Bekijk volle/desktop versie : Hoogste alarmfase in Groot-Brittannië



10-08-2006, 10:18
Politie verijdelt plan om vliegtuigen op te blazen
Uitgegeven: 10 augustus 2006 07:30
Laatst gewijzigd: 10 augustus 2006 10:00

LONDEN - De Britse politie heeft een plan verijdeld om 'talrijke' vliegtuigen tijdens de vlucht op te blazen. Daardoor zou 'een aanzienlijk aantal levens zijn vernietigd'. Dat heeft de Britse minister van Binnenlandse Zaken, John Reid, donderdagochtend gezegd.

Terroristen zouden van plan zijn geweest tijdens vluchten naar de Verenigde Staten explosieven in hun handbagage tot ontploffing te brengen. Volgens de politie zouden zij bij hun aanslagen vrijwel zeker vloeibare chemicaliën hebben willen gebruiken.


In de nacht van woensdag op donderdag pakte de politie achttien personen op in Londen en omgeving. De aanhoudingen werden verricht na een grootscheepse antiterrorisme-operatie die een aantal maanden heeft geduurd, zei een woordvoerder van Scotland Yard tegen de BBC.

Alarmfase

In het hele land geldt nu de hoogste alarmfase. Dat betekent dat er rekening moet worden gehouden met een op handen zijnde aanslag en dat de bedreiging van Groot-Brittannië een uitzonderlijk hoog niveau heeft bereikt. De veiligheidsmaatregelen op alle Britse vliegvelden zijn aangescherpt. Daardoor worden vertragingen verwacht, waarvan tienduizenden passagiers de dupe zullen worden.

Volgens de door het ministerie van Transport bekendgemaakt noodmaatregelen moeten alle passagiers met de hand worden gefouilleerd en hun schoenen en de dingen die zij bij zich hebben moeten worden doorgelicht, net als wandelwagentjes.

Handbagage

Voorlopig mogen passagiers geen handbagage meenemen op vluchten vanuit Groot-Brittannië. Alleen echt noodzakelijke dingen zoals paspoorten, kleine portefeuilles, medicijnen die op recept zijn verstrekt, noodzakelijke medische hulpmiddelen, babyvoeding, maandverband en tampons mogen mee aan boord in een doorzichtig plastic tasje.

Dat wordt voor het aan boord gaan voor de tweede keer gecontroleerd. "Wij hopen dat deze maatregelen maar gedurende een beperkte periode nodig zullen zijn", aldus een verklaring van het Britse ministerie van Transport.

Inchecken

Een verslaggever van de BBC die donderdagochtend net op reis ging, vertelde dat hij bijna alle spullen die hij in zijn handbagage wilde meenemen moest inchecken als vrachtruimbagage. "Alles moest worden ingecheckt, met inbegrip van mobiele telefoons, iPods, portefeuilles en zelfs brillenkokers."

Vertragingen

Als gevolg van de strengere veiligheidsmaatregelen op de Britse vliegvelden ontstonden donderdagochtend vertragingen van vluchten van een aantal Duitse luchthavens naar Groot-Brittannië.

In Frankfurt, Hamburg en Berlijn waren die rond negen uur opgelopen tot gemiddeld een uur. De Duitse maatschappij Lufthansa annuleerde alle vluchten naar Groot-Brittannië tot donderdagmiddag twaalf uur. Vanuit Brussel zijn alle vluchten naar Londen voorlopig geschrapt.

Op de luchthaven Schiphol zullen passagiers naar alle waarschijnlijkheid ook hinder ondervinden van de situatie. "We houden rekening met ernstige vertragingen, vooral richting Londen", aldus een woordvoerster. De marechaussee op de luchthaven heeft volgens een zegsman nog geen instructies voor extra strenge controles en veiligheidsmaatregelen.

bron: nu.nl
-------------------------------------------------------------------------------------------------

Dames, volgen we het nieuws nog een beetje?

Schuingedrukte tekst: lekker, loop je daar met je maandverband en tampons in een doorzichtig zakje tussen de mensen! Zou door de grond zakken...

10-08-2006, 10:19


ooohhw my god....ik droomde vandaag nog over een oorlog...

10-08-2006, 10:20
Ik heb de neiging trouwens om dit niet te geloven. Krijg vaak het idee dat ze dit soort zogenaamde verijdelingsacties alleen maar in het nieuws brengen om mensen gerust te stellen, zo van: 'Zie je wel, we voorkomen ook wel eens wat.'
Terwijl ze het in werkelijkheid allemaal niet aan zien komen denk ik.

10-08-2006, 10:33
Laffaards! In plaats van te gaan vechten waar kinderen worden vermoord gaan ze zelf kinderen vermoorden

Allah yaglieha sel3a!

10-08-2006, 10:56


serenity ik weet wat je bedoelt....maar er bestaan gekken op deze wereld.

10-08-2006, 10:56

Citaat door noona:
Laffaards! In plaats van te gaan vechten waar kinderen worden vermoord gaan ze zelf kinderen vermoorden

Allah yaglieha sel3a!
Ben ik het mee eens...wil je Jihad voeren, voer dat dan uit op de juiste plaats, en ga geen onschuldigen vermoorden.
Maar welke oorlog is tegenwoordig nog rechtvaardig?
Welke oorlog is nog man tegen man, eerlijk en eervol?

10-08-2006, 11:38

Citaat door serenity:
Ik heb de neiging trouwens om dit niet te geloven. Krijg vaak het idee dat ze dit soort zogenaamde verijdelingsacties alleen maar in het nieuws brengen om mensen gerust te stellen, zo van: 'Zie je wel, we voorkomen ook wel eens wat.'
Terwijl ze het in werkelijkheid allemaal niet aan zien komen denk ik.
Ben het met je eens.

10-08-2006, 11:40
Het is een en al chaos op de vliegvelden hier in West-Europa lees ik in het nieuws.

Een manager van ons is hier vanochtend naartoe gekomen uit de Uk, die kan voorlopig niet terug...