rasuulullaah heeft gezegd:
"Deze wereld is als een gevangenis voor een gelovige en als een Paradijs voor de Kaafir."

In soerah al-Ahqaaf 46:20 staat:
JULLIE HEBBEN JULLIE GOEDE DINGEN DIE JULLIE BEZATEN OPGEBRUIKT TIJDENS JULLIE WERELDSE LEVEN EN JULLIE HEBBEN ERVAN GENOTEN. OP DEZE DAG ZULLEN JULLIE VERGOLDEN WORDEN MET EEN VERNEDERENDE STRAF OMDAT JULLIE HOOGHARTIG OP DE AARDE PLACHTEN TE LEVEN, ZONDER RECHT EN OMDAT JULLIE ZWARE ZONDEN PLACHTEN TE BEGAAN.

15-08-2006, 15:45
Er is een derde voordeel dat we aan de eerste twee toevoegen,welke de gelovige uit ziekte en problemen kan halen, want de gelovige zal naar een rijk bewegen dat beter is dan deze wereld,want hij zal bewegen van iets dat pijn doet naar iets dat hem geluk en vrede brengt."

Van de fatwas van Shaikh Ibn 'Uthaymeen uit:Kitaab al Islamiyyah 1/83.


DEGENEN DIE HET MEEST BEPROEFD WERDEN ZIJN DE PROFETEN.

In soerah Al-Baqarah 2:91 staat:
EN ALS ER TOT HEN GEZEGD WORDT:"GELOOFT IN WAT ALLAAH HEEFT NEERGEZONDEN."
ZEGGEN ZIJ:"WIJ GELOVEN IN WAT AAN ONS IS NEERGEZONDEN." EN ZIJ GELOVEN NIET IN WAT ERNA IS NEERGEZONDEN, TERWIJL HET DE WAARHEID IS, BEVESTIGEND WAT ZICH BIJ HEN BEVINDT. ZEG (O MUHAMMAD ): "WAAROM HEBBEN JULLIE DAN VROEGER DE PROFETEN VAN ALLAAH GEDOOD, ALS JULLIE GELOVIGEN ZIJN?"

In soerah Ali-'Imraan 3:184 staat:
EN ALS ZIJ JOU LOOCHENEN:WAARLIJK DE BOODSCHAPPERS VOOR JOU WERDEN GELOOCHEND.

In soerah As-Saff 61:5 staat:
EN GEDENKT TOEN MUSAA TOT ZIJN VOLK ZEI:
"O MIJN VOLK, WAAROM KWETSEN JULLIE MIJ TERWIJL JULLIE WAARLIJK WETEN DAT IK VOOR JULLIE DE BOODSCHAPPER VAN ALLAAH BEN?"

In soerah At-Tawbah 9:61 staat:
EN ONDER HEN ZIJN ER DIE DE PROFEET KWETSEN EN ZIJ ZEGGEN:
"HIJ IS EEN OOR DAT NAAR IEDEREEN LUISTERT." ZEG:
"EEN OOR DAT GOED IS VOOR JULLIE, HIJ GELOOFT IN ALLAAH EN HIJ GELOOFT DE GELOVIGEN EN HIJ IS EEN GENADE VOOR DEGENEN ONDER JULLIE DIE GELOVEN."
EN DEGENEN DIE DE BOODSCHAPPER VAN ALLAAH KWETSEN; VOOR HEN IS ER EEN PIJNLIJKE BESTRAFFING.

Wanneer wij beproevingen mee maken helpt ons dat om ons de Grootsheid van Allaah's Heerschappij en Zijn allesomvattende kracht te realiseren en dat we hem moeten dienen.Wij behoren immers tot Allaah en keren tot Hem terug,
zoals in soerah Al-Baqarah 2:156 staat:
DEGENEN DIE, WANNEER EEN RAMP HEN TREFT ZEGGEN:"INNA LILLAAHI WA INNAA ILAIHI RAAJI'OEN.

Meestal zeggen we deze woorden alleen wanneer iemand overleden is,
maar Rasuulullaah heeft ons aanbevolen om deze woorden op ieder moeilijk moment uit te spreken! Er is geen enkele manier om de ramp te verwijderen, behalve toevlucht te zoeken tot Allaah, en er is geen ander waar we afhankelijk van zijn en er is geen ander die de beproeving kan verwijderen.Onze beproevingen schudden ons als het goed is wakker; we keren ons in moeilijkheden eerder tot Allaah dan wanner alles prima gaat:
In soerah Al-An'aam 6:17 staat:
WANNEER ALLAAH JOU TREFT MET IETS ERGS, DAN KAN NIEMAND HET VERWIJDEREN, BEHALVE HIJ.

