Bekijk volle/desktop versie : Vis tijdens zwangerschap goed voor baby's



Pagina's : [1] 2 3

15-08-2006, 12:36
Vis tijdens zwangerschap goed voor baby's

Uitgegeven: 15 augustus 2006 11:11

AMSTERDAM - Zwangere vrouwen die veel vis eten krijgen kinderen die motorisch beter zijn ontwikkeld. Het eten van producten als chips, patat en gevulde koeken zorgt juist voor motorisch minder ontwikkelde baby's. Dat stelt het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG).



In het onderzoek is volgens het UMCG voor het eerst een verband aangetoond tussen voeding tijdens de zwangerschap en de motoriek van baby's.


Vette vissoorten als makreel bevatten veel van de visolievetzuren die een positief effect hebben. Kinderen die voor hun geboorte veel van die vetzuren hebben binnengekregen, struikelen volgens het UMCG minder vaak over speelgoed dat ze zelf hebben neergelegd en bewegen zich vloeiender.

Aan het onderzoek, dat negen jaar duurde, hebben ruim driehonderd kinderen meegedaan die na een normale zwangerschap zijn geboren. Door de navelstrengbloedvaten van deze kinderen te onderzoeken, kon worden vastgesteld welke voedingsstoffen ze tijdens de zwangerschap hebben binnengekregen.


Transvetzuren

Het UMCG stelt ook aan te tonen aan dat de zogenoemde transvetzuren een negatief effect hebben op ongeboren kinderen. De voedingsindustrie maakt volgens het UMCG gebruik van deze niet-natuurlijke vetten. Hoogleraar Neurologie Mijna Hadders-Algra, projectleider van het onderzoek, hoopt dat de voedingsindustrie met de uitkomsten van dit onderzoek het gebruik van de vetten zal terugdringen.



http://www.nu.nl/news/802819/83/Vis_tijdens_zwangerschap_goed_voor_baby%27s.html

http://www.nice-info.be/html/PROF/prof_setNN.htm?http://www.nice-info.be/html/PROF/NUTRINEWSONLINE/NNtransvetzurenIN.htm

15-08-2006, 12:44



Citaat door hmaama:
hee intressant dit, i'll keep it in mind
In feite waren er al aanwijzingen voor. Nu staat het wel vast.

Motorische ontwikkeling: Het centrale zenuwstelsel dus.


15-08-2006, 12:52
Vis is gewoon brainfood, ook als je al geboren bent, omega 3 vetzuren zijn goed voor de ontwikkeling van de hersenen, elk kind zou ruim voldoende vis moeten eten.

Maar waar ik dan wel weer een vraagteken bij zet is of vis in de omstandigheden zoals ze er nu zijn nogsteeds zo gezond is, als walvissen die aanspoelen als chemisch afval behandeld moeten worden dan zegt dat wel wat over hoe vergiftigd de zee is, die walvissen eten erg veel vissen en komen zo aan die enorme hoeveelheden gif in hun vet, als wij veel vis eten heb je datzelfde effect, de gifstoffen verzamelen zich in onze vetten...

En wat die gifstoffen doen, tja ik weet het niet.

15-08-2006, 13:00
Lekkerbek, lekkerbek, ik heb trek in een lekkerbek.

15-08-2006, 13:16


De positieve effecten van visolie zijn inderdaad al langer bekend. En "aannemelijk" maken is in dit geval meer dan redelijk gelukt, roken is ook slecht voor je hoewel sommige mensen 2 pakjes per dag roken en er 100 mee worden. Neemt niet weg dat de bewijzen voor de schadelijke effecten daar zijn.

In veel voedingssupplementen voor zwangere vrouwen zit dan ook al visolie. Ik blijf me dan alleen afvragen hoeveel je ervan moet hebben. Litertje per dag nog steeds goed voor je?

15-08-2006, 13:18

Citaat door hmaama:
Gifstoffen in een biefstuk zijn ook niet gering hoor. Ik denk dat het wel meevalt met giffen in vis, de zee kan zichzelf immers 'schoonmaken' en daarnaast wordt vis ook gecontroleerd voor het op de markt komt.
Het valt juist helemaal niet mee met de gifstoffen in vis, dat is juist het probleem, serieus, als er hier een walvis aanspoelt dan moet die als chemisch afval behandeld worden omdat de concentratie van gifstoffen zo bar hoog is.

Nu eet een walvis(die vis eet dan) erg veel vis, in een enkele vis zal je een niet zo'n hoge concentratie vis vinden, neem je een berg vis dan is die concentratie veel hoger als je het bij elkaar opteld.

Een enkele vis is dus het probleem niet, wel als het er meer worden, zeehonden e.d. worden er zelfs ziek van met regelmaat, de ijsbeer loopt groot gevaar omdat hij zeehonden eet, die zeehonden eten vis, krijgen dat gif binnen dat zich ophoopt wat een gevaarlijke concentratie wordt voor de ijsbeer die weer meer zeehonden eet en zo steeds hoge concentratie's gif binnen krijgt?

