Bekijk volle/desktop versie : Gouden regels t.o.v. de opvoeding van kinderen



Pagina's : [1] 2

09-07-2006, 20:24
In de Naam van Allah de Meest Barmhartige Schenker van alle Gunsten...

Gouden regels t.o.v. de opvoeding van kinderen

(fragment)
Imam Abu Hamid Muhammad Al-Ghazali:

Quote:
Methode van het aanmoedigen van het goede en het stoppen van het kwade.

Wanneer een kind een goede eigenschap laat zien of een prijzenswaardige handeling verricht, dan zou de vader of moeder het kind moeten prijzen en ze een geschenk geven dat het kind blij maakt en men zou het kind moeten prijzen in de aanwezigheid van anderen. Als een kind iets doet wat NIET prijzenswaardig is, dan moeten we het kind niet ten schande zetten of kleineren noch de fout benadrukken. In tegenstelling, we moeten het kind het gevoel geven dat het hij/zij het niet zou moeten durven doen in onze aanwezigheid, speciaal wanneer het kind zelf de zonde probeert te verbloemen. Wanneer we de fout openbaar zouden maken, dan zal het kind langzamerhand eraan wennen dat zijn of haar fouten openbaar worden en zich hier niet meer voor schamen. Zelfs als we het op deze manier aanpakken, moeten we als het kind weer in zonde vervalt, moeten we hem/haar onder vier ogen over spreken, en uitleggen wat er fout was aan de daad die gedaan is. Gezegd moet worden: 'Pas op! Doe dit niet meer. Moge God het voorkomen, als iemand er achter komt, dan wordt je vernederd in de aanwezigheid van anderen... etc.etc.'

De schade van excessief straffen.

We moeten echter in het achterhoofd houden dat het kind niet excessief gestrafd moet worden, want het creëert een gewoonte in het kind, dat het normaal wordt om te luisteren naar straffen en beschuldigingen en het zal hem/haar de moed geven door te gaan met het begaan van fouten. Langzamerhand zal dan de waarde van bestraffingen verdwijnen uit het hard van het kind.


Dus: het goede prijzen, het slechte tot op zekere hoogte negeren, maar laten merken dat je het gezien hebt, als het kind weer in zonde vervalt het hier in privé over aanspreken en een straf erop zetten als het weer gebeurd.

09-07-2006, 20:36


dzazaki laho gairan

heb je misschien nog meer oegty
ik heb eeen zoon van bijna tien en hij is de laatste tijd erg verveelend geworden
hij kan niet opschieten met zijn broertje van bijna 3 jaar
hij slaat zen broertje waar ik egt niet tegen kan

gair inshallah

09-07-2006, 20:41
Wa Antie mien ahlie Djazaa zuster,

Ik zal even voor je kijken Inscha Allaah..

Misschien kun je je oudste appart nemen en aangeven dat hij samen met zijn broertje dient te spelen en hem niet moet slaan omdat hij hem dan pijn doet.

Ken je het blad: Wij Moslims? Daar zit elke week een artikel van de serie de kinderen hoe voedde de boodschapper van Allah swt ze op. Heel erg interresant ik denk dat je daar veel wijsheid uit kunt halen inscha allah, je kunt lid worden via http://www.momtazah.net

En Allah swt is de Bron van al het succes

09-07-2006, 20:49
moge allh ta3ala jou belonen

ik heb zoveel met hem gepraat en dan knikt hij ja oke
maar hij kan zen vingertjes gewoon niet thuis houden terwijll hij nooit iemand slaat maar zen broertje
allah ihdiehom

maandblad wij moslims mashallah
ik woon in marokko kan moeilijk lid worden

gair inshallah

09-07-2006, 20:52


Ameen voor jouw hetzelfde.

ja ik denk dat hij gewoon te klein is en het niet echt beseft. Ameen op je doe3a.

O echt waar Mascha Allah en hoe ervaar je het leven in Marokko? Mijn zusje is lid als je wil ga ik specifiek iets voor je zoeken overtypen en pmen of mailen wat je wil Inscha Allah, je mag je mail adres in een pmetje doorgeven.
Inscha Allah.

