Bekijk volle/desktop versie : Salam Ik heb weer eens een vraagje..!



08-08-2006, 19:57
Salam 3alaikom wara7matoelah wa barakatoe.
Ik heb gehoord dat als je op vakantie bent dat je dan alleen 2 rak3aats mag bidden per gebed dus voor dohr, 3asr, maghreb en isha steeds maar 2 moet doen...? Ik zou het graag willen weten met het bewijs erbij!

Wa3alaikom salam wara7matoelah wa barakatoe.

08-08-2006, 20:59


alaikoem salaam wa rahmatoeallah wa barakatoe oegtie,

ik is wat ik van een zuster heb gekregen ik hoop dat dit voldoende is insha'Allah

As-salaam 'Aleykoem,

Als eerst, vergeet niet doe3a te verrichten voordat je op reis gaat en Moge Allaah Ta'ala jullie allen veilig laten aankomen op de plaats van bestemming.. Hier de doe3a voordat je op reis gaat:

"Çááåõ ÃßÈóÑ ¡ Çááåõ ÃßÈóÑ ¡ Çááåõ ÃßÈóÑ ÓõÜÈúÍÇä&# 243; ÇáøóÐí ÓóÎøóÜÑ&#243 ; áóäÇ åÐÇ æóãÇßõäø&# 199; áóåõ ãõÞúÜÑöä&# 237;ä æóÅöäøÇ Åöáì ÑóÈøöäÜ&#199 ; áóãõäúÞó&# 220;áöÈæä ÇááøåõÜã&# 248;ó ÅöäøÇ äóÓúÜÃóá&# 245;ßó Ýí ÓóÝóÜÑöä&# 199; åÐÇ ÇáÈöÜÑø&#243 ; æóÇáÊøóÜ&# 222;úæì¡ æóãöäó ÇáúÚóãóÜ&# 225;ö ãÇ ÊóÜÑúÖì&#161 ; ÇááøåõÜã&# 248;ó åóæøöäú ÚóáóÜíä&#199 ; ÓóÝóÑóä&#199 ; åÐÇ æóÇØúæö ÚóäøÇ ÈõÚúÜÏóå&# 161; ÇááøåõÜã&# 248;ó ÃóäúÜÊó ÇáÕøÜÇÍö&# 200;õ Ýí ÇáÓøóÜÝó&# 209;¡ æóÇáúÎóá&# 220;íÝóÉõ Ýí ÇáÃåÜáö&#161 ; ÇááøåõÜã&# 248;ó ÅöäøÜí ÃóÚÜæÐõÈ&# 246;ßó ãöäú æóÚúÜËÇÁ&# 246; ÇáÓøóÜÝó&# 209;¡ æóßóÂÈóÉ&# 246; ÇáúãóäúÜ&# 217;óÑ¡ æóÓæÁö ÇáúãõäúÜ&# 222;óáóÈö Ýí ÇáãÜÇáö æóÇáÃóåú&# 220;á."

"Allaahoe Akbar, Allaahoe Akbar, Allaahoe Akbar (soebh'aana alladhie sakkhara lenaa haadha wa maa koenna lahoe moeqrienien ! wa iennaa ielaa rabbiena lemoenqalieboen) "Allaahoemma ienna nas-aloeka fie safariena haadha el-bierra wattaqwaa, wa miena al-'amalie maa tardhaa, Allaahoemma hawwien 'alayna safaranaa haadha wathwie 'annaa boe'dah, Allaahoemma anta assaah'ieboe fiessafarie wal-khalieefatoe fiel-ahl, Allaahoemma iennie a'oedhoe bieka mien wa'thaa-ie assafar, wa ka-aabatie Al-mandharie wa soe-ie al-moenqalab, fielmaalie wal-ahl".

..

Verder is het zeer aanbevolen en van de Soennah om je gebeden in te korten en samen te voegen wanneer je op reis gaat. De regelgeving betreffende taksier (halveren) en samenvoegen is het volgende:

- Fadjr 2 rak'aat.
- Dohr & 'Asr samenvoegen, beide 'n gebed van 2 rak'aat..
- Maghreb & 'Isha samenvoegen, Maghreb 3 rak'aat en 'isha 2 rak'aat..

De Soennan salawaat moeten natuurlijk wel op tijd..

..

Hoe verricht je de gebeden onderweg? Hier het volgende daarover. Het is niet toegestaan om verplichte gebeden zittend te verrichten. Hierop zijn wel enkele uitzonderingen, zoals wanneer je met het vliegtuig reist en zolang moet reizen dat je vreest het volgende gebed te zullen missen. (maar dat is niet van toepassing wanneer je naar Marokko gaat, die reis duurt maar 3 uur).. De 2e uitzondering is wanneer jij je op een schip bevindt en de angst hebt te verdrinken, dat je zo bang bent dat je niet geconcentreerd je salaat staande kan verrichten, dan mag je deze zittend verrichten..

In Sifaat as-Salaat An Nabi (Beschrijving van het gebed van de profeet) Salallahoe 'aleyhi wa salaam NLse versie staat op pagina 52: "En tijdens een reis, bad hij vrijwillige gebeden op zijn rijdier"..

