Bekijk volle/desktop versie : Kan relatietherapie helpen?



12-07-2006, 19:40
Ik ben een Nederlandse vrouw en wij zijn bevriend met een Marokkaans gezin.
Wij komen vrij veel bij elkaar over de vloer en merken dat het niet zo goed gaat met ze. Ze verwijten elkaar van alles, laten elkaar niet in hun waarde en zijn niet gelukkig. In het gezin groeien 2 kleine kinderen op en de vrouw spreekt erg slecht nederlands. Wanneer het om een Nederlands stel zou gaan zou ik ze het advies geven om een realtietherapeut te zoeken. Maar ik ben bang dat dit bij een Marokkaans gezin niet kan. Bestaat er eigenlijk zoiets als relatietherapie voor Marokkaanse gezinnen, of heeft iemand een andere suggestie? Ik wil ze graag helpen, maar misschien moet ik me er niet mee bemoeien. Ik weet niet hoe gevoelig dit ligt. Kan ik iets doen en zo ja WAT?

12-07-2006, 21:52


Ik denk niet dat een Marokkaans gezin snel in relatie therapie zal gaan.
Ik weet niet waar het mee te maken heeft, maar bij ons zouden ze dat echt heel "strange"vinden.

En ik weet niet eens of ze ervan af weten dat relatie therapie bestaat, maar ik denk dat Marokkanen daar niet zo snel naar zullen kijken.

12-07-2006, 23:23
Voor alle vormen van therapie geldt: Het helpt alleen als je het zelf wilt. Dus je kan het voorstellen, maar de rest moeten ze zelf doen.
Het ligt er natuurlijk ook aan, hoe zij over dit soort zaken denken. Als ze bij voorbaat al denken, dat het geen zin heeft, dan moet je er niet aan willen beginnen.

13-07-2006, 02:35
In mijn ogen maak je meer kans, als je die dame probeert te helpen met het probleem van hun wederzijdse onvrede jegens elkaar... indien mogelijk... het belangrijkste is dat die vrouw goed weet wat het probleem is, en voor dat dan probeert een oplossing te bedenken... als dat al kan... het probleem moet immers door vrouw én man worden opgelost...

stel, de man is een type, dat z'n pleziertjes buitenshuis zoekt, en z'n gezin alleen laat... dan zal niets baten... een dergelijke karaktertrek is nagenoeg funest voor een relatie...

moeilijker is er achter te komen wat de man echt dwars zit... behalve het mogelijke "zeuren" van z'n vrouw om zijn gedrag...


Succes met je hulp voor haar/hun... denk er aan dat enige (gepaste) afstand geboden is he...


Moge Allah je belonen voor je goede daden... en insha Allah komt het wel weer goed met hen...


XXXX liefs, Alexei



13-07-2006, 21:34


maar weet je zeker dat ze relatie problemen hebben ze kunnen ook met andere probleme zitten zonder dat ze het zelf in de gaten hebben,ik heb ook wel eens woorden met mijn vrouw maar dat wil nog niet zeggen dat wij relatieproblemen hebben.ieder heb zo wel wat maar als je denkt dat er wat mis is met het gezin dan kan je het natuurlijk voorstellen om hulp in te roepen succes ermee

13-07-2006, 23:14
Je zult de mensen het allerbeste helpen door je vooral neutraal op te stellen.
Het aanbieden van "in therapie gaan" kan bij sommige mensen een gevoel van "gefaald" te hebben opwekken waardoor ze zich juist vijandiger gaan opstellen tov de buitenwereld.

Daarnaast mag je niet uit het oog verliezen dat sommige mensen op een hele vreemde manier kunnen communiceren waardoor wij denken dat ze niet met elkaar door één deur kunnen gaan terwijl de mensen zelf het heel anders opvatten.
In sommige culturen communiceren mensen harder en grover en worden er meer uitdrukkingen gebruikt met bijv. de handen en gezicht. Deze uitdrukkingen kunnen bij een buitenstaander hele andere gevoelens opwekken dan bij diegene die het uitdrukt.

Vandaar dat je ook niet te voorbarig mag zijn met te zeggen dat mensen elkaar niet in hun waarde laten of vooral niet gelukkig zouden zijn?.
Ik vind het wel super dat je begaan bent met je vrienden en ik denk dat vele het zelfde zullen opmerken maar probeer toch neutraal te blijven en probeer tevens een open communicatie te houden met beide partners; misschien dat zo een voorbeeld wel een spiegelbeeldeffect op hen zou kunnen hebben.

14-07-2006, 20:28
Dank je wel voor je reactie. Wij, mijn man en ik, zien echt dat er wat mis is. We hebben ondertussen een therapeut gevonden die zou kunnen helpen, maar denken dat het beter is dit niet te vertellen aan ze. Uit reacties, onder andere die van jou, zou dit wel eens erg verkeerd opgevat kunnen worden.