Bekijk volle/desktop versie : Zonnen!!!



26-06-2006, 14:58
Salam wa alaykum broeders en zusters,


Ik vraag me al een lange tijd af of zonnebank haram is??

Ik ben zo bleek...dat mensen me heel vaak vragen of ik ziek ben?.....omdat het voor mij niet mogelijk is om op het strand te gaan zonnen.....heb ik overwogen naar de zonnebank te gaan.......maar ik weet niet of dat haram is?

Kan iemand mijn vraag beantwoorden?


Wa alaykum assalam

28-06-2006, 12:59


Is er helemaal niemand die mijn vraag kan beantwoorden??

28-06-2006, 13:08

Citaat door Bloemgek:
Salam wa alaykum broeders en zusters,


Ik vraag me al een lange tijd af of zonnebank haram is??

Ik ben zo bleek...dat mensen me heel vaak vragen of ik ziek ben?.....omdat het voor mij niet mogelijk is om op het strand te gaan zonnen.....heb ik overwogen naar de zonnebank te gaan.......maar ik weet niet of dat haram is?

Kan iemand mijn vraag beantwoorden?


Wa alaykum assalam

het is niet haram schat ,maar allaho a3lam

28-06-2006, 13:18
Heb geduld ik zal wat voor je opzoeken,maar tot die tijd niet gaan,

28-06-2006, 13:23


Wat me wel opvalt is dat er staat naar de zonnebank gaan:

- De vrouw kleedt zich uit in een openbare plek immers iedereen kan er komen, niet bij haar oom of een of andere mahram

- Zonnebanken zijn lugubere plekken waarbij indien de eigenaar wil hij gemakkelijk een of andere webcam kan plaatsen en de beelden verspreiden via de internet, zulke gevallen zijn inmiddels welbekend in de media (velen van ons zijn bekend met het nieuwsbericht van enkele jaren terug van een hamam-eigenaar in Marokko die vrouwen filmde en deze materiaal verkocht en verspreidde)



De vraag is dus eigenlijk is het gaan naar een zonnebankcentrum toegestaan?


Wat betreft de zonnebank c.q. de machine die heeft eenzelfde effect als zonnen in de zon. En netals zonnen in de zon kan dit slecht zijn indien je dit te lang doet desalniettemin zijn er bij mij geen fatawa bekend die het zonnen op zich verbieden. Maar meer de plek waar het zonnen wordt gedaan zoals strand of bij een zwembad bij hotel dus in openbaar is 100% haram.

Wat wij kunnen doen is hintjes geven, voor fatawa moet je bij de geleerden zijn. Het minste wat je kunt doen bij deze zuster is haar bovenstaand genoemde hintjes doorgeven.

wa salaam,

28-06-2006, 13:25
Salam 'alaykum wa rahmatolahi wa barakatoho,

Wat de geleerden erover gezegd hebben weet ik niet. Ik weet wel dat uit verschillende wetenschappelijke onderzoeken is gebleken dat gebruik van de zonnebank de kans op kanker vergroot en enkele andere ziektes. De Wereld Gezondheidsorganisaties raad mensen af om gebruik te maken van de zonnebank vanwege de risico op huidkanker. Hier een artikel waarin de resultaten van een onderzoek (van een Amerikaanse kankerinstituut) besproken worden.

Meer kans op huidkanker door zonnebank

Vrouwen die vaker dan eens per maand gebruik maken van een zonnebank hebben een 55 procent grotere kans op huidkanker. Vrouwen van in de 20 lopen zelfs twee tot drie keer zoveel risico als vrouwen die nooit naar een solarium gaan. Dit is gebleken uit een acht jaar durende studie onder meer dan 100.000 Scandinavische vrouwen die deze week verschijnt in het tijdschrift van het Amerikaanse National Cancer Institute.

In het onderzoek werden de levensstijl en het melanoomrisico geanalyseerd van vrouwen tussen de 30 en 50. Uit het onderzoek kwam naar voren dat zonnebrand en zonnebankgebruik tijdens adolescentie en jongvolwassenheid de kans op het ontwikkelen van huidkanker op latere leeftijd aanzienlijk vergroten. Het melanoomrisico is het grootst onder mensen met een lichte huid in Australië, Nieuw-Zeeland, Europa en Noord-Amerika. In Noorwegen en Zweden komt nu drie keer vaker huidkanker voor dan in de jaren vijftig. Blonde vrouwen hebben ongeveer twee keer zoveel kans op melanomen dan brunettes of zwartharigen. Voor rossige vrouwen is de kans ongeveer vier keer zo groot, aldus de onderzoekers

Bron: gezondheid.be

28-06-2006, 13:28

Citaat door OemAymaan:
Salam 'alaykum wa rahmatolahi wa barakatoho,

Wat de geleerden erover gezegd hebben weet ik niet. Ik weet wel dat uit verschillende wetenschappelijke onderzoeken is gebleken dat gebruik van de zonnebank de kans op kanker vergroot en enkele andere ziektes. De Wereld Gezondheidsorganisaties raad mensen af om gebruik te maken van de zonnebank vanwege de risico op huidkanker. Hier een artikel waarin de resultaten van een onderzoek (van een Amerikaanse kankerinstituut) besproken worden.

Meer kans op huidkanker door zonnebank

Vrouwen die vaker dan eens per maand gebruik maken van een zonnebank hebben een 55 procent grotere kans op huidkanker. Vrouwen van in de 20 lopen zelfs twee tot drie keer zoveel risico als vrouwen die nooit naar een solarium gaan. Dit is gebleken uit een acht jaar durende studie onder meer dan 100.000 Scandinavische vrouwen die deze week verschijnt in het tijdschrift van het Amerikaanse National Cancer Institute.

In het onderzoek werden de levensstijl en het melanoomrisico geanalyseerd van vrouwen tussen de 30 en 50. Uit het onderzoek kwam naar voren dat zonnebrand en zonnebankgebruik tijdens adolescentie en jongvolwassenheid de kans op het ontwikkelen van huidkanker op latere leeftijd aanzienlijk vergroten. Het melanoomrisico is het grootst onder mensen met een lichte huid in Australië, Nieuw-Zeeland, Europa en Noord-Amerika. In Noorwegen en Zweden komt nu drie keer vaker huidkanker voor dan in de jaren vijftig. Blonde vrouwen hebben ongeveer twee keer zoveel kans op melanomen dan brunettes of zwartharigen. Voor rossige vrouwen is de kans ongeveer vier keer zo groot, aldus de onderzoekers

Bron: gezondheid.be

28-06-2006, 13:41

Citaat door OemAymaan:
Maar meer de plek waar het zonnen wordt gedaan zoals strand of bij een zwembad bij hotel dus in openbaar is 100% haram.
A7santi Okhti.


Citaat:

Wat wij kunnen doen is hintjes geven, voor fatawa moet je bij de geleerden zijn. Het minste wat je kunt doen bij deze zuster is haar bovenstaand genoemde hintjes doorgeven.