Bekijk volle/desktop versie : Je bestaat niet buiten je lichaam



Pagina's : [1] 2

20-07-2006, 18:20
Je herinneringen zijn bij je leven opgeslagen in je hersenen. Wanneer door ziekte, ouderdom of ongeval een deel van je hersenen is aangetast of vernietigd, kunnen specifieke soorten van geheugen verdwijnen. De neurologie kent daar heel wat spectaculaire voorbeelden van.
Aangezien je voor het bewaren van herinneringen dus bent aangewezen op de aanwezigheid van hersenen, wordt het zeer onwaarschijnlijk dat je ziel, bijvoorbeeld na de dood, als iets bewusts buiten het lichaam kan bestaan. Het zou dan een ziel zonder geheugen zijn en daarmee je niet langer meer "jezelf" zijn. Want zou je ziel wel nog herinneringen kunnen meetorsen buiten je lichaam, dan is het de vraag waarom die ziel bij het leven hersenen nodig had voor de herinneringen.

20-07-2006, 18:25


Ehum, wat is hier de toegevoegde waarde van aan dit forum?

20-07-2006, 18:31
De mens denkt wel meer waarheden in pacht te hebben. Als een mug in Laos, Cambodia de doden na twee uur kan doen herleven, hoe zit het dan met wat de almachtige schepper kan doen?

20-07-2006, 18:48
Iznogoodh = Is Niet Goed = Is Not Good = ies niet goet = izzan goedje..

21-07-2006, 00:34



Citaat door Iznogoodh:
Discussie, beste pakimale18. Wie wil, mag wat zeggen. Maar ik geeft toe dat de aard van de ziel een moeilijk onderwerp is dat velen hier boven de pet kan gaan. Vandaar dat ik het onderwerp eenvoudig begin om het niet te moeilijk te maken.
In de Islam behoort kennis over het ziel ook tot één van de verborgen zaken.

21-07-2006, 13:04

Citaat door dromer:
In de Islam behoort kennis over het ziel ook tot één van de verborgen zaken.
Toch hebben veel gelovige mensen het idee dat de ziel een bewuste geest is die je identiteit vormt, compleet met je karakter, je herinneringen en dergelijke.
Maar, zoals gezegd, dat beeld kan niet kloppen of is op zijn minst zeer onwaarschijnlijk omdat de ziel voor zijn herinneringen de aanwezigheid van een lichaam vereist. De ziel die niet (meer) in een lichaam huist is dan op zijn best een geest die constant in het heden leeft en niets weet van zichzelf omdat hij niets over zichzelf kan onthouden.

21-07-2006, 13:29

Citaat door Iznogoodh:
Toch hebben veel gelovige mensen het idee dat de ziel een bewuste geest is die je identiteit vormt, compleet met je karakter, je herinneringen en dergelijke.
Maar, zoals gezegd, dat beeld kan niet kloppen of is op zijn minst zeer onwaarschijnlijk omdat de ziel voor zijn herinneringen de aanwezigheid van een lichaam vereist. De ziel die niet (meer) in een lichaam huist is dan op zijn best een geest die constant in het heden leeft en niets weet van zichzelf omdat hij niets over zichzelf kan onthouden.
Ik zou je daar niks over kunnen zeggen:

Sahih Bukhari
Volume 1, Book 3, Number 127:
Narrated 'Abdullah:

While I was going with the Prophet through the ruins of Medina and he was reclining on a date-palm leaf stalk, some Jews passed by. Some of them said to the others: Ask him (the Prophet) about the spirit. Some of them said that they should not ask him that question as he might give a reply which would displease them. But some of them insisted on asking, and so one of them stood up and asked, "O Aba-l-Qasim ! What is the spirit?" The Prophet remained quiet. I thought he was being inspired Divinely. So I stayed till that state of the Prophet (while being inspired) was over. The Prophet then said, "And they ask you (O Muhammad) concerning the spirit --Say: The spirit -- its knowledge is with my Lord. And of knowledge you (mankind) have been given only a little)." (17.85)

17.85. En zij stellen u vragen betreffende de Geest. Zeg: "De Geest is op bevel van mijn Heer: en er is u slechts een weinig kennis van gegeven."

