Bekijk volle/desktop versie : Terroristische aanslag van Israel eindigt vredesproces!?



Pagina's : [1] 2

10-06-2003, 16:48
Hamas-leider ontsnapt aan de dood (video)

Uitgegeven: 10 juni 2003 11:02
Laatst gewijzigd: 10 juni 2003 13:48

GAZA-STAD - Israëlische gevechtshelikopters hebben dinsdag in Gaza-stad een aanslag op de 56-jarige Hamas-woordvoerder Abdul Aziz al-Rantissi gepleegd. Palestijnse ziekenhuiswoordvoerders en functionarissen van Hamas meldden dat Al-Rantissi door de aanslag aan zijn been gewond is geraakt.

Bekijk hier de video

Een vrouwelijke passant en haar dochtertje zouden door de aanslag om het leven zijn gekomen, aldus een Palestijnse ziekenhuismedewerker. Ook zouden er twintig gewonden zijn gevallen, onder wie de 17-jarige zoon van Al-Rantissi.

Aanvankelijk werd bericht dat de kinderarts Al-Rantissi dood was. Later trok een Palestijnse ziekenhuisdirecteur die verklaring in en stelde dat de Hamas-woordvoerder buiten levensgevaar verkeert.

Raketten

Een helikopter vuurde verscheidene raketten af op de auto van Al-Rantissi. De Britse televisiezender Sky News toonde beelden van het brandende voertuig van het Hamas-kopstuk.

De Palestijnse minister Yasser Abed Rabbo zei dat Israël door de aanslag de pogingen van de Palestijnse Autoriteit om Hamas tot een staakt-het-vuren te bewegen verstoort. Een medewerker van de Palestijnse leider Yasser Arafat stelde dat Israël het routeplan naar vrede probeert te torpederen. Hamas-functionaris Mahmoud al-Zahar waarschuwde Israël voor de Arabische nieuwszender al-Jazeera dat het de aanslag zou vergelden.

Verkwanseling

Al-Rantissi had maandag nog afwijzend gereageerd op het aanbod van de Palestijnse premier Mahmoud Abbas om weer rond de tafel te gaan zitten. Hamas, dat veel zelfmoordaanslagen in Israël heeft uitgevoerd, beschuldigde Abbas vorige week van "verkwanseling" van de Palestijnse zaak en weigerde nog langer met hem te praten.

Op de top met zijn Israëlische collega Sharon in het Jordaanse Aqaba zou de premier vorige week te veel compromissen hebben gesloten. Abbas beloofde er toen alles aan te zullen doen om aanslagen van Palestijnen op Israëlische doelen te voorkomen.

Aanval

Hamas had maandag samen met de Islamitische Jihad en de Al-Aqsa Martelaren Brigades de verantwoordelijkheid voor een aanval zondag op Israëlische militairen opgeëist. Drie Palestijnen schoten bij een aanslag vier Israëlische militairen dood bij een controlepost op de grens tussen de Gazastrook en Israël alvorens zelf te worden gedood.

Vrede

De aanslag op Al-Rantissi en andere gewelddadigheden van de afgelopen dagen hebben de eerste voorzichtige stappen op weg naar de uitvoering van de routekaart voor vrede overschaduwd. Israëlische militairen schoten maandagavond laat in het noorden van de Gazastrook twee Palestijnen dood, die probeerden een joodse nederzetting binnen te sluipen. Bij een vuurgevecht tussen Israëlische militairen en Palestijnen bij Jenin kwam in de nacht van maandag op dindag eveneens een Palestijn om het leven.

Nederzettingen

Diezelfde nacht heeft het Israëlische leger negen illegale joodse nederzettingen ontmanteld, nadat maandagavond al enkele caravans van joodse kolonisten waren vernietigd. Onderminister van Defensie Zeev Boim zei voor de Israëlische televisie dat in een eerste fase vijftien nederzettingen moeten verdwijnen.