Hier een stuk over Islamitisch opvoeden:

ISLAMITISCHE REGELS VOOR KINDEREN

N.A.V. HET BOEK VAN MUHAMMAD AL-JIBALY


Muslims worden aangespoord om kinderen te hebben en ze volgense de Islamitische leringen op te voeden.Allaah heeft veel beloningen beloofd aan degenen die hun verantwoordelijkheden als ouders serieus dragen.

Allaah zegt in soerah An-Nahl 16:72:

ALLAAH HEEFT JULLIE METGEZELLINNEN GEGEVEN VANUIT JULLIEZELF
EN HEEFT JULLIE VANUIT HEN KINDEREN EN KLEINKINDEREN GEGEVEN
EN HEEFT JULLIE VOORZIEN VAN GOEDE DINGEN VOOR JULLIE VOEDSEL

EEN KIND VERMEERDERT HET AANTAL MUSLIMS

Ma'qil Bin Yasaar heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) zei:
"Trouw een vrouw die liefdevol is en veel kinderen kan baren, want ik zal trots zijn op jullie aantal (op de Dag des Oordeels)."
verzameld door Abu Dawud en An-Nasaa'i

'A'ishah heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) zei:
"an-nikaah (het huwelijk) is een soenah van mij; en degene die niet mijn soenah volgt behoort niet tot mijn volgelingen.Trouw want ik zal jullie grotere aantal dan andere naties tentoonstellen op de Dag des Oordeels."
Verzameld door Ibn Maajah.

GOEDE GROND IS VAN BELANG VOOR GOED ZAAD

De hoeveelheid telt niet op de weegschaal van Islaam, maar het aantal goede Muslims is heel belangrijk.Goede Muslims zijn de enigen in de schepping die ervoor kiezen om volgens Allaahs wetten te leven en Zijn geliefde Profeet zijn leiding te volgen.Een Muslim moet proberen het aantal goede Muslims te vermeerderen; hij moet ernaar streven zijn kinderen zo goed mogelijk volgens Islaam op te voeden. Vandaar dat een Muslim een goede en vrome vrouw moet kiezen die ertoe in staat is om een positieve rol te vervullen in het opvoeden van kinderen.'A'ishah heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) zei:
"Maak een goede keuze voor jullie nutfa (sperma; dus nakomelingen): trouw passende vrouwen en laat jullie dochters trouwen met hen (passende mannen)."
Verzameld door Ibn Maajah, Al-Haakim en anderen.

KINDEREN DIE JONG STERVEN

Wanneer een Muslim zijn kind verliest en dit verdriet geduldig draagt krijgt hij een enorme beloning.Een van de taabi'un (leerlingen van de metgezellen van de profeet) bekend als Abu Hassaan heeft overgeleverd dat hij twee jonge zoontjes verloor.Hij ontmoette Abu Hurayrah en vroeg hem:"Kun je ons iets overleveren dat je van Rasuulullaah (s.a.s.) hebt gehoord,
Om onze zielen te sussen wat betreft degenen die we zijn verloren?" Abu Hurayrah overleverde toen dat hij van Rasuulullaah (s.a.s.) had gehoord:
"Hun jongen (die zijn gestorven) zijn de vrije ronddwalenden van het Paradijs.
Wanneer een van hen zijn ouder ontmoet, houdt hij hem aan zijn kledingsuiteinde vast zoals ik jouw kleding vasthoud, en ziet hier niet van af totdat Allaah hem toestaat met zijn ouder het Paradijs binnen te gaan."
Verzameld door Muslim en Ahmad

En Abu Hurayrah heeft overgeleverd dat Rasuulullaah (s.a.s.) zei:
"Wanneer drie van een Muslimpaar's kinderen sterven voordat zij de pubertijd bereiken, zal Allaah de ouders met de gunst van Zijn rahmah (genade) toestaan het Paradijs binnen te gaan.
Zij (de kinderen) zullen bij de poorten van het Paradijs staan en hun zal verteld worden:
"Ga het Paradijs binnen." Zij zullen zeggen:"Niet totdat onze ouders komen."
Hun zal verteld worden:"Ga het Paradijs binnen samen met jullie ouders met de gunst van Allaahs rahmah."
Verzameld door an-Nasaa'i, al-Bayhaqi en anderen.