Begin je al te begrijpen wat ik bedoel, of is het te vaag(ik hoop van niet).

Als de mens bv 2 keer per week vis eet, dan zijn dan 14 vissen per week, dan kom je al snel aan een vrij grote berg als we over de jaren heenkijken, waarin elke keer een kleine concentratie aan gif in ons lichaam komt en zich ophoopt in oa de lever en in de vetten.
Hoe meer vis, hoe hoger die concentratie...

Wat nu geen probleem is kan het over 10 jaar wel zijn als de concentratie maar hoog genoeg is.

Dat is de kanttekening die ik plaats, het vraagteken, we zien namelijk de negatieve effecten bij de zeedieren en dieren die zeedieren eten, hoelang duurt het voordat wij die effecten ook gaan voelen, misschien voelen we ze al, in andere vormen, denk bv eens aan kanker, wat een epidemie genoemd kan worden, zo veelvuldig komt het voor tegenwoordig.

15-08-2006, 13:22

Citaat door GodSend:
De positieve effecten van visolie zijn inderdaad al langer bekend. En "aannemelijk" maken is in dit geval meer dan redelijk gelukt, roken is ook slecht voor je hoewel sommige mensen 2 pakjes per dag roken en er 100 mee worden. Neemt niet weg dat de bewijzen voor de schadelijke effecten daar zijn.

In veel voedingssupplementen voor zwangere vrouwen zit dan ook al visolie. Ik blijf me dan alleen afvragen hoeveel je ervan moet hebben. Litertje per dag nog steeds goed voor je?
Een teveel aan omega 3 vetzuren is niet goed...
Daar is wel documentatie over, moet je maar eens opzoeken als je het interresant vindt, het gaat dus om omega 3 vetzuren.

In snack van de mac enzo zit omega 6 trouwens, wat in lage mate goed is, in hoge mate zorgt voor moeilijk kunnen concentreren, druk zijn, slecht kunnen leren en nog wat ellende....
Wie met regelmaat vette snack eet krijgt automatisch een teveel aan omega 6 vetzuren binnen die de werking van omega 3 vetzuren(die iemand makkelijer laten leren, goed voor concentratie en dat soort dingen zijn) tegengaan...

15-08-2006, 15:37

Citaat door hmaama:
Ja ik begrijp wat je bedoelt, maar de zee is groot he, dus ligt er ook aan uit welke zee de vis komt, als de doorstroming slecht is en er steeds zooi bij komt krijg je vergiftigde vis ja. De zee heeft een zelfreinigend vermogen, maar dat is beperkt idd.
Ik hou het maar bij die supplementen denk ik. Beetje lullig om de visboer binnen te lopen en te vragen of je bij een kilo paling hun uitreksel uit het geboorteregister kunt krijgen. Zo van waar woonde die vis en heeft u er misschien een watermonster bij......

15-08-2006, 15:46

Citaat door corrie2:
Het valt juist helemaal niet mee met de gifstoffen in vis, dat is juist het probleem, serieus, als er hier een walvis aanspoelt dan moet die als chemisch afval behandeld worden omdat de concentratie van gifstoffen zo bar hoog is.

Nu eet een walvis(die vis eet dan) erg veel vis, in een enkele vis zal je een niet zo'n hoge concentratie vis vinden, neem je een berg vis dan is die concentratie veel hoger als je het bij elkaar opteld.

Een enkele vis is dus het probleem niet, wel als het er meer worden, zeehonden e.d. worden er zelfs ziek van met regelmaat, de ijsbeer loopt groot gevaar omdat hij zeehonden eet, die zeehonden eten vis, krijgen dat gif binnen dat zich ophoopt wat een gevaarlijke concentratie wordt voor de ijsbeer die weer meer zeehonden eet en zo steeds hoge concentratie's gif binnen krijgt?

Begin je al te begrijpen wat ik bedoel, of is het te vaag(ik hoop van niet).

Als de mens bv 2 keer per week vis eet, dan zijn dan 14 vissen per week, dan kom je al snel aan een vrij grote berg als we over de jaren heenkijken, waarin elke keer een kleine concentratie aan gif in ons lichaam komt en zich ophoopt in oa de lever en in de vetten.
Hoe meer vis, hoe hoger die concentratie...

Wat nu geen probleem is kan het over 10 jaar wel zijn als de concentratie maar hoog genoeg is.

Dat is de kanttekening die ik plaats, het vraagteken, we zien namelijk de negatieve effecten bij de zeedieren en dieren die zeedieren eten, hoelang duurt het voordat wij die effecten ook gaan voelen, misschien voelen we ze al, in andere vormen, denk bv eens aan kanker, wat een epidemie genoemd kan worden, zo veelvuldig komt het voor tegenwoordig.
Een in verzadigde olie gebakken sliptong of lekkerbek bevat nog altijd meer kankerverwekkende stoffen dan een gekookt of gestoomd visje.