Het is duidelij dat de profeet (vrede zij met hem) soms dus simpelweg geen antwoord gaf op zaken omdat deze kennis niet tot hem kwam. wat ergens ook wel logisch is, want hiermee beproeft de schepper de mens in zijn geloofovertuiging. en als de profeet (vrede zij met hem) een religie uit zijn duim zoog dan zou hij zulke dingen niet achterhouden om het ongeloofwaardiger voor mensen te maken, maar zou hij juist verhalen verzinnen om antwoorden te geven voor de mens zodat zijn/haar geloof zou groeien i.p.v te twijfelen over zaken. maar nogmaals omdat Allah hen/ons wenst te beproeven gebeurde dit wel

21-07-2006, 14:23
IZNOGOOD je bent lang afwezig geweest.

21-07-2006, 18:25

Citaat door Marueccoss:
IZNOGOOD je bent lang afwezig geweest.
De moderator heeft vaak minder problemen met Jodenhaat dan met mijn confronterende Atheisme dat zich wel eens uit in stevige kritiek op religie.

21-07-2006, 18:40

Citaat door dromer:
Ik zou je daar niks over kunnen zeggen:

Sahih Bukhari
Volume 1, Book 3, Number 127:
Narrated 'Abdullah:

While I was going with the Prophet through the ruins of Medina and he was reclining on a date-palm leaf stalk, some Jews passed by. Some of them said to the others: Ask him (the Prophet) about the spirit. Some of them said that they should not ask him that question as he might give a reply which would displease them. But some of them insisted on asking, and so one of them stood up and asked, "O Aba-l-Qasim ! What is the spirit?" The Prophet remained quiet. I thought he was being inspired Divinely. So I stayed till that state of the Prophet (while being inspired) was over. The Prophet then said, "And they ask you (O Muhammad) concerning the spirit --Say: The spirit -- its knowledge is with my Lord. And of knowledge you (mankind) have been given only a little)." (17.85)

17.85. En zij stellen u vragen betreffende de Geest. Zeg: "De Geest is op bevel van mijn Heer: en er is u slechts een weinig kennis van gegeven."

Het is duidelij dat de profeet (vrede zij met hem) soms dus simpelweg geen antwoord gaf op zaken omdat deze kennis niet tot hem kwam. wat ergens ook wel logisch is, want hiermee beproeft de schepper de mens in zijn geloofovertuiging. en als de profeet (vrede zij met hem) een religie uit zijn duim zoog dan zou hij zulke dingen niet achterhouden om het ongeloofwaardiger voor mensen te maken, maar zou hij juist verhalen verzinnen om antwoorden te geven voor de mens zodat zijn/haar geloof zou groeien i.p.v te twijfelen over zaken. maar nogmaals omdat Allah hen/ons wenst te beproeven gebeurde dit wel
Het antwoord van Mohammed zou wel eens geen goed antwoord kunnen zijn. Hij vraagt zijn Joodse bezoeker immers niet wat die precies met de geest (spirit) bedoelt. Het kan natuurlijk zo zijn dat Mohammed en zijn Joodse bezoekers precies dezelfde ideeen hadden over de essentie van de geest en dat Mohammed, na enig nadenken, besloot dat hij de voor hem duidelijke vraag niet kon beantwoorden en dat het antwoord bij Allah ligt.
Nu de moderne wetenschap: de neurologie geeft aan dat het geheugen van een mens (wat volgens de religie een geest in een lichaam is) door de materie (hersenen) wordt bewaard. Anders is het weg. Valt een stukje geheugenhersenen weg, dan valt ook een stukje geheugen weg. De geest in het lichaam is dus blijkbaar niet in staat herinneringen vast te houden zonder de aanwezigheid van die hersenen. Wat mijns inziens aangeeft dat de geest buiten het lichaam (dat reeds vergaan is in het graf) zonder geheugen moet verwijlen. Pas als Allah het lichaam weer doet wederopstaan, kan de geest weer hersteld worden.

Maar goed. De hadith laat zich niet uit over de ware aard van de geest, behalve dat Mohammed en zijn Joodse bezoekers daar blijkbaar hetzelfde idee over hadden.