Qurrah al-Muzani heeft overgeleverd dat toen Rasuulullaah (s.a.s.)zat (in de moskee om les te geven)er een groep van zijn metgezellen rondom hem zat.Temidden van hen was een man die een kleine zoon had die van achter hem kwam om voor hem te gaan zitten.De Profeet vroeg hem:"Houd je van hem?" Hij antwoordde:"O Rasuulullaah! Moge Allaah van u houden zoals ik van hem houd!" Later stierf de jongen en de vader was zo verdrietig dat hij niet meer naar de les kwam. Rasuulullaah (s.a.s.) miste hem en vroeg:"Waarom zie ik die en die niet?"
Er werd gezegd:"O Rasuulullaah (s.a.s.) Zijn zoon die u zag stierf." Dus vroeg de Profeet hem om te komen, troostte hem en vroeg hem:
"Yaa falaan(o die en die)Wat zou jou beter lijken:tijdens dit leven van je kind te genieten
of dat je morgen (d.w.z:in het Hiernamaals) een poort van het Paradijs bereikt en hij is jou vooruit gegaan om hem voor jou te openen?"
Hij antwoordde:"Liever zijn eerdere vertrek naar de poort van het Paradijs om hem voor mij te openen."Hij vertelde hem:"Zo zal het voor jou zijn!"Een man van de Ansaar vroeg:"O Rasuululaah (s.a.s.) -moge Allaah mij een losprijs voor u laten zijn, is dat speciaal voor hem,
Of is dat zo voor ons allemaal (die kinderen verliezen)?" Hij antwoordde:"Het is juist voor jullie allemaal."
Verzameld door an-Nasaa'i, Ahmad en anderen




De pubertijd kenmerkt een periode waarin vele innerlijke en uiterlijke veranderingen plaats vinden.
Volgens Islaam begint nu het moment waarop religieuse verplichting begint en iemand verantwoordelijk wordt voor zijn daden. Meestal hebben jongens en meisjes op deze leeftijd heel veel vragen in hun hoofd.
Wanneer "pubers" niet begrijpen wat er met hun lichaam gebeurt en waarom; en niet weten wat de regels van Islaam in verband daarmee zijn, hoe kunnen ze dan volgens de Qur'aan en de soennah leven en dus goede praktiserende Muslims zijn? Stel je voor dat je vanaf je menstruatie of je eerste zaadlozing een eigen boek hebt vol blanco bladzijden? Dan wil je dat boek toch vullen met zoveel mogelijk goeds? Maar het goede en datgene wat geaacepteerd wordt, is dat wat volgens de soennah van Rasuulullaah (s.a.s.) gebeurt; dus moet er eerst kennis vergaard worden!Vaak schamen jongeren zich om vragen te stellen; maar vragen is de sleutel naar kennis.Wanneer een jongen bijvoorbeeld zaadlozingen krijgt moet hij weten dat hij twee soorten verliest bij sexuele opwinding:
-MADHIYY: wanneer hij sexuele verlangens heeft is dit het doorzichtige voorvocht dat hij verliest, dat ritueel niet puur is. De jongen moet zijn geslachtsdeel wassen wanneer hij dit verloren heeft en vervolgens wudu doen, maar douchen is niet nodig.
-MANIYY: is sperma, wat dik en wit van kleur is en na een orgasme vrij komt, en ritueel niet uur is, het is verplicht om hierna de ghusl; de gehele douche te nemen.

09-07-2006, 20:58
Islamitische opvoeding, door Oem Sayfoullah.

Inleiding.

In de naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle.

