Bekijk volle/desktop versie : Nederlanders 34,4 miljoen keer op vakantie



17-07-2006, 15:11
Nederlanders 34,4 miljoen keer op vakantie

Uitgegeven: 17 juli 2006 10:46
Laatst gewijzigd: 17 juli 2006 12:21

VOORBURG - Nederland heeft vorig jaar de reputatie van wereldkampioen vakantievieren weer waargemaakt. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maakte maandag bekend dat in 2005 in totaal 34,4 miljoen keer een reisje naar binnen- of buitenland werd ondernomen.

Van alle Nederlanders bracht 81 procent vorig jaar enige tijd door op een vakantieadres. Dat komt neer op 12,4 miljoen personen. De vakantiegangers gaven ongeveer 12,7 miljard euro uit. Het meeste geld, 10,3 miljard, ging op aan reizen naar het buitenland. Het restant kwam ten goede aan het toeristische bedrijfsleven in Nederland.


"Wij Nederlanders zijn een zeer reislustig volkje", weet marktonderzoeker Jim van Velzen van TNS NIPO. Dit bedrijf voert samen met het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) het ContinuVakantieOnderzoek uit, dat als basis dient voor de CBS-rapportage.

Welvaart

"Gemiddeld ondernemen we 2,8 vakanties per jaar", aldus Van Velzen. De Belgen en Duitsers doen volgens de onderzoeker overigens nauwelijks onder voor de Nederlanders als het gaat om vakantiedrift. "In deze hoek van Europa is de welvaart groot en trekken mensen er graag op uit".

Ruwweg de helft van de vakanties wordt doorgebracht in het buitenland. De binnenlandse bestemmingen nemen de andere helft van de verblijven voor hun rekening, waarbij de onderzoekers constateren dat de Noordzeekust iets aan populariteit inlevert ten faveure van bosrijke gebieden elders in het land.

Veluwe

In 2001 werd nog 14 procent van de korte vakanties doorgebracht in een hotel, bungalowpark of camping langs de kust. Vorig jaar was dat 11 procent. Met name de Veluwe en Twente, Salland en Vechtstreek zagen het aantal bezoekers juist toenemen.

Gelderland is al jaren de meest populaire binnenlandse vakantiebestemming. Vorig jaar verkoos 17 procent deze provincie voor een lange vakantie. Sinds 2004 staat Limburg met een marktaandeel van 13 procent op de tweede plaats. Zeeland lijkt uit de gratie. Deze provincie was in 2003 nog de nummer twee, maar is inmiddels voorbijgestreefd door Limburg, Drenthe, Overijssel, Noord-Holland en Noord-Brabant.

Frankrijk
Frankrijk was vorig jaar nog steeds het meest bezochte vakantieland met 2,7 miljoen vakanties, maar wordt met 2,6 miljoen vakanties op de voet gevolgd door Duitsland. In 2002 telde Frankrijk nog 3,3 miljoen Nederlandse vakanties; in Duitsland waren dat er 2,5 miljoen. Nederlanders gaan de laatste jaren minder vaak naar België en Groot-Brittannië, maar vaker naar Turkije, Tsjechië en Egypte.

http://www.nu.nl/news/780723/10/Nederlanders_34%2C4_miljoen_keer_op_vakantie.html

17-07-2006, 15:12


Ik vraag mij wel eens af: Wie kan er met vakantie gaan, in een wereld vol geweld?

17-07-2006, 15:25

Citaat door why:
Hoezo, zelfs op de camping heb je kranten en tv, internet op je laptop en zie alles is te volgen.
Dus waarom niet op vakantie gaan, thuis blijven helpt de wereld ook niet.
Dat is natuurlijk wel waar ja.

Maar meestal is het toch zo dat mensen die op vakantie zijn geen behoefte hebben aan (slecht) nieuws. Zich daarvoor kunnen afsluiten zelfs.

Vakantie = Rust = geen zorgen.

Tsja

17-07-2006, 15:56

Citaat door why:
Mensen willen ook graag positief nieuws.

Het geweld tegen de palestijnen en daar de aanslagen van kwamen dagelijks voorbij, daarbij 9 - 11 en Afghanistan, en toen Irak, en nu weer Libanon.

Te veel input daar worden mensen ongevoelig voor.
Triest maar waar.
Gewenning / Overdosis en verzadiging.

Triest inderdaad, maar zo is het wel vaak!

Misschien is dat voor de mensen in getroffen oorlogs gebieden ook wel de enige manier om te overleven .

17-07-2006, 16:38



Citaat door Jan_Modderaal:
Ik vraag mij wel eens af: Wie kan er met vakantie gaan, in een wereld vol geweld?
Geen hond, die komen zonder pas de grens niet over, en een pas hebben ze vaak niet, laat staan de middelen om een ticket te betalen.....

17-07-2006, 16:40
Is dat Modderaal eh, ik bedoel Modaal.

17-07-2006, 16:45

Citaat door Hazouz_55:
Is dat Modderaal eh, ik bedoel Modaal.
Nee, deze is echt gevaarlijk

17-07-2006, 17:15

Citaat door Hazouz_55:
Is dat Modderaal eh, ik bedoel Modaal.
Je hebt nu eenmaal MOD-alen en Modderalen

Geen familie van elkaar trouwens.


Slechts de laatsten zijn zeer giftig !

Als je hen kwaad maakt dan, HE.


Blijf maar uit hun buurt.




Zij wensen in hun rust niet gestoord te worden.

17-07-2006, 19:38

Citaat door Jan_Modderaal:
Je hebt nu eenmaal MOD-alen en Modderalen

Geen familie van elkaar trouwens.


Slechts de laatsten zijn zeer giftig !

Als je hen kwaad maakt dan, HE.


Blijf maar uit hun buurt.




Zij wensen in hun rust niet gestoord te worden.
Volgens mij moet jij nodig eens naar een dokter gaan. Je bent gisteren lid geworden, en je hebt nu al 104 reacties geplaatst.