In soerah Az-Zumar 39:8 staat:
WANNEER DE MENS DOOR EEN KWELLING WORDT GERAAKT, ROEPT HIJ ZIJN HEER AAN,ZICH IN BEROUW KEREND TOT HEM.

In soerah Az-Zumar 39:49 staat:
WANNEER IETS SLECHTS DE MENS RAAKT, ROEPT HIJ ONS...

En in soerah Al-An'aam 6:41 staat:
HEM ROEPEN JULLIE AAN EN ALS HIJ WIL, ZAL HIJ JULLIE DATGENE WAAROM JULLIE HEM ROEPEN VAN JULLIE WEG NEMEN.

En in soerah Al-An'aam 6:63 staat:
WIE REDT JULLIE UIT DE DUISTERNISSEN VAN HET LAND EN DE ZEE,TERWIJL JULLIE HEM IN NEDERIGHEID IN STILTE AANROEPEN: "INDIEN HIJ ONS VAN DEZE GEVAREN ZOU REDDEN,
ZOUDEN WIJ ZEKER TOT DE DANKBAREN BEHOREN. "ZEG:"HET IS ALLAAH,DIE JULLIE VAN DEZE GEVAREN REDT EN VAN ALLE MOEILIJKHEDEN EN TOCH KENNEN JULLIE DEELGENOTEN TOE AAN ALLAAH?"

Beproevingen moeten wij met geduld proberen te dragen, dat brengt vele zegeningen en beloningen met zich mee: In soerah Ali-'Imraan 3:146 staat:
ALLAAHU YOEHIBBUS-SAABIRIEN.
ALLAAH HOUDT VAN DE GEDULDIGEN.

In soerah az-Zumar 39:10:
VOORWAAR, HET ZIJN DE GEDULDIGEN DIE HUN BELONING ZONDER BEREKENING ZAL WORDEN GEGEVEN.

Abu Sa'eed al-Khudri heeft overgeleverd dat Rasuulullaah heeft gezegd:
"Aan niemand is een beter en meer omvattend geschenk gegeven dan geduld."
{Sahihain}

15-08-2006, 15:46
In soerah Al-Baqarah 2:155 staat:
EN WIJ ZULLEN JULLIE ZEKER BEPROEVEN MET IETS VAN VREES,HONGER,VERMINDERING VAN BEZITTINGEN,LEVENS EN VRUCHTEN. MAAR GEEFT VERHEUGENDE TIJDINGEN AAN DE GEDULDIGEN.

Ibn Al-Qayyim heeft in Miftaah Dar-Sa'aadah (1/299-301) gezegd:
"Wanneer je Allaah's wijsheid overdenkt in datgene waarmee Hij zijn dienaren test; waarmee Hij hen de hoogste doelen laat bereiken en de hoogste posities welke zij zonder deze testen niet zouden hebben bereikt, zul je ontdekken dat al deze testen in feite een soort van respect zijn. Want al lijken zij beproevingen en testen; in wezen zijn zij rahmah en zegeningen. Hoeveel grote zegeningen van Allaah zijn het directe gevolg van testen en beproevingen?"

Denk aan de Profeet Nuh, die 950 jaar lang geduld moest hebben met zijn volk dat hem niet wou geloven.Als antwoord op zijn du'aa behoorden Boodschappers van sterke wil (zie: soerah Al-Ahqaaf:46:35) tot zijn afstammelingen.
En Allaah bevool Rasuulullaah om zo geduldig als hem te zijn.
En denk aan de Profeet Ibraahiem, de nabije vriend van de Heer der werelden.
Denk na waartoe zijn testen en zijn geduld en offers hebben geleid; Allaah koos hem als Zijn nabije vriend voor Zichzelf en Allaah vermenigvuldigde zijn afstammelingen en zegende hen en vermeerderde hen totdat zij de wereld vulden en Hij wekte Boodschappers en Profeten uit hen op en Boeken en bevool hen om de Dien van hun voor vader Ibraahiem te volgen.En denk aan Musaa, waar Allaah rechtstreeks tegen sprak en zijn beproevingen sinds de dag dat hij geboren werd tot het einde van zijn leven.Hij schreef de Tawraah voor hem met Zijn Hand en rees hem tot de hoogste hemelen op en vergaf hem voor wat Hij een ander niet zou vergeven,want hij gooide de tabletten op de grond en zij braken en hij sloeg de engel des doods in zijn gezicht en hij argumenteerde met zijn Heer op de nacht van de Hemelreis van de Profeet , maar ondanks dat alles hield zijn Heer van hem, en niets van dat alles maakte zijn Heer boos op hem; hij is eerder dichtbij Allaah.Hij zou dat niet bereikt hebben zonder de testen waar hij door heen ging.....

