Bekijk volle/desktop versie : Hadith Muslim



09-07-2006, 15:11
In de naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle
Alle lof aan Allah, wij prijzen Hem en zoeken Zijn hulp en vergeving. Wij zoeken toevlucht bij Allah tegen het slechte in onszelf en tegen onze slechte daden. Diegene die Allah leidt, kan niet worden misleid en diegene die Allah laat dwalen, kan niet worden geleid. Ik getuig dat er geen god dan Allah is en dat Moh’ammed Zijn profeet en dienaar is. Allah (Verheven en Glorieus is Hij) zegt: “O jullie die geloven, vreest Allah vol ware godsvrees voor Hem en sterft niet anders dan als moslims.” [1] Soerat Aal-‘Imraan , aayah 102

“O mens, vreest jullie Heer Die jullie schiep uit één enkele ziel (en die) daaruit zijn echtgenote schiep en uit hen beiden vele mannen en vrouwen deed voortkomen. En vreest Allah in wiens Naam jullie elkaar (om hulp) vragen en (onderhoudt) de familiebanden. Voorwaar, Allah is de Waker over jullie.” Soerat an-Nisaa-e (4), aayah 1.

“O jullie die geloven, vreest Allah en spreekt het ware woord. Hij (Allah) zal voor jullie jullie goede daden aanvaarden en jullie je zonden vergeven. En wie Allah en Zijn Boodschapper gehoorzaamt: waarlijk die heeft een geweldige triomf behaald.” Soerat al-Ah’zaab (33), aayah 70-71

als eerst even de betekenis van Hadith
Hadith: woorden, daden en levenshouding van de heilige profeet Mohammed (vrede zij met hem)

De kennis van de "Hadith" heeft de daden, woorden en levenshouding van de Profeet (vrede zij met hem) van de Islam tot onderwerp. Onder Hadith verstaan we dus het verslag over datgene wat de Profeet (vrede zij met hem) deed, zei en wat hij zijn Metgezellen zag doen en stilzwijgend toestond.

lees over de Hadithwetenschappen
http://www.expliciet.nl/content/view/120/74/


de hadiths die ik vertaal, vertaal ik vanuit het engels
vele hadiths hebben uitleg nodig die niet door iedereen kan worden gegeven.
deze vertaling is niet een vervanging voor de hadiths in het Arabisch
Alleen in het originele Arabisch kan de inhoud volledig tot zijn recht komen.
als ik een foutje heb gemaakt in de vertaling, laat het me dan weten



hadith muslim
Boek 42, Nummer 7058:

Abu Huraira overleverde dat de boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei, “de wereld is een gevangenis voor een gelovige en een paradijs voor een ongelovige.”



hadith muslim
Boek 42, Nummer 7108:

Abu Huraira overleverde dat de boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei, “iemand die voor een weeskind zorgt of het nou familie is of niet, ik en degene zullen samen zijn in paradijs zoals dit, en Malik (legde dit uit) met het gebaar door het laten zien van zijn wijsvinger en middenvinger die dicht bij elkaar zitten.



hadith muslim
Boek 42, Nummer 7134:

'Aicha overleverde dat de boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei, “de engelen zijn geschapen uit licht en de Jinns zijn geschapen uit de vonk van vuur en Adam was geschapen zoals het staat geschreven (in de Koran) voor jou (hij is gevormd uit klei).



hadith muslim
Boek 42, Nummer 7132:

de zoon van Abu Said al-Khudri overleverde in naam van zijn vader dat de boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei, “als één van jullie geeuwt terwijl hij in gebed is, moet hij proberen om het tegen te gaan, aangezien het de satan is die daarin binnengaat.



hadith muslim
Boek 013, Nummer 4005:

Abu Huraira overleverde dat de boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei, “wanneer een man overlijdt, komen zijn daden tot een eind, behalve drie dingen, herhaaldelijke liefdadigheid, of kennis (waar mensen van ) profiteren, of een godvruchtige (vrome) zoon, die voor hem bid (voor de overledene).



hadith muslim
Boek 42, Nummer 7115:

