Bekijk volle/desktop versie : waarom hoofddoek voor je zwager opdoen?



02-07-2006, 19:01
Waarom moe je je ook bedekken voor hem?

hij is getrouwd met mn zus en dus hram om met mij te trouwen.


en stel allahya7fed ze zouden scheiden dan wordt het weer een vreemde en dus logisch om weer hijab te dragen al zal die dan nie meer in huis komen..


Wordt de reden ergens vermeld?

02-07-2006, 19:14


hij is geen mahrem van je, dus moet je gewoon je hoofddoek op houden, je zou wel met hem kunnen trouwen...

02-07-2006, 19:16
As SAlamoe Alaikoem..

Mag de hijaab af als de schoonvader er is?



Print paginaVraag: Mijn broer gaat binnenkort insha`Allah trouwen, ik wil vragen of mijn vader de vrouw van mijn broer zonder hoofddoek mag zien.

Antwoord: In de naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle

Lof zij Allah de Heer der werelden, deze vraag wordt vaak gesteld en vaak worden er vragen gesteld over de broers van de man (schoonbroers), of het toegestaan is om samen met hem te zitten en de h'idjaab in zijn aanwezigheid af te doen...etc

Sheikh drs. H'oesaam d-dien 'afaanah antwoordde op een eerder gestelde vraag in het boek "yas-aloenak 2/4/405)" door te zeggen:
De echtgenoot van de zus (schoonbroer) is een vreemde voor de zusje/zus van de echtgenote. De regels die betrekking hebben op hem zijn hetzelfde als die op vreemde mannen behalve één regel en wel dat het hem niet toegestaan is om de zus(je) van zijn echtgenote te huwen zolang zijn echtgenote nog bij hem is (dus dat zij niet overleden is of dat hij van haar gescheiden is).

Een grote fout die mensen maken is dat de schoonbroer gezien wordt als mah'ram voor de zussen van de echtgenote. Dit is een verkeerde gedachte die op geen enkel islamitische wettelijke bewijs gebaseerd is. Omdat de schoonbroer niet met de zus(je) van de echtgenote tijdelijk mag huwen stellen mensen vast dat de schoonbroer een mah'ram is van de zus(je) van de echtgenote.

Mensen moeten beseffen dat deze tijdelijk verbod voor een huwelijk tussen de zus(je) van de echtgenote en haar schoonbroer geen algemeen langdurige verbod is.

De mah'aariem van de vrouw zijn zij waar zij eeuwig niet mee mag trouwen, deze mah'ramieyyah (verbod) geschiedt door familiebanden of door het geven van borstvoeding of door een huwelijk.

- Wat de mah'aariem betreft uit familieleden, deze zijn de ouders en ouders daarvan en zo verder naar boven zowel aan de kant van de vader als de moeder.

- En wat de mah'aariem betreft de kinderen. Deze zijn de kinderen van de vrouw en de kinderen daarvan zowel de vrouwelijke als de mannelijke en wat na hun komt. Zoals de kleinkinderen.

- En wat de mah'aariem na een huwelijk betreft, deze zijn de
kinderen van de echtgenote.

- Van de broers zijn zowel de broers als de stiefbroers van de
moeder of vader als de gewone broers.

- De mah'aariem van de vrouw kunnen ook de kinderen zijn van hun broers en zussen (neven, nichten), zowel de mannen als de vrouw en de kinderen daarvan en wat erna komt.

- De oom aan de kant van de moeder en aan de kant van de vader, deze zijn niet genoemd in de Edele vers maar ze hebben dezelfde regel als de ouders en worden als ouders bevonden door velen.

- Wat de mah'aariem na het geven van borstvoeding betreft, deze zijn hetzelfde als de mah'aariem die bij familieleden gelden, omdat de boodschapper van Allah heeft gezegd: "hetgeen dat verboden wordt na het zogen is hetzelfde als dat van de familiebanden." (overgeleverd door Moesliem).

- Wat de eeuwige mah'aariem betreft na het huwelijk, deze zijn de moeder van de echtgenoot en echtgenote van de zoon en de moeder van de echtgenote. Degene die tot de mah'aariem behoort na een huwelijk als het gaat om de echtgenote van de vader, zijn zijn zonen van andere vrouwen en wat de echtgenote van de zoon betreft, is zijn vader en wat de moeder van de echtgenote is de echtgenoot. (Al-moefassal fie ah'kaamie l-mar-ah: 3/161-162).

En Allah de Verhevene heeft vrouwen waar men niet mee mag trouwen in Soerat An-nisaa-e genoemd, Hij de Glorieuze zei: "En huwt niet van de vrouwen die jullie vaders huwden, tenzij dat al gebeurd is (voor deze openbaring). Voorwaar, het was een zedeloosheid en toornafroepend (gedrag) en een slechte weg. (22) "Voor jullie verboden (om te trouwen zijn): jullie moeders en jullie dochter en jullie zusters, en jullie vaders zusters en jullie moeders zusters en dochters van jullie broeders en dochters van jullie zusters en de
zoogmoeders van jullie en jullie zusters van (dezelfde) zoogmoeder en de moeders van jullie vrouwen en jullie stiefdochters die onder jullie voogdij staan van vrouwen (de moeders van de stiefdochters) waarmee jullie geslachts-gemeenschap hadden. Wanneer jullie nog geen geslachts-gemeenschap met hen hadden is er geen overtreding (om hem hen te trouwen), en de (voormalige) vrouwen van jullie zonen die uit jullie voortkomen en het huwen van twee zusters gezamenlijk, behalve als het reeds (voor de openbaring) gebeurd is. Voorwaar, Allah is Vergevens-gezind, Meest Barmhartig. (23)" (Soerat An-nisaa-e (4), aayah 22-33)