Kinderen hebben, is een gunst die wij van Allah de Verhevene gekregen hebben. Daarom moeten wij als islamitische ouders er alles aan doen om onze kinderen een goede islamitische opvoeding te geven met een goed en sterk fundament, wat de basis zal zijn voor het verder verloop van hun leven: de islam.

Uw kind een goede islamitische opvoeding geven, staat niet alleen in het belang van het creëren van een goede gemeenschap, maar staat in eerste instantie op de eerste plaats in het belang van de ouders. De boodschapper van Allah (Allah’s vrede en zegen zij met hem) zegt in een hadith die overgeleverd is door Aboe Hoerayra (moge Allah tevreden met hem zijn): "Wanneer de zoon van Adam sterft houden zijn beloningen voor zijn daden op, behalve de volgende drie daden: Een onophoudelijke liefdadigheid, achtergelaten kennis (over de islam) die voor mensen nuttig zal zijn en een oprecht kind dat smeekbede voor hem doet."
(Tiermiedhie onder nr 1297)

Het islamitisch opvoeden van kinderen brengt vele voordelen mee. De voordelen daarvan zullen we tegemoet komen in dit leven en na ons overlijden. Een van de voordelen in deze wereld is dat wanneer een ouder oud en/of niet in staat is om voor zichzelf te zorgen, de kinderen als eerste klaar zullen staan om de ouder op te vangen en te verzorgen. En al de moeilijkheden en de lasten die daar dan bij komen voor de ouder dragen. De voordelen na het overlijden van een persoon zijn zoals de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) zei: "Na de dood van een persoon zullen alle daden stoppen behalve drie dingen: Sadaqah djariah (liefdadigheid die altijd blijft), ilm (kennis waarvan sommigen voordeel van genieten) en een vroom kind dat dou’a (smeekbede) voor hem doet."(sahih Moeslim)

Een ander voordeel van het geven van een islamitische opvoeding aan onze kinderen is, wanneer ze op jonge leeftijd komen te overlijden, dat ze voorspraak verrichten, bij Allah, voor hun ouders. De profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) zei hierover:"Er is geen moslim individu, man of vouw, waarvan drie van zijn kinderen op jonge leeftijd komen te overlijden, en hij blijft geduldig met hetgeen hem overkomt. Of Zij zullen op de Dag Des Oordeels voorspraak voor hem/haar doen. Omar (rh) vroeg: ’En als het twee (kinderen) zijn?’ Waarop de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) zei: ‘Hetzelfde (geldt) voor twee (kinderen)’." (AlBazzar, al Haakim. Albaani’s boek Kitaab-Janaaz-iz)

Voor diegene waarvan één kind overlijdt, en daarmee geduldig is, wachtend op de beloning van zijn Heer. Voor hem zal er ook een grote beloning zijn, zoals een overlevering luidt: De profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) zat gewoonlijk op zijn zitplaats en zijn metgezellen zaten dan voor hem om voordeel op te doen en van hem te leren. Onder hen was een man die een zoontje had; hij kwam gewoonlijk uit respect achter de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) langs, ging dan voor hem zitten en liet zijn zoontje recht voor de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) plaats nemen. De profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) vroeg: "Hou jij van je kind?" De man antwoordde: "Ja, en moge Allah jou ook van hem laten houden." Op een dag overleed zijn zoontje en de man was zo verdrietig dat hij het naliet nog bij de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) te komen zitten. Daarop vroeg de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) zijn metgezellen over deze man en zei: "Waarom komt deze man nooit meer naar mijn zitplaats?" En het behoorde tot de Soennah van de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) dat hij naar de gesteldheid en zaken van de mensen vroeg, die hem eerst bezochten en daarna niet meer kwamen. En dus vertelden de metgezellen hem dat het zoontje van de man was overleden en dat de man hier heel verdrietig om was.

