Bekijk volle/desktop versie : Geen pas voor halve Nederlander



04-08-2006, 07:05
Minister Verdonk (vreemdelingenzaken) blijft ruim 250 kinderen van Nederlandse moeders een paspoort weigeren. Hun advocaat stapt naar de rechter.

De kinderen zijn allen vóór 1985 geboren uit een Nederlandse moeder en buitenlandse vader. De kinderen uit een gemengd huwelijk kregen tot dat moment automatisch de nationaliteit van de vader.

Door een aanpassing van de Rijkswet op het Nederlanderschap, in 1985, kwam een einde aan deze rechtsongelijkheid. Deze had echter alleen effect op de nationaliteit van kinderen die vanaf dat moment werden geboren.

Zeker 250 buitenlandse kinderen met Nederlandse moeders, verenigden zich in de stichting ’Ne(e)derlanderschap: Ja!’ en schakelden advocaat Stans Goudsmit in. Haar cliënten worden gediscrimineerd, vindt ze. „Kinderen met een Nederlandse ouder geboren ná 1985 zijn Nederlander. Kinderen met een Nederlandse vader van vóór 1985 zijn ook Nederlander, alleen kinderen van vóór 1985 met een Nederlandse moeder niet. Voor dat onderscheid is geen rechtvaardiging te vinden.”.

Nadat onder meer Trouw in mei dit jaar aandacht aan de kwestie besteedde, vroeg VVD-kamerlid Arno Visser om opheldering aan partijgenoot Verdonk. De minister antwoordde onlangs dat de ’latente Nederlanders’ niet in aanmerking komen voor het Nederlanderschap.

Verdonk verwijst naar de overgangsregeling tussen 1985 en 1988 op grond waarvan mensen alsnog voor het Nederlanderschap konden opteren. Ruim 47.000 mensen hebben daar gebruik van gemaakt. Volgens de advocaat heeft een aankondiging vele gedupeerden niet bereikt. „De boodschap werd verspreid via de Wereldomroep en op posters bij ambassades. Mensen kregen wel een uitnodiging voor het Sinterklaasfeest thuisgestuurd, maar niet een simpel briefje over deze regeling.”

De raadsvrouw schat dat 30.000 kinderen met een Nederlandse moeder en buitenlandse vader niet van de overgangsregeling wisten.


’Mijn Nederlandse bloedlijn betekent dus niets in dit land’

Deidre Stigter is een van de kinderen met een Nederlandse moeder, maar zonder recht op een paspoort. Tot 1985 kregen kinderen automatisch de nationaliteit van hun buitenlandse vader.

Nog steeds hebben ze geen recht op een Nederlands paspoort.

Zij brengt haar brengt haar jeugd reizend over de wereld door, samen met haar Nederlandse moeder en Australische vader. Deidre Stigter wordt in 1973 in Parijs geboren. Als ze één jaar oud is, verhuist het gezin naar Nigeria, waar ze op een Nederlandse school zit.

„Iedere zomer vierden we vakantie in Nederland en niet in Australië. We bezochten dan mijn oudste broer, die lichamelijk en geestelijk gehandicapt is en altijd in Apeldoorn heeft gewoond. We zijn opgegroeid met Sinterklaas en kroketten en verslaafd aan kaas, drop en haring.”

Vanaf haar tiende woont Stigter in Bahrein, waar ze voor het eerst Engelse les krijgt. Voordat het gezin verhuist, verblijft de familie kort in Nederland.

Stigter gaat zes maanden op school in Zwolle. „Het was altijd belangrijk dat we de Nederlandse taal en cultuur leerden. Mijn grootouders spreken geen Engels. Zo konden we contact met ze houden.”

Op haar negentiende woont Stigter voor het eerst in Australië, het land van haar vader, het land dat haar nationaliteit bepaalt. „Een paar jaar geleden heb ik besloten om langere tijd in Nederland te gaan wonen, vanwege mijn broer en omdat ik me Nederlands voel.” Ze maakt gebruik van de regeling voor kennismigranten. „Het was voor mij een enorme schok dat ik niet als Nederlander word beschouwd, maar gewoon als de zoveelste buitenlander die hier wil wonen. Mijn Nederlandse bloedlijn betekent dus niks in dit land.”




Trouw

04-08-2006, 07:33


niet alleen de moslima's hebben een mindere positie

Ook de veel geroemde VROUW-VRIENDELIJKE westerse wetgeving is vere van vrouw vriendelijkheid
laat het duidelijk zijn de de lagere positie van de vrouw de oorzaak is dat de kinderen van vrouwen blijkbaar GEEN nederlanders kunnen zijn en van de man wel waar ook ter wereld, terwijl het alleen duidelijk is wie de moeder is want die baart het kind en het onduidelijk is wie de echte vader is, dat is alleen met DNA aan te tonen.
Het kan zijn de de broer van de vader de vader is

04-08-2006, 07:42

Citaat door datisgeenstijl:
niet alleen de moslima's hebben een mindere positie

Ook de veel geroemde VROUW-VRIENDELIJKE westerse wetgeving is vere van vrouw vriendelijkheid
laat het duidelijk zijn de de lagere positie van de vrouw de oorzaak is dat de kinderen van vrouwen blijkbaar GEEN nederlanders kunnen zijn en van de man wel waar ook ter wereld, terwijl het alleen duidelijk is wie de moeder is want die baart het kind en het onduidelijk is wie de echte vader is, dat is alleen met DNA aan te tonen.
Het kan zijn de de broer van de vader de vader is
En die wet is dus verandert in 1985.......