Dat geldt tevens voor het inademen van uitlaatgassen.



15-08-2006, 16:06

Citaat door hmaama:
whehehe tja, maar volgens mij valt dat gif reuze mee, relatief gezien dan, vlees zitten meer stoffen die niet goed zijn, terwijl de goede stoffen in vis dit alles compenseren..zoiets?
in die supplemnetn zitten ook allerlei hulpstoffen haha, dus gewoon niet te veel nadenken zou ik maar zeggen, en de werking is toch anders.


Wat jij Aplat?
De stelregel is: Alles kan giftig zijn maar alles heeft zijn dosis waarbinnen het veilig is. Per stof (in voeding) verschillen deze toelaatbare grenzen, daarvoor zijn tabellen te raadplegen.

Zie ook:
ADI (Acceptable Daily Intake): een maat gericht op voedselveiligheid voor de mens. De blootstelling waarbij geen gevaar is.voor de mens bij inname van een bepaalde component. De ADI is maximaal 1/100-ste van de NOEL vorm (zie hierna)

GRAS (General Accepted As Safe) een norm voor voedselveiligheid gericht op de industrie. Een soort veiligheidslabel.

N O E L (No Observable Effect Level): hoogste dosis waarbij nog geen effect te constateren is. Dit wordt echter bij proefdieren vastgesteld en vervolgens met een factor 100 vermenigvuldigd voor de mens.

L L (limit level): toxische drempelwaarde, de hoogste dosis waarbij geen effect bij een mens, gedurende blootstelling van 8 uur per dag/ 5 dagen lang,
waarneembaar is.

ED50 (effectieve dosis): dosis waarbij 50 % van de proefdieren een effect vertoont.

TD50 (toxische dosis): dosis waarbij 50 % van de proefdieren een blijvend effect
vertoont.

LD50 (letale dosis):dosis waarbij 50 % van de proefdieren sterft.

TP (toxische potentie) Snelheid waarmee een stof een individue doodt.
-----------

En kijk Hmaama, je weet, ik ben voedingschemicus geweest. Bellydancefan is mijn getuige!

Ik heb geleerd om niet in discussie te treden met "gezondheids freaks", en / of macro-bi-oten (eigenlijk noem ik de laatste categorie wat anders).

De meeste mensen "geloven" in gezonde voeding, maar met de meest vreemdsoortige onbewijsbare argumenten.

Ik heb eens alternatieve "biologisch dynamische" vrienden gehad die altijd meergranenbrood aten : Gezond, vitaminen, vezels etc. Enfin: Je kent het wel.

Ik kwam eens bij hen thuis en ik nam waar dat het meergranen-brood dat zij aten een vrolijke geel gekleurde korst had.

Ik wantrouwde dat en zei: volgens mij is dit brood niet meer goed.

OH nee, was het antwoord: Dit is juist HEEL goed. Wij eten het altijd dagelijks ! Het is een natuurlijke kleur. En dat is altijd gezond!

Ik nam echter een stukje van dat brood mee om te analyseren in het Centraal Bureau Schimmelculturen in Baarn, waar mijn vader werkte.

Dat brood bleek besmet met Aspergillus flavus. Dit is een schimmel en die produceert Aflatoxine A en B, een van de meest kankerverwekkende natuurlijke stoffen.

De kleur van deze carcinogene component is geel.

15-08-2006, 16:15

Citaat door bambam:
Klanten van dergelijke winkeltjes zien er ook altijd zo bleekjes uit valt me op.
Ja.

Toch denk ik dat het ook komt door hun gebreide MUTSEN en hun geitewollensokken.



Of hun jute overjas.



15-08-2006, 16:18

Citaat door aplat:
In feite waren er al aanwijzingen voor. Nu staat het wel vast.

Motorische ontwikkeling: Het centrale zenuwstelsel dus.


De Echt Keurige Moslima wist dit 1400 jaar geleden al!



Voordat iemand anders er mee komt.


15-08-2006, 16:20



Citaat door zon666:
De Echt Keurige Moslima wist dit 1400 jaar geleden al!



Voordat iemand anders er mee komt.

Zo is het.


De waarheid moet onverbloemd worden uitgesproken!

15-08-2006, 16:22

Citaat door aplat:
Zo is het.


De waarheid moet onverbloemd worden uitgesproken!

Ik hou niet van vis.


15-08-2006, 16:27

Citaat door Qowaad:
Vis staat voor mij op nummer 1. Van kleins af aan. Alleen haring niet maar sinds een tijd heb ik mezelf gedwongen om het te leren eten en nu kan ik niet meer zonder.

Of een lekkere dikke vette schol....

1 Keer per jaar 1 visstick.


Pagina's : [1] 2 3