Wij klagen bij Allaah over onze pijn.De pijn die jou overkomt, overkomt jou omdat Allaah dat voor jou heeft geschreven. Wanneer Allaah weet dat jouw geloof sterk is krijg je een beproeving op het niveau van je geloof.
Wat ons gevraagd wordt is dat we geduld moeten hebben onder alle omstandigheden van ons leven.Iedere keer wanneer we "Inna lillaahi wa inna ilaihi raji'oen" zeggen, ontvangen we zegeningen;dit is de expressie van onze sabr!
Allaah bezit ons, dus heeft Hij het recht om met ons te doen wat Hij wil.
We moeten geloven dat dat wat ons overkomt het beste voor ons is.
We mogen nooit zeggen dat Allaah ons onrecht aan doet. Allaah is rechtvaardig!
Degene die moeite doet om sabr te hebben, Allaah zal hem sabr geven.
We kunnen sabr leren om te hebben.Laten we kijken wanneer we sabr moeten hebben.Ibn ul-Qayyim zegt dat het in drie zaken nodig is:

-In Allaah aanbidden en gehoorzamen
-In wegblijven van het foute daden
-In accepteren van Allaahs Qadr.

Heel veel Muslims verrichten geen aanbidding in regelmaat, maar slechts in Ramadaan of alleen maar op Vrijdag...
Geduld in aanbidding van Allaah is niet gemakkelijk, want wanneer mensen iets met regelmaat doen, verliezen ze hun oprechtheid.Doe je een keer Hajj dan is het fantastisch, doe je het iedere dag dan verandert je gevoel...
Dat herkennen we van onze salaat.
....als er dagen voorbij gaan zonder dat er ooit een traan in onze ogen komt,
terwijl we onze gebeden doen, dan is de ware bedoeling van ons gebed verloren!
Onze harten zijn niet echt in onze gebeden aanwezig, dus moeten we onszelf aanhouden en afvragen: is dit echt voor Allaah of slechts een gewoonte?
Het is natuurlijk voor ons dat we het moeilijk vinden om op te staan voor fadjr;
ons lichaam en onze geest vertellen ons dat we nog moe zijn.
Daarom moeten we geduld hebben, vechten, Allaah's bevel nakomen.
Een van de tekenen van de hypokriet is het niet bidden van salaat-ul-fadjr.

Wegblijven van zonden en angst en vrees voor Allaah hebben blijkt heel moeilijk voor ons allemaal te zijn!We horen "hayya" schaamte voor Allaah te hebben,
en de gunsten die Hij ons heeft geschonken op een goede manieren gebruiken.
Neem als voorbeeld roken-wat haraam is- het wordt gezien als jezelf beetje voor beetje doden en zo zal volgens de Hadith ieder zichzelf in jahanam doden met wat hij in de dunya gebruikte. Onze gewoonten moeten we veranderen, hoe moeilijk dat ook is en er geduld bij hebben.

15-08-2006, 15:46
Het accepteren van jouw Qadr; het geduld hebben met wat jou overkomt, is eigenlijk het minst moeilijke. Zelfs iemand die niet gelooft zal zeggen:wat wil je eraan doen? That's life! Veel Muslims maken de moskeeen vol wanneer ze moeilijkheden hebben en wanneer het goed met hen gaat komen ze niet meer.
In soerah Al-Baqarah zegt Allaah:
GEEF GOEDE TIJDINGEN AAN DEGENEN DIE GEDULD HEBBEN

In soerah Moenaafiqoen vers 9 staat:
O JULLIE DIE GELOVEN LAAT JULLIE RIJKDOMMEN EN JULLIE KINDEREN JULLIE NIET WEERHOUDEN VAN DE HERINNERING VAN ALLAAH
Toen Ibn Abbaas over dit vers gevraagd werd vertelde hij dat er metgezellen waren die met Rasuulullaah zouden wegvluchten van hun huizen en de vrouwen smeekten hun echtgenoten om niet mee te gaan. Toen deze metgezellen later toch gingen merkten ze dat zij zoveel gemist hadden; de anderen hadden zoveel geleerd, dat zij spijt hadden dat zij naar hun vrouwen hadden geluisterd....