En dus bezocht de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) deze man en vroeg hem: "Wat is er met je zoon gebeurd?" En de man vertelde hem dat hij was overleden. En de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) zei: "Zou je wensen dat je zoon hier bij je kon zijn en tijd met je kon doorbrengen, of zou je liever hebben dat jouw zoon het Paradijs vòòr jou zal bereiken en bij de Deuren van het Paradijs zal wachten om ze voor jou open te maken?" En de man zei: "O boodschapper van Allah (Allah’s vrede en zegen zij met hem). Ik wens dat mijn zoon eerst zal gaan en dat hij me zal voorgaan in het Paradijs." En dus zei de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) tegen hem, "Waarlijk, dit is voor jou." En toen zei een van de metgezellen: "O boodschapper van Allah (Allah’s vrede en zegen zij met hem), moge ik opgeofferd worden voor u! Is deze (beloning) alleen voor deze man of geldt het voor alle mensen?" Hij (Allah’s vrede en zegen zij met hem) zei: "Nee, deze beloning is voor alle mensen (dat wil zeggen: voor al diegenen die een kind verliezen en geduldig zijn met hun verlies)." (Al-Haakim. Adh-Dhahabee en Sh. Albanie verklaarde het sahih)

Ook een voordeel is het, met geduld, opvoeden van dochters op een islamitische wijze. Hiervoor is een grote beloning weggelegd door Allah de verhevene. Zoals Aisha verhaalde:"Een arme vrouw met twee dochters kwam aan mijn huis om, om liefdadigheid te vragen. Het enige wat ik had waren drie dadels, die ik aan de vrouw en haar twee dochters gaf. De vrouw gaf aan ieder dochter een dadel en liet één dadel voor haarzelf over. Maar toen haar twee dochters hun dadel hadden genuttigd, keken ze hun moeder aan, wachtend op de dadel die zij had. Dus de moeder kreeg medelijden met haar twee dochters en deelde de dadel in tweeën en gaf iedere dochter een halve dadel. Uiteindelijk vertok de vrouw met haar dochters. Toen de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) terug kwam informeerde ik hem over het gebeuren. Waarop hij antwoordde: ‘Diegene die dochters heeft en ze op de juiste manier opvoedt, dit zal een scheidsmuur zijn tussen hem en de Hel zijn."(Boekharie & Moeslim)

De ouders dragen een grote verantwoordelijkheid voor het opvoeden van de kinderen zoals de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) zei:"Jullie zijn allen herders en zijn verantwoordelijk voor jullie kudde." Helaas, zijn er veel mensen die het niet op deze manier inzien en het belang ervan niet begrijpen. Men ziet het vaak als onbelangrijk. Vaak schenken deze mensen meer aandacht aan andere zaken dan aan het, op correcte islamitische, wijze opvoeden van de kinderen.

09-07-2006, 21:02
Het goede voorbeeld geven.

Een correcte islamitische opvoeding begint bij onszelf. Als ouder behoren we zelf volledig de islam in onze dagelijkse levenswijze na te leven. Daarbij moeten de ouders het goede voorbeeld geven aan de kinderen. Het goede voorbeeld te geven door middel van het streven naar goede handelingen, en door middel van het weerhouden van slechte daden. Dit is omdat de kinderen de ouders als voorbeeld zien en alle handelingen van de ouders graag proberen na te doen. Dus de ouders zijn dus als eerste het grote voorbeeld voor de kinderen. Het is onmogelijk voor een ouder om een slechte eigenschap te verbergen voor zijn/haar kinderen. Een persoon kan voor de buitenwereld misschien een bepaalde karaktereigenschap verbergen maar niet in zijn eigen huis waar de kinderen zich bevinden. Zoals de ouders hun kinderen kennen, kennen de kinderen hun ouders. Het belang van een islamitische opvoeding is, om als ouder te beginnen, het goede voorbeeld te geven aan de kinderen.
De Qor-aan en de Soennah moedigt de moslims aan de kinderen op een correcte wijze op te voeden. Om het goede aan te sporen zoals Allah de verhevene zegt in de Qor-aan:

"O jullie die geloven, behoedt jullie zelf en jullie gezinsleden voor de Hel." (Soerat At Tahrim vers 6)
Allah de Verhevene zegt ook in de Qor-aan:"Voorwaar, Allah verandert de (goede) toestand van een volk niet, totdat zij hun eigen toestand veranderen." (Soerat Ar-Ra’d vers 11)

Dus wij als moslims moeten zorgen dat we ons best doen om aan de regels van de Qor-aan en Soennah te houden. Ten eerste, om te werken aan onszelf en onze kinderen en dan te werken aan de gehele moslimgemeenschap. Dus als we deze werken waar we verantwoordelijk voor zijn verwaarlozen, dan zijn we nooit in staat om de juiste tarbiyah (opvoeding) door te geven.

Het belang om het geloof, de islam, aan te leren.

De ouders zouden de kinderen moeten aanleren dat de islam een belangrijke rol speelt in iemands leven. En dat het kind oprecht moet geloven in zijn geloof. En dat het kind zich stevig vast houdt aan zijn geloof. Allah de verhevene zegt:"En Ibrahim droeg aan zijn kinderen en aan Yaqoeb op: ‘O mijn kinderen, voorwaar, Allah heeft de godsdienst voor jullie gekozen, sterft daarom niet, behalve als jullie overgegeven zijn’. Of waren jullie getuigen toen Yaqoeb de dood nabij was, (en) tot zijn kinderen zei: ‘Wat zullen jullie aanbidden na mij?’ Zij zeiden: ‘Wij zullen u God aanbidden de God van uw vaderen, Ibrahim, en ismail en Ishaq, als de Ene god, en wij hebben ons aan Hem overgegeven’."
(soerah Al Baqarah: 132-133)

"En hij maakte het (getuigen van de eenheid van Allah) een blijvend woord onder zijn nakomelingen." (Soerah Az Zoekhroef: 28)

Een van de grootste zorgen van de ouders moet zijn: hun kinderen het belang van hun religie aanleren. Daarnaast is het van belang dat de ouders zich er meer druk om maken dat de kinderen opgroeien als oprechte moslims dan zich druk te maken om wereldse zaken, zoals bijv: financiën, onroerend goed etc... Hierna is het beste dat een ouder kan doen, het verrichten van smeekbedes tot Allah de verhevene opdat hun kinderen geleid worden op het Rechte Pad. En weet met zekerheid, dat er geen kracht en macht buiten Allah de verhevene is! De ouders kunnen de kinderen naar het Rechte Pad leiden, alléén met de Wil van Allah de verhevene. Zoals profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) Ibrahim zei:"Mijn heer, maak mij en mijn nakomelingen onderhouders van het gebed. Onze heer verhoor mijn smeekbeden." (Soerah Ibrahim: 40)

Als ouders zouden we dus de voorbeelden van de profeten moeten opvolgen door in eerste instantie smeekbedes te verrichten tot Allah de verheven om onze kinderen te leiden. En daarna alle belangrijke stappen te ondernemen om de kinderen een islamitische opvoeding te geven.

Allah zegt ook in een andere vers:"En ook diegenen die zeggen: ‘Onze heer, geef ons van onze vrouwen en onze nageslacht diegenen, die een plezier voor onze ogen zijn en maak ons leiders voor de Moettaqoen’ (diegene die Taqwah bezitten, die vrezen van Allah’s Toorn en het zich daartegen beschermen door te doen wat Allah bevolen heeft, en door zich verre te houden van wat Hij verboden heeft verklaard).
(Soerah Al Forqan: 74)

Aandacht en liefde schenken aan de kinderen.

De ouders moeten regelmatig aandacht en liefde geven aan hun kinderen en zachtheid tonen tegenover de kinderen. En niet altijd met hardheid en het slaan van de kinderen.