Ibn Abbas overleverde dat de boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei, "als iemand zijn daden wijd verspreid wil hebben (laten zien aan iedereen), Allah zal het dan verspreiden (zijn vernedering). en als iemand een hypocriete vertoning (van zijn daden) maakt, Allah zal een voorstelling van hem maken (vernederen).

hadith muslim
Boek , Nummer 6698:

Abu Huraira overleverde dat de boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei, "een zwaarlijvig persoon zal naar voren worden gebracht op de dag des oordeels en hij zal geen gewicht hebben in waarde bij Allah zelfs niet het gewicht van een mug. ; --105. Dezen zijn het die de tekenen van hun Heer en de ontmoeting met Hem verwerpen. Derhalve zijn hun werken verloren gegaan en op de Dag der Verrijzenis zullen Wij geen weegschaal voor hen oprichten. (18:105)



hadith muslim
Boek 39, Nummer 6709 :

Aicha overleverde; ik vroeg de boodschapper van Allah (vrede zij met hem) over de woorden van Allah, de Verhevene en Glorieuze;--
48. De dag (zal komen) waarop de aarde en de hemel door een andere aarde en hemel zullen worden vervangen; (14:48), en informeerde (de boodschapper van Allah), waar zullen de mensen zijn op die dag? hij zei; zij zullen op de Sirit zijn.



hadith muslim
Boek 39, Nummer 6738:

Anas b. Malik overleverde dat de boodschapper van Allah (vrede zij met hem) heeft gezegd dat één van de voorbestemde inwoners van de Hel die een gemakkelijke en overvloedig leven leidde tussen de mensen van de wereld. hij zal éénmaal worden ondergedompeld in het vuur op de dag van de verrijzenis en dan zal gezegd worden tegen hem; O, zoon van Adam, heb je enig gemak ondervonden, heb je niet toevallig enig materiële zegenen gekregen? hij zal zeggen; 'bij Allah, nee, mijn Heer.'
en dan zal een persoon die voor het Paradijs voorbestemd is te midden van de mensen van de wereld worden gebracht en hij heeft een meest armzalige leven geleid (in het wereldse leven) hij zal éénmaal worden ondergedompeld in het paradijs en dan zal gezegd worden tegen hem; O, zoon van Adam, heb je moeilijkheden meegemaakt? hij zal zeggen; 'bij Allah, nee, mijn Heer, nooit heb ik moeilijkheden meegemaakt of enig verdriet ervaren.



hadith muslim
Boek 40, Nummer 6802:

Abu Huraira overleverde dat de boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei, "degene die het paradijs binnengaat (om daarin eeuwigdurend te genieten) zal tevreden zijn en nooit behoeftig worden, en zijn kleren zullen nooit verslijten en degene wordt niet oud (blijft jeugdig).

09-07-2006, 15:12


hadith muslim
Boek 39, Nummer 6754:

Jabir overleverde: ik hoorde de boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zeggen; de troon van Iblis is op de oceaan en hij zendt zijn compagnie (werkers) naar verschillede delen om mensen op de proef te stellen en de meest belangrijke persoon in zijn ogen is de meest beruchte die meningsverschillen zaait (tweedracht veroorzaakt)."


hadith muslim
Boek 33, Nummer 6418:

Abdullah b. Amr b. al-'As overleverde dat hij heeft gehoord dat de boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei, “ voorwaar, de harten van al de zonen van Adam zijn tussen twee vingers van de vingers van de Barmhartige Heer als één hart. Hij draait dat in elke richting die hij wil. toen zei de boodschapper van Allah; O Allah, de draaier van de harten, draai onze harten om U gehoorzaam te zijn.




hadith muslim
Boek 30, Nummer 5733:

Anas b. Malik overleverde dat de boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei; een kind (van mij) kwam op de wereld deze nacht en ik heb hem genoemd naar mijn vader zijn naam, Ibrahim. hij stuurde hem naar Umm Saif, de vrouw van de hoefsmid genaamd Abu Saif. de profeet ging naar hem toe en ik volgde hem totdat we bij Abu Saif aankwamen en hij was aan het blazen in het vuur met behulp van de hoefsmid zijn blaasbalg en het huis was vol met rook. ik haastte me zelf en liep voor de boodschapper van Allah en zei; Abu Saif, stop dit, de boodschapper van Allah komt eraan. hij stopte en de boodschapper van Allah riep voor het kind. Hij omhelsde hem en zei dat wat Allah gewenst had; ik zag dat de jongen (Ibrahim) zijn laatste adem uit blies in bijzijn van de boodschapper van Allah. de ogen van de boodschapper van Allah gingen tranen en hij zei; "Ibrihiem, onze ogen tranen en onze harten zijn gevuld met verdriet, maar we zeggen niets behalve dat waar Allah tevreden over is. O Ibrahim, we zijn verdrietig om jou.



