Bekijk volle/desktop versie : Lenen met een zuiver geweten



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9

29-07-2006, 13:37
Lenen met een zuiver geweten[/SIZE]

LEIDEN - Een huis kopen zonder hypotheekrente te betalen? Bilaa-Riba Islamic Finance uit Leiden, de eerste islamitische instelling in Nederland, wil dat mogelijk maken. Want volgens moslims is rente haram, verboden.

Mohammed Dini (22) wil graag een huis kopen, maar weigert uit geloofsovertuigingen om rente te betalen. Daarmee denkt hij er net zo over als duizenden andere moslims in Nederland. “In de moskee krijgen we te horen dat het verderfelijk is”, legt hij uit. “Rente zorgt ervoor dat de rijken zonder enige inspanning rijker worden en de armen afhankelijker van de rijken. Winst maken is geen zonde, maar je moet er wel voor werken en risico’s nemen”.

Op zoek naar een alternatief voor de hypotheekrente schreef Dini brieven naar financiële adviseurs. Een van de geadresseerden was Piet Bloemink, de bedenker van het omstreden leasen van aandelen en oprichter van Legiolease, waarmee duizenden Nederlanders financieel het schip in gingen. Bloemink reageerde enthousiast. Hij wilde wel een halal-hypotheekconstructie bedenken.

Inmiddels is Bilaa-Riba, dat letterlijk “zonder rente” betekent, een feit. Dini is general-manager, Bloemink en twee van zijn zoons vormen de directie en een islamitisch geleerde bekijkt of de producten die Bilaa-Riba levert, wel halal (toegestaan volgens de islam) zijn.

De financiële instelling is twee maanden geleden begonnen met halal beleggen. Dat wil zeggen: beleggen in fondsen, die zijn goedgekeurd door een internationale commissie bestaande uit sjeiks en islamitische geleerden. Zij bekijken of de bedrijven zich houden aan de sharia (koranwetten) en bijvoorbeeld niet handelen in verzekeringen, varkensvlees of in de horeca zitten.

Een van de door de commissie goedgekeurde bedrijven is Shell. Hoe halal is het olieconcern dan wel?

“Honderd procent halal is niet mogelijk”, wuift Dini het bezwaar weg.

Hoewel er al tweeduizend geïnteresseerden zouden hebben gereageerd, verstrekt Bilaa-Riba nog geen renteloze hypotheken. Volgens Dini komt dat omdat er nog geen alternatief fiscaal voordeel is voor de hypotheekrente-aftrek. In plaats van rente betaalt de klant een opslag op de lening, en die is niet fiscaal aftrekbaar. Dini: “Onze enige complicatie is de Belastingdienst.”

De Belastingdienst zegt in een reactie dat de fiscale constructie die Bilaa-Riba voor de halal-hypotheek bedacht, nog niet is goedgekeurd. Een eerder voorstel is afgewezen. “We moeten er echt zorgvuldig naar kijken, want de rechtszekerheid van de gebruiker moet wel gewaarborgd zijn”, aldus een woordvoerster. Overigens staat Bilaa-Riba ook nog niet geregistreerd bij financieel toezichthouder AFM en mogen dus nog geen hypotheken verleend worden.

[url=http://www.ad.nl/economie/article504133.ece]Bron[/url]


Citaat:


Een van de geadresseerden was Piet Bloemink, de bedenker van het omstreden leasen van aandelen en oprichter van Legiolease, waarmee duizenden Nederlanders financieel het schip in gingen.

Een betrouwbaar begin is ook hier het halve werk. Ik zou die man nog geen halve euro toevertrouwen.


Citaat:


In plaats van rente betaalt de klant een opslag op de lening

[SIZE="2"]ren•te (de ~)
percentsgewijze periodieke vergoeding voor het lenen van geld => interest

Bron


Citaat:


“Honderd procent halal is niet mogelijk”, wuift Dini het bezwaar weg.

Dus een beetje haram, is ook halal?

29-07-2006, 13:45


In zee gaan met zo'n figuur, dat is vragen om besodemieterd te worden.

29-07-2006, 17:41

Citaat door Rafael:
Lenen met een zuiver geweten[/SIZE]

LEIDEN - Een huis kopen zonder hypotheekrente te betalen? Bilaa-Riba Islamic Finance uit Leiden, de eerste islamitische instelling in Nederland, wil dat mogelijk maken. Want volgens moslims is rente haram, verboden.

