Bekijk volle/desktop versie : El Moumni stopt als imam



03-07-2006, 16:45
Khalil el Moumni, de imam die in opsraak kwam wegens zijn uitingen over homofielen, stopt na 46 jaar met preken. Nederlands bekendste imam wordt binnenkort 65 en gaat met pensioen omdat hij het werk niet meer aankan. "Het imamschap is zwaar. Het is tijd dat een ander, die meer energie heeft, het overneemt".

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, zijn imams er niet alleen om voor te gaan in het gebed. "Het werk gaat ook buiten de moskee gewoon door. Mensen vragen telefonisch advies, je moet langs bij families om te bemiddelen of raad te geven. Je bent eigenlijk 24 uur aan het werk. Als je 65 wordt is het best wel moeilijk om dat vol te houden", legt hij uit.

Van zijn besluit om in 1991 naar Nederland te komen heeft El Moumni nooit spijt gehad. "Het was alsof je via een deur naar binnen ging en de andere deur eruit. Zo snel ging het". Vol trots vertelt hij dat in de 15 jaar dat hij hier preekte, hij bijna nooit problemen heeft gehad met Nederlanders of de overheid over de inhoud van zijn preken. "Er is in die tijd nooit iemand geweest die tegen me zei: waarom heb je dit gepreekt of dat? In Marokko ben ik diverse keren geschorst, omdat ik sprak over het onrecht in de samenleving. In Nederland voelde ik binnen de moskee échte vrijheid van meningsuiting".

Buiten de moskee was dat één keer niet het geval. Bijna heel Nederland viel over hem heen toen hij in een uitzending van NOVA homoseksualiteit een ziekte voor de samenleving noemde. El Moumni praat er niet graag over. "Het is voorbij", zegt hij. Het enige wat hij er nog wel over kwijt wil, is dat hij destijds niemand heeft willen beledigen of discrimineren. "Voor mij zijn alle mensen hetzelfde. We stammen allemaal af van dezelfde vader en moeder".

"Ik heb de vragen [van NOVA] gewoon eerlijk beantwoord met de kennis die ik heb van de Koran en de Sunnah (overleveringen van profeet, red.). Vervolgens werd ik vervolgd. Maar gelukkig heeft de rechtvaardigheid in Nederland het laatste woord gehad." De rechter sprak El Moumni namelijk vrij. Islamitische landen zouden wat dat betreft een voorbeeld kunnen nemen aan Nederland, vindt hij. "Waren Arabische rechters maar ook zo onafhankelijk", zucht hij. In die moeilijke tijden kreeg hij veel steunbeteugingen van autochtone Nederlanders, christelijke docenten en kerken, benadrukt hij.

Met zijn vertrek laat hij vele stoere noord-afrikaanse moskeegangers in tranen achter. Hij had al eerder willen stoppen, maar het verzoek van de bezoekers van de Rotterdamse Anassr-moskee om toch aan te blijven had hij toen niet kunnen weigeren. "Maar nu is het echt genoeg geweest".





http://frontpage.fok.nl/nieuws/66173

03-07-2006, 17:47


Moge Allah hem belonen voor het werk dat hij heeft verricht ten gunste voor de islaam

03-07-2006, 19:02
Weet iemand wie er nu de khotba's gaat geven insha Allah??

03-07-2006, 19:04
Erg, vooral z'n laatste khotba.. Allaahuma ameen.