Allah de Verhevene verduidelijkt in een andere vers dat de vrouw haar schoonheden alleen bij aanwezigheid van een aantal mensen mag vertonen. Allah de Verhevene zegt in Soerat An-noer: "En zeg tegen de gelovige vrouwen, dat zij hun ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken, en hun sieraad niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun sluiers over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenoten, of hun vaders, of de vaders van hun echtgenoten, of hun zonen, of de zonen van hun echtgenoten, of hun broeders , of de zonen van hun broeders, of de zonen van hun zusters, of hun vrouwen, of slavinnen waarover zij beschikken, of mannelijke helpers die geen begeerte meer hebben, of de kinderen die nog niet op de 'aurah van vrouwen letten." (Soerat An-noer (24), aayah 31).

Hieruit kunt u herleiden dat het voor de vrouw toegestaan is om haar h'idjaab af te doen in aanwezigheid van de vader van de echtgenoot.

En Allah weet het beste

hoop dat ej je anwtoord erin vind insch'Allah..

As Salamoe alaikoem...

02-07-2006, 19:25
je mag toch geen hoofddoek afdoen die geen mahram van je zijn.

dus je neven van je moeders en je vaders kant.
en je zwagers van je zussen en zijn broers.

alleen voor je broer je ooms van je moeders en je vader kant.
en als je getrouwd ben je man natuurlijk.
opa en oma van je beiden ouders kant. en jongens die de puber tijd niet hebben bereikt. dus meestal onder 10 of 11 jaar om zo te zeggen.
je kleine neefjes dus.

walikoum salaam

uitgezonderd je schoonvader want die beschouw je als je eigen vader.

walikoum salaam

02-07-2006, 19:31



Citaat door Bachelorette:
Waarom moe je je ook bedekken voor hem?

hij is getrouwd met mn zus en dus hram om met mij te trouwen.


en stel allahya7fed ze zouden scheiden dan wordt het weer een vreemde en dus logisch om weer hijab te dragen al zal die dan nie meer in huis komen..
Wordt de reden ergens vermeld?


Dan heeft ie u al gezien zonder hoofddoek slimmie

02-07-2006, 19:34

Citaat door lievmeid:
As SAlamoe Alaikoem..

Sheikh drs. H'oesaam d-dien 'afaanah antwoordde op een eerder gestelde vraag in het boek "yas-aloenak 2/4/405)" door te zeggen:
De echtgenoot van de zus (schoonbroer) is een vreemde voor de zusje/zus van de echtgenote. De regels die betrekking hebben op hem zijn hetzelfde als die op vreemde mannen behalve één regel en wel dat het hem niet toegestaan is om de zus(je) van zijn echtgenote te huwen zolang zijn echtgenote nog bij hem is (dus dat zij niet overleden is of dat hij van haar gescheiden is).

Een grote fout die mensen maken is dat de schoonbroer gezien wordt als mah'ram voor de zussen van de echtgenote. Dit is een verkeerde gedachte die op geen enkel islamitische wettelijke bewijs gebaseerd is. Omdat de schoonbroer niet met de zus(je) van de echtgenote tijdelijk mag huwen stellen mensen vast dat de schoonbroer een mah'ram is van de zus(je) van de echtgenote.

Mensen moeten beseffen dat deze tijdelijk verbod voor een huwelijk tussen de zus(je) van de echtgenote en haar schoonbroer geen algemeen langdurige verbod is.
En Allah weet het beste

hoop dat ej je anwtoord erin vind insch'Allah..

As Salamoe alaikoem...
ja dit is het antwoord en k weet het ook wel
tis alleen vervelend omdat hij bijna iedere dag over de vloer is en met dit warme weer heb k geen zin om me aan te kleden (dus zit k in mn kamer en groet k hem nie eens)

maar goed, k moet niet klagen

02-07-2006, 19:35

Citaat door anash:


Dan heeft ie u al gezien zonder hoofddoek slimmie
hmm....ja inderdaad
dus dan zou die kunnen vertellen aan derden hoe lelijk ik wel niet ben

02-07-2006, 19:36
right.... keep on dreaming

02-07-2006, 19:56

Citaat door Bachelorette:
ja dit is het antwoord en k weet het ook wel
tis alleen vervelend omdat hij bijna iedere dag over de vloer is en met dit warme weer heb k geen zin om me aan te kleden (dus zit k in mn kamer en groet k hem nie eens)

maar goed, k moet niet klagen
he meid ik heb dat ook, ik bevind me dan altijd in de keuken inderdaad met dit weer is warm joh om dan helemaal bedekt te zitten

02-07-2006, 20:06

Citaat door Alhocimatje:
he meid ik heb dat ook, ik bevind me dan altijd in de keuken inderdaad met dit weer is warm joh om dan helemaal bedekt te zitten
Hmm, dan ben ik blij dat mijn zwager nie zo vaak langs komt.