Mohammed Dini (22) wil graag een huis kopen, maar weigert uit geloofsovertuigingen om rente te betalen. Daarmee denkt hij er net zo over als duizenden andere moslims in Nederland. “In de moskee krijgen we te horen dat het verderfelijk is”, legt hij uit. “Rente zorgt ervoor dat de rijken zonder enige inspanning rijker worden en de armen afhankelijker van de rijken. Winst maken is geen zonde, maar je moet er wel voor werken en risico’s nemen”.

Op zoek naar een alternatief voor de hypotheekrente schreef Dini brieven naar financiële adviseurs. Een van de geadresseerden was Piet Bloemink, de bedenker van het omstreden leasen van aandelen en oprichter van Legiolease, waarmee duizenden Nederlanders financieel het schip in gingen. Bloemink reageerde enthousiast. Hij wilde wel een halal-hypotheekconstructie bedenken.

Inmiddels is Bilaa-Riba, dat letterlijk “zonder rente” betekent, een feit. Dini is general-manager, Bloemink en twee van zijn zoons vormen de directie en een islamitisch geleerde bekijkt of de producten die Bilaa-Riba levert, wel halal (toegestaan volgens de islam) zijn.

De financiële instelling is twee maanden geleden begonnen met halal beleggen. Dat wil zeggen: beleggen in fondsen, die zijn goedgekeurd door een internationale commissie bestaande uit sjeiks en islamitische geleerden. Zij bekijken of de bedrijven zich houden aan de sharia (koranwetten) en bijvoorbeeld niet handelen in verzekeringen, varkensvlees of in de horeca zitten.

Een van de door de commissie goedgekeurde bedrijven is Shell. Hoe halal is het olieconcern dan wel?

“Honderd procent halal is niet mogelijk”, wuift Dini het bezwaar weg.

Hoewel er al tweeduizend geïnteresseerden zouden hebben gereageerd, verstrekt Bilaa-Riba nog geen renteloze hypotheken. Volgens Dini komt dat omdat er nog geen alternatief fiscaal voordeel is voor de hypotheekrente-aftrek. In plaats van rente betaalt de klant een opslag op de lening, en die is niet fiscaal aftrekbaar. Dini: “Onze enige complicatie is de Belastingdienst.”

De Belastingdienst zegt in een reactie dat de fiscale constructie die Bilaa-Riba voor de halal-hypotheek bedacht, nog niet is goedgekeurd. Een eerder voorstel is afgewezen. “We moeten er echt zorgvuldig naar kijken, want de rechtszekerheid van de gebruiker moet wel gewaarborgd zijn”, aldus een woordvoerster. Overigens staat Bilaa-Riba ook nog niet geregistreerd bij financieel toezichthouder AFM en mogen dus nog geen hypotheken verleend worden.

[url=http://www.ad.nl/economie/article504133.ece]Bron[/url]



Een betrouwbaar begin is ook hier het halve werk. Ik zou die man nog geen halve euro toevertrouwen.



[SIZE="2"]ren•te (de ~)
percentsgewijze periodieke vergoeding voor het lenen van geld => interest

Bron



Dus een beetje haram, is ook halal?
Volgens mij betekent dat wel dat er dan meer belasting op geheven zal worden.

Dat zal de huizenmarkt alleen maar onaantrekkelijker maken. Uiteindelijk is het de consument die het verschil zal moeten betalen.

Maar goed ik ben geen makelaar, dus wie ben ik?

29-07-2006, 17:44

Citaat door LesDennis:
In zee gaan met zo'n figuur, dat is vragen om besodemieterd te worden.
Wou et net zeggen

29-07-2006, 17:44



Citaat door aplat:
Volgens mij betekent dat wel dat er dan meer belasting op geheven zal worden.

Dat zal de huizenmarkt alleen maar onaantrekkelijker maken. Uiteindelijk is het de consument die het verschil zal moeten betalen.

Maar goed ik ben geen makelaar, dus wie ben ik?
Volgens mijn ben je aplat.

29-07-2006, 17:45

Citaat door rianne:
Volgens mijn ben je aplat.
Ja , een eenvoudige sukkel ben ik, dat klopt!

29-07-2006, 17:48
Als je de geldontwaarding van de "rente" aftrekt
blijft er vaak netto sowieso geen rente over
van je spaargeld. Dus dan maar sparen voor
een huis.

