Bekijk volle/desktop versie : Salamoe3alaikoem een vraagjee !



Pagina's : [1] 2 3

22-07-2006, 23:44

Assalamoe3alaikoem mijn liefstee broeders & zusters

Alles goedd met jullie insha'allah wel..?

ik heb een vraagjje..

ik hoor soms van sommige vrouwen dat het haram is om op je buik te slapen
dan zeg ik het weer tegen een ander vriendin/vrouw die zeggen weer dat het onzin is..

maar weet iemand hier de egte antwoordt op?

Wa3laikoemsalam broeders & zusters

Alvast Djazzaka Allah 3oe gairan insha'allah !


22-07-2006, 23:45


Wa'alaykoem assalaam warah'matoellaahi wabarakaatoeh

Het is niet verboden, maar afgeraden.

Wassalaam.

22-07-2006, 23:47

Citaat door Moeraabita:
Wa'alaykoem assalaam warah'matoellaahi wabarakaatoeh

Het is niet verboden, maar afgeraden.

Wassalaam.


wat bedoel je daarmee zuster..?


22-07-2006, 23:50
Dat het niet haram is maar liever niet doen

22-07-2006, 23:58



Citaat door alh0ceima_:


wat bedoel je daarmee zuster..?

Dat het beter is om niet op je buik te slapen zuster, het is van de soennaop je rechterzij te slapen en met je rechterhand onder je wang.

Ik lees overigens net dat er hierover een meningsverschil onder de geleerden bestaat en dat er geleerden zijn die van de opinie zijn dat het niet enkel afgeraden is maar zelfs verboden

23-07-2006, 00:12

Citaat door alh0ceima_:

Assalamoe3alaikoem mijn liefstee broeders & zusters

Alles goedd met jullie insha'allah wel..?

ik heb een vraagjje..

ik hoor soms van sommige vrouwen dat het haram is om op je buik te slapen
dan zeg ik het weer tegen een ander vriendin/vrouw die zeggen weer dat het onzin is..

maar weet iemand hier de egte antwoordt op?

Wa3laikoemsalam broeders & zusters

Alvast Djazzaka Allah 3oe gairan insha'allah !

[/SIZE]
[SIZE="5"]daliel [/SIZE][SIZE="4"]de profeet salla lahoe 3alahie wassalam kwam zijn moskee binnen en zag een sahabie op de grond, liggend op zijn buik , waarbij de profeet salla lahoe 3alahie wassalam tegen hem zij : dat ALLAH soeb7ana hoewa ta3ala niet van deze lig houding houd

qala rasoeloe lahie salla lahoe 3alaihie wassalam : inna hadhiehie dadj3atoen la yoe7iboeha ALLAH (bal yoeb3idoeha )

en heb gehoort ALLAHoe a3lam of het waar is misschien heeft iemand dalil voor mij dat de mensen van de hel op hun buik in het vuur 'verbrand' worden

23-07-2006, 02:05
Het is bovendien erg ongezond om op je buik te slapen, want je belast je hart (dat vrij kwetsbaar is in je slaap) met je gewicht. En ga na dat je op zijn minst voor één derde van je leven slaapt.

Het is medisch bewezen dat slapen op je rechtzij (zoals de sunnah) het gezondst is (voor je hart).

23-07-2006, 12:28

Assalamoe3alaikoem liieve zusters & broederss

Ik snap het al

Djazzaka allah 3oe gairan insha'allah..
Moge Allah de deur van Djinat alfridous voor jullie openen insha'allah.

Ik hou van jullie Omwille van Allah

Wa3laikoemsalam warah matoe allah wabarakatoehoe


23-07-2006, 13:34
23 april 2006

Bron http://www.al-yaqeen.com

Vraag:

Waarom is het verboden om op je buik te slapen? Geldt dit voor zowel mannen als vrouwen?


Antwoord:

Alle lof zij Allah.


De reden hiervoor is dat de Profeet (vrede en zegeningen met hem) het verboden heeft. Er is niets goeds, of hij heeft ons de weg er naar toe gewezen. En er is niets slechts, of hij heeft ons er voor gewaarschuwd.

