Bekijk volle/desktop versie : R.a.m.-p!



10-06-2002, 20:00
Even geen Pim, even niet het migrantvijandige regeerakkord, even niet de demonisering van de multicultuur en even niet het onrecht dat het Turkse elftal is aangedaan. Misschien wist u het al, maar de Marokkaan in Nederland kent, in afwijking van andere aloochtone groepen, een ineigen kring veel besproken maar publiekelijk nooit behandeld diep trauma: De Vliegreis. En dat heeft niet zozeer te maken met een afkeer van vliegen an zich (een Marokkaan mag graag high zijn), neen, het heeft alles te maken met de veroordeling tot de andere partij: de vliegmaatschappij Royal Air Maroc, ofwel R.A.M. (Een curieuze afkorting van een vliegmaatschappij dat een volk vervoert dat dol is op het offeren van rammen, maar dat ter zijde.)

Ieder jaar, als de zomer weer voor de deur staat en de Marokkaan zich opmaakt voor zijn zielbalsemende vakantie naar zijn geboortedorp begint zijn bloeddruk danig te spelen; hoe dichter bij de maand juli hoe rotter zijn nachtrust. Wat is namelijk het geval?

Ten eerste is het sinds zijn oprichting nog niet een keer voorgekomen dat een RAM-toestel op tijd de lucht is ingegaan. Staat er op het vliegticket 3 uur pm, lees dan 3 am. Het jaarlijks terugkerende spookbeeld is niet meer spreekwoordelijk: moeders, vaders, kinderen die onder eeuwig brandende tl-lampen en omringd door een bazaar van zwangere koffers en tassen ziederogen wegkwijnen in de grote, muffe, lege hal van de luchthaven en waar - in geval van Nador of Oujda - de koffieautomaten afwezig, defect of leeg zijn en het toilet verstopt is en dito papier op. Naar de reden van vertraging kan men slechts gissen, want noch de onzichtbare RAM-baliemedewerker noch de uitgeschakelde terminal noch de tot schizofrenie gedreven wachtende familieleden op het vliegveld van bestemming zijn daarvan op de hoogte.

Ten tweede, daar de RAM voor Marokko een monopoliepositie heeft afgedwongen, rijzen de tarieven ierder jaar verder de pan uit, zodat het nog goedkoper is om naar Canada of Cuba te vliegen dan naar ons stoffig olijvenland. RAM blijkt haar tarieven kunstmatig hoog te houden aan haar allesbehalve koninklijke laars. Vroeger vloog de KLM naar Tanger en Casablanca, maar dat heeft Marokko steeds tegengewerkt. Nu vliegt Transavia, maar dan alleen naar Casablanca en op zeer beperkte tijden.cVooral voor gezinnen is dit een crime daar de meeste van een laag inkomen of uitkering leven en vaak gezegend zijn met een veel kroost. Ik ken gezinnen die een lening moeten afsluiten om hun familie te kunnen bezoeken.

Ten derde doet RAM structureel aan overboekingen. Dat betekent dat ieder jaar tientallen gezinnen naar huis worden teruggestuurd of op een andere vlucht worden gezet omdat ineens blijkt dat het vliegtuig "al is volgeboekt" of dat de boeking "niet in de computer staat geschreven", terwijl men nota bene het ticket in handen heeft! Dit overboeken gebeurt beleidsmatig om zo te voorkomen dat - vanwege plotseling annuleringen - met lege stoelen wordt gevlogen. In het gunstige geval wordt van de ouders "vriendelijk gevraagd" hun kinderen - die stuk voor stuk een eigen ticket bezitten op de schoot te nemen.

En, onvermijdelijk, de gevallen van nepotisme en corruptie zijn niet van de lucht. Ben je toevallig bevriend met of familiair aan de piloot of directeur van een RAM-kantoor dan zijt gij gewaarborgd van een zitplaats, ook als alles al is volgeboekt. Een willekeurig iemand wordt dan even op een andere vlucht gezet. Ter illustratie: onlangs is de president-directeur van de RAM ontslagen omdat zijn echtgenote sinds jaar en dag hele toestellen voor zichzelf kon reserveren, voor een glamourweekendje Parijs of een museumbezoekje in Milaan.