29-07-2006, 17:48
Dus als ik het goed bekijk dan kan ik een huis kopen:
1. niet halal...ik betaal 250.000,- + 5% rente pj is ongeveer 390.000,- op 30 jaar
2. WEL halal...ik betaal 250.000,- + 140.000,- opslag is 390.000,- op 30 jaar

Daar moet je moslim voor zijn om te begrijpen dat het een beter is dan het ander....of compleet gestoord.

29-07-2006, 17:49
wacht ff dus als geld je belegd in fondsen die zijn toegestaan door een of andere sjeik is het opeens geen rente meer ?

idioten

29-07-2006, 17:57
verantwoord lenen doe je gewoon bij de leenlijn van de postbank.

0900 0933

maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 21.00

zaterdag van 09.00 tot 17.00

29-07-2006, 18:04

Citaat door Rafael:
Lenen met een zuiver geweten

LEIDEN - Een huis kopen zonder hypotheekrente te betalen? Bilaa-Riba Islamic Finance uit Leiden, de eerste islamitische instelling in Nederland, wil dat mogelijk maken. Want volgens moslims is rente haram, verboden.

Mohammed Dini (22) wil graag een huis kopen, maar weigert uit geloofsovertuigingen om rente te betalen. Daarmee denkt hij er net zo over als duizenden andere moslims in Nederland. “In de moskee krijgen we te horen dat het verderfelijk is”, legt hij uit. “Rente zorgt ervoor dat de rijken zonder enige inspanning rijker worden en de armen afhankelijker van de rijken. Winst maken is geen zonde, maar je moet er wel voor werken en risico’s nemen”.
Op zoek naar een alternatief voor de hypotheekrente schreef Dini brieven naar financiële adviseurs. Een van de geadresseerden was Piet Bloemink, de bedenker van het omstreden leasen van aandelen en oprichter van Legiolease, waarmee duizenden Nederlanders financieel het schip in gingen. Bloemink reageerde enthousiast. Hij wilde wel een halal-hypotheekconstructie bedenken.

Inmiddels is Bilaa-Riba, dat letterlijk “zonder rente” betekent, een feit. Dini is general-manager, Bloemink en twee van zijn zoons vormen de directie en een islamitisch geleerde bekijkt of de producten die Bilaa-Riba levert, wel halal (toegestaan volgens de islam) zijn.

De financiële instelling is twee maanden geleden begonnen met halal beleggen. Dat wil zeggen: beleggen in fondsen, die zijn goedgekeurd door een internationale commissie bestaande uit sjeiks en islamitische geleerden. Zij bekijken of de bedrijven zich houden aan de sharia (koranwetten) en bijvoorbeeld niet handelen in verzekeringen, varkensvlees of in de horeca zitten.

Een van de door de commissie goedgekeurde bedrijven is Shell. Hoe halal is het olieconcern dan wel?

“Honderd procent halal is niet mogelijk”, wuift Dini het bezwaar weg.

Hoewel er al tweeduizend geïnteresseerden zouden hebben gereageerd, verstrekt Bilaa-Riba nog geen renteloze hypotheken. Volgens Dini komt dat omdat er nog geen alternatief fiscaal voordeel is voor de hypotheekrente-aftrek. In plaats van rente betaalt de klant een opslag op de lening, en die is niet fiscaal aftrekbaar. Dini: “Onze enige complicatie is de Belastingdienst.”

De Belastingdienst zegt in een reactie dat de fiscale constructie die Bilaa-Riba voor de halal-hypotheek bedacht, nog niet is goedgekeurd. Een eerder voorstel is afgewezen. “We moeten er echt zorgvuldig naar kijken, want de rechtszekerheid van de gebruiker moet wel gewaarborgd zijn”, aldus een woordvoerster. Overigens staat Bilaa-Riba ook nog niet geregistreerd bij financieel toezichthouder AFM en mogen dus nog geen hypotheken verleend worden.

[URL="http://www.ad.nl/economie/article504133.ece"]Bron[/URL]

Met alle respect, ik vind het een goed initiatief, maar ik zie hier toch wel een paar tegenstrijdigheden in het verhaal. Volgens de tekst van dit artikel is rente haraam omdat;
“Rente zorgt ervoor dat de rijken zonder enige inspanning rijker worden en de armen afhankelijker van de rijken. Winst maken is geen zonde, maar je moet er wel voor werken."