Geduld moet dus in goede en in zware tijden en in aanbidding en gehoorzaamheid van Allaah en het wegblijven van zonden en het accepteren van onze Qadr.
Kijk naar de Tsunamie die zoveel Muslims geraakt heeft, maar Allaah heeft een reden waarom Hij dat liet plaats vinden.
Denk aan soerah-al-'Asr! Laat het waar zijn in je hart!Als wij niet nadenken over de betekenis van de Qur'aan, zullen onze harten afgesloten zijn!
In de Qur'aan staat:
EN WIJ ZULLEN JULLIE BEPROEVEN MET "AS-SJARRI" (HET KWADE) "WAL KHAIRI" (HET GOEDE) ALS FITNAH.
dat betekent:"Wij zullen jullie beproeven; soms met moeilijkheden en soms met gemak om te zien wie van jullie dankbaarheid zal tonen en wie van jullie ondankbaar is;
wie geduld heeft en wie zal wanhopen."

Rasuulullaah heeft overgeleverd:"Allaah zegt:
MIJN GELOVIGE DIENAAR ZAL HET PARADIJS ONTVANGEN, WANNEER HIJ GEDULD HEEFT OP HET MOMENT DAT IK EEN GELIEFD FAMILIELID VAN HEM WEGNEEM. {Al-Bukhaari}

Toen Ibraahiem, het zoontje van Rasuulullaah in zijn armen stierf, huilde hij en zei:"De ogen lopen over van waar het hart vol van is, we zeggen niets dan "Al-Hamdulillaah", O Ibraahiem, we zijn bedroefd om jouw vertrek...." {Sahih-Bukhaari}

En in soerah Ali 'Imraan 3:142:
DACHTEN JULLIE DAT JULLIE HET PARADIJS BINNEN ZOUDEN GAAN ZONDER DAT ALLAAH DEGENEN DIE VOCHTEN VAN JULLIE GEKEND DOET WORDEN EN DE GEDULDIGEN GEKEND DOET WORDEN?

Allaah weet alles voordat het gebeurt en hoe het zal gebeuren. Hij beproeft Zijn dienaren om onderscheid te maken tussen degenen die Hem wel en niet gehoorzamen.
Een van onze geloofspilaren is het geloven in Al-Qadr;de lotsbestemming.
In de bekende "Hadith Jibriel" zegt Rasuulullaah;"Imaan betekent dat je gelooft in Allaah,Zijn engelen,Zijn Boeken, Zijn Boodschappers, de Dag des Oordeels en Al-Qadr; in het goede en het slechte ervan..." {Sahih Muslim}

Alles wat Allaah voor ons heeft voorbestemd komt voort uit Zijn alles omvattende Kennis en Wijsheid.In soerah At-Taghaboen 64:11:
ER IS NIEMAND DIE EEN RAMP MEEMAAKT OF DIT GEBEURT BI -IDNILLAAH (MET ALLAAH'S VERLOF) EN WIE IN ALLAAH GELOOFT;HIJ ZAL DIENS HART LEIDEN.

'Abdullaah ibn 'Abbaas zat op een dag bij Rasuulullaah achterop zijn rijdier en de Profeet zei tegen hem:
"Als je je bewust bent van Allaah (Zijn bevelen en verboden),
zal Hij zich bewust zijn van jou. En als je je bewust bent van Allaah,
zul je Hem voor je vinden.Als je iets vraagt, vraag het dan aan Hem en als je hulp zoekt,zoek het dan bij Hem. Weet dat als alle mensen samen zouden komen om iets in jouw voordeel te doen,
dan kunnen zij jou alleen van voordeel zijn met wat Allaah voor jou heeft voorbeschikt heeft.En wanneer ze allemaal samen zouden komen om je kwaad te doen, kunnen ze je alleen kwaad doen met wat Allaah voor jou bepaald heeft. De pennen zijn opgelicht en de bladzijden zijn opgedroogd." Ahmad en At-Tirmidhi.

