Bekijk volle/desktop versie : Kennis is macht



18-06-2003, 10:01
Salaam

Ik heb een vraagje aan de marokkanen in Nederland ( want ik zelf komt uit Belgi&euml. Er wordt hier vanalles gezegd, maar ik heb nog niemand horen praten of zeggen over de 'Kennis'. De beste wapen om zicht te verdedigen is niet met vuisten maar met kennis. Volgens een onderzoek hebben ze(hier in Belgi&euml ondervonden dat er heel wat vreemdelingjongeren(waaronder marokkanen , turken en de andere) niet geneigd zijn om hun studies aftemaken of zelfs een diploma te behalen. Gebrek aan motivatie misschien?
Terwijl ons godsdienst ons aanspoort om kennis te verschaffen doen de meeste juist het omgekeerde en in de tegengestelde richting...
In de Qor'an wordt niet anders vermeld over kennis ( zie soera Iqra.. ) Ons godsdienst was de eerste die voor de wetenschap was en wij hadden van die intelligente moslimsgeleerden gehad op gebied van geneeskunde, wiskunden,... Waarom is dat nu niet meer...(misschien zijn er wel ,we zien die gewoon niet)

Echt, als je het ver wil raken in je leven dan kan het alleen maar met 'Kennis'...Ik weet sommige gaan er niet akkoord maar toch...
Ik ben zelf een studente en ik studeer Management Assistant optie zakelijk -vertalen tolk, maar jong ik moest echt voor vechten om erdoor te geraken. Gewoon kwestie om te bewijzen dat ik het kan en ik laat me nooit ontmoedigen door wie dan ook!

Moge Allah jullie beschermen en jullie goede daden belonen
je zuster

18-06-2003, 12:58



Citaat:
Origineel gepost door falak
Salaam

Ik heb een vraagje aan de marokkanen in Nederland ( want ik zelf komt uit Belgi&euml. Er wordt hier vanalles gezegd, maar ik heb nog niemand horen praten of zeggen over de 'Kennis'. De beste wapen om zicht te verdedigen is niet met vuisten maar met kennis. Volgens een onderzoek hebben ze(hier in Belgi&euml ondervonden dat er heel wat vreemdelingjongeren(waaronder marokkanen , turken en de andere) niet geneigd zijn om hun studies aftemaken of zelfs een diploma te behalen. Gebrek aan motivatie misschien?
Terwijl ons godsdienst ons aanspoort om kennis te verschaffen doen de meeste juist het omgekeerde en in de tegengestelde richting...
In de Qor'an wordt niet anders vermeld over kennis ( zie soera Iqra.. ) Ons godsdienst was de eerste die voor de wetenschap was en wij hadden van die intelligente moslimsgeleerden gehad op gebied van geneeskunde, wiskunden,... Waarom is dat nu niet meer...(misschien zijn er wel ,we zien die gewoon niet)

Echt, als je het ver wil raken in je leven dan kan het alleen maar met 'Kennis'...Ik weet sommige gaan er niet akkoord maar toch...
Ik ben zelf een studente en ik studeer Management Assistant optie zakelijk -vertalen tolk, maar jong ik moest echt voor vechten om erdoor te geraken. Gewoon kwestie om te bewijzen dat ik het kan en ik laat me nooit ontmoedigen door wie dan ook!

Moge Allah jullie beschermen en jullie goede daden belonen
je zuster
Ik denk dat dit een hele verkeerde invalshoek is. Hoezo macht? Macht is sowieso een enge term en wat kennis verwerven betreft: ik neem aan dat je kennis in je opneemt voor jezelf en niet om andere iets te bewijzen.

18-06-2003, 13:31

Citaat:
Origineel gepost door freemale
Ik denk dat dit een hele verkeerde invalshoek is. Hoezo macht? Macht is sowieso een enge term en wat kennis verwerven betreft: ik neem aan dat je kennis in je opneemt voor jezelf en niet om andere iets te bewijzen.
maar ze heeft wel een punt, vind ik.
Macht is in onze cultuur een vies woord geworden.
maar kennis opdoen en gebruiken om anderen ,in plaats van schelden en geweld, je menig te geven is vind ik niet fout.
In deze zin is macht geen vies of eng woord.
Elke aantijging of andersinds kan ze pareren met een inhoudelijk antwoord en ondanks dat je haar mening niet hoeft te delen, voor de antwoorden die ze, door haar kennis, geeft daar kun je dan wel respect voor hebben.

Over geloof vind ik, daar valt gewoon niet over te twisten, geloof is net als smaak, ik vind het lekker, jij niet, geloven doet zij wel en ik niet.

En het is algemeen bekend dat vrouwen van alochtonen afkomst doorgaans hogere opleidingen volgen en die opleiding ook vaker afmaken in tegenstelling tot veel mannen.
Op dat punt heeft ze, denk ik, gelijk.

18-06-2003, 15:38

Citaat:
Origineel gepost door Yahya
Wat is het verschil tussen kennis en wijsheid..?
Voor kennis moet je denk ik toch de boeken in duiken.
Wijsheid krijg je door levenservaringen, daarvoor hoef je geen boek voor hebben open te gehad.

18-06-2003, 16:46


KENNIS....is heel belangrijk. Met macht bedoelt zuster Falak denk ik dat je met die kennis jouw religie, indentiteit en jouw mening in het algemeen kunt verdedigen. Maar het is zo dat sommige mensen hun kennis gebruiken om juist te macht te hebben. Misbruik van kennis dus.

het ligt natuurlijk aan de intenties van een persoon....

maar studeren vind ik zelf ook heel belangrijk. dmv van opleiding en levens ervaring. altijd leren van hetgene je hebt meegemaakt.

18-06-2003, 16:54

Citaat:
Origineel gepost door freemale
Ik denk dat dit een hele verkeerde invalshoek is. Hoezo macht? Macht is sowieso een enge term en wat kennis verwerven betreft: ik neem aan dat je kennis in je opneemt voor jezelf en niet om andere iets te bewijzen.
salaam

Het woord' Macht' kan zowel positief als negatief bedoeld worden. Hier is het in positief zin!!! ik bedoel wel hier niet dat bv als je studeert, je hebt automatisch de macht om alles te doen omdat je gewoon gestudeerd hebt. Kennis opent je gedachte en sta je open voor heel wat zaken ,alhoewel ga je bij sommige zaken niet akkoord dat is menselijk.Elk individu maakt zijn eigen keuzes en zijn meningen. Kennis verwerven doe je natuurlijk voor jezelf en die deel je met de mensen als je het wil, maar het is wel een soort een vorm om te bewijzen dat wij de moslimvrouwen wel kunnen studeren en de Islam ons niet belet om te studeren want ik ben het zat om het altijd maar te horen de Islam ondrukt de vrouw en dit zo en dat is waarom....Dit is voor mij een zeg maar een soort 'Battle'...

Moge Allah je beschermen

18-06-2003, 21:00

Citaat:
Origineel gepost door Yahya
Wat is het verschil tussen kennis en wijsheid..?
Kennis is oppervlakte..wijsheid is diepte.


Kennis heb je nodig om bepaalde taken, werken of handelingen volgens een bepaalde logica en regels uit te voeren..en die kennis kan men aanleren.

Wijsheid daarentegen..daar hoef je geen kennis voor te hebben..wel inzicht of dieptezicht..het kan met de jaren groter worden maar niet noodzakelijk..ervaring is niet het enige bron om wijze te worden..maar één van zovele ..wijsheid kun je niet leren..het is een proces die in de diepte werkt..je moet naar toe duiken om het te activeren..doe je het niet, dan blijft ze daar..

euhh...ik probeer het op mijn manier uit te leggen...




Nog iets..kennis houdt je bezig..maar kies altijd positieve kennis, dat wil zeggen: kennis die VOOR de mens is en niet tegen.