Maar er wordt welk gesproken over beleggen in Halal bedrijven.

Maar is de winst die uit beleggen wordt gehaald dan niet minstens zo haraam.
Die winst behaal je niet bepaald door te werken. En als je belegt in Shell neem je ook niet echt risico's.
Beleggers (over het algemeen toch geen arme mensen) worden toch ook zonder enige noemenswaardige inspanning rijker. En als ik kijk naar Shell;, dan worden de arme mensen in Nigeria daar alleen maar afhankelijker van.
Is de winst uit beleggingen dan niet net zo haraam als rente?

29-07-2006, 18:15

Citaat door Peejj:
Met alle respect, ik vind het een goed initiatief, maar ik zie hier toch wel een paar tegenstrijdigheden in het verhaal. Volgens de tekst van dit artikel is rente haraam omdat;
“Rente zorgt ervoor dat de rijken zonder enige inspanning rijker worden en de armen afhankelijker van de rijken. Winst maken is geen zonde, maar je moet er wel voor werken."

Peejj, het is helemaal geen goed initiatief. Dat een of andere stomme imam teksten niet fatsoenlijk kan uitleggen is nog te begrijpen, dat miljoenen moslims daar ook nog in geloven is al erger.
Tuurlijk is er een tijd geweest dat rente was om zich te verrijken door geld wat toch niet nodig was met voldoende onderpand aan een ander te lenen.

Tegenwoordig is rente (en zeker op huizen) eigenlijk ook geen rente maar interest. In het geld dat je betaalt voor je huis zit voornamelijk een risicoclausule inbegrepen. De bank neemt risico door je geld te verstrekken op een huis met het risico dat de huizenmarkt kan instorten. Dat is gewoon durfkapitaal, daar moet de banken voor werken.

Om te stellen dat ze slapend rijk worden door rente is pure dommigheid. En dat hoef je niemand te vergeven!

29-07-2006, 18:21


de gedachte komt uit de tijd dat in het geld GEEN ontwaarding zit (inflatie).

maar dat halal en haram is een mooie methode om te zorgen dat niemand iets doet of probeerd iets te doen.

mag je wel werken in of bij een bedrijf die rekening houd met inflatie en rente betalingen ??

29-07-2006, 18:55

Citaat door Peejj:
Met alle respect, ik vind het een goed initiatief, maar ik zie hier toch wel een paar tegenstrijdigheden in het verhaal. Volgens de tekst van dit artikel is rente haraam omdat;
“Rente zorgt ervoor dat de rijken zonder enige inspanning rijker worden en de armen afhankelijker van de rijken. Winst maken is geen zonde, maar je moet er wel voor werken."

Maar er wordt welk gesproken over beleggen in Halal bedrijven.

Maar is de winst die uit beleggen wordt gehaald dan niet minstens zo haraam.
Die winst behaal je niet bepaald door te werken. En als je belegt in Shell neem je ook niet echt risico's.
Beleggers (over het algemeen toch geen arme mensen) worden toch ook zonder enige noemenswaardige inspanning rijker. En als ik kijk naar Shell;, dan worden de arme mensen in Nigeria daar alleen maar afhankelijker van.
Is de winst uit beleggingen dan niet net zo haraam als rente?
geloof niet dat het "keurmerk halal" is vastgelegd dus u plakt een leuke stikker op het produkt en.....alle moslims blij

29-07-2006, 19:58

Citaat door respectvol_lid:
Dus als ik het goed bekijk dan kan ik een huis kopen:
1. niet halal...ik betaal 250.000,- + 5% rente pj is ongeveer 390.000,- op 30 jaar
2. WEL halal...ik betaal 250.000,- + 140.000,- opslag is 390.000,- op 30 jaar

Daar moet je moslim voor zijn om te begrijpen dat het een beter is dan het ander....of compleet gestoord.
Velen begrijpen volgens mij niet eens wat Ribaa is. Ribaa is woekerrente, d.w.z. dat je misbruikt maakt van andersmans behoefte en daar schandalig veel winst over maakt zonder ervoor gewerkt te hebben.

Het rekenvoorbeeld dat je hierboven hebt gegeven is trouwens een goed voorbeeld van de gang van zaken. Die OPSLAG (ook wel MARK-UP genoemd in het engels) zoals men het noemt, is gewoon RENTE als je het goed bekijkt, alleen men geeft het een andere naam.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9