Bekijk volle/desktop versie : geef jullie mening over deze zaak...kijk ff



Pagina's : [1] 2

10-07-2006, 23:41
salaam oe aleikoem warahmatoelhi beste broeders en zusters,

insha allah verkeren jullie in een goede staat..

ik heb een vraag die mij al een tijdje bezighoud. ik heb deze aan een aantal geleerden en andere broeders en zusters gevraagd, maar ik heb niet het antwoord gekregen die ik zocht.
insha allah zijn jullie in staat om jullie mening hierover te geven en hebben jullie de antwoord die ik zoek..

de vraag gaat over afbeeldingen, foto's beelden ...

ik weet dat foto's ect verboden zijn, de profeet heeft de makers van deze vervloekt. engelen betreden een huis niet waar zich afbeeldingen en beelden bevinden. dit vooral omdat het kan leiden tot sjirk.
ook weet ik dat op de dag des oordeels allah je zal vragen leven te blazen in dat wat jij gecrieerd hebt... de immitatie van allah... de foto...dit zal je niet lukken.
het gaat vooral om het gedeelde waar de ziel zich in bevind(hoofd) heb ik me laten wijsmaken..

wat ik niet snap is waarom het vaak nagelaten wordt en het wordt gezien als niks. maar het is een grote zonde..
wat je vaak ziet zijn afbeeldingen vanuit de hele wereld van: geleerden, moslimkindjes, foto's van rampgebieden, oorlogsgebieden etc.. die vaak gemaakt worden om de wereld te laten zien wat er aan de hand is... om iets te prikkelen..
je mag geen foto's en afbeeldingen hebben en maken... maar waar kom je tegenwoordig geen boek, tijdschrift, folder, ect tegen waar geen foto's in staan.
wat is de oordeel hierover dan..
hoe ga je hiermee om...
negeer je alles waar zich afbeeldingen en foto's bevinden( wat onmogelijk is tenzij je in de woestijn/onbewoond gebied gaat wonen) of laat je het gewoon toe...

wat is jullie mening hierover beste bro/sis

djazak allah oe gairan

oegti_jamila

10-07-2006, 23:44



Citaat door moslima_nour21:
salaam oe aleikoem warahmatoelhi beste broeders en zusters,

insha allah verkeren jullie in een goede staat..

ik heb een vraag die mij al een tijdje bezighoud. ik heb deze aan een aantal geleerden en andere broeders en zusters gevraagd, maar ik heb niet het antwoord gekregen die ik zocht.
insha allah zijn jullie in staat om jullie mening hierover te geven en hebben jullie de antwoord die ik zoek..

de vraag gaat over afbeeldingen, foto's beelden ...

ik weet dat foto's ect verboden zijn, de profeet heeft de makers van deze vervloekt. engelen betreden een huis niet waar zich afbeeldingen en beelden bevinden. dit vooral omdat het kan leiden tot sjirk.
ook weet ik dat op de dag des oordeels allah je zal vragen leven te blazen in dat wat jij gecrieerd hebt... de immitatie van allah... de foto...dit zal je niet lukken.
het gaat vooral om het gedeelde waar de ziel zich in bevind(hoofd) heb ik me laten wijsmaken..

wat ik niet snap is waarom het vaak nagelaten wordt en het wordt gezien als niks. maar het is een grote zonde..
wat je vaak ziet zijn afbeeldingen vanuit de hele wereld van: geleerden, moslimkindjes, foto's van rampgebieden, oorlogsgebieden etc.. die vaak gemaakt worden om de wereld te laten zien wat er aan de hand is... om iets te prikkelen..
je mag geen foto's en afbeeldingen hebben en maken... maar waar kom je tegenwoordig geen boek, tijdschrift, folder, ect tegen waar geen foto's in staan.
wat is de oordeel hierover dan..
hoe ga je hiermee om...
negeer je alles waar zich afbeeldingen en foto's bevinden( wat onmogelijk is tenzij je in de woestijn/onbewoond gebied gaat wonen) of laat je het gewoon toe...

wat is jullie mening hierover beste bro/sis

djazak allah oe gairan

oegti_jamila
Zuster, wat je in ieder geval kan doen is jou huis vrij te maken van beelden, foto's etc...

10-07-2006, 23:49

Citaat door ItsIslam:
Zuster, wat je in ieder geval kan doen is jou huis vrij te maken van beelden, foto's etc...
inderdaad dat is het belangrijkst. je wilt immers dat je woning door engelen betreden word.

11-07-2006, 02:01
De geleerden zijn het er unaniem over eens dat het maken van afbeeldingen niet is toegestaan, maar ze verschillen met elkaar van opinie over of het maken van foto's ook onder dit verbod valt of niet.

Sh. Al-'Oethaymien rah'imahoellaah bijvoorbeeld is van de opinie dat het maken van foto's wel toegestaan is, zolang men niets aan de foto's verandert, ya'nie niet met kleur of lichtinval bewerkt of iets dergelijks. Foto's dienen echter wel opgeborgen te blijven en niet aan de muur gehangen te worden.

Wellicht beter om twijfelachtige zaken te voorkomen en enkel foto te maken als het nodig is. En Allaah weet best.

11-07-2006, 13:54


En ander voornemen zou zijn geen emoticons gebruiken hier op het forum (wat overigens ook voor mij geld) (Glimlach).

11-07-2006, 13:59

Citaat door ItsIslam:
Zuster, wat je in ieder geval kan doen is jou huis vrij te maken van beelden, foto's etc...

ogtie wat bedoel je met fotos,bedoel je ok fotos van ons zelef?