Als je weet dat geen goed of kwaad je kan treffen zonder toestemming van de Alwetende, dan vind je hart rust.Het helpt je om geduldig te zijn in de situatie die jou overkomt en je weet dat je nooit iets te zwaars te dragen krijgt, zoals in soerah Al-Baqarah 2:286 staat:
ALLAAH BELAST NIEMAND BOVEN ZIJN VERMOGEN.

Dus alles waar Allaah je mee beproeft, kun je in principe ook aan als je er maar op de juiste wijze mee om gaat.Een beproeving is altijd in overeenstemming met iemand's imaan.Sa'd heeft overgeleverd dat Rasuulullaah zei:
"De Profeten zijn degenen die het meeste lijden, dan de Saalihien, dan de besten na hen en dan de besten na hen.Men wordt getroffen in overeenstemming met zijn Dien (geloof); als de Dien sterk is is de beproeving zwaar; als de Dien zwak is; is de beproeving licht...." {At-Tirmidhi en Ahmad}

De tweede belofte van Allaah is wat Hij in soerah As-Sjarh 94:5 zegt:
WAARLIJK, MET IEDERE MOEILIJKHEID KOMT VERLICHTING.
(FAA INNA MA'AL 'USRI YUSRAA, INNA MA'AL 'USRI YUSRA)

15-08-2006, 15:47


Twee keer zegt Allaah deze belofte! Zo'n Rahmah heeft Allaah voor ons;
dat Hij ons niet voortdurend in problemen laat, maar ze ook weer van ons zal wegnemen!Als je weet dat je problemen tijdelijk zijn en dat er een einde aan zal komen heb je meer draagkracht en geduld om ze te dragen!

De geleerde Ibn Al-Jawzi heeft gezegd:
"Degene die eeuwigdurende vrede en geluk wenst,zonder problemen, begrijpt niets van Allaah's bevelen en heeft ook geen idee wat onderwerping aan Allaah betekent.
Elke ziel-gelovig of ongelovig-zal onvermijdelijk in deze wereld ervaren wat het is om te lijden,want dit leven is gebaseerd op moeilijkheden."

Zoals Rasuulullaah heeft gezegd werden de Profeten zwaarder dan wie dan ook beproefd.In soerah Al-An'aam 6:34 staat:
EN VOORZEKER, DE BOODSCHAPPERS VAN VOOR JOU WERDEN GELOOCHEND EN ZIJ WAREN GEDULDIG MET DE KWELLING EN DE LEUGENS WAARVAN ZIJ WERDEN BESCHULDIGD,
TOTDAT ONZE HULP TOT HEN KWAM.

Niet alleen de Profeten, ook hun metgezellen maakten zware beproevingen mee,
zoals honger, vervolging, martelingen, oorlog, armoede, vernederingen etc.
Soms zo erg dat zij uitriepen:"Waar blijft Allaah's hulp?"
In een deel van een Hadith uit Fath al-Bari staat:
"....O Rasuulullaah!Waarom roep je Allaah niet aan om ons te helpen?
Waarom verricht je geen smeekbede tot Allaah voor ons?"
Hij antwoordde:"Bij een van degenen die jullie voorgingen werd een zaag op het midden van zijn hoofd geplaatst en hij werd tot aan zijn voeten doormidden gezaagd,en het vlees werd met ijzeren kammen van zijn botten gekamd,maar dat alles kon hem niet van zijn religie afbrengen."

Kijk wat voor beproeving deze gelovige te verduren kreeg en toch bleef hij standvastig!
Toen Abu Soufian, die een van de grootste tegenstandigers van Rasuulullaah was, naar Hiraclius ging om hem zover te krijgen dat hij zijn kant koos,
ondervroeg Heraclius hem over de Profeet :
"Hebben jullie tegen hem gevochten en wat was de uitkomst van deze gevechten?" Abu Soufian antwoordde:"Ja, soms verloren wij en soms verloor hij."
Heraclius antwoordde:"Zo gaat dat met Profeten; ze worden beproefd,
maar uiteindelijk is de overwinning voor hen." {Fath al-Bari}

Dat de Muslims in de Jihaad niet automatisch succes hebben laat zien dat Allaah hun standvastigheid wil testen.Ieder van ons beweegt zich voortdurend tussen ziekte en gezondheid, gelukkig en ongelukkig zijn, rijkdom en armoede. De Profeet Aadam was eerst in Al-Jannah waar alle engelen voor hem bogen, het volgende moment werd hij uit het Paradijs verbannen en begon voor hem het aardse leven met alle daartoe behorende beproevingen. Rasuulullaah heeft in de Sahihain gezegd: "De vergelijking van de gelovige is die met een verse en vochtige plant.
De wind blaast het alle kanten op.En zo is de gelovige:hij blijft steeds onderworpen aan moeilijkheden.En de vergelijking van iemand die geen geloof heeft is die met een sterke cederboom;wanneer een harde wind hem raakt ontwortelt hij."

