Bekijk volle/desktop versie : Verhalenrubriek-Tips



Pagina's : [1] 2 3

24-06-2006, 23:17
Hallo allemaal!

Ik bedacht me dat het handig is om een topic te hebben waarin we tips kunnen posten voor onze geweldige schrijvers. Het is handig voor degene die allang schrijven en zij die pas beginnen om de tips te lezen. Er kan vaak een leerzame tip tussenzitten.

Het is absoluut niet de bedoeling te beledigen en daarom heb ik graag dat we geen namen of titels noemen. Wees lekker algemeen.

Dus ik verwacht alleen tips en svp; laten we allen het geklets zoveel mogelijk vermijden.

Groetkes,

Baseema

Mijn eerste tip;

- Vertel niet het hele verhaal in je titel. Het is niet erg om kort en krachtig te zijn. Bovendien hoeft een titel niet perse aan te duiden waar het verhaal over gaat.

24-06-2006, 23:27


dit zeg ik altijd maar niemand luistert. ik lees dan het verhaal helemaal niet. ze denken dat ze het verhaal in de titel zetten dan gaat iedereen komen.

24-06-2006, 23:31

Citaat door hollow:
dit zeg ik altijd maar niemand luistert. ik lees dan het verhaal helemaal niet. ze denken dat ze het verhaal in de titel zetten dan gaat iedereen komen.
Of ze gebruik maken van de tip, is hun keus. We're just trying to help.

Tip 2


- Denk aan de algemene interpunctie regels. Het maakt het lezen veel gemakkelijker.

24-06-2006, 23:35
ik vind als je een verhaal schrijft,

dat je duidelijk bent. En de lezers moeten weten wie aan het woord is;

bv:

samira:....
abdel:....
fatima:....

en niet aan een stuk door want dan wordt het ingewikkeld

25-06-2006, 00:09


Ik haat het als de schrijvers op het begin iedereen voorstelllen..bijv. samria: 18 jaar..bla bla

Nee!Maak het lekker spannend..de personen moet je gewoon kunnen herkennen in het verhaal..

25-06-2006, 00:31
Het is altijd prettig(er) om géén/zo min mogelijk spelfouten te lezen in een verhaal. Ik persoonlijk vind het enorm vervelend als er veel spelfouten (en met name 'd'/'t'-fouten) in een verhaal voorkomen.

25-06-2006, 02:14
langere vervolgjes dan 5 regels....sommige mensen plaatsen 4 vervolgjes, maar dan steeds maar 5/6 regels...dat is erg irritant en moeilijk om alles te blijven volgen.

En idd de vele spelfouten in sommige verhalen...altijd jammer. Kijk tuurlijk maak ik ook wel eens fout, niemand is perfect, maar sommige schrijfsters hebben in elke zin wel een fout staan...(DIE huis enz...) daar kan ik me aan irriteren...

TIP: schrijf eerst je verhaal in word, of stukjes ervan, die heeft een correctie dingen en dan kun je gelijk je spelfouten corrigeren.

Wat ik zelf ook altijd doe, is het laatste stukje van je verhaal, bij een vervolgje zetten. Dan hoeft de lezer niet helemaal terug te zoeken naar het vorige stukje, en het verfrist het geheugen een beetje op...

Liefs Misssy_T

25-06-2006, 12:58
- Gebruik geen sms-taal. Dus ga woorden niet zomaar afkorten om sneller klaar te zijn.

- Maak zinnen niet langdradig. Een lezer kan zich er aan ergeren als zinnen ontzettend lang zijn.

- Let op de tijd. Pas op met het gebruik van tegenwoordige tijd/verleden tijd. Je kunt niet zomaar van verleden tijd naar de tegenwoordige tijd springen; of andersom.

Bijvoorbeeld

'Hoe gaat het?', vraag ik met weinig interesse in mijn stem. Hij keek me vragend aan; alsof het hem had verbaasd dat ik hem aansprak.

Dit klopt dus niet.

Correctie

'Hoe gaat het?', vraag ik met weinig interesse in mijn stem. Hij kijkt me vragend aan; alsof het hem verbaast dat ik hem aanspreek.

Of

'Hoe gaat het?', vroeg ik met weinig interesse in mijn stem. Hij keek me vragend aan; alsof het hem had verbaasd dat ik hem aansprak.

25-06-2006, 13:04
ik haat het als een gesprek zo word beschreven

samira: hallo
samir: hey hoe is het
samira: ja prima en met jou?
samir: ja goed.. ewa waar ga je heen?
samira: naar school wat jij dan?
samir: hmm niet veel zin vandaag, ik ga denk ik naar scheveningen
samira: oow heerlijk, vooral met dit warme weer..
samir: hmm, heb je zin om me te vergezellen?

dat vind ik echt gewoon irritant, vooral als niet beschreven wordt hoe ze iets zeggen, met welk gevoel.. maar ja, mijn mening anderen vinden dat weer wel fijner..

28-06-2006, 13:11
- Gebruik geen smilies. Deze staan ook niet in literaire boeken. Bovendien kun je met woorden, de gelaatstrekken van een personage, mooier beschrijven.

07-07-2006, 08:31

Up!


07-07-2006, 13:54

Citaat door Mar0cia_17:

Up!


07-07-2006, 14:36


Leuke topic, ik heb vooral wat aan die tegenwoordige tijd/verleden tijd.
Thanx


Faatje

07-07-2006, 14:41
Up!

Aan die tips de zien, doe ik alles goed in mijn verhaal.. ..

07-07-2006, 15:24

Citaat door FaatjeSidiAbid:
Leuke topic, ik heb vooral wat aan die tegenwoordige tijd/verleden tijd.
Thanx


Faatje
Ben blij dat je er wat aan hebt gehad.


Citaat door Beauty_Maroccia:
Up!

Aan die tips de zien, doe ik alles goed in mijn verhaal.. ..
Dat is alleen maar goed!

Pagina's : [1] 2 3