rikus
07-07-2006, 15:54
Turkije is dit jaar uit de gratie bij de Nederlandse toerist
De boekingen tot en met begin juni lagen dit jaar 38 procent lager in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De trend van 2006 betekent een radicale breuk met de afgelopen jaren.
Sinds 1999 waren de cijfers voor Turkije ieder jaar reden voor een feestje in de reisbranche. Het land op de grens tussen Europa en Azië zag het aantal toeristen uit Nederland tussen 1999 en 2005 vervijfvoudigen naar ruim een miljoen. Zowel de Turkse autoriteiten als de reisbranche verwachtten dat de groei in 2006 door zou zetten. Het tegenovergestelde gebeurde.
Volgens Van der Most kampt Turkije met een flink aantal problemen. Media berichtten het afgelopen jaar uitvoerig over de problemen bij de Turkse luchtvaartmaatschappij Onur Air, de uitbraak van vogelgriep, dreiging van terreuraanslagen en klachten over het voedsel in hotels en over het gedrag van Russen in diezelfde hotels. Van der Most: ,,Het imago van Turkije is op dit moment niet goed''. ,,Turkije is een zeer prijsgedreven bestemming'', weet Van der Most. ,,Dat lijkt een positief punt, maar er is een grote keerzijde. Een laag prijsniveau biedt een smalle basis voor succes op langere termijn, want je houdt dat niet eeuwig vol. Nieuwe opkomende bestemmingen kunnen de formule eenvoudig kopiëren''.
Turkije geldt als een bestemming die vrijwel helemaal drijft op zon, zee, strand en goedkope all-inclusive resorts. ,,Toeristen krijgen daardoor geen enkele binding met het land'', zegt Van der Most. ,,Ze blijven op het complex hangen en maken geen contact met de lokale bevolking, dwalen niet langs mooie plekjes en doen geen bijzondere Turkije-ervaringen op''. Gevolg is dat de vakantieganger Turkije niet erg trouw is. ,,Als er iets gebeurt, en dat is het afgelopen jaar vaak het geval geweest, kiest men voor een andere bestemming.''.
In de afgelopen jaren heeft de massa Turkije desondanks ontdekt. Het land trekt relatief veel gezinnen met oudere kinderen en vakantiegangers uit de lagere welstandsklassen. Trendsetters kiezen echter niet voor badplaatsen als Antalya, Bodrum of Alanya, waardoor het imago van de bestemming nog meer in gevaar komt. ,,Vakantie all-inclusive naar Turkije is niet hot!'', constateren de vakantiedeskundigen.
Turkije mag met problemen kampen, er gloort hoop op een zonnige toekomst. ,,Het land heeft veel meer te bieden dan zon, zee, strand en goedkope all-in resorts'', vindt Van der Most. ,,Er zijn prachtige steden, zoals Istanbul, er is schitterende natuur en liefhebbers van cultuur en lekker eten kunnen hun hart ophalen. Daarnaast biedt Turkije allerlei wellness-faciliteiten en zijn er kansen voor medisch toerisme.''
De CVO-onderzoekers hebben een aantal adviezen voor de reisorganisatoren en voor de beleidsmakers in Turkije. Van der Most: ,,Turkije moet zich veel meer onderscheiden van andere bestemmingen en profiteren van de vele sterke punten die nu nog zijn onderbelicht. Als dat lukt, wordt het imago beter en trekt Turkije meer vakantiegangers die veel geld te besteden hebben en wordt het land een evenwichtig merk in de vakantiemarkt.''
Bron
ANP (VIA)
De boekingen tot en met begin juni lagen dit jaar 38 procent lager in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De trend van 2006 betekent een radicale breuk met de afgelopen jaren.
Sinds 1999 waren de cijfers voor Turkije ieder jaar reden voor een feestje in de reisbranche. Het land op de grens tussen Europa en Azië zag het aantal toeristen uit Nederland tussen 1999 en 2005 vervijfvoudigen naar ruim een miljoen. Zowel de Turkse autoriteiten als de reisbranche verwachtten dat de groei in 2006 door zou zetten. Het tegenovergestelde gebeurde.
Volgens Van der Most kampt Turkije met een flink aantal problemen. Media berichtten het afgelopen jaar uitvoerig over de problemen bij de Turkse luchtvaartmaatschappij Onur Air, de uitbraak van vogelgriep, dreiging van terreuraanslagen en klachten over het voedsel in hotels en over het gedrag van Russen in diezelfde hotels. Van der Most: ,,Het imago van Turkije is op dit moment niet goed''. ,,Turkije is een zeer prijsgedreven bestemming'', weet Van der Most. ,,Dat lijkt een positief punt, maar er is een grote keerzijde. Een laag prijsniveau biedt een smalle basis voor succes op langere termijn, want je houdt dat niet eeuwig vol. Nieuwe opkomende bestemmingen kunnen de formule eenvoudig kopiëren''.
Turkije geldt als een bestemming die vrijwel helemaal drijft op zon, zee, strand en goedkope all-inclusive resorts. ,,Toeristen krijgen daardoor geen enkele binding met het land'', zegt Van der Most. ,,Ze blijven op het complex hangen en maken geen contact met de lokale bevolking, dwalen niet langs mooie plekjes en doen geen bijzondere Turkije-ervaringen op''. Gevolg is dat de vakantieganger Turkije niet erg trouw is. ,,Als er iets gebeurt, en dat is het afgelopen jaar vaak het geval geweest, kiest men voor een andere bestemming.''.
In de afgelopen jaren heeft de massa Turkije desondanks ontdekt. Het land trekt relatief veel gezinnen met oudere kinderen en vakantiegangers uit de lagere welstandsklassen. Trendsetters kiezen echter niet voor badplaatsen als Antalya, Bodrum of Alanya, waardoor het imago van de bestemming nog meer in gevaar komt. ,,Vakantie all-inclusive naar Turkije is niet hot!'', constateren de vakantiedeskundigen.
Turkije mag met problemen kampen, er gloort hoop op een zonnige toekomst. ,,Het land heeft veel meer te bieden dan zon, zee, strand en goedkope all-in resorts'', vindt Van der Most. ,,Er zijn prachtige steden, zoals Istanbul, er is schitterende natuur en liefhebbers van cultuur en lekker eten kunnen hun hart ophalen. Daarnaast biedt Turkije allerlei wellness-faciliteiten en zijn er kansen voor medisch toerisme.''
De CVO-onderzoekers hebben een aantal adviezen voor de reisorganisatoren en voor de beleidsmakers in Turkije. Van der Most: ,,Turkije moet zich veel meer onderscheiden van andere bestemmingen en profiteren van de vele sterke punten die nu nog zijn onderbelicht. Als dat lukt, wordt het imago beter en trekt Turkije meer vakantiegangers die veel geld te besteden hebben en wordt het land een evenwichtig merk in de vakantiemarkt.''
Bron
ANP (VIA)