Het mooie van Islaam is dat je uit iedere situatie het beste kunt halen; wat jou ook overkomt, er zit goeds in en je kunt er hasanaat uithalen.De gelovige is als een sterke,buigzame plant;de wind blaast hem alle kanten op,blaast hem zelfs omver, maar steeds veert hij terug tot hij weer recht staat. Zoals Rasuulullaah in een Hadith in Sahih Muslim heeft gezegd:
"Hoe wonderbaarlijk is de situatie van een gelovige!In alles is er voordeel voor hem; wanneer hem iets goeds overkomt is hij dankbaar en dat is het beste voor hem en wanneer hij door moeilijkheden wordt getroffen blijft hij standvastig en heeft geduld en dit is het beste voor hem."

Deze prachtige Hadith is duidelijk,maar hoe hoe doen we dit in de praktijk?
Hoe kunnen we iedere situatie als goed voor ons zien en er sabr mee hebben?
Een juiste kijk op onze problemen bepaalt vervolgens hoe we ons erbij voelen en hoe we ermee omgaan.En hierin onderscheidt de Muslim zich van degene die niet gelooft, want deze laatste ziet zijn probleem als lastig en belastend.Hij heeft uitgestippeld hoe hij zijn leven wil leiden,wat hij allemaal wil doen en dan gebeurt er iets dat roet in het eten gooit.Veel mensen kunnen daar niet mee omgaan en begrijpen niet waarom het met hen gebeurt.

De metgezel Salmaan zei over een ongelovige die ziek is dat hij net als een kameel is die door zijn eigenaar is vastgebonden en daarna wordt losgelaten;
hij begrijpt niet waarom hij was vastgebonden, noch begrijpt hij waarom hij wordt vrijgelaten.
{Sahih Bukhaari}

Anas heeft overgeleverd dat Rasuulullaah heeft gezegd:
"Wanneer Alllaah het goede voor een van Zijn dienaren wenst, vervroegt Hij zijn straf in dit leven.En wanneer Hij vergelding voor een van Zijn dienaren wenst,bewaart Hij zijn zonden zodat Hij hem daarmee op de Dag der Opstanding kan beoordelen." {At-Tirmidhi}

Rasuulullaah zei:"Wanneer Allaah het goede wenst voor iemand ,onderwerpt Hij hem aan tegenspoed." {Sahih Bukhaari e.a.}

Abu Hurayrah heeft overgeleverd dat Rasuulullaah heeft gezegd:
"Moeilijkheden blijven de gelovige man en vrouw overkomen met betrekking tot hun lichaam, familie en bezittingen totdat ze Allaah zonder zonden ontmoeten." {Sahihain}

Abu Sa'eed al-Khudri heeft overgeleverd dat Rasuulullaah zei:
"Een Muslim wordt niet getroffen door moeilijkheden ,verdriet, pijn of zorgen-zelfs al wordt hij alleen maar door een doorn geprikt- zonder dat Allaah hem zijn zonden daardoor kwijt scheldt." {Sahihain}

Het Paradijs heeft rangen, wie wil niet in een van de hoogste niveau's terecht komen?
Ai'shah heeft overgeleverd dat Rasuulullaah door erge pijn werd getroffen waardoor hij erg leed en op zijn bed draaide.Ze zei:"Als een van ons dat zou hebben gedaan, zou je ons verwijten hebben gemaakt." Hij antwoordde: "Een aandoening word verergerd voor de rechtschapenen.Wanneer een gelovige getroffen wordt door moeilijkheden- of het nu een doorn is of meer - wordt een zonde daardoor van hem weggenomen en wordt een zonde daardoor van hem weggenomen en wordt hij een rang verheven in de Jennah." {Ahmad}

15-08-2006, 15:48
De beloning hangt samen met de grootte van de problemen.
Anas heeft overgeleverd dat Rasuulullaah zei:
"De grootte van de beloning is in overeenstemming met de mate van lijden."
{Gedeelte van een Hadith van At-Tirmidhi}