hadith muslim
Boek 30, Nummer 5739:

Abu Sa'id Khudr overleverde dat de boodschapper van Allah (vrede zij met hem) meer verlegen was dan een maagd achter het gordijn (of in haar kamer) en wanneer hij ergens een afkeer tegen had, konden we het zien aan zijn gezicht.










hadith muslim
Boek 43, Nummer 7179:

Ibn Abbas overleverde; tijdens de pre-islamitische dagen gingen vrouwen naakt rondom (rondgaan van) de Ka'ba, en ze zeiden; wie kan zorgen voor kleding om degene te bedekken die de Ka'ba rondgaat zodat ze haar geslachtsdelen kan bedekken? en dan zal ze zeggen; heden zal het geheel of een deel blootgesteld worden en wat blootgesteld is zal ik niet wettig maken. in verband met dit werd deze vers geopenbaard: --31. O, kinderen van Adam, let op uw uiterlijk ter gelegenheid van aanbidding (7:31)



hadith muslim
Boek 8, Nummer 3467:

Abu Huraira overleverde; vrouwen zijn geschapen van een rib en het zal niet mogelijk zijn om het recht te maken; dus als je van haar wilt genieten, doe je dit ondanks haar kromheid, en als je haar probeert recht te maken, zul je haar breken, en het breken betekend scheiden van haar.




hadith muslim
Boek 8, Nummer 3465:

'Abdullah b. Amr overleverde dat de boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei; "De wereld is slechts een voorziening, en de beste voorziening van de wereld is een goede (godvruchtige) vrouw'




hadith muslim
Boek 2, Nummer 0432:

Abu Malik at-Ash'ari overleverde dat de boodschapper van Allah (vrede zij met hem) heeft gezegd; reinheid is de helft van het geloof en al-Hamdu Liliah (Allah zij geprezen) vult de schaal, en Subhan Allah (Glorie aan Allah) en al-Hamdu Liliah (Allah zij geprezen) vult hetgeen wat tussen de hemel en aarde is, en het gebed is het licht, en liefdadigheid is het bewijs (van iemands geloof) en volharding (geduld) is helderheid en de heilige Koran is een bewijs voor of tegen jou. alle mensen staan 's ochtends vroeg op en geven zichzelf weg, daardoor bevrijden ze zichzelf of vernietigen ze zichzelf.













hadith muslim
Boek 2, Nummer 0502:

Aicha overleverde: dat de boodschapper van Allah (vrede zij met hem) heeft gezegd; tien dingen behoren tot de natuurlijke aanleg (al fitrah):
1- de snor kort knippen
2- de baard lang laten groeien
3- (voor de tandverzorging) de miswaak gebruiken
4- de neus met water schoonmaken (istinshaaq)
5- nagels kort knippen
6- tenen wassen
7- de haren onder de oksels eruit trekken
8- de schaamstreek scheren (al istihdaad)
9- schoon houden van de geslachtsdelen, na de grote behoefte met water reinigen (istindjaa').
de overleveraar zei; Ik ben de tiende vergeten, dit zou mond wassen (madhmadha) kunnen zijn.




hadith muslim
Boek 33, Nummer 6423:

Ieder kind wordt geboren met de fitra (een natuurlijke aanleg tot de Islam),en het zijn zijn ouders die het tot jood of christen of vuuraanbidder maken, zoals ook ieder beest als een volledig jong ter wereld komt; zien jullie daaraan enig gebrek? toen reciteerde hij uit de koran;--30. Daarom, richt uw aangezicht oprecht tot de (ware) godsdienst, overeenkomstig de natuur naar welke Allah de mensen heeft geschapen. - De schepping van Allah kent geen verandering. - Dat is het ware geloof. Maar de meeste mensen weten het niet. -(30:30)



hadith muslim
Boek 33, Nummer 6416:

Abdullah b. 'Amr b. al-'As overleverde; ik hoorde de boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zeggen; Allah heeft de lotgevallen van de schepselen vijftigduizend jaar voordat hij de hemelen en de aarde schiep neergeschreven terwijl Zijn Troon (Arsh) op het water was.



hadith muslim
Boek 1, Nummer 0311:

Anas b. Malik overleverde dat Gabriel naar de boodschapper van Allah (vrede zij met hem) kwam terwijl hij aan het spelen was met zijn vrienden, Gabriel pakte hem vast en zorgde ervoor dat hij ging liggen op de grond en spleet zijn borst open en haalde zijn hart eruit. daaruit haalde hij een bloedklomp en hij zei: 'dit is het deel van de satan in jou.' toen waste hij die in een gouden bassin met water uit de bron Zamzam; vervolgens zette hij het hart terug en maakte de plek weer dicht. de jongens holden naar zijn moeder (dat wil zeggen zijn voedster) en zeiden: 'Mohammed is gedood.' ze liepen hem tegemoet, en hij was verbleekt van schrik. Anas zei: 'Ik heb zelf het litteken van die naald op zijn borst gezien.'


hadith muslim
Boek 31, Nummer 5990:

Aicha de vrouw van de boodschapper van Allah (vrede zij met hem), overleverde dat hij meestal zei; nooit is de ziel van een profeet weggenomen voordat hem zijn plaats in het paradijs is getoond en hij voor de keuze is gesteld (of de dood of verder op aarde leven).
Aicha zei; en toen de boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zijn dood naderde, lag hij met zijn hoofd op mijn schoot, en verloor even het bewustzijn, daarna kwam hij weer bij. hij staarde met zijn ogen naar het plafond en zei: Allahumma (O mijn Allah)!. Ar rafieqa-l a`laa (Liever de hoogste vriendenschaar) (de plaats van de profeten in het paradijs).
toen ik deze woorden hoorde zei ik tegen mezelf, 'dan kiest hij ons dus niet.' toen begreep ik dat de hadith correct was, want hij zei toen hij nog gezond was: 'Nooit is de ziel van een profeet weggenomen voordat hem zijn plaats in het paradijs is getoond en hij voor de keuze is gesteld (of de dood of verder op aarde leven).'
Aicha zei: en dat waren de laatste woorden die de boodschapper van Allah uitsprak (die woorden waren): Allahumma (O mijn Allah)!. Ar rafieqa-l a`laa (Liever de hoogste vriendenschaar).


hadith muslim
Boek 001, Nummer 0164:

het is overgeleverd door Abdullah b. Mas'ud dat de boodschapper van Allah (vrede zij met hem) heeft gezegd: degene die in zijn hart het gewicht van een mosterd zaadje van arrogantie (trots/hoogmoedig) heeft zal het paradijs niet binnengaan. een man (die daar bij was) zei: voorwaar, een persoon houd toch van goede/mooie kleding en schoenen. de profeet zei. "voorwaar, Allah is mooi en houd van schoonheid, maar arrogantie is het minachten van de waarheid en de mensen (uit eigenwijze gedachte)."


hadith muslim
Boek 16, Nummer 4158:

'Abdullah b. (Mas'ud) overleverde dat de boodschapper van Allah (vrede zij met hem) heeft gezegd; het eerste (onderwerp) die onder mensen beslist zal worden op de dag des oordeels zal gaan over het bloedvergieten.

21-07-2006, 22:05
Salam oe 3alaikoem wara7matoe Allahy wabarakatoe lieve zuster,

Macha Allah!! Jazak Allahoe 7air!!

Ma3a salama,

marocco_ned

21-07-2006, 23:32

Citaat door marocco_ned:
Salam oe 3alaikoem wara7matoe Allahy wabarakatoe lieve zuster,

Macha Allah!! Jazak Allahoe 7air!!

Ma3a salama,

marocco_ned
waaijkie zuster

djazakki allhoe gairoen voor het lezen

moge allah je hiervoor belonen inschallah