De Israëlische krant Haaretz meldde dinsdag op gezag van militaire bronnen dat het leger in totaal 94 nederzettingen wil ontmantelen. De maatregel volgt op de toezegging van de Israëlische premier Sharon vorige week tijdens de vredestop in Aqaba de illegale nederzettingen aan te pakken. Joodse kolonisten begonnen dinsdagmorgen al met het herbouwen van de nederzetting Amona Noord.

10-06-2003, 16:50


Tja, we zaten erop te wachten.

De zionisten willen geen vrede, provoceren de palestijnen ditmaal door 10 tallen onschuldige burgers te verwonden bij een aanslag op het leven van een Hamas leider. Hierbij kwamen vandaag ook twee passanten, een palestijnse moeder en kind, om het leven.

De apartheidsstaat Israel zag de kans op vrede iets te dichtbijkomen en besloot elke hoop op vrede in het Midden Oosten de grond in te schieten. Uit "veiligheidsoverwegingen" natuurlijk.....


10-06-2003, 17:19
Inderdaad, even niet zeiken en niet de volgorde omdraaien. Superstomme actie van Israel om Rantissi aan te vallen, maar wie was er eerst met het torpederen van de vredesplannen? Juist, Hamas. Als je het logisch vindt dat Hamas reageert op israelische acties, moet je consequent zijn en het ook logisch vinden dat Israel reageert op de aanslag van afgelopen weekend.

10-06-2003, 17:39

Citaat:
Origineel gepost door Mojowel
Dat noemen ze nu "de rollen omdraaien" Rajaa.
Ik zal nog even de feiten voor je op een rijtje zetten.

Bush, Abu Mazen en Sharon kwamen overeen de "Road To Peace" te volgen. Palestijnse terruer zou tot het verleden behoren, Israel zou nederzettingen ontruimen.

Voor de inkt droog was sloegen de terroristische hamas, islamic jihad en al-aksa brigades de handen ineen sloegen toe en zeven doden waren het gevolg. (De moordenaars niet meegeteld) Zelfs na de aanslagen ontruimde Israel nog enkele nederzettingen, ook al waren het kleine. Dat Israel nu de schuld krijgt van sommige blinden hier is geen verbazing maar is wel veelzeggend.

De enigen die schuld hebben aan het mislukken zijn Abdul Aziz Rantissi en de even kwaadaardige sheik Yassin beiden van hamas. Israel heeft na de ondertekening zich van geweld onthouden, de Palestijnen niet. De laatsten zijn verantwoordelijk.
Niet Israel, doen alsof Israel het uitlokte is tegen beter weten in liegen. Maar ja, islamitische fundamentalisten hebben een rood waas voor de ogen waar het Israel aangaat! Zielig!
Rantissi moet nu niet janken dat zijn zoon gewond is en hij zelf het net levend er heeft afgebracht, wie het zwaard opheft zal door het zwaard vergaan.
Zijn leven zal niet lang meer duren!

MOJO
Terwijl de palestijnse premier zijn belofte nakomt doen de Israelis het wederom niet. Dat jij dit niet wil zien is niet verassend, echter wel tekenend voor jouw eenzijdige kijk op de situatie.

Abbas ging namelijk om de tafel zitten om van o.a. Hamas zelfs een algehele wapenstilstand toegezegd te krijgen. Dit betekend ZELFS het stoppen van aanvallen tegen de MILITAIRE elementen van de bezetting. Hier was hij mee bezig.

Het Israelische leger heeft ondertussen heel bewust de palestijnse guerrilla beweging Hamas aangevallen om een massale escalatie uit te lokken. Vrees dat het ze gaat lukken ook.

Aan jouw opvattingen te lezen pas je mooi in het rijtje van Kolonisten, extreem rechtse Israeliers en Hamas; allemaal vel tegen de "road map"!

Tot zover jouw welles niettes spelletje, moJOKE.

10-06-2003, 17:47



Citaat:
Origineel gepost door Danielle2
Inderdaad, even niet zeiken en niet de volgorde omdraaien. Superstomme actie van Israel om Rantissi aan te vallen, maar wie was er eerst met het torpederen van de vredesplannen? Juist, Hamas. Als je het logisch vindt dat Hamas reageert op israelische acties, moet je consequent zijn en het ook logisch vinden dat Israel reageert op de aanslag van afgelopen weekend.
Ik zeik niet, ik geef mijn mening. Als je daar moeite mee hebt...wel, je hoeft er niet op te reageren.

