Vraag:
Ik heb altijd al gehoord dat muziek, zang en dans haraam (verboden) zijn in de islam. Ik ging voor de eerste keer naar een andere site en typte het woord ‘muziek’ in. In alle artikels die verschenen, stond dat muziek, zang en dans halaal (toegestaan) zijn in de Islam. Ze zeiden:”zolang vrouwen en mannen niet gemixt zijn en er niet wordt gedronken enz. Ze hadden zelfs ahadith (overleveringen van de Profeet Mohammed (vzmh) in daad en uitspraak; wordt Sunnah genoemd) waarmee ze probeerden te bewijzen dat onze Profeet Mohammed (sallalah 3allaihi wa sallama,”vrede zij met hem,vzmh”
het goed keurde. Ik ben momenteel helemaal in de war.
Kunt u me a.u.b. een volledige en een gedetailleerde uitleg geven over de Islamitische regels aangaande muziek, zang en dans? En wanneer zijn ze toegestaan? Zijn ze überhaupt wel toegestaan?
Antwoord:
Alle lof aan Allah de Barmhartig,
Ma’aazif is het meervoud van mi’zafah en het verwijst naar muziekinstrumenten (Fath al-Baari, 10/55), instrumenten die worden bespeeld (al-Majmoo’, 11/577). Van al-Jawhari (moge Allah hem zegenen) vertelde Al-Qurtubi (moge Allah hem zegenen) dat ma’aazif zang betekent. In zijn Sihaah staat dat het muziekinstrumenten betekent.
In al-Hawaashi door al-Dimyaati (moge Allah hem zegenen) staat: ma’aazif betekent trommels (dufoof, zang, daff) en andere instrumenten waarmee wordt geklopt of geslagen (Fath al-Baari, 10/55).
Bewijs van verbod in de Koran en Sunnah:
Allah zegt in Soera Luqmaan (uitleg van de betekenis):
“En van de mensheid is hij er die nutteloze praatjes (d.w.z. muziek, zang) aankoopt om mensen te misleiden van het pad van Allah”…..[Luqmaan 31:6]
De geleerde van de Ummah ((islamitische) eenheid), Ibn ‘Abbaas (moge Allah hem behagen) zei: Dit betekent zang. Mujaahid (moge Allah hem zegenen) zei: Dit betekent het bespelen van de trommel (tabl). (Tafseer(Uitleg) al-Tabari, 21/40).
Al-Hassan al-Basri (moge Allah hem zegenen) zei: Deze aayah was geopenbaard omtrent zang en muziekinstrumenten (houtblazerssectie instrumenten). (Tafseer Ibn Katheer 3/451).
Al-Sa’di (moge Allah hem zegenen) zei: Dit omvat alle wijze van haraam geluid/toespraak; alle nutteloze praatjes en leugens; alle nonsens dat kufr (ongeloof) en ongehoorzaamheid bevorderd (de woorden hiervan beweren bepaalde zaken om de waarheid tegen te spreken en ook nog eens deze te bewijzen ter ondersteuning van leugens); belasteringen,
beledigingen en gevloek; zang en muziekinstrumenten van de Sheytaan,(moge Allah hem verdoemen “Allah yen3aloe, Ay”
en muziekinstrumenten die geen spiritueel of een werelds voordeel met zich mee brengen. (Tafseer al-Sa’di, 6/150).
Ibn al-Qayyim (moge Allah hem zegenen) zei: De Sahaabah (metgezellen) en de Taabi’in (volgelingen) legden uit dat het genoeg is om ‘nutteloze praatjes’ naar zang te verwijzen.
Dit is overgebracht met Saheeh Isnaad van Ibn’Abbaas en Ibn Mas’ood. Abu’l-Sahbaa’ zei: Ik vroeg Ibn Mas’ood over de aayah (uitleg van de betekenis), “En van de mensheid is hij er die nutteloze praatjes aankoopt”[Luqmaan 31:6]. Hij zei: Bij Allah, waarnaast geen andere God is, dit betekent zang – en hij herhaalde het drie keer.
