Bekijk volle/desktop versie : Allah's reïncarnatie volgens een soennitische imam



06-07-2006, 15:02
Syrië is de bakermat van het Christendom. Het land waar Paulus zijn bekeringstocht door Klein-Azië is begonnen. In dit land bevat de grondwet vrijheid van godsdienst, van meningsuiting en van persoonlijke vrijheid. De Moechabbaraat (de Syrische geheime dienst) doet echter alsof ze nog nooit van een grondwet gehoord hebben.

Het land is momenteel nog voor 13% christelijk. Maar 70% is soennitische moslim. Deze laatste groepering is door de eeuwen heen altijd betrokken geweest bij de besturing van macht en land, meer dan de besturing van hun geloof. Het ongelooflijke gebeurde dan ook: de grondwet in Syrië werd gewijzigd. Er kwam een clausule in die ervoor zorgde dat de president altijd een moslim moest zijn (weg vrijheid van meningsuiting dus...). Het grote probleem was dat Hafez al-Assad, de toenmalige president, een alawiet was.

Voor diegene die niet weten wat een alawiet is: dat is een godsdienstige die in de Koran geloofd, maar daarnaast ook ervan overtuigd is dat in Kalief Ali ibn Abi Talib Allah reïncarneerde. En voorts dat Allah reïncarneerde in elke imam die Ali opvolgde. Vele Allah's dus en dat strookte niet helemaal met het doorsnee moslimschap.

Een soennitische imam heeft toen plechtig (dat staat ook in hun grondwet) moeten verklaren dat een alawiet ook een moslim is. Genoteerd in de grondwet, door soennitische moslims goedgekeurd.

Betekent dit nu dat elke moslim in de reïncarnatie van Allah moet geloven? Het is immers door een soennitische moslimgeleerde zo verordend!

06-07-2006, 15:33


Nee.

Dit druist toch fel in tegen de leer van de Islam? In de islam is geen sprake van zielsverhuizing. Je moet veder kijken dan je neus lang is en je eigen er bewust van maken dat het slechts en theologische dogma is. De gelovige moet zich niet bevinden op het oppervlak van textuele concepten, maar pogen eens dieper te gaan om zo de overheerlijke smaak van het geloof te proeven. Immers, de koran spreekt veelvuldig in een taal van allegorie.

Verwijder dat kansarme ondertekening. Slaat nergens op.

06-07-2006, 15:46

Citaat door hetgordijn:
Nee.

Dit druist toch fel in tegen de leer van de Islam? In de islam is geen sprake van zielsverhuizing. Je moet veder kijken dan je neus lang is en je eigen er bewust van maken dat het slechts en theologische dogma is. De gelovige moet zich niet bevinden op het oppervlak van textuele concepten, maar pogen eens dieper te gaan om zo de overheerlijke smaak van het geloof te proeven. Immers, de koran spreekt veelvuldig in een taal van allegorie.

Verwijder dat kansarme ondertekening. Slaat nergens op.
Wat ik hiermee voornamelijk wilde aanduiden dat er overal spelletjes gespeeld worden. In de Katholieke kerk, bij de Boeddhistische monniken en ja, ook bij de Moslims.

Dat een soennitische moslimgeleerde zo'n spelletje meespeelt is niet zo verwonderlijk. Macht is vaak sterker dan principes. Maar dat grondbeginselen van het geloof aan de kant gezet worden om politieke macht te verwerven heb ik eigenlijk nog nooit zo sterk gezien.

Ik zal de ondertekening laten staan, maar de tekst wat genuanceerder maken, ok?

06-07-2006, 15:49

Citaat door Marrakick:
Wat ik hiermee voornamelijk wilde aanduiden dat er overal spelletjes gespeeld worden. In de Katholieke kerk, bij de Boeddhistische monniken en ja, ook bij de Moslims.

Dat een soennitische moslimgeleerde zo'n spelletje meespeelt is niet zo verwonderlijk. Macht is vaak sterker dan principes. Maar dat grondbeginselen van het geloof aan de kant gezet worden om politieke macht te verwerven heb ik eigenlijk nog nooit zo sterk gezien.

Ik zal de ondertekening laten staan, maar de tekst wat genuanceerder maken, ok?
Ik vind het niet erg dat er stellingen zoals dit naar voren word gebracht, maar hou a.u.b ook rekening met anderen, en hun gevoelens. Ik moet nu weg, als ik later nog tijd heb zal ik mijn mening posten.

06-07-2006, 15:52


Deze imam zou terplekke moeten geëxectuteerd worden

06-07-2006, 16:55

Citaat door anash:
Deze imam zou terplekke moeten geëxectuteerd worden
O jullie die geloven,als een verdorvene met een bericht komt,onderzoekt het dan nauwkeurig,anders treffen jullie uit onwetendheid een volk met een ramp,waarna jullie spijt zouden krijgen van wat jullie deden (koran 49:6)

06-07-2006, 17:20

Citaat door Eliette_Nina:
O jullie die geloven,als een verdorvene met een bericht komt,onderzoekt het dan nauwkeurig,anders treffen jullie uit onwetendheid een volk met een ramp,waarna jullie spijt zouden krijgen van wat jullie deden (koran 49:6)
Met 'Oh jullie die geloven' bedoelde Allah Subhana Wa Ta'aala de joden niet!