Er is in mijn ogen - en die van een gem. redelijk mens - verschil tussen een guerrilla beweging en een militair onderdrukkingsapparaat.

Daar doet voor mij - iemand die niet angstig of haatdragend tegen het islamitische geloof staat - het feit dat Hamas Islamitisch is niets aan af!

Als de feiten voor jou moeilijk te bevatten zijn adviseer ik je het volgende. Let eens op wanneer Israel torpedo's afschiet op palestijnse straten, kijk eens goed naar die exacte momenten waarop dit gebeurt. Goed opletten he...

10-06-2003, 17:48
Hamas heeft paar dagen geleden weer een aanslag gepleegd en daarmee aangegeven geen vrede te willen. En dus gaat Israel door met het opsporen van Hamas terroristen om het eigen volk te beschermen. Blijkbaar heeft de nieuwe Palestijnse premier geen zin om terroristen (sorry, het zijn natuurlijk 'vrijheidsstrijders') op te pakken....

10-06-2003, 17:51

Citaat:
Origineel gepost door Mojowel
,,Israel lokte de aanslagen uit,, zeg je. Hoe dan???

MOJO
Je raakt helemaal in de war fanatiek kereltje, waar heb je dat gelezen??

10-06-2003, 17:53

Citaat:
Origineel gepost door Zelfkritiek
Hamas heeft paar dagen geleden weer een aanslag gepleegd en daarmee aangegeven geen vrede te willen. En dus gaat Israel door met het opsporen van Hamas terroristen om het eigen volk te beschermen. Blijkbaar heeft de nieuwe Palestijnse premier geen zin om terroristen (sorry, het zijn natuurlijk 'vrijheidsstrijders') op te pakken....
Schattige reply, maar je geeft de zaken verkeerd weer.

Maar heb je nu je zin, nu Israel de weg naar de vrede weer eens heeft verspert met een "road block"

10-06-2003, 19:44
Rajaa,
is goed, ik zal opletten. Let jij dan op de exacte momenten waarop Hamas toeslaat?? Als je tijd hebt, moet je je ook even verdiepen in de momenten waarop Hamas toesloeg in de Rabin-Oslo-periode. De Hamas formule is altijd geweest: Hoe meer onderhandelingene, hoe meer vooruitgang, hoe meer hoop, hoe harder wij toeslaan!
En even heel serieus, doe niet zo flauw en geef toe dat Hamas nu de eerste is geweest die een aanslag heeft gepleegd sinds het aannemen van de Road Map. Feiten zijn feiten!

p.s. Je geeft inderdaad gewoon je mening, dus het is niet netjes om te zeggen dat je zeikt, sorry.

10-06-2003, 22:15
Ach mensen, jong en oud


Laten we hopen dat onze nieuwe " superwereldleider Georgie-boy"..................

nou eens echt dat super-varken Sharon zijn plaats wijst.

Met Saddam ging dat lekker soepel

Maar ik vrees dat Palestina een harde dobber wordt.

De hoop die ik had bij de conferentie in Akaba is nu helemaal verdwenen.

En of je nou pro of anti Israel bent, een ieder moet beamen dat gezien de huidige politieke situatie in Israel het zo dom is geweest van de huidige machthebbers in Israel om deze aanval te doen.

Sharon wist dat Abu Mazen bezig was met de Hamas om tot een wapenstilstand te komen.
Een ieder weet dat dit geen makkelijke taak is.
En door de aanslag zullen de Hamas en consorten alleen maar fanatieker worden.

Dus dit is dan naar mijn mening niets anders dan een poging van de Israeli's om het vredesproces te saboteren.

En het argument dat de Palestijnen begonnen zijn met de aanslagen sinds het vredesproces van vorige week snijdt geen hout.