In Sifaat as-Salaat An Nabi (Beschrijving van het gebed van de profeet) Salallahoe 'aleyhi wa salaam NLse versie staat op pagina 54: Er werd hem salallahoe 'aleyhi wa salaam gevraagd over bidden op een schip, waarop hij salallahoe 'aleyhi wa salaam zei: "Bid er staande op, tenzij je bang bent om te verdrinken".. (Overgeleverd door Bazzaar, Daaraqoetni, Abdoel Ghani al Maqdisi in zijn Soenan en Haakim verklaarde het Sahieh en Dhahabi was het daarmee eens)

Of natuurlijk wanneer je ziek bent en niet de kracht hebt om staand te bidden.. Omdat Imraan Ibn Hoesain RadiaAllaahoe'anhu zei: "Ik had last van aambeien dus ik vroeg erover aan de boodschapper van Allaah Salallahoe'aleyhi wa salaam en hij zei: "Bid Staande, als je dat niet kan, dan zittend, als je dat niet kan, bid dan op je zijde liggend".. (Overgeleverd Door Al Buchari, Aboe Dawoed en Ahmad)

Afgezien van deze uitzonderingen, is het niet toegestaan om je salaat zittend te verrichten. De hadith van de profeet salallahoe'aleyhi wa salaam dat hij zijn gebeden zittend op zijn paard verrichtte, geld alleen voor de vrijwillige gebeden. Dus bijvoorbeeld salaat doe7a, of salaatul witr.. etc etc.. Dit geldt niet voor de verplichte gebeden zoals fadjr, dohr, 'asr etc..

Sjeich Saali7 el Munnajid zei hierover:
Qiyaam - het staan in de salaat- is een verplichte handeling in het gebed. Wanneer een persoon het gebed niet staand verricht, vanaf de takbier tot de tasliem, zonder geldig excuus, dan is zijn gebed ongeldig. Allah zegt namelijk:

"En staat voor Allah met ootmoed" [al-Baqarah 2:238].

De regel voor het staand bidden, geldt met name voor de Fard (verplichte) gebeden; het is niet verplicht om de naafil (extra) gebeden staand te verrichten. Wanneer men echter zittend bidt in een naafil gebed, dan ontvangt men slechts een halve beloning ten opzichte van degene die staand bidt. Het bewijs voor het feit, dat het verplicht is om staand te bidden in het Fard gebed, kunnen we vinden in de hadieth waarin de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) zegt: "bidt staand." (Al Boekhaarie, 1066)

De profeet Salallahoe 'aleyhi wa salaam verrichte naafil gebeden (zittend) op een zadel, maar wanneer hij een fard gebed wilde verrichten, dan kwam hij van zijn zadel af (Al boekhaarie, 955; Moesliem, 700), zodat hij de verplichte handelingen in het gebed kon volbrengen - d.w.z. staand de Qiblah aanschouwen.

'Abd Allah ibn 'Oemar heeft namelijk overgeleverd, dat hij tegen de boodschapper van Allah heeft gezegd: "er is mij verteld, O boodschapper van Allah, dat u heeft gezegd dat het gebed van een zittende, gelijk is aan een half gebed. Desondanks verricht u het gebed zittend'. De profeet antwoordde, 'dat klopt, maar ik ben niet zoals een van jullie.' (Uit de hadieth overgeleverd door Moesliem, 735)

Imaam an Nawawi Ra7imahu Allaah zei hierover (de vorige 7adith):
Uit deze hadieth kunnen we opmaken, dat het naafil gebed van een zittende persoon, terwijl hij kan staan, gelijk staat tot het halve gebed van degene die het naafil gebed staand verricht. Als een persoon echter het naafil gebed zittend verricht, omdat hij niet in staat is om dit staand te doen, dan zal zijn beloning niet in mindering worden gebracht en zal hij dus de beloning ontvangen, zoals eenieder die het gebed staand verricht. Wat betreft het fard gebed, wanneer iemand deze gebeden zittend verricht, terwijl hij dit staand kan doen, zijn gebeden zullen ongeldig zijn. Hij zal hiervoor geen beloning ontvangen en het zal zelfs als een zonde beschouwd worden. (Sharh Moesliem. 6/258)

Vervolgens zei Sjeich el Munnajid:
Tegen degenen die zittend op stoelen fard gebeden verrichten, zeggen wij: het is niet toegestaan om zittend op stoelen te bidden, indien het mogelijk is voor jullie om dit staand te doen. Wanneer staand bidden erg moeilijk is voor jullie en zelfs schade kan toebrengen op enige wijze, dan hebben jullie een geldig excuus. [Vertaler: bijvoorbeeld na een rugoperatie etc]

..

Nasee7a voor de zusters onder ons: Indien jij je schaamt of (nog) niet de correcte kleding draagt en daardoor je vormen beter zichtbaar zijn dan wanneer je een wijde djilbaab of gimaar zou dragen, zoek dan een afgelegen plekje op. Want we zijn allemaal wel eens naar Marokko gegaan en we weten allemaal dat er genoeg afgelegen plaatsen zijn om je gebed te verrichten.. Doe desnoods de deur van je auto open en probeer daarachter je salaat te verrichten zodat niemand je ziet..

Wa Allaahoe Ta'ala A'lam.

09-08-2006, 15:01
Assalaam 3alaikom warahmatoelah wa barakatoe, Chokran erg bedankt voor de informatie ik had het echt nodig. Bedankt voor het plaatsen Zal Allah u belonen inshallah

20-08-2006, 22:37
alaikoem salaam oegtie,

ameen geen dankt

alaikoem salaam

20-08-2006, 22:49


Allahoe Allem oegtie ik kan je daar geen antwoord opgeven sorry