Anas verhaalde: Ik heb nog nooit iemand ontmoet die de kinderen vriendelijker behandelde als de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) (vrede zij met hem). Eén van de bevelen, die hij aan zijn militaire leiders gaf, was:
"Verover in de naam van Allah... dood geen kind."
(Moeslim)

Als ouder behoort u uw kinderen altijd met goede en leuke eigenschappen zoals liefde en zachtheid te benaderen en geweld en drang achterwege laten. Het kan natuurlijk vóórkomen dat u op bepaalde momenten iets moet opleggen en dat dit op een strenge en harde manier moet gebeuren. Dit is helaas niet te voorkomen, maar we moeten ons uiterste best doen om dit zoveel mogelijk te vermijden, omdat deze wijze van opvoeden ons eigenlijk nog verder weg van ons doel brengt. Als ouders behoren we een zo goed mogelijke manier van omgang met het kind te vinden, die het kind kan stimuleren tot het hebben van discipline. En een balans te vinden tussen zachtheid en strengheid. Hier speelt consequent zijn een belangrijke rol in.

Een voorbeeld: als een kind voor de eerste keer een handeling doet wat de islaam verbiedt, is het aan de ouders om het kind op een liefdevolle, geduldige manier uit te leggen waarom die handeling verkeerd is. En vooral waarom Allah de verhevene het verboden heeft. Het kind wist namelijk niet dat het verboden was. Maar zodra het kind het bewust herhaaldelijk herhaald, dan is het voor de ouders van belang om met hardheid op te treden.
Maar het is belangrijk dat de ouders er niet de gewoonte van maken om hard te zijn. Anders nemen de kinderen de hardheid over en uiten het tegenover de mensen. Zover, dat dit kan leiden tot eenzaamheid, en het kind zelfs van het Rechte Pad afdwaalt. Ook moeten we niet doen zoals de niet moslims, en telkens de regels voor de kinderen verleggen, de kinderen de totale vrijheid geven. We moeten als moslims de middenweg nemen. Zachtheid en geduld als basis nemen en hardheid gebruiken in bepaalde situaties.

Het aanleren van goede karaktereigenschappen.

Als ouder kunt u uw kind op jong leeftijd beïnvloeden door hem/haar op jonge leeftijd de Qor-aan te leren en de biografie van de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) en de metgezellen . Ik zie dat ouders dit vaak doen als de kinderen ouder zijn maar we moeten reëel blijven. U kunt bepaalde dingen moeilijk afleren. Het is zwaar en onrealistisch om iets af te leren wat u jaren goedgekeurd heeft. U kunt een meisje bijvoorbeeld niet van de ene op de andere dag verplichten om een Hijaab (hoofddoek) te dragen. Dit wordt voor het meisje nog moeilijker indien u nooit met haar over de Hijaab gesproken heeft en haar ook niet heeft voorbereid. Psychisch zal dit zwaar voor een kind zijn, het zal alleen maar haat opwekken tegenover de islam en de ouders. Het is belangrijk dat u uw kind er goed op voorbereid. En haar/hem uitlegt waarom bepaalde handelingen verricht worden. Het is ook belangrijk dat, wanneer een kind een fout maakt het op dat moment besproken wordt en dat er niet gezegd moet worden: "Ach het is maar een kind, als het ouder is dan leer ik het haar/hem wel af." Het is ook belangrijk dat uitgelegd wordt waarom iets niet mag en wat voor schade het kan berokkenen. Als uw kind bijvoorbeeld een leugentje verteld heeft dan moet u uw kind op dat moment aanspreken en vertellen wat de islam over liegen zegt. Dit heeft geen effect indien het een week of een jaar later is, dat u het uitlegt. Zoals een gezegde luidt: "Jong geleerd, oud gedaan." Dus wat je in je jeugd leert, gebruik je op oudere leeftijd.

Het is van de Soennah dat de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) kinderen op jonge leeftijd opvoedde met goede manieren en karaktertrekken, zoals de zoon van Oem Salamah verhaalde:"Ik verbleef regelmatig in het huis van de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) , en dat het voor hem een gewoonte was om ongemanierd te eten, overal van het bord. De profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) zei tegen hem, ‘O jongen! Eet in de naam van Allah; (bismiAllah), eet met je rechterhand en begin met eten vooraan je bord’." Deze metgezel verhaalde dat hij deze manier van eten aanhield (tot aan zijn ouderdom).
(Boekharie)

09-07-2006, 21:03
Gelijkheid onder de kinderen.