21-07-2006, 19:41
[QUOTE=mootje_24]xxxxx]Je klinkt niet echt beleefd. Mogen we voor de toekomst nog rekenen op goede argumenten van jouw zijde? Of is dat te veel gevraagd?

22-07-2006, 22:50

Citaat door pakimale18:
Ehum, wat is hier de toegevoegde waarde van aan dit forum?
Discussie, beste pakimale18. Wie wil, mag wat zeggen. Maar ik geeft toe dat de aard van de ziel een moeilijk onderwerp is dat velen hier boven de pet kan gaan. Vandaar dat ik het onderwerp eenvoudig begin om het niet te moeilijk te maken.

19-10-2006, 01:35



Citaat door Iznogoodh:
Je herinneringen zijn bij je leven opgeslagen in je hersenen. Wanneer door ziekte, ouderdom of ongeval een deel van je hersenen is aangetast of vernietigd, kunnen specifieke soorten van geheugen verdwijnen. De neurologie kent daar heel wat spectaculaire voorbeelden van.
Aangezien je voor het bewaren van herinneringen dus bent aangewezen op de aanwezigheid van hersenen, wordt het zeer onwaarschijnlijk dat je ziel, bijvoorbeeld na de dood, als iets bewusts buiten het lichaam kan bestaan. Het zou dan een ziel zonder geheugen zijn en daarmee je niet langer meer "jezelf" zijn. Want zou je ziel wel nog herinneringen kunnen meetorsen buiten je lichaam, dan is het de vraag waarom die ziel bij het leven hersenen nodig had voor de herinneringen.
Helemaal met mijn alter ego eens ten dienste van het uppen van deze discussie.

19-10-2006, 02:49
EdV, in de Islam is geen claim dat de 'ziel' (zoals bv in cartoons) uit het lichaam vliegt en in het hiernamaals voort zal bestaan.
Er is hier een Islamitisch artikel over genaamd 'Spirit', zou je dit eens willen doornemen? Dan kan ik het namelijk voor je opzoeken.

19-10-2006, 02:52
1. INLEIDING

De mens realiseert zijn renaissance (herleving) door middel van denken. De meest belangrijke factor (element) van ons doen en laten in het leven is ons denken. Zonder denken dwaalt de mens doelloos rond van geval tot geval, van situatie tot situatie, wachtend tot de dingen gaan gebeuren, liever dan zelf initiatief te nemen.

De mens moet een alomvattende opinie hebben over wat we zijn, en hoe we ons leven in het geheel moeten schikken in het schema van het leven. De mens is niet alleen geïnteresseerd in het oplossen van de algemene vragen, maar moet ook inzicht en een referentie punt hebben voor al zijn problemen, waarover hij in het leven struikelt. In het kort, de mens heeft behoefte aan een credo of een levenswijze, waarop hij zijn leven kan baseren.

Er zijn antwoorden op belangrijke vragen als; wie zijn we? en waarom zijn we hier? Ook op onze relatie tot het leven niet alleen van nu en hier, maar ook voor en na .

De uitdaging die we aan moeten gaan is ons denkvermogen tot het uiterste in te spannen, voor het vinden van de juiste oplossing die de test kan weerstaan tussen realiteit en fictie. Alleen zo'n oplossing is alomvattend en geschikt in alle situaties.

Door het aannemen van een alomvattende visie en credo, zal de mens zowel individueel als collectief rust, en een basis voor zijn verdere vooruitgang hebben. Elke samenleving heeft een intellectuele leiderschap nodig, waarin problemen kunnen worden gerefereerd en waaruit een oplossing ontstaat. Het is onacceptabel om het leven zomaar te laten passeren zonder te overwegen en te besluiten op wat voor basis het leven gebaseerd en georganiseerd is.

Meer :>>
http://www.expliciet.nl/ex_files/boek/geloof_renaissance.htm#3

Do you exit ?? how to proof that ?
Yes, you do.. because you think ..
You could never ask this question if you don't think ..
but what is 'think'? does 'think' exit?

Pagina's : [1] 2