Bekijk volle/desktop versie : Wat te zeggen na het bidden?



Pagina's : [1] 2

25-06-2006, 19:49
Salaam 3aleikum

Wat kan je zeggen na he bidden? welke smeekbedes?
En ik wil smeekbedes voor mij ouders , ik heb gehoord dat je na het bidden smeekbedes voor je ouders moet doen , wat kan je zeggen ?? alle smeekbedes over ouders zijn welkom en andere smeekbedes ook voor vergevenis etc

alvast bedankt .

en mag je ook in het nederlands smeekbedes doen ??

25-06-2006, 20:23


http://www.walidin.com/smeekgebeden.htm

25-06-2006, 20:29
jazak allahoe 3ana ghairan



maar er staat niks in over ouders en vergefenis berouw



anders mag ieder zijn smeekbedes zeggen wat ie zegt na salaat ????

25-06-2006, 20:33
Salaam oe alaykoem

Na het gebed kan je 33 keer soubhanallah zeggen, 33 keer alhamdoulillah en 33 keer allahoe akbar en dan la illaha illallah wahdahoe la chariekalah lahoelmoelk walahoelhamd wahoeuwa 3ala xxxxxe chajien kadier. Dan worden al je zondes vergeven, al zijn het er zoveel als de schuim op de zee.

Na het gebed is het ook aangeraden om ayat al-koersie te zeggen. De profeet saw zei wie ayat al-koersie na het gebed zegt is bestemd voor het paradijs. Er is slecht een ding dat hem weerhoud om op dat moment in het paradijs te zijn namelijk het leven.

25-06-2006, 20:34


En als je een doe3a wilt doen voor je ouders, kan je het best doen tijdens de soejoed. Want in de soejoed is een dienaar het dichtstbij allah swt.

25-06-2006, 20:46
jazak allahoe 3ana ghairan



ik heb gehoord dat je na het bidden smeekbedes moet doen voor je ouders , zeggen jullie niks na het bidden over jullie ouders , dat hun zondes vergeven worden en dat ze inschallah naar djenah ferdous gaan etc????

25-06-2006, 20:59
Hier zijn een enkele die ikzelf gebruik:

Rabana atina fi doenya hasanatan wa fiel achiratie hasanatan wa qina 'adaba nar..

Betekenis:
Onze heer schenk ons in deze wereld en in de volgende het goede en behoud ons voor de straf van het vuur


Allahoema innie as' aloeka al'fwa wal afiyay fie sinie wa doenjaa jaa wa ahlie wa maalie.

Betekenis:
O Allah ik vraag U om vergeving en welzijn van mijn geloof, mijn leven, mijn familie en mijn bezit.


Rabana aghfirlie wa liwalidayya wa li lilmu'minina yawma yaqumu l hisab

Beteknis:
Heer, vergeef mij, mijn ouders en de gelovigen op de dag der Opstanding

25-06-2006, 21:04

Citaat door Yaminaa:


Rabana atina fi doenya hasanatan wa fiel achiratie hasanatan wa qina 'adaba nar..

Ook één die ik ook altijd zeg na het gebed en om een aanvulling te geven daarop:

Rabana atina fi doenya hasanatan wa fiel achiratie hasanatan wa qina 'adaba nar wa khfir li waliwaliadaya (vergeving vragen voor de ouders) wa almomienina yawma yakoemo al7isab.

25-06-2006, 21:10
ItsIslam, Barakallahoefik voor je aanvulling. Ik doe die twee inderdaad ook achter elkaar. Maar volgens mij zijn het twee apparte doeá's, wa Allahoe a'lem.

Trouwens, je ondertekening Daar moet om gedenkt worden, dat wordt vaak nagelaten

25-06-2006, 21:11
Er is een bepaalde manier(dus de sunnah) wat je juist moet zeggen na het gebed zoals de profeet(vzmh) dat deed.
Ali ibn mohammed(ofzo, dat was z'n naam hier) had het recent nog geplaatst.

25-06-2006, 21:17

Citaat door anash:
Er is een bepaalde manier(dus de sunnah) wat je juist moet zeggen na het gebed zoals de profeet(vzmh) dat deed.
Ali ibn mohammed(ofzo, dat was z'n naam hier) had het recent nog geplaatst.
Ja dat dacht ik al. Ik ben even aan het zoeken, maar kan 'm niet vinden. Weet jij toevallig nog of dat onder dit hoekje was of bij Quraan & Hadith?

25-06-2006, 21:30

Citaat door Yaminaa:
ItsIslam, Barakallahoefik voor je aanvulling. Ik doe die twee inderdaad ook achter elkaar. Maar volgens mij zijn het twee apparte doeá's, wa Allahoe a'lem.

Trouwens, je ondertekening Daar moet om gedenkt worden, dat wordt vaak nagelaten
Allah ibarek fieki..

Denkt erom, zusters groeten op straat!!!!


25-06-2006, 21:41



Citaat door Yaminaa:
Ja dat dacht ik al. Ik ben even aan het zoeken, maar kan 'm niet vinden. Weet jij toevallig nog of dat onder dit hoekje was of bij Quraan & Hadith?
twas hier

26-06-2006, 01:33
Salaam alikoum warahmatullahi wabarakatuhu

Voor de zuster die hierboven mij heeft gereageerd, je hebt het een beetje door mekaar gegooid, maar ghair inshallah.
Die dua gaat zo;

Allahoema ahoedoebika min adhabi djahannam, wa min adhabi l'qabr, wa min fitnati'l maghya wal mamaat, wa min fitnati'l masihi dadjdjal

O Allah, wij zoeken toevlucht bij U voor de straf van de hel, de straf van het graf, voor de beproevingen van leven en dood en voor de beproeving van de valse messias

Verder begin ik zo met mijn dua's, 3 x stagfiroellah en dan de dua 'Allahoema antas salaam wa minkas salaam tabarakta ja dhal djalaali l'ikraam', O Allah U bent de vrede en alle vrede komt van U ...
Voor mijn ouders (mezelf en de gelovigen) doe ik deze dua;

Allahoema magfirlie, wali walidaya warhamhoema kamaa rabbayani saghira

O Allah vergeef mij en mijn ouders en ken hun Uw barmhartigheid toe, omdat ze mij opgevoed hebben

Allahoema magfirlie, wali walidaya wal muminien wa yaw el qiyama hisab, ye birahmatika ye arhamarahimien

O Allah vergeef mij, mijn ouders en de gelovigen op de dag der opstanding

Verder, dua's mogen in alle talen, ... Wa ghair inshallah, dit zijn een paar dua's van mij, die ik hier heb neergezet, die ik na het bidden weleens zeg, inshallah ben je er wat mee ... Wa allah oe halem.

Wa ghair inshallah
Wa salaam alikoum warahmatullahi wabarakatuhu

27-06-2006, 13:12
salam al3ikoem

heeft iemand de wel bekend smeekbedes op mp3 bestaan die ik heb moeite met uitspreken en daardoor ook weer moeite met onthouden ik bedoel hier mee de smeekbedes van naar toilet gaanhuis verlaten en ga zo maar door pllllllllz als iemand ze heeft of weet waar ik ze kan beluisteren kan die ze dan hier plaatsen djzakallah


wa3likoem salam

Pagina's : [1] 2