Het is een plicht van de ouders om hun kinderen gelijk te behandelen. Zoons en dochters zijn beiden gelijk aan elkaar. Als uw dochter haar bord en beker moet afwassen dan moet uw zoon dat ook doen. Krijgt de oudste een cadeautje dan moet u zorgen dat uw jongste dat ook krijgt. Het is onredelijk en onrechtvaardig om uw ene kind goed te behandelen en uw andere kind onrechtvaardig. Dit kan echter onbewust gebeuren. Onrechtvaardig gedrag tegenover u kinderen kan leiden tot bepaalde persoonlijke problemen. De profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd:"vrees Allah en behandel u kinderen gelijk."

Als u kind al denkt dat zijn of haar ouders onrechtvaardig zijn, bij wie kan het dan rechtvaardigheid vinden? U dwingt zo uw kind om bij vreemden rechtvaardigheid te zoeken terwijl de islam rechtvaardigheid aanbeveelt. Een moslim behoort zijn manier van opvoeden volledig overeen te stemmen met de Qor-aan en de Soennah. Elk middel dat tegenstrijdig is met de islamitische opvoeding moet vermeden worden. De islamitische opvoeding moet tot bloei komen zoals een bloem of zoals een vruchten boom waarvan je de vruchten later van plukt. Kennis op doen over de juiste islamitische wijze van opvoeden is van belang en van daaruit is het een vergemakkelijking voor de ouders om hun kinderen op te laten groeien in, de religie, de islam.

Moge Allah ons allen behoeden en ons helpen onze kinderen een volledige goede islamitische opvoeding te geven zodat zij de islam zullen overnemen en doorgeven en daar trots op zullen zijn. En zodat wij, de ouders, later in onze graven ervan zullen profiteren zoals de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd:"Wanneer de zoon van Adam sterft houden zijn beloningen voor zijn daden op, behalve de volgende drie daden: Een onophoudelijke liefdadigheid, achtergelaten kennis die voor mensen nuttig zal zijn en een oprechte kind die smeekbede voor hem doet." (Tiermiedhie onder nr 1297).

09-07-2006, 21:07
barekallaho fieki

09-07-2006, 21:35
Djazakallahoe garien voor dit mooie stuk, hier hebben de moeders wat aan inshallah.

09-07-2006, 21:42

Citaat door oemalbanien:




maandblad wij moslims mashallah
ik woon in marokko kan moeilijk lid worden

gair inshallah
Hé, even een vraagje uit nieuwsgierigheid; hoelang woon je al in Marokko, waar precies en hoe is dat?

09-07-2006, 22:47
Djazakoem Allah geiran voor de reacties, Moge Allah swt jullie kindjes zegenen en Leiden op Siraat el Moestaqiem Allahoema Ameen.

~7ayaakoem Allah~

Gayr Inscha Allah,

Salaamoe3leikoem

09-07-2006, 22:54



Citaat door AmmatoelAziz:
Djazakoem Allah geiran voor de reacties, Moge Allah swt jullie kindjes zegenen en Leiden op Siraat el Moestaqiem Allahoema Ameen.

~7ayaakoem Allah~

Gayr Inscha Allah,

Salaamoe3leikoem

Ameen sis!

10-07-2006, 02:31

Citaat door miss_kreta:
Hé, even een vraagje uit nieuwsgierigheid; hoelang woon je al in Marokko, waar precies en hoe is dat?
ik woon al elf jaar in marokko en woon nu 3jaar in casablanca

elhamdolilah ik heb het hier naar men zin, ben la gewend geraakt
ookal was het in het begin erg moeilijk
vooral omdat ik men ouders heel erg miste

10-07-2006, 11:49

Citaat door badparel:
Ameen sis!
Hihi Kusjes trg.

Pagina's : [1] 2