11-07-2006, 14:01

Citaat door rachida30:
ogtie wat bedoel je met fotos,bedoel je ok fotos van ons zelef?
Na3am okhti; een plaats waar foto's aan de muur hangen, wordt niet betreden door de Engelen.

En natuurlijk ook schilderijen (waar foto's van mensen, dieren op staan).

11-07-2006, 14:05

Citaat door ItsIslam:
Na3am okhti; een plaats waar foto's aan de muur hangen, wordt niet betreden door de Engelen.

En natuurlijk ook schilderijen (waar foto's van mensen, dieren op staan)

schokran ogtie maar mag wij ons fotos bewaren in doos in huis

11-07-2006, 14:07

Citaat door rachida30:
schokran ogtie maar mag wij ons fotos bewaren in doos in huis
check reactie van Moeraabita.

11-07-2006, 14:09

Citaat door ItsIslam:
check reactie van Moeraabita.


11-07-2006, 14:43
Ik heb wat foto's in huis hangen, ook in het huis van mijn oma maar alleen Familie ziet het moet dit dan ook verwijdert worden?

11-07-2006, 15:09
Salaam A3lekoem wa rahamtoeAllahi wa barakto,

Ik heb ook gelijk een vraagje, mocht iemand die kunnen beantwoorden. Het zit namelijk zo mijn vader is echt een foto freak, foto's van familie, bloemen, dieren maakt niet uit alles wat gecreëerd is door Allah vind hij masha' Allah. Het probleem is dat hij deze foto's ook in huis ophangt overal, behalve mijn kamer is foto vrij. Maar komen de engelen dan wel of niet binnen bij mij dan aangezien het huis vol foto's hangt maar mijn kamer niet kifesch .

En engelen zijn toch constant aanwezig aangezien ze de slechte en goede daden noteren?

Hoor het graag,

Mvg. Lella_Sabah

11-07-2006, 15:37


Het maken van foto's en afbeeldingen.

Vraag: Is het toegestaan om afbeeldingen te maken van dieren en mensen?

Antwoord: In de Naam van Allah, de Erbarmer de Meest Barmhartige.

De regel met betrekking tot het maken van plaatjes van een levend wezen, of het nou een mens of dier is, is dat het haraam is. Het maakt niet uit of het plaatje drie-demensionaal, gefotografeerd, getekend op papier, muren, kleren etc.. is, omdat in saheeh overleveringen wordt vermeld dat het niet toegestaan is om een levend wezen af te beelden. De overleveringen vermelden tevens dat degenen die dit toch doen een zware straf boven het hoofd hangt, omdat zulke afbeeldingen kunnen leiden tot shirk. Mensen kunnen namelijk met respect voor deze afbeeldingen staan, zich vernederend gedragen tegenover hen, zich trekken tot hen en ze vereren op een manier die alleen Allah de Verhevene toekomt.

Het tekenen van levende wezens is ook verboden omdat het een soort van concurreren tegen Allah de Verhevene zijn creatie is en omdat er verleidingen bestaan in het tekenen van bepaalde soorten afbeeldingen, zoals plaatjes van actrices, naakte en zogenaamde mooie vrouwen.

Tussen de overleveringen die vermelden dat het maken van zulke afbeeldingen haraam zijn, zit ook de hadeeth van Ibn 'Abaas (moge Allah tevreden met hem zijn), hij zei: Ik hoorde de boodschapper van Allah (vrede en zegening van Allah zij met hem) zeggen: "Degene die een afbeelding maakt in deze wereld, zal gevraagd worden om er leven in te blazen op de Dag Der Opstanding en dit zal hij nooit kunnen." Hij (Ibn 'Abbaas) vertelde ook dat de boodschapper van Allah (vrede en zegening van Allah zij met hem) heeft gezegd: "Elke maker van afbeeldingen zal in het hellevuur zijn en elke afbeelding die hij gemaakt heeft zal tot hem verschijnen en zal hem laten lijden in de Hel." Ibn Abbaas (moge Allah hem genadig zijn) heeft ook gezegd: "Als je per se een afbeelding wilt maken, beeld dan bomen en andere dingen af die geen ziel hebben." (overgeleverd door Al-Boekhari en Moeslim)

De algemene mening van de overleveringen is dat het absoluut verboden is om afbeeldingen te maken van iets dat een ziel heeft. In Fataawa al-Lajnah al-Daa'imah, 1/456-457 heeft shaykh Ibn 'Othaymeen (moge Allah hem genadig zijn) gezegd over plaatjes: "Het maken van afbeeldingen voor dit doel is haraam en is niet toegestaan. Het maken van plaatjes ter gedenking is haraam, omdat de Profeet (vrede en zegening van Allah zij met hem) heeft gezegd: "De engelen betreden een huis niet waarin een afbeelding zit." (overgeleverd door al-Boekhaari, Bid' al-Khalq, 2986) en alles wat de engelen niet betreden heeft bevat niets goeds." (Uit Fataawa Manaar al-Islam, 3/759)

En Allah weet het het beste.

bron: http://www.al-islaam.com

11-07-2006, 15:52
De profeet sallaahu aleyhi wassalam heeft plaatsjes in het huis verboden en hij heeft de mens het verboden te doen...goed en authentiek overgeleverd door tirmidie...

'Als je perse het wilt doen, maak dan een (tekening) boom of iets anders zonder ziel' overgeleverd door al boecharie.

11-07-2006, 15:55
Dus dat betekent weghalen en in de kastjes zetten?

Pagina's : [1] 2