Yaciesh ibnoe Thihfah Al-Ghiefaari overleverde dat zijn vader zei: "Ik verbleef als gast bij de Boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zij met hem) onder de andere behoeftigen waar hij gastheer van was. De Boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zij met hem) kwam in de nacht zijn gasten bezoeken, en hij zag mij op mijn buik liggen. Waarna hij mij schopte met zijn voet en zei: ,,Lig niet op deze manier, want dit is een ligging die Allah verafschuwt.”


Volgens een andere overlevering raakte de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) hem aan met zijn voet en maakte hem wakker, waarna hij (vrede zij met hem) zei: “Lig niet op deze manier, want zo liggen de mensen van de Hel.” (overgeleverd door Ahmad, at-Tirmidhi en al-Albaani)

En dit is een algemeen verbod dat zowel voor de mannen als voor de vrouwen geldt, omdat de basisregel is dat een wet voor beide geslachten geldt, tenzij er een bewijs is waarbij het verschil aangetoond wordt.

En Allah weet het beste.


Sheich Mohammed Saalih al-Moenaddjid

23-07-2006, 22:30

Citaat door Dhauhara:
23 april 2006

Bron http://www.al-yaqeen.com

Vraag:

Waarom is het verboden om op je buik te slapen? Geldt dit voor zowel mannen als vrouwen?


Antwoord:

Alle lof zij Allah.


De reden hiervoor is dat de Profeet (vrede en zegeningen met hem) het verboden heeft. Er is niets goeds, of hij heeft ons de weg er naar toe gewezen. En er is niets slechts, of hij heeft ons er voor gewaarschuwd.

Yaciesh ibnoe Thihfah Al-Ghiefaari overleverde dat zijn vader zei: "Ik verbleef als gast bij de Boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zij met hem) onder de andere behoeftigen waar hij gastheer van was. De Boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zij met hem) kwam in de nacht zijn gasten bezoeken, en hij zag mij op mijn buik liggen. Waarna hij mij schopte met zijn voet en zei: ,,Lig niet op deze manier, want dit is een ligging die Allah verafschuwt.”


Volgens een andere overlevering raakte de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) hem aan met zijn voet en maakte hem wakker, waarna hij (vrede zij met hem) zei: “Lig niet op deze manier, want zo liggen de mensen van de Hel.” (overgeleverd door Ahmad, at-Tirmidhi en al-Albaani)

En dit is een algemeen verbod dat zowel voor de mannen als voor de vrouwen geldt, omdat de basisregel is dat een wet voor beide geslachten geldt, tenzij er een bewijs is waarbij het verschil aangetoond wordt.

En Allah weet het beste.


Sheich Mohammed Saalih al-Moenaddjid


Djazzaka Allah 3oe gairan zuster

Moge Allah jou zondes vergeven insha'allah
Moge Allah jou de deur van djinat alfirdous openen insha'allah
Moge Allah jou wensen vervullen insha'allah

Insha'allah Yarabie Amien !

Assalamoe3alaikoem zuster


23-07-2006, 22:44

Citaat door dromer:
Het is bovendien erg ongezond om op je buik te slapen, want je belast je hart (dat vrij kwetsbaar is in je slaap) met je gewicht. En ga na dat je op zijn minst voor één derde van je leven slaapt.

Het is medisch bewezen dat slapen op je rechtzij (zoals de sunnah) het gezondst is (voor je hart).
asalaam aleykoem..

Ja dat klopt, dat is omdat je hart aan de linkerkant ligt é

En heb ergens gelezen , smehli weet echt niet meer in welk boek, dat als je op je linkerkant slaapt , dan slaap je rustig en slaap je mss door en dan kan je niet opstaan voor salat al fadjr.

Maar als je op je rechterzij slaapt met je rechterhand onder je gezicht dan heb je meer kans dat je wakker wordt met salat al fadjr.