En last but not least: de RAM - waarvan het Marokkaanse koningshuis grootaandeelhouder is - doet aan institutionele discriminatie van Berbers. Uit onderzoek is gebleken dat de tarieven met bestemming Oujda, Al Hoceima en Nador (Berbersteden) structureel hoger liggen dan die van Casablanca, Fés of Marrakech. Voor de twee Berberbestemmingen hanteert RAM nogal vaak hoogseizoenstarieven, ook in de laagseizoenen. Immers zo is de redenering, westerse toeristen reizen toch niet af naar deze weinig attractieve steden. Daarnaast, klachten wat betreft ruwe bejegening, roken in rookvrije zones door het personneel, intimidatie en ongewenste intimiteiten blijken het meest voor te komen op de lijnen Al Hoceima en Nador.

Een aardig staaltje van etnocentrisme: de voertaal in de RAM-toestellen zijn standaard in het klassiek Arabisch of Frans, maar nooit in de taal die de Berbers - 80 procent van de RAM-klandizie! verstaan het Tamazight of het Derrizja. De (veiligheids-)mededelingen van de piloot via de intercom, de demonstraties en de veiligheidsvoorschriften van de stewardessen - het ontgaat de inzittenden totaal.

Ter impressie van de algehele personeelskwaliteit: twee jaar geleden is een RAM-piloot op het nippertje voor vertrek aangehouden nadat enkele passagiers hem zigzaggend de cockpit zagen betreden; de beste man had kort tevoren z'n sandwich met en frisse fles Bourbon doorgespoeld. Berbers aller landen, hoe lang tolereren we deze geïnstitutionaliseerde schofferingen? Wordt het niet hoog tijd voor een eigen Berberluchtmaatschappij, met eigen toestellen en eigen vliegvelden? Berbers aller landen, verenigt U! Laten we beginnen met een generale boycot. Laten we afspreken om één zomervakantie collectief met het Spaanse Iberia via Malaga naar Mellila af te reizen en ik voorspel U: de rest van Uw leven zult U met de RAM fantastische en spotgoedkope vliegreizen beleven!

M. Benzakour (c)
Bron: Contrast 19
6 juni 2002
http://www.Syphax.nl

10-06-2002, 20:07


ik kan me hier volledig bij aansluiten.
ik begrijp niet hoe ze het voor elkaar krijgen om dit wangedrag van RAM elk jaar voort te kunnen zetten.

11-06-2002, 15:47
hi,

Jep er is zeker discriminatie in Marokko maar wat moet je doen?
Maar daar hebben somige arabieren ook last van bijv die naar oujda moeten laten we zeggen dat niet aleen het berberse volk wordt onderdrukt maar het hele noorden inclusief alle arabieren die er wonen
want kijk hoe meer je naar het centrum gaat des te beter de wegen en de omstandigheden.

adios

11-06-2002, 17:35
R A M P is dus een geschikte naam...


16-06-2002, 02:19


Ik kan jullie een ding wijs maken, en dat is om nooit maar dan ook NOOIT een keer met Iberia te vliegen, Levensgevaarlijk!!!!!!!

16-06-2002, 11:32
Goed plan...(maar is het niet beter te zeggen: marokkanen uit t 'westen' verenig u ( k ben zelf ook thamazight ))

05-08-2002, 16:03

Citaat:
Origineel gepost door GoudenGids
Goed plan...(maar is het niet beter te zeggen: marokkanen uit t 'westen' verenig u ( k ben zelf ook thamazight ))
alsof de marokaanse arabieren ons zouden steunen!!

dat wil ik wel meekmaken

05-08-2002, 21:23
voor veel berbers die naar nador of elhoceima willen vliegen is er een uitstekend alternatief , want je kan heel goedkoop vliegen naar malaga
en dan de oversteek maken met de boot en voila ..je bent in nador binnen een halve dag en voor circa 160 euro incl. de oversteek .

06-08-2002, 13:07
Excuseer, maar dit geld niet enkel voor berbers, enne yufran, wat is dat voor een racistische uitspraak "alsof de arabieren ons zouden steunen" ????
De monopolie van RAM heeft voor alle reizigers een negatieve weerslag. Alsof tanger-vluchten picco bello verlopen, alsof het personeel op die vluchten vriendelijker zijn,...

Ik vind dat concurrenten zich het hoofd moeten bieden, it's all a game!

ciao