Het waren namelijk aanslagen op militairen...........

en gezien het feit dat zelfs Sharon heeft toegegeven dat er sprake is van een bezetting...........

sorry,........maar als ik in een bezet gebied zou wonen.
En dagelijk wordt vernederd door Israelische militairen dmv roxxxxxxxs enz............

U begrijpt het al........

Dus, Bush...............what are you gonna do ?

10-06-2003, 22:22

Citaat:
Origineel gepost door Zelfkritiek
Hamas heeft paar dagen geleden weer een aanslag gepleegd en daarmee aangegeven geen vrede te willen. En dus gaat Israel door met het opsporen van Hamas terroristen om het eigen volk te beschermen. Blijkbaar heeft de nieuwe Palestijnse premier geen zin om terroristen (sorry, het zijn natuurlijk 'vrijheidsstrijders') op te pakken....
Sorry,

Maar het Palestijnse volk bestaat niet alleen maar uit "Hamas" enz......................

en zijn ook Palestijnse burgers die nu ook een gewoon leven opeisen en een eigen Palestijns paspoort willen.........
en daarvoor in vrede willen leven met Joden.........
ongeacht het historische en religieuze aspect van dit conflict..
Uiteindelijk moeten mensen gewoon brood op de plank hebben en de huur betalen..........

en deze mensen worden vergeten...........

Dat hebben de Israelis goed gedaan met hun propaganda....

Hamas dit en Hamas dat................

xxxx Hamas.............

Palestina is van Palestijnen en niet van de Hamas.....

Als superzeug Sharon dat ook nou begrijpt,.........

maar daar heb ik een hard hoofd in.


10-06-2003, 22:24

Citaat:
Origineel gepost door Danielle2
Rajaa,
is goed, ik zal opletten. Let jij dan op de exacte momenten waarop Hamas toeslaat?? Als je tijd hebt, moet je je ook even verdiepen in de momenten waarop Hamas toesloeg in de Rabin-Oslo-periode. De Hamas formule is altijd geweest: Hoe meer onderhandelingene, hoe meer vooruitgang, hoe meer hoop, hoe harder wij toeslaan!
En even heel serieus, doe niet zo flauw en geef toe dat Hamas nu de eerste is geweest die een aanslag heeft gepleegd sinds het aannemen van de Road Map. Feiten zijn feiten!

p.s. Je geeft inderdaad gewoon je mening, dus het is niet netjes om te zeggen dat je zeikt, sorry.
Danielle,

Wie heeft Rabin vermoord ?

Think about that.....

11-06-2003, 09:17


bla bla bla bla hoe jullie joden het ook graag wennen of willen .................jullie zullen ook nooit in vrede leven of jullie nou zoveel macht of wapens hebben .....PALESTINA ZAL KOMEN EN ISRAEL ZAL VERLIEZEN.........!!!!!!! al verliezen de palestijnen zoveel levens hun sterven voor hun eigen land ik rouw er echt niet om die joden doen maar........!!!!! de ISLAM zal WINNEN....

11-06-2003, 09:26

Citaat:
Origineel gepost door ZITA
Klinkt een beetje als: "Ik ben geen racist of zo...."
En als je zoiets hoort kun je er donder op zeggen dat de volgende woorden een uitspraak van het dit type vormen: ".... maar ik heb wel een hekel aan Turken".

Je probeert de aanslag wel goed te praten f.uckhead!
Zeg rand.debiel,........

kun jij niet gewoon normaal een discussie voeren, mafkees.


11-06-2003, 09:29

Citaat:
Origineel gepost door Defender
Hamas is een kwaadaardig gezwel. Ze willen geen vrede met israel, maar israels vernietigin. Daarom zijn ze niet in het vredesproces betrokken en moeten ze worden uitgeroeid met alle beschikbare middelen. Pas daarna kunnen we weten wie de arabieren zijn die wel vrede willen.
Dat kan wel zo zijn.

Maar voor mij is Sharon net zo goed een kwaadaardig gezwel
die geen vrede met de Palestijnen wil en uit is op vernietiging van het Palestijnse volk.

Pagina's : [1] 2