Asalaam aleykoem

23-07-2006, 22:50


[SIZE=1" -->Bron: http://www.islamqa.com
Vertaald door http://www.AlMutaqqun.tk[/SIZE]
[size=3]


--------------------------------------------------------------------------------

De Profeet (sallallahu alaihi wa salaam) sliep soms op een matras, soms op een leermat, soms op een mat die van palmbladeren wordt gemaakt, soms op de vloer, soms op een bed, soms op het zand, en soms op een zwarte mantel.

'Abbaad ibn Tameem zei: Ik zag de Boodschapper van Allah (sallallahu alaihi wa salaam) op zijn rug in de moskee liggen, één been bovenop de andere leggend. (Overgeleverd door al-Bukhaari, 475; Muslim, 2100).

Zijn matras was van leer gemaakt en met palmvezels gevuld, en hij sliep op een ruwe wollen doek die hij tweemaal opgevouwen had.

Het punt is dat hij op een matras sliep en zich met een deken bedekte. Hij zei tegen zijn vrouwen: "Jibreel kwam nooit bij me terwijl ik onder de deken van één van jullie was, behalve van 'Aa'ishah." (Overgeleverd door al-Bukhaari, 3775).

Zijn hoofdkussen was ook van leer en met palmvezels gevuld.

Wanneer hij naar bed ging om te slapen, zei hij:



"Allaahumma bismika ahyaa wa amut" (O Allah, in Uw naam leef ik en sterf ik). (Overgeleverd door al-Bukhaari, 7394).

Hij bracht zijn handen samen en blies erin, dan reciteerde hij Qul Huwa Allaahu ahad, Qul a’udhu bi Rabb il-Falaq en Qul a’udhu bi Rabb il-Naas (de laatste drie surahs van de Qur'aan), dan veegde hij met zijn handen over zo veel mogelijk van zijn lichaam, om te beginnen met zijn hoofd en gezicht en de voorzijde van zijn lichaam. Hij deed dat drie keer.

Hij sliep op zijn rechterzijde, zijn rechterhand onder zijn rechterwang plaatsend, en dan zei hij:



"Allaahumma qini ‘adhaabaka yawma tab’ath ‘ibaadaka” (O Allah, bescherm me tegen Uw straf op de Dag dat U Uw slaven doet herleven).

En wanneer hij naar bed ging zei hij:



"Al-hamdu Lillaah alladhi at’amanaa wa saqaanaa wa kafaanaa wa aawanaa fakam mimman laa kaafi lahu wa laa mu’wi" (Alle lof is voor Allah, die ons voedde en ons te drinken gaf, en Die voldoende is voor ons en ons onderdak gegeven heeft want velen hebben niets om hen te voorzien of te beschutten). Dit werd overgeleverd door Muslim, die ook overgeleverd heeft dat hij (sallAllahu 'alayhi wa salaam) het volgende zei wanneer hij naar bed ging:


“Allaahumma Rabb al-samawaati wa’l-ard wa Rabb al-‘arsh il-‘adhim, Rabbaanaa wa Rabba kulli shay’in, Faaliq al-habb wa’l-nawa wa munzil al-Tawraati wa’l-Indjili wa’l-Furqaan, a’udhu bika min sharri kulli shay’in anta aakhidhun bi naasiyatihi. Allaahumma anta al-awwal fa laysa qablaka shay’un, wa anta al-aakhir fa laysa ba’daka shay’un, wa anta al-zaahir fa laysa fawqaka shay’un wa anta al-baatin fa laysa doonaka shay’un. Iqdi ‘annaa al-dayna wa aghninaa min al-faqri" (O Allah, Heer van de hemelen en de aarde en Heer van de Machtige Troon, onze Heer en Heer van alle dingen, Splijter van de zaad en de dadelpit, Openbaarder van de Tawraat (Thora), de Indjil (Evangelie) en de Furqaan (Qur’aan), ik zoek toevlucht bij U voor het kwaad van alle dingen die U bij de voorlok zal grijpen [m.a.w. volledige controle over hebben]. O Allah, U bent de Eerste en er is niets voor U. U bent de Laatste en er is niets na U. U bent de Hoogste en er is niets boven U. U bent de Verborgene en er is niets voorbij U. Vereffen onze schuld en spaar ons van armoede). (Overgeleverd door Muslim)
Wanneer hij uit zijn slaap ontwaakte, zei hij:

“Al-hamdu Lillaah alladhi ahyaana ba’d ma amaatana wa ilayhi al-nushur" (Alle Lof is aan Allah die ons terug tot leven bracht na ons tot de dood te hebben bewogen, en tot Hem is de verrijzenis). (Overgeleverd door al-Bukhaari, 6312). Dan reinigde hij zijn tanden d.m.v. de miswaak, en reciteerde hij de laatste tien aayahs van Surat Al 'Imraan (3:190-200).

En hij zei:

“Allaahumma laka al-hamd anta noor al-samawaati wa’l-ard wa man fihinna, wa laka al-hamd anta qayyim ul-samaawaati wa’l-ard wa man fihinna, wa laka al-hamd anta al-haqq wa wa’duka al-haqq wa liqaa’uka haqq wa’l-jannatu haqq wa’l-naaru haqq wa’l-nabiyuna haqq wa Muhammadun haqq wa’l-saa’atu haqq. Allaahumma laka aslamtu wa bika aamantu wa ‘alayka tawakkaltu wa ilayka anabtu wa bika khaasamtu wa ilayka haakamtu faghfir li ma qaddamutu wa ma akhartu wa ma asrartu wa ma a’lantu anta ilaahi laa ilaaha illa anta" (O Allah, aan U is alle lof, U bent het Licht van de hemelen en de aarde en iedereen in hen. Aan U is alle lof, U bent de Ondersteuner van de hemelen en de aarde en iedereen in hen. Aan U is alle lof, U bent de Waarheid (al-Haqq), Uw belofte is waar, de ontmoeting met U is waar, het Paradijs is waar, de Hel is waar, de Profeten zijn waar, Muhammad is waar en het Uur is waar. O Allah, aan U onderwerp ik me, in U geloof ik, in U plaats ik mijn vertrouwen, aan U toon ik berouw, door Uw hulp streef ik (tegen Uw vijanden) en naar U verwijs ik voor oordeel, vergeef me dus mijn afgelopen en toekomstige zonden, wat ik in het geheim doe en wat ik openlijk doe. U bent mijn God en er is geen god dan U). (Overgeleverd door al-Bukhaari, 1120).

Hij sliep tijdens het eerste deel van de nacht en stond op tijdens het laatste deel om te bidden. Soms bleef hij laat op om de belangen van de Moslims te blijven behandelen. Zijn ogen sliepen maar zijn hart niet. Wanneer hij sliep, maakten zij hem niet wakker.

Wanneer hij ‘s nachts tijdens een reis stopte om te rusten, ging hij op zijn rechterzijde liggen en als hij vlak voor de dageraad stopte om te rusten, steunde zijn hoofd op zijn voorarm, rustend in zijn palm. Dit werd overgeleverd door al-Tirmidhi.

Zijn slaap was van de beste lengte en het was het voordeligst van de slaap. De artsen zeggen dat het één derde van de nacht en de dag is, namelijk acht uur.
[/SIZE]
[SIZE=1]
Zie Zaad al-Ma’aad, 1/155

23-07-2006, 22:53



Citaat door Moeraabita:
Dat het beter is om niet op je buik te slapen zuster, het is van de soennaop je rechterzij te slapen en met je rechterhand onder je wang.

Ik lees overigens net dat er hierover een meningsverschil onder de geleerden bestaat en dat er geleerden zijn die van de opinie zijn dat het niet enkel afgeraden is maar zelfs verboden
Klopt..ik heb hadith voor je.

De profeet saws schopte een loge wakker omdat hij op zijn buik sliep en zei " De bewonerd van de hel slapen zo."

Ik zal insallah de hadith plaatsen als je dat wilt

23-07-2006, 22:53
ohw ik zie dat her al staat sorry

23-07-2006, 23:08
Ik wist wel dat het makroh was, Maar niet waarom.

Chokran voor de informatie

Pagina's : [1] 2 3