Er is ook met een Saheeh Isnaad van Ibn ‘Umar (moge Allah hen beiden behagen) overgeleverd dat dit zang betekent. Er is geen tegenstrijdigheid tussen de uitleg van ‘nutteloze praatjes’ dat zowel zang betekent als de leg ervan die verwijst naar verhalen van de het Perzische volk en hun koningen, en de koningen van de Romeinen enz.,zoals al-Nadr ibn al–Haarith die gewend was verhalen te vertellen aan de mensen van Mekka om hen
af te leiden van de Koran. Beiden zijn ze nutteloos geklets. Hence Ibn ‘Abbaas zei: ‘Nutteloze praatjes’ zijn leugens en zang. Sommige Sahaabah zeiden het een en sommigen weer het ander en weer andere Sahaabah waren het er allebei mee eens. Zingen is slecht en richt meer schade aan dan verhalen van de koningen, omdat het leidt tot zinaa (b.v. illegale omgang) en het vergroot huichelarij (in het hart); het is de trap van de Sheytaan (Ay) en het verduisterd het verstand. De manier waarop het mensen blokkeert van de Koran is erger dan de manier waarop andere vormen van onjuiste geruchten hen blokkeert, omdat mensen van nature ernaar buigen en geneigd zijn er naar te luisteren. De aayaat keuren af dat de Koran wordt vervangen door nutteloze geruchten om mensen te misleiden van het pad van Allah, zonder kennis, en vatten het op als een grap. Wanneer een aayah uit de Koran voor zulke mensen wordt gereciteerd dan keren ze hun ruggen om alsof ze niets gehoord hebben en alsof ze doof zijn. Wanneer zij er iets van horen dan maken zij het belachelijk. Dit allemaal gebeurt alleen in het geval als deze mensen zeer koppige kaafirs zijn en als sommige onder hen blij worden van zangers en/of er naar luisteren. Beiden hebben ze aandeel in deze schuld. (Ighaathat al – Lahfaan, 1/258 – 259).
Allah zei (uitleg van de betekenis):
“[Allah zei tegen Iblees (Sheytaan (Ay)):] En dwaas worden zij geleidelijker, degenen die je te midden van hen met je stem (d.w.z. zang, muziek en elk ander oproep om Allah te ongehoorzame) kan…..”[al-Israa’17:64]
Er is overgeleverd dat Mujaahid (moge Allah hem zegenen) zei: “En dwaas worden zij geleidelijker, degenen die je temidden van hen met je stem kan” ― zijn stem [de stem van Iblees / Sheytaan(Ay)] bestaat uit zang en leugens. Ibn al-Qayyim (moge Allah hem zegenen) zei: Deze idaafah [tweede naamval of bezittelijk aanleg, d.w.z. jouw stem] dient om de bedoeling te specificeren, zoals met de uitdrukkingen [vertaald als]
“jouw tankwapens”en “jouw voetsoldaten” [later in dezelfde aayah]. Dit houdt in: ieder die op welke wijze dan ook bepaalde dingen zegt die leiden tot ongehoorzaamheid jegens Allah; ieder die op een fluit blaast of op een ander houtblazerssectie en /of elk soort haraam drum bespeelt (dit is namelijk de stem van de Sheytaan (Ay)) en ieder die rondloopt om werken te bedrijven om ongehoorzaamheid jegens Allah aan te moedigen, maakt deel uit van zijn [de Sheytan’s (Ay)] voetsoldaten. Ieder die rondreist om te zondigen maakt deel uit van zijn tankwapens. Dit is de visie van de Salaf, zoals Ibn ‘Abi Haatim vertelde volgens Ibn ‘Abbaas: zijn voetsoldaat is ieder die rondloopt om Allah te ongehoorzame. (Ighaathat al-ahfaan).
Allah zei (uitleg van de betekenis):
“Verbaas je, je dan over deze recitatie (de Koran)?
En je lacht erom en betreurt het niet,
Je (kostbare) levensduur verspillen in tijdverderf en amusementen (zingen)”. [al-Najm 53:59-61]
‘Ikrimah (moge Allah hem zegenen) zei: er is van Ibn ‘Abbaas overgeleverd dat al-sumood [ zelfstandig naamwoord van